اخبار استارتاپی انتخاب سردبیر خرده فروشی آنلاین

دانشجوکیت؛ فروشگاه آنلاین محصولات الکترونیک

ماهانه ۱۶۰هزار کاربر از این استارتاپ استفاده می‌کنند

دانشجوکیت؛ فروشگاه آنلاین محصولات الکترونیک
دانشجو‌کیت در واقع یک خرده‌فروشی آنلاین تخصصی در حوزه الکترونیک و تجهیزات وابسته آن است. مخاطب ما عمدتا افراد متخصص در حوزه الکترونیک هستند، همچون پیمانکاران در بخش صنعت و در بخش خصوصی و دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه الکترونیک.

استارتاپ دانشجوکیت توسط اروند طباطبایی بنیانگذاری شده است؛ استارتاپی که ادامه یک کسب‌وکار سنتی است که پدر اروند آن را از سال ۱۳۶۰ آغاز کرده ‌و او از سال ۹۲ فاز آنلاین آن را رسما آغاز کرده است.

او ۳۱ساله است و کارشناسی صنایع و ارشد مدیریت تولید دارد. با او هم‌صحبت شدیم تا بیشتر از کسب‌وکارش برایمان بگوید: «دانشجوکیت را پدرم در سال ۱۳۶۰ تاسیس کرده ‌و از سال ۱۳۸۵ فروشگاه آنلاین آن را راه می‌اندازد.

من در آن زمان تازه وارد دانشگاه شده بودم و با کمترین امکانات فروشگاه آنلاین ‌راه می‌افتد. پیوت اصلی در سال ۱۳۹۲ شروع شده ‌که همزمان با ورود من به دانشجو‌کیت است و از آن زمان تا‌کنون روند فعلی را در دانشجوکیت دنبال می‌کنیم.

رشته پدرم الکترونیک بود و از سال ۱۳۶۰ که این کار را با هدف تولید کیت‌های آموزشی شروع کردند و پس اینکه کمی کار توسعه پیدا کرد، بخش سخت‌افزارهای الکترونیکی را نیز راه می‌اندازند و طی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ به یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه طراحی سخت‌افزار از بردهای مخابراتی و صنعتی گرفته تا انواع کیت‌های مختلف تبدیل می‌شوند.

در دهه ۷۰ مجله‌ای به صورت ماهنامه تولید می‌کردند و برای دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه تکنولوژی و الکترونیک در سراسر کشور ارسال می‌کردند.

زمانی که من به صورت جدی از سال ۹۲ وارد کار شدم، با توجه به داده‌هایی که از قبل داشتیم، از جمله نامه‌های دستخطی که از مشتریان وجود داشت و یا اطلاعات تماسشان و ارتباطاتی که به وجود آمده بود، شروع به اعمال تغییراتی کردیم‌ و مدل کسب‌وکار سنتی را طی فرآیند سه‌ساله به کسب‌وکار مدرن تبدیل کردیم‌ و در سال ۹۵ نسخه فعلی دانشجو‌کیت را وارد بازار کردیم.»

دانشجو‌کیت در واقع یک خرده‌فروشی آنلاین تخصصی در حوزه الکترونیک و تجهیزات وابسته آن است. مخاطب ما عمدتا افراد متخصص در حوزه الکترونیک هستند، همچون پیمانکاران در بخش صنعت و در بخش خصوصی و دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه الکترونیک.

  • بیشتر چه محصولاتی را ارائه می‌دهید؟

بردهای تخصصی از جمله محصولات ما‌ست. ما در دانشجوکیت قطعه نمی‌فروشیم و محصولات ما شامل بردهای‌های تک و به‌روز در دنیاست. به نوعی در حال انتقال تکنولوژی به کشور هستیم.

  • در حال حاضر چه تعداد کاربر از خدمات استفاده کرده‌اند؟

ما به صورت ماهانه ۱۶۰ هزار کاربر داریم.

