با نورولند هم بازی کنید، هم بیاموزید

خداحافظی با کاغذ و قلم برای یادگیری کودکان

0

نورولند با کمک بازی‌ها‌ به بهبود یادگیری بچه‌های دبستانی کمک می‌کند تا دغدغه‌‌ پدر و مادرها برای تحصیل و نمرات فرزندشان کم بشود. تاکنون نیز بیش از ۵۰ بازی در اپلیکیشن نورولند قرار گرفته است. هرکدام از بازی‌ها روی یک توانایی شناختی مرتبط با یادگیری تمرکز دارد و آن را ارتقا می‌دهد.

استارتاپ نورولند توسط چند هم‌بنیانگذار تشکیل شده است؛ علیرضا پیر دانشجوی کارشناسی ارشد سیستم‌های کامپیوتری دانشگاه علامه طباطبایی، لیلا کشاورز افشار‌ دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی دانشگاه تهران، علیرضا رنجبر شورابی متخصص گیمیفیکیشن و امیرحسین قماش‌پسند دانشجوی کارشناسی علوم کامپیوتر دانشگاه گیلان. این گزارش، گفت‌وگوی ما با علیرضا پیر از هم‌بنیانگذاران نورولند است.

ايده استارتاپ نورولند چطور شكل گرفت؟

ما چندین سال بود که بازی‌های کامپیوتری تولید می‌کردیم اما نتیجه و جایگاهی که می‌خواستیم را به‌دست نیاورده بودیم. تصمیم داشتیم کار را متوقف کنیم، اما پیش از اتمام فعالیت‌مان دور هم جمع شدیم و تصمیم گرفتیم آخرین تلاش‌مان را هم بکنیم.

در همین زمان متوجه شدیم برخی‌ همکاران روانشناس‌مان که قبلا بازی‌های سفارشی اندرویدی برای‌شان تولید کرده بودیم، برای گذراندن دوره‌‌ بهبود کودکانی که از مشکل عدم یادگیری رنج می‌برند، با معضلاتی مواجه هستند.

استارتاپ نورولند

عموما تمرین‌هایی که به این بچه‌ها داده می‌شد، روی کاغذ و قلم بود و برای بچه‌ها جذابیتی نداشت. به‌علاوه اینکه روانشناس‌ها نمی‌توانستند گزارش دقیقی از انجام این تمرین‌های بچه‌ها داشته باشند. همین موضوع باعث شد تا تمرین‌های روانشناسان را تبدیل به بازی‌های دیجیتال کنیم.

بعد از مدتی با مشورت با همان مجموعه‌های روانشناسی متوجه شدیم این فقط مراجعین مراکز روانشناسی کودکان نیستند که می‌توانند از این بازی‌ها استفاده کنند و این بازی‌ها توانایی یادگیری همه‌‌ بچه‌ها را ارتقا می‌دهد.

بدین ترتیب، نورولند از بهمن ۹۷ در بستر آمولای متولد شد. از بهمن‌۹۷ تا شهریور‌۹۸ هر هفته در باغ کتاب جمع می‌شدیم و کار می‌کردیم و از مهر ۹۸ با حمایت مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر، در این مرکز مستقر هستیم.

قبل از راه‌اندازي استارتاپ‌‌تان، مشغول چه کاری بودید؟

تیم ما قبل از نورولند، روی استارتاپ‌های دیگری کار می‌کرد. هسته‌‌ مرکزی تیم ما بیشتر از ۵ سال است که کنار هم کار می‌کند که کار خود را ۵سال پیش از دانشگاه گیلان و در قالب تیمی به اسم آمولای شروع کردیم (آمولای یک واژه‌‌ گیلکی به معنی پروانه است). حالا آن پروانه‌ کوچک تبدیل به یک شرکت خلاق و دانش‌بنیان شده که منتظر پروازش هستیم.

استارتاپ شما چه خدماتی ارائه می‌دهد ؟

نورولند با کمک بازی‌ها‌ به بهبود یادگیری بچه‌های دبستانی کمک می‌کند تا دغدغه‌‌ پدر و مادرها برای تحصیل و نمرات فرزندشان کم بشود. تاکنون نیز بیش از ۵۰ بازی در اپلیکیشن نورولند قرار گرفته است. هرکدام از بازی‌ها روی یک توانایی شناختی مرتبط با یادگیری تمرکز دارد و آن را ارتقا می‌دهد.

