خریدان، استارتاپ آینده‌دار اهوازی‌ها

0

وارد kharidon.ir  که می‌شوید، به‌دنبال هرچه که بخواهید، می‌توانید بگردید؛ از لوازم منزل گرفته تا لوازم الکترونیکی و دیجیتال. «خریدان» برای شما یک شهر همه‌رنگ آنلاین را فراهم کرده که از طریق آن بتوانید هر‌آنچه در حوزه دیجیتال و لوازم منزل به آن نیازمندید را تهیه کنید. «خریدان» حاصل زحمت‌ها و تلاش‌های عده‌ای از جوانان دانشگاه شهید چمران است که با کمک پارک علم و فناوری خوزستان آن را تاسیس کرده‌اند. با ‌امید احمدیان، بنیانگذار بیست‌وچهارساله اهوازی «خریدان»  به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

 چرا ایده‌ای از شبکه‌های اجتماعی و چه شد که نامش را «خریدان» گذاشتید؟!

با مشاهده حضور کسب‌و‌کارها در شبکه‌های اجتماعی مختلف و تمایل آنها برای ارائه محصولات خود بر بستر اینترنت، این ایده به ذهن ما رسید که سامانه‌ای با امکانات تخصصی برای کسب‌وکارها طراحی کنیم و باتوجه به اینکه تعامل بین کاربران در شبکه‌های اجتماعی راحت‌تر صورت می‌گیرد، تصمیم گرفتیم سامانه را به سمت یک شبکه اجتماعی سوق دهیم.

برند خریدان از  دو بخش «خرید» و «آن» تشکیل شده‌ که «خرید» به علت ماهیت طرح و مرتبط‌بودن با کسب‌و‌کار‌ها و «آن» هم مخفف کلمه آنلاین است.

  •  چه شد که تصمیم به تاسیس «خریدان» گرفتید؟ ایده‌ اولیه آن از کجا آمد؟ آیا در این راه الگوی خارجی داشتید؟

ایده اولیه‌ای که قصد راه‌اندازی آن را داشتیم، ارائه‌ خدمات تخفیف گروهی در استان خوزستان بود که طی تحقیقات بازاری که انجام دادیم و صحبت‌هایی که با اصناف و کسب‌وکارها داشتیم، نیاز آنها به محیطی جهت ارائه محصولات، ارتباط با مشتریان، فروش کالای خود به صورت آنلاین و تبلیغات را مشاهده کردیم و تصمیم به پیاده‌سازی سامانه‌ای جهت تعامل فروشندگان و کاربران با تمرکز بر ارائه‌‌ خدمات تخصصی به کسب‌وکارها گرفتیم. شبیه‌ترین نرم‌افزار خارجی به خریدان، نرم‌افزار yelp است که درحال حاضر خدماتی به ایران نمی‌دهد.

  •  چه تمایزی بین «خریدان» و نمونه‌های مشابه آن مانند دیجی‌کالا وجود دارد؟

مزیت رقابتی خریدان نسبت به سایر بانک‌های اطلاعاتی موجود، تمرکز خریدان روی ارائه خدمات به کسب‌وکارها و اماکن ثبت‌شده در آن است.

  •   با چه میزان سرمایه‌ای استارتاپ خریدان شروع شد؟

در ابتدای کار خریدان با سرمایه ۵ میلیون تومانی آغاز به کار کرد که در ادامه حدود مبلغ ۱۰ میلیون تومان از سرمایه شخصی اعضا به آن تزریق شده است.

  •   خدمات خریدان را به صورت تیتر‌وار بفرمایید.

خدمات خریدان به کسب‌وکارها شامل محلی برای معرفی کامل کسب‌وکار به همراه شماره تماس، آدرس، مکان روی نقشه، عکس، معرفی محصولات، کالاها یا خدمات به همراه خدمات اضافه دیگری مثل خرید و فروش و ثبت سفارش اینترنتی است. از طرف دیگر کاربران عادی از طریق سایت یا نرم‌افزارهای موبایل خریدان می‌توانند به جست‌وجو در کالاهای ثبت‌شده و یا نزدیک‌ترین مکان یا کسب‌وکار پرداخته و اطلاعات کاملی از کالاها یا خدمات ارائه شده در صفحه کسب‌وکار داشته باشند. همچنین امکان دنبال‌کردن صفحه کسب‌وکار و افراد جهت مطلع‌شدن از فعالیت‌های آنها نیز وجود دارد.

  •  فرض کنید من یک کاربر هستم که می‌خواهم از خدمات خریدان استفاده کنم، چطور باید این کار را انجام دهم؟

راحت‌ترین راه دسترسی و استفاده از خریدان، اپلیکیشن اندرویدی خریدان است ولی در کنار آن کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت kharidon.com نیز از تمامی امکانات خریدان استفاده کنند.

  •  خریدان چه برنامه یا برنامه‌هایی را برای جذب مخاطبان داخلی خود دارد؟

امکانات متنوع و جذاب برای کسب‌وکارها و کاربران، بهبود تجربه کاربری در استفاده از نرم‌افزار، هرچه کامل‌تر‌کردن بانک اطلاعاتی خریدان.

  •   تیم خریدان شامل چند نفر و چه سمت‌ها و تخصص‌هایی می‌شود؟ 

درحال حاضر ۳ نفر به صورت تمام‌وقت با تخصص‌های توسعه‌دهنده‌‌ اندروید، توسعه‌دهنده سمت سرور و گرافیست ‌روی خریدان کار می‌کنند. من‌ امید احمدیان، توسعه‌دهنده اندروید و محمد‌صادق باروت‌کوب، توسعه‌دهنده سمت سرور و حسین بیگلری، طراح رابط کاربری و تولید محتواست.

  •  در حال حاضر در چه مرحله‌ای از استارتاپ خود قرار دارید؟

درحال حاضر ۳ ماه از انتشار نسخه اندرویدی و وب‌سایت خریدان می‌گذرد و درحال افزایش قابلیت‌های خریدان و تکمیل بانک اطلاعاتی آن هستیم. در کنار آن به دنبال جذب سرمایه جهت شروع بازاریابی و تبلیغات گسترده هستیم.

  •  با چه مشکلاتی تا به‌حال روبه‌رو بوده‌اید؟

نبود شتاب‌دهنده‌ها در اغلب شهرها، عدم همکاری سازمان‌ها و ادارات دولتی با شرکت‌های نوپا.

  •  و سوال آخر اینکه‌ برای جوانانی که در اندیشه راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار نو هستند، چه توصیه‌ها و یا حرف‌هایی دارید؟

به عقیده‌‌ من مهم‌ترین رکن راه‌اندازی یک استارتاپ، داشتن یک تیم خوب و صبور است. هر کسب‌وکار نوپایی در مراحلی از رشدش با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که فقط یک تیم خوب و هماهنگ می‌تواند این چالش‌ها را حل کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.