  • با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید؟

ما با حدود ۳۰۰میلیون حوزه آنلاین را شروع کردیم و تا‌کنون نیز به صورت بوت‌استرپ پیش رفته‌ایم.

  • در حال حاضر کاملا به صورت آنلاین خدمات را ارائه می‌دهید و یا کسب‌وکار سنتی را نیز دارید؟

به‌رغم اینکه آنلاین‌شدن کامل برخی فرصت‌ها را از ما گرفت، ولی در حال حاضر فقط به صورت آنلاین فروش داریم و ماهیت کسب‌وکار را مدرن کردیم.

  • اکثر افرادی که در حوزه فروش قطعات الکترونیک فعال هستند، بیشتر تمایل دارند کار خود را به صورت سنتی دنبال کنند، چه چیزی باعث شد که شما حوزه آنلاین را شناسایی کنید؟

طبیعتا اگر نگاه فقط درآمدزایی باشد، همان روش سنتی جواب می‌دهد ولی ما تصمیم گرفتیم نقطه عطفی باشیم که مسیر جدیدی را ایجاد کند.

  • از زمانی که کار را به صورت آنلاین دنبال می‌کنید، چه تغییری در کسب‌وکار خود نسبت به حالت سنتی احساس می‌کنید؟

این اتفاق منجر به ایجاد فرصت‌های بیشماری شده ‌و افراد بیشتری با خدمات آشنا شدند‌ و افرادی که با رقبای سنتی ما ارتباط داشتند، از حضور ما بیشتر مطلع شدند و این منجر شد که ما به خوبی بتوانیم اسکیل کنیم.

از طرف دیگر به صورت کلی فضای آنلاین به دلیل ماهیتی که دارد، منجر می‌شود فرآیندها شفاف شود. در صورتی که در کسب‌وکار سنتی این شفافیت وجود ندارد و در لحظه همه چیز قابل تغییر است و در اکثر مواقع به‌صورت سلیقه‌ای عمل می‌شود.

البته برخی رقبای ما که کسب‌وکارهای سنتی داشتند و می‌خواهند وارد فضای آنلاین شوند، در برخی مواقع عدم‌شفافیت را به این فضا نیز منتقل می‌کنند.

  • برای اینکه خودتان را معرفی کنید، با چالش روبه‌رو نبودید؟

در فضای آنلاین از ابزارهای دیجیتال‌مارکتینگ بهره بردیم ولی عمده چالشی که داریم، در فضای سنتی است. به این ترتیب که مثلا برای اطلاع از کیفیت خدمات با مشتری تماس می‌گیریم و مشتری می‌گوید از نمایندگی ما در یک شهر دیگر خرید کرده‌است.

در صورتی که ما هیچ نمایندگی نداریم‌ و بخش سنتی بازار از عدم‌شفافیت بازار استفاده می‌کنند و در برخی مواقع خودشان را نمایندگی ما معرفی می‌کنند.

  • تا‌کنون با چه چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اید؟

سرمایه مهم‌ترین چالشی بوده ‌که تا‌کنون داشته‌ایم چرا‌که توسعه کار ما به‌شدت وابسته به واحد لجستیک و انبار است و گسترش واحد لجستیک و انبار هم نیازمند سرمایه است؛ چراکه ما نیاز داریم محصولات را دپو کنیم تا همیشه نیاز مشتریان را بتوانیم تامین کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال تست نسخه ی آزمایشی سایت شنبه مگ هستیم!

اگر با ایراداتی در رابط کاربری سایت مواجه شدید، آن را به ما اطلاع دهید. از همراهی تون سپاس‌ گذاریم.

در حال تست نسخه ی آزمایشی سایت شنبه مگ هستیم!

اگر با ایراداتی در رابط کاربری سایت مواجه شدید، آن را به ما اطلاع دهید. از همراهی تون سپاس‌ گذاریم.