نحوه استفاده از نورولند به این شکل است که ابتدا با وارد‌شدن به برنامه، یک ارزیابی اولیه خودکار از کودک انجام می‌شود که براساس آن تشخیص داده خواهد شد کودک در چه حوزه‌های شناختی و تحصیلی ضعیف‌تر است.

سپس بازی‌هایی متمرکز بر همان حوزه برای کودک اجرا می‌شود. این ارزیابی به شکل مداوم ادامه دارد و باعث می‌شود توانایی یادگیری کودک بسیار بالا برود. ما از سیستم تشخیص گفتار و نوشتار فارسی در بازی‌ها استفاده می‌کنیم و هر بازی، با کمک سیستم DDA و با توجه به عملکرد کودک، سخت یا آسان‌تر می‌شود.

همچنین گزارش دقیقی از عملکرد کودک به شکل روزانه تهیه و نقاط ضعف و قوت و میزان پیشرفت کودک به شکلی دقیق به خانواده ارائه داده خواهد شد. خانواده‌ها و مدارسی که علاقه‌مند به استفاده از این اپلیکیشن هستند، می‌توانند به وب‌سایت neurolandgame.ir مراجعه کنند.

[bs-quote quote=”استارتاپ نورولند به کمک بازی‌های کامپیوتری روانشناختی به بهبود یادگیری کودکان کمک می‌کند” style=”style-2″ align=”left”][/bs-quote]

از نظر علمی فعالیت شما چقدر معتبر است؟

اثرگذاری مثبت کار ما در مقالات علمی متعددی نشان داده شده است، اما این برای ما کافی نبود، ما از آموزش و پرورش برای تست محصول‌مان مجوز گرفتیم و تعدادی از مدارس منطقه‌۶ تهران را انتخاب و در طی ۲ ماه اثربخشی محصول را روی نزدیک به ۵۰دانش‌آموز تست کردیم که نتیجه بسیار امیدوار‌کننده بود.

فقط در حوزه‌ غلط‌های املایی تعداد غلط‌های املایی بچه‌ها بعد از گذراندن دوره بازی، کمتر از نصف شده بود. نتیجه‌‌ این مطالعه در جشنواره بازی‌های جدی سال‌۹۸ به شکل مقاله ارائه شد که جزو ۸ مقاله‌‌ برتر برای ارائه‌‌ شفاهی انتخاب شد.

از چه زمانی استارتاپ خود را راه‌اندازی کردید؟

ما از دی‌ماه سال‌۹۸ کار خود را به شکل اولیه به مدارس و مجموعه‌های روانشناسی کودک ارائه کردیم.

سرمایه اولیه‌تان برای آغاز کار چقدر بود؟

ما تمام پس‌اندازهای‌مان را هزینه کردیم. همچنین از اطرافیان هم قرض کردیم و در مجموع با حدود ۳۰‌میلیون تومان کار را شروع کردیم.

از زمانی كه استارتاپ خود را راه‌اندازی کردید، چه تعداد كاربر از خدمات شما استفاده كردند؟

از زمان راه‌اندازی رسمی استارتاپ نورولند تاکنون بیشتر از ۱۰۰ کودک از بازی‌های روانشناختی ما استفاده کرده‌اند.

شیوه درآمدزایی‌تان چگونه است؟

مدارس، مجموعه‌های روانشناسی‌ و خانواده‌ها می‌توانند با پرداخت حق اشتراک سالیانه از محصولات ما استفاده کنند. آنها همچنین می‌توانند گزارش دقیقی از عملکرد کودکانشان را به شکل روزانه مشاهده کنند. ۲‌مدرسه و ۳ مجموعه‌‌ بزرگ روانشناسی از مشتری‌های اولیه‌‌ ما هستند که مبلغ فروش محصولات نورولند به آنها در مجموع بالغ بر ۱۵۰میلیون تومان خواهد بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.