استارتاپ‌ها و ذهن‌های زیبا در جشنواره وب

0

ریحون، تروتازه و دلچسب و یادآور سبدهای خوش‌رنگ و کوچکی است که سر سفره‌های قدیمی اما باصفای بسیاری از ایرانی‌ها قرار می‌گرفت. حالا این واژه سرسبز با تلفظ محاوره‌اش حسابی در دنیای استارتاپی جولان می‌دهد و شاید نوعی حشو باشد اگر بگوییم یک سایت خرید آنلاین غذاست. هنوز حتی یک‌ساله نشده ولی در حال حاضر ۳۵ نفر با ریحون نان می‌خورند. به این ۳۵ نفری که ریحون شده کسب‌وکارشان باید بیش از ۱۰ هزار نفر مهمان را هم اضافه کنیم که روزانه و تنها در همین تهران از ریحون استفاده می‌کنند و غذایشان را در ریحون کشف می‌کنند و سفارش می‌دهند.

هرچند ریحون در حال حاضر تنها در سطح تهران به مشتریانش سرویس می‌دهد، اما سال آینده قرار است راهی شهرستان‌ها شود و عطر و بوی خود را به دیگر شهرهای ایران هم برساند. 

  این ریحون طعم دیگری دارد

فعالان بازار آنلاین اینقدر زیاد هستند که اگر کسی بخواهد راه موفقیت را طی کند، باید به دنبال تمایزهای رقابتی باشد. دقیقا به همین دلایل است که سهیل می‌گوید: «تفاوت ما با سایر سرویس‌های مشابه این است که برای آن‌ها بازار جذاب بوده و از پلتفرم‌های آماده و ترجمه آن به فارسی برای قبضه بازار استفاده کرده‌اند. اما تیم ما از مهندسان و طراحانی تشکیل شده که می‌خواهند محصول و خدمتی بومی و باکیفیت بسازند. هدف اصلی ما استفاده از تکنولوژی برای آسان‌سازی فرایند انتخاب و سفارش آنلاین غذا در ایران است. به همین دلیل برای این کار بارها و بارها دیزاین‌های مختلف را امتحان می‌کنیم و بعد شروع به ساخت آن می‌کنیم. مثلا عکاس‌های تمام‌وقت و حرفه‌ای استخدام کرده‌ایم که از تک‌تک غذاهای منوی رستوران‌ها عکاسی می‌کنند تا عکس‌های باکیفیت لذت سفارش دادن را صدچندان کند. در حال حاضر بالاترین درخواست ثبت‌شده کاربران، قرار دادن امکان امتیازدهی و نظرخواهی در رابطه با رستوران‌ها بوده است.»

  بهترین سفره رنگین ایرانی

سفارش آنلاین غذا برای خود من مثل این است که در مقابل یک سفره رنگی و بزرگ قرار بگیرم و انتخاب هم آزاد باشد. به همین دلیل ریحون را یک سفره بزرگ و رنگی می‌بینم که امسال توانسته بهترین سفره ایران شود، چون ریحون در جشنواره وب امسال، که همین چند روز پیش برگزار شد، به‌عنوان برترین وب‌سایت فروش آنلاین غذا برگزیده شد. اما اینکه چگونه به این هدف رسیده و چگونه رقیبان خود را پشت سر گذاشته، سوالی است که سهیل علوی با نوعی سربه‌زیری به آن جواب می‌دهد: «ما در ابتدای راه هستیم و این بازار بسیار بزرگ‌تر از آن است که دنبال شکست دادن یا پیشی گرفتن از دیگر شرکت‌های همکار در این زمینه باشیم. صرفا تلاش می‌کنیم گره‌ای از کار خودمان باز کنیم و سرویس و محصولی طراحی کنیم که هم خودمان بتوانیم از آن استفاده کنیم و هم درخور شخصیت کاربران ایرانی باشد.»

  جشنواره جایی برای اشتراک ایده‌ها

سهیل در‌باره جشنواره می‌گوید: «جشنواره در شناخته شدن بهتر دیگر استارتاپ‌ها نقش به‌سزایی دارد. هرساله با برگزاری جشنواره با تعداد زیادی از استارتاپ‌ها و ذهن‌های زیبا آشنا می‌شویم. به‌هرحال هرچه باشد، این جشنواره نقش Webby Awards را در ایران بازی می‌کند.» و در ادامه اشاره می‌کند: «برگزاری چنین جشنواره‌ای و انتخاب سایت‌های برتر به شناخت بیشتر فعالان این حوزه از کسب‌وکارهای گوناگون و جلب اعتمادشان کمک زیادی می‌کند. همچنین ایجاد حس رقابت برای بالاتر بردن کیفیت محصولات از تاثیرات جشنواره است.»

  راهکارهایی برای برتر ماندن

ریحون وب‌سایت برتر شده، اما چه راهکارهایی را باید در پیش بگیرد که همچنان برتر و باکیفیت بماند. سهیل این پرسش را این‌گونه پاسخ می‌دهد: «ریحون هنوز حتی یک‌ساله نشده. بسیاری از برنامه‌هایی که برای آن داریم در حال ساخت و بررسی هستند. به همین منظور با کاربرانمان ارتباط مداوم داریم و با توجه به نیازهای آن‌ها و نیازهای خودمان سیستم را بهبود می‌بخشیم.» سهیل اضافه می‌کند: «در حال حاضر با بیش از ۳۰۰ رستوران قرارداد داریم و هرماه بیش از ۱۰۰ رستوران جدید و باکیفیت به سایت اضافه می‌شود. غذاهایی که بیشترین ثبت درخواست را در ریحون داشته‌اند، فست‌فودها بوده‌اند. قصد داریم به‌زودی اینفوگرافی عادات خرید غذایی کاربرانمان را منتشر کنیم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.