ترک‌تازی استارتاپی همسایه غربی ایران

0

این واقعیت که برندگان محلی در هر یک از این حوزه‌ها ظهور کرده‌اند، در حقیقت قدرت کارآفرینان ترک و مزیت قابل‌توجه آن‌ها را در ایجاد کسب‌وکارهای کاربردی و متناسب با واقعیت ترکیه نشان می‌دهد. هر یک از این شرکت‌ها در بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ تاسیس شده و با همدیگر بخشی از اولین موج کارآفرینی اینترنتی را در کشور ایجاد کرده‌اند.

در طول موج دوم کارآفرینی اینترنتی ترکیه، روند موفقیت کارآفرینان داخلی نسبت به رقبای بین‌المللی آن‌ها همچنان ادامه یافت. ترنی‌دول  و مارکافونی، دو مورد از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های مد آنلاین ترکیه، به ترتیب در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۰۸ تاسیس شد. اخیرا شرکت‌هایی مانند خدمات تحویل غذای میل‌باکس، بازار بلیط اتوبوس آنلاین اُبیلت و بازار عروسی دوگان نشان داده‌اند که وقتی صحبت از ایجاد کسب‌وکار محلی می‌شود، کارآفرینان محلی پیشرو هستند. هر یک از این شرکت‌ها نیز بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ تاسیس شدند.

دلیل موفقیت کارآفرینان محلی، نبود رقابت بین‌المللی نبوده است. برای نمونه انکوباتور آلمانی راکت‌اینترنت یک شرکت تجارت الکترونیک متشکل از ۴۰۰ نفر را در ترکیه ساخته بود. این شرکت شامل زیدایا در حوزه مد و کفش، اویمیستر  در حوزه مبلمان خانگی، اسپورنا در حوزه لوازم ورزشی و… بود؛ با این حال، به موفقیت چندانی دست پیدا نکرد و در سال ۲۰۱۲ تعطیل شد. بازار بلیت اتوبوس آنلاین راکت در حال حاضر در ترکیه پابرجاست اما هنوز نتوانسته است در سطح شرکت محلی اُبیلت کار کند. اپلیکیشن تاکسی اوبر نیز در ژوئن ۲۰۱۴ وارد ترکیه شد و با اینکه هنوز در این کشور کار می‌کند، اما هنوز به جایگاه همتای داخلی خود یعنی بیتاکسی نرسیده است. وقتی شما با فرهنگ ترکیه آشنا باشید و تجربه کار در این کشور را داشته باشید، بهتر می‌توانید استعدادها را جذب کنید، تامین‌کنندگان مناسب را پیدا کنید، با تنظیم‌کنندگان در تعامل باشید و یک محصول مناسب برای مشتریان ترکیه ایجاد کنید.

  •  خطرپذیرهایی که از ترکیه بدشان نمی‌آید

وقتی کارآفرینان موفق در کار باشند، سرمایه خطرپذیر به سمت کار جاری می‌شود. بعد از اینکه شرکت‌های به‌وجودآمده در موج اول کارآفرینی اینترنتی در ترکیه علائم اولیه موفقیت را نشان دادند، سرمایه‌گذاران ترغیب شدند تا روی استارتاپ‌های ترکیه سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاران بین‌المللی مانند ابراج از خاورمیانه، جنرال‌آتلانتیک از انگلستان، نسپرز از آفریقای‌جنوبی، کلاینر پرکینز و تایگر گلوبال از آمریکا و اس‌تی‌سی ونچرز از عربستان‌سعودی همگی از کارآفرینان اینترنتی ترکیه پشتیبانی کردند.

به‌علاوه، چندین سرمایه‌گذار قرار است در موفقیت‌های آتی استارتاپ‌های ترکیه سهیم باشند؛ از قبیل ارلی‌برد که نیمی از سرمایه‌ آن به ترکیه اختصاص داده شده است،روو کاپیتال که با بودجه ۳۸ میلیون دلاری و شرکت ۲۱۲ که مبلغ ۳۰ میلیون دلار روی استارتاپ‌های ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. و همچنین دو سرمایه‌گذار TS3 و هامینگ‌برد که در راه این کشور هستند.

  •  از نظر بخش دولتی

علاوه بر بخش خصوصی، بخش دولتی نیز از استارتاپ‌ها پشتیبانی زیادی کرده است. شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (TUBITAK) برای حداکثر ۷۵ درصد از هزینه‌های استارتاپ‌های فناوری، کمک‌هزینه اعطا می‌کند. اخیرا توبیتاک می‌خواهد به فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور کمک کند؛ دولت ترکیه برنامه‌هایی را طراحی کرده است تا سرمایه اضافی را به وجوه سرمایه خطرپذیر فعلی و جدید و سرمایه‌گذاران ارائه دهد. یکی دیگر از عوامل کمک‌کننده به اکوسیستم استارتاپی ترکیه، سازمان غیرانتفاعی اندوور است. این سازمان جهانی از کارآفرینان در سراسر بخش‌های اقتصادی شرکت، اعم از استارتاپ‌های غیراینترنتی حمایت می‌کند. در سراسر کشور استارتاپ‌ها را شناسایی کرده و دسترسی به شبکه وسیع پیشروان کسب‌وکارهای محلی و بین‌المللی را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا سریع‌تر رشد کنند.

  •  آینده اکوسیستم ترکیه

با وجود تمام فعالیت‌ها و تلاش، هنوز ترکیه در مراحل اولیه توسعه کسب‌وکار قرار دارد. افراد زیادی چشم امید خود را به استارتاپ‌های اینترنتی ترکیه دوخته‌اند. کارآفرینی اینترنتی تا سال ۱۹۹۷ در این کشور وجود نداشت. اکنون اما داستان‌های زیادی درباره موفقیت‌های چشمگیر استارتاپ‌ها به‌گوش می‌رسد. تامین بودجه سرمایه خطرپذیر تا سال ۲۰۱۰ در ترکیه وجود نداشت. بخش خصوصی برنامه‌هایی نداشت که به‌طور خاص برای حمایت از استارتاپ‌های ترکیه طراحی شده باشد. در حال حاضر این برنامه در کشور وجود دارد و از سرمایه پشتیبانی می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.