مصرف اینترنت و فضای مجازی در ایران برگرفته از گزارش دیجیتال ۲۰۱۹

0

سامانه دیتارپرتال (DataReportal.com) به منظور دسترسی مردم و موسسات در سراسر جهان به داده، اطلاعات و روندهای موردنیاز در حوزه دیجیتال برای تصمیم­‌گیری آگاهانه تر طراحی شده است. هم اکنون میلیون­ها نفر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان از گزارش‌­ها و تحلیل­‌های سالانه آن استفاده می کنند.

سامانه دیتارپرتال (DataReportal.com) به منظور دسترسی مردم و موسسات در سراسر جهان به داده، اطلاعات و روندهای موردنیاز در حوزه دیجیتال برای تصمیم­گیری آگاهانه تر طراحی شده است. هم اکنون میلیون­ها نفر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان از گزارش‌­ها و تحلیل‌­های سالانه آن استفاده می کنند، از جمله کارکنان شرکت‌های برتر دنیا، روزنامه نگاران حرفه ای، تصمیم­‌گیرندگان کلیدی در دولتها، سازمان های مردم نهاد و دانشگاهیان برجسته.

گزارش ها توسط سیمون کمپ (متخصص سرشناس جهانی در حوزه دیجیتال) و تیم Kepios با حمایت شرکای مختلف شامل Hootsuite و We Are Social تولید می شود. اطلاعات به تفکیک کشورهای مختلف و موضوعات خاص بر روی وب سایت قابل دریافت است.

دفتر مرکزی Hootsuite در کانادا، ونکوور واقع شده است و دفاتر دیگری نیز در تورنتو، لندن، نیویورک، مکزیکوسیتی، پاریس، رم، میلان، سیدنی، هامبورگ و بخارست دارد. این کسب و کار به آموزش و ارائه خدمات گوناگون در زمینه مدیریت و استفاده موثرتر از رسانه­‌های اجتماعی می پردازد.

موسسه We Are Social در انگلستان ثبت شده است و دفاتری در لندن، نیویورک، پاریس، میلان، مونیخ، مادرید، برلین، دبی، سنگاپور، شانگهای، پکن و سیدنی دارد. این موسسه، یک تیم جهانی متشکل از ۷۵۰ نفر است که هدف مشترکی دارند:

پیوند دادن مردم و برندها به شیوه ای معنادار. شعار موسسه این است: ما پیش از پلتفرم‌­ها به مردم باور داریم و به قدرت بصیرت اجتماعی برای پیشرانی ارزشهای کسب و کار و آن را تفکر اجتماعی می­نامیم. این موسسه هم اکنون با برندهای برتر جهانی همچون آدیداس، نت فیلیکس، سامسونگ، لاوازا و گوگل کار می‌کند.

گزارش دیجیتال ۲۰۱۹، در دو قالب سالنامه و گزارش اجمالی، داده ها و روندهای مربوط به فضای مجازی را در سال ۲۰۱۹ به منظور فهم رفتارهای دیجیتال مردم کشورهای مختلف ارائه داده است. هدف آنها ارائه اطلاعات به روز در حوزه فضای دیجیتال به کسب و کارها و سایر افراد و گروه ها است. در ادامه بخشی از گزارش مربوط به کشور ایران از نگاه خوانندگان گرامی می گذرد.

گزارش دیجیتال ۲۰۱۹- ایران

تصویر کلی

وضعیت کلی فضای دیجیتال در ایران
وضعیت کلی فضای دیجیتال در ایران

در ایران ۱۲۳٫۷ میلیون معادل ۱۵۰ درصد جمعیت، سیم کارت ثبت شده وجود دارد که به آن معناست که میزان قابل توجهی از جمعیت بیش از یک سیم کارت دارند. ضریب نفوذ اینترنت ۸۹ درصد، کاربران فعال رسانه های اجتماعی ۵۷ درصد و کاربران رسانههای اجتماعی موبایلی ۵۰ درصد است.

رشد سالانه فضای دیجیتال
رشد سالانه فضای دیجیتال

در طول یک سال گذشته (ژانویه ۲۰۱۸ تا ژانویه ۲۰۱۹) رشد جمعیت معادل یک درصد بوده است. ثبت نام سیم کارت به میزان۲/۴ درصد، استفاده از اینترنت۲۹ درصد، کاربران فعال رسانه های اجتماعی ۱۸درصد و کاربران رسانه های اجتماعی موبایلی ۲/۵درصد رشد داشته است.

استفاده از اینترنت

استفاده از اینترنت
استفاده از اینترنت

کاربران فعال اینترنت در سال ۲۰۱۹ برابر با ۷۲/۹۴ میلیون نفر معادل ۸۹درصد کل جمعیت و کاربران فعال اینترنت موبایلی ۶۳/۶۳ میلیون نفر معادل۷۷درصد کل جمعیت کشور بوده اند.

وب سایتهای پر بازدید در سال 2018
وب سایتهای پر بازدید در سال ۲۰۱۸

رتبه بندی وب سایتها بر اساس میزان بازدیدکنندگان و کل بازدید از صفحات نشان می دهد که گوگل، آپارات و دیجی کالا در رتبه های اول تا سوم و سایتهای نمناک، ورزش۳، اینستاگرام، ویکی پدیا، شاپرک، تلوبیون و دیوار در رتبه های چهارم تا دهم قرار گرفته ­اند.

استفاده از شبکه های اجتماعی

موارد جستجو در یوتیوب در سال 2018
موارد جستجو در یوتیوب در سال ۲۰۱۸

فیلم با شاخص ۱۰۰ درصد موارد جستجو و پس از آن رقص، آهنگ و ایران در رتبه های دوم تا چهارم قرار داشته است.

استفاده از موبایل

شاخص ارتباط موبایلی
شاخص ارتباط موبایلی

امتیاز کلی کشور در شاخص ارتباط موبایلی۵۹/۴۳ از حداکثر ۱۰۰ امتیاز است. امتیاز کشور در شاخص زیرساخت‌های شبکه موبایل ۴۳/۱۵، در شاخص مقرون به صرفه بودن دستگاه­‌ها و خدمات ارائه شده ۸۱/۶۱، در شاخص آمادگی مصرف کننده ۷۱/۶۷ و در شاخص در دسترس بودن محتوا و خدمات مرتبط ۴۹/۴۴ است.

شاخص های تجارت الکترونیک

فاکتورهای شمول مالی (financial inclusion factors)
فاکتورهای شمول مالی (financial inclusion factors)

جمعیت بالای ۱۵ سال از نظر مالکیت یا مصرف محصولات و خدمات فوق مورد سوال قرار گرفتند. ۹۴ درصد جمعیت دارای حساب کاربری یک موسسه مالی هستند. ۹/۱ درصد دارای کارت اعتباری اند که شامل ۸/۱ درصد زنان و ۱۰ درصد مردان است.

۲۶ درصد دارای حساب کاربری پولی موبایلی (نظیر همراه بانک) هستند. ۴۶ درصد خرید آنلاین انجام داده و یا قبوض خود را آنلاین پرداخت می کنند که به تفکیک ۴۱ درصد زنان و ۵۲ درصد مردان تراکنش‌های آنلاین انجام می دهند.

*الهام یوسفی، کارشناس رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.