اضطراب در می‌زند!

0

تا به حال بارها برای آرام کردن قلبی که تند‌تر از حالت معمول می‌زند، سراغ متخصص قلب رفته‌اید؟ پزشکتان گفته که قلب شما مثل ساعت کار می‌کند و اثری از گرفتگی عروق یا مشکلاتی از این دست در بدنتان دیده نمی‌شود؟ پس چرا قلبتان آرام نمی‌گیرد و گاهی احساس می‌کنید نزدیک است که از سینه‌تان به بیرون پرتاب شود؟! اگر تپش‌های تند و آزاردهنده قلب شما با این نشانه‌ها همراه است، شک نکنید که مشکل از قلبتان نیست و روانتان شما را به این روز انداخته است. اضطراب شدید و حتی مزمن، می‌تواند علاوه بر تپش شدید قلب، شما را با این نشانه‌ها درگیر کند:

  •  بدن‌درد دارید؟

همیشه به‌خاطر کم‌تحرکی و ضعف عضلانی نیست که بدن‌درد سراغتان می‌آید. اگر گردنتان گرفته، در دست‌ها و پاهایتان احساس کوفتگی می‌کنید یا عضلاتتان ملتهب و دردناک شده‌اند، بعید نیست که به‌خاطر اضطراب شدید دچار چنین نشانه‌هایی شده باشید.

 سردردتان تمام نمی‌شود؟

ژلوفن دوست صمیمی‌تان است و هفته‌ای چند روز سردرد، شما را فلج می‌کند؟ سردرد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روان‌تنی است که به‌خاطر فشارهای روانی، شما را دچار خود می‌کند و تا زمانی که اضطرابتان را آرام نکنید، بعید است که این درد دست از سرتان بردارد.

  •  همیشه خسته‌اید؟

خستگی مزمن یکی از پیامدهای اضطراب شدید است. استرس روی ترشح هورمون‌هایتان تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که حتی در ابتدای روز احساس خستگی کنید.

  •  معده‌تان آرام نمی‌شود؟

سوزش سر دل، یبوست و حتی اسهال از جمله مشکلات گره‌خورده با اضطراب  است. استرس می‌تواند شما را به مشکلات مختلف گوارشی دچار کند.

  •  هرچه می‌خورید سیر نمی‌شوید؟

آدم‌های مضطرب، از جمله قربانیان اختلال پرخوری عصبی هستند. شاید شما هم وقتی که اضطراب بیشتر از قبل سراغتان می‌آید، احساس کنید معده‌تان سوراخ شده و هر چه بخورید پر نمی‌شود.

  •  نمی‌خواهید بیدار شوید؟

اختلال‌های خواب به شکل‌های مختلفی در روزهای پراسترس سراغ شما می‌آید. از کم‌خوابی و بی‌خوابی گرفته، تا کابوس دیدن و خواب ناآرام. آدم‌های مضطرب گاهی هم به شدت پرخواب می‌شوند و به‌طور ناخودآگاه، دلشان می‌خواهد با خوابیدن روی اضطرابشان سرپوش بگذارند. آن‌قدر برای تمام کردن این پروژه اشتیاق دارید که دلتان نمی‌آید کار را پشت درهای دفتر کارتان بگذارید و به خانه برگردید؟ برای بهتر پیش بردن کارها، بخشی از آن‌ها را با خود به خانه می‌آورید و تا نیمه‌شب برای انجام دادنشان بیدار می‌مانید؟ اصلا می‌دانید زود به انجام رسیدن این کار، ممکن است به قیمت جانتان تمام شود. محققان هیچ شکی ندارند که کم‌خوابی و بی‌نظمی خواب، باعث حمله‌ قلبی می‌شود و افراد را به مشکلاتی مثل دیابت نوع دو و چاقی دچار می‌کند. کم‌خوابی، سطح هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس را در بدن بالا می‌برد و به سیستم ایمنی بدنتان آسیب می‌زند؛ به همین دلیل اگر خوب نخوابید، ویروس‌ها همیشه شما را به عنوان اولین قربانی‌شان انتخاب می‌کنند. با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، افرادی که شب‌ها کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند، در مقایسه با آن‌هایی که خواب شبانه‌شان هفت تا ۹ ساعت است، ۳۰ درصد بیشتر احتمال دارد که چاق شوند. محققان می‌گویند اگر کمتر از ۶ ساعت در شب بخوابید، نه‌تنها بیمار و رنجور می‌شوید، بلکه بهره‌وری‌تان هم پایین می‌آید.

  •  تمرکز ندارید؟

نمی‌توانید کارهایتان را درست تمام کنید و ذهنتان مدام از این سو به آن سو می‌پرد؟ کمبود تمرکز یکی از مشکلاتی است که آدم‌های مضطرب از آن شکایت می‌کنند. آن‌ها گاهی هم ضعف حافظه پیدا می‌کنند و نمی‌توانند اطلاعات را از ذهن آشفته‌شان بیرون بکشند.

  •  یخچال را پاکسازی کنید

اگر اغلب نشانه‌های گفته‌شده را در خود مشاهده می‌کنید، شک نکنید که اضطراب در وجودتان خانه کرده است. درست است که خلاص شدن از این وضعیت، گاهی بدون کمک روانشناس‌ها و روانپزشکان ممکن نیست اما در صورتی که هنوز اضطرابتان مزمن نشده و تنها گاهی سراغتان می‌آید، با مصرف این مواد غذایی می‌توانید حالتان را بهتر کنید. اگر در برنامه غذایی‌تان سهم بیشتری برای ویتامین‌های گروه B قائل شوید، حالتان بهتر می‌شود. شما با مصرف موز، سبزیجات با برگ سبز، آوکادو، آجیل، حبوبات و همچنین گوشت قرمز، ماهی و محصولات لبنی می‌توانید نیاز بدنتان به این ویتامین را تامین کنید. البته در کنار ویتامین‌های گروه B باید به اندازه کافی ویتامین C هم میل کنید. شما با مصرف بیشتر مرکبات، گوجه‌فرنگی، فلفل، کیوی، سبزی و کلم بروکلی می‌توانید این نیاز را برطرف و در کنار آن با مصرف منیزیم بیشتر، حالتان را بهتر کنید. خوراکی‌هایی مثل فندق و بادام‌زمینی، سبزیجات دارای برگ سبز، غلات سبوس‌دار به ویژه جو و لوبیا منابع غنی‌ از منیزیم است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.