۵ استارتاپ موفق در صنعت مد و فشن

استارتاپ‌های مد و پوشاک به چه سمتی رفته‌اند؟

0

تجارت الکترونیک در حال عبور از بازارهای سنتی بزرگ است و بنابراین خرده‌فروشان سنتی چاره‌ای ندارند جز اینکه وارد این فضای آنلاین و جدید شوند، چراکه مخاطبان آنها به این فضا کوچ کرده و به جای چرخیدن در بازارها و پاساژهای بزرگ شهر، فروشگاه‌های آنلاین را رصد می‌کنند. بازار مد و فشن نیز از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از مخاطبان این حوزه به دنبال سبک شخصی خود در فضای آنلاین هستند. در اینجا می‌خواهیم ۵ استارتاپ را معرفی کنیم که به طور خاص در حوزه دیجیتال وارد شده و خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند.

تصور نکنید که این ۵ استارتاپ، تنها ۵ فروشگاه آنلاین برای عرضه لباس هستند. این استارتاپ‌ها با درک نیازهای مخاطبان امروزی خود، درهای جدیدی را در بازار مد و پوشاک باز کرده‌اند که هر کدام می‌تواند الهام‌بخش جوانانی باشد که رؤیای راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی خود را در سر می‌پرورانند.

تلفیق سنت و مدرنیته در استارتاپ مد و فشن Fashor

ایتارتاپ مد و فشن

استارتاپ هندی Fashor که ‌سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده است، در زمینه مد و فشن فعالیت می‌کند. این کسب‌وکار با این ایده شکل گرفت ‌که بتواند برای زنان اشتغال ایجاد کند. رویکرد اصلی Fashor طراحی لباس است، به این صورت که گروهی از زنان، پارچه‌های مختلف را با توجه به گلدوزی‌های سنتی هندی طراحی می‌کنند.

در واقع این استارتاپ تمرکز خود را روی فروش لباس قرار نداده است، به این معنا که آنها نمی‌خواهند صرفا لباس بفروشند، چیزی که به عنوان محصول اصلی این استارتاپ شناخته می‌شود، طراحی لباس است؛ یعنی با ایجاد طرح‌های منحصر‌به‌فرد، نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کنند.

این استارتاپ هندی نیاز مخاطبان خود را به‌درستی تشخیص داده است، امروز‌ درصد قابل توجهی از میزان جست‌وجوی کاربران در فضای مجازی، در حیطه مد و پوشاک است. به همین دلیل نیز این شرکت، پاسخگویی به نیاز بازار فشن را در دستور کار خود قرار داده و با ارائه سبک‌های منحصربه‌فرد، نظر مخاطبان مجازی خود را جلب می‌کند. یکی از نکات قابل توجهی که در استارتاپ Fashor دیده می‌شود، تمرکز بر این دیدگاه است که لباس‌های شیک باید در دسترس همه باشند، نه فقط یک گروه خاص. بر همین اساس نیز رویکرد قیمت‌گذاری آنها منطقی‌تر بوده و سعی می‌کنند قیمت‌هایی را ارائه دهند که مناسب با قدرت خرید عمومی باشند.

فعالیت در زمینه مد و فشن، آن هم در فضای آنلاین، رویکردی است که نیاز به شناخت مخاطبان و درک درست بازار دارد. استارتاپ Fashor نیز با اتخاذ یک رویکرد خاص در فضای مجازی، وارد این عرصه شده است. استفاده از طرح‌های سنتی و گلدوزی‌های دستی روی لباس‌ها، رویکرد اصلی این کسب‌وکار است، به طوری که کاربران می‌توانند در وب‌سایت و سایر صفحات اجتماعی این استارتاپ مانند فیس‌بوک و اینستاگرام، با حجم متنوعی از طرح‌های سنتی هندی آشنا شوند.

از سوی دیگر نحوه قیمت‌گذاری آن نیز معقول بوده و در نتیجه کاربران زیادی تمایل پیدا می‌کنند تا لباسی با طرح سنتی هند را خریداری کنند. تلفیق سنت و مدرنیته، مهم‌ترین روند استارتاپ مذکور است. حضور فعال در فضای دیجیتال در کنار ارائه طرح‌های سنتی، ایده اصلی این کسب‌و‌کار را رقم زده و توانسته است در بازار فشن آنلاین