بیل گیتس چه کتاب‌هایی می‌خواند؟

انتخاب‌های متفاوت موسس مایکروسافت که شخصیت او را ساخته

0

بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، یکی از شناخته‌شده‌ترین کارآفرینان در حوزه فناوری است. او در جدیدترین شماره مجله MIT Technology Review کتاب‎هایی را که می‎خواند، معرفی کرده است.

بیل گیتس می‌گوید: هر زمان که بخواهم چیز تازه‌ای بیاموزم، کتابی را انتخاب می‌کنم و می‌خوانم. یکی از راه‌های یادگیری، به‌خصوص آموختن موضوعات تازه، خواندن کتاب‌های مورد علاقه‌ام است.

مهم نیست موضوعات انتخابی‎ام چه چیزی باشند، این موضوعات می‎توانند سلامت جهانی، محاسبات کوانتومی یا تاریخ جهان باشند. ۱۰ کتابی که امسال در لیست برترین‎های فناوری بودند و به من کمک کردند، به شرح ذیل است:

«Life ۳.۰»

نوشته Max Tegmark یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها برای هر کسی است که به مباحث مربوط به هوش مصنوعی علاقه‎مند است.

زندگی ۳.۰ ، از انسان‌بودن در عصر هوش مصنوعی و تغییراتی که هوش مصنوعی در زندگی انسان و جهان می‌گذارد، صحبت می‎کند. تگمارک، استاد فیزیک دانشگاه ام‌آی‌تی و رئیس موسسه آینده زندگی است.

او در کتاب خود به شکل انسان‌بودن در عصر کنونی می‌پردازد. مکس تگمارک فیزیکدان است و همین مسئله باعث می‎شود در کتابش رویکردی علمی را دنبال کند. او زمان زیادی را صرف گفتن کارهایی که باید انجام بدهیم یا ندهیم، نمی‎کند. در واقع زندگی ۳.۰ دانش مربوط به هوش مصنوعی را به خوانندگان نشان می‎دهد.

«باید گوشت بخوریم؟»should we eat meat

(?Should We Eat Meat) نوشته واسلاو اسمیل (Vaclav Smil)، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در نیویورک‌تایمز بوده است. واسلاو اسمیل دانشمندی چک- کانادایی است که من از طرفداران پروپا‌قرص آن هستم و سعی می‌کنم هر کتابی را که اسمیل می‎نویسد، بخوانم.

واسلاو اسمیل باور نمی‌کند که جایگزینی برای گوشت و محصولات لبنی وجود دارد. ممکن است ما با او مخالف باشیم اما فکر می‌کنم اسمیل دلیل قانع‌کننده‎ای برای حرف‌هایش درباره تاثیر غذا در جهان بدون نابودی سیاره زمین دارد.

«جمع کثیری در من وجود دارد»i contain multitudes

(I Contain Multitudes) کتابی است که اد یانگ (‌‌Ed Yong) ژورنالیست انگلیسی بخش علمی آن را نوشته است. من علاقه زیادی به میکروب‎ها دارم و آنها شگفت‎زده‎ام می‎کنند، همچنین مشتاق مطالبی هستم که درباره حل مشکلات پزشکی انسان‎ها‌ست.

پیش از خواندن کتاب جمع کثیری در من وجود دارد، مقاله‌های اد یانگ را دنبال می‎کردم و چگونگی زندگی باکتری‌ها در سیستم گوارش برایم جالب بود.

«پشت صحنه زیبایی همیشگی»behind the beautiful forevers

( Forevers Behind the Beautiful) نوشته کاترین بو (Katherine Boo) است. کاترین بو، خبرنگار آمریکایی و نویسنده مجله نیویورکر، گزارشی درباره زندگی در محله‎های پرجمعیت بمبئی نوشته و به زندگی مردم در حلبی‌آبادهای بمبئی پرداخته است.

به نظر می‎رسد در میان لیستی از کتاب‌های تکنولوژی، انتخاب این کتاب عجیب باشد، اما این کتاب به چالش‎های بهداشتی جهان مربوط می‎شود. خوانش این کتاب برای کسانی که می‌خواهند سرویس بهداشتی تغییراتی اساسی کند، ضروری است.

کتاب «انسان خداگونه: تاریخ مختصر آینده»

(Homo Deus: A Brief History of Tomorrow) نوشته یووال نوح هراری (Yuval Noah Harari) است. هراری آینده‌ای بدون بیماری، گرسنگی و جنگ را تصور می‌کند، در عین حال نخبگان خداگونه‌ و روبات‌های فوق‌هوشمند تمام انسانیت را تسخیر می‌کنند.

من از یووال نوح هراری خوش‌بین‌تر هستم و معتقدم می‌توانیم از وجود چنین ضد‌آرمان‌شهری جلوگیری کنیم. اگر شما به دنبال برخورد با چالش‌های فردا هستید، می‌توانید از این کتاب نکات بسیاری را یاد بگیرید.

یکی از راه‌های یادگیری، به‌خصوص آموختن موضوعات تازه، خواندن کتاب‌های مورد علاقه‌ام است. مهم نیست موضوعات انتخابی‎ام چه چیزی باشند، این موضوعات می‎توانند سلامت جهانی، محاسبات کوانتومی یا تاریخ جهان باشند

«روشنفکری کنونی»enlighment now

(Enlightenment Now) نوشته استیون پینکر (Steven Pinker) درباره انسان‌شناسی و علم است. این کتاب چشم‌های من را به روی موضوع علم باز کرد و باعث شد مقاله‌ام درباره تاثیر مستقیم نوآوری در بهبود کیفیت را بنویسم.

پینکر در کتاب روشنفکری کنونی ۱۵ ویژگی از فرایند پیشرفت زندگی انسان امروزی را توضیح می‌دهد و چگونگی بهتر‌کردن دنیا را در کتابش شرح می‌دهد.

«انرژی پایدار بدون هوای گرم»sustainable energy

(Sustainable Energy— Without the Hot Air) نوشته دیوید مک‌کی (David MacKay) است.

اگر شما علاقه‌مند به یادگیری درباره انرژی هستید و می‌خواهید بدانید انرژی از کجا آمده است و چطور استفاده می‌شود، این کتاب بهترین گزینه برای شما‌ست. همچنین کتاب انرژی پایدار بدون هوای گرم، چالش‌هایی را شامل می‌شود که از طریق آن می‌توان منابع جدید انرژی را کشف کرد.

این کتاب از آن دسته کتاب‌هایی است که آن را به هر کسی که می‌شناسم، معرفی می‌کنم. همچنین این کتاب همیشه در لیستم وجود دارد و زمانی که کتاب مناسبی برای خواندن پیدا نکنم، دوباره به سراغ کتاب دیوید مک‌کی، انرژی پایدار بدون هوای گرم می‌روم.

کتاب «افسانه‌های انرژی و واقعیت‌ها»energy myths and realities

(energy myths and realities) یکی دیگر از کتاب‌های واسلاو اسمیل (Vaclav Smil) است. من به این دانشمند و کتاب‌هایش علاقه‌مندم زیرا در کار خود متخصص است.

اسمیل در کتاب افسانه‌های انرژی و واقعیت‌ها به طرز قانع‌کننده‌ای درباره مباحث انرژی صحبت می‌کند. او همچین در مورد زیرساخت‌های انرژی در زندگی انسان امروز نوشته ‌و در این زمینه پافشاری می‌کند.

واسلاو اسمیل و من باوری قوی درباره قدرت انرژی اتمی داریم که قابلیت استفاده در زیرساخت‌های موجود را دارد، علاوه بر تمام اینها، انتشار کربن را کاهش می‌دهد. انرژی هسته‌ای در آینده نزدیک منبع ارزشمندی برای ساخت نیروی برق است.

«قدرتمندترین ایده در جهان: داستان بخار، صنعت و اختراع»

(The Most Powerful Idea in the World: A Story of Steam, Industry, and Invention The)، نوشته ویلیام روزن (William Rosen)، تاریخ‌شناس و نویسنده آمریکایی است.

به منظور درک و دانستن تحولات جهان در طول سال‌ها می‌توان از کتاب قدرتمندترین ایده در جهان کمک بگیریم. کتاب ویلیام روزن به زبانی ساده و قابل فهم، داستان تاریخی موتور بخار را توضیح داده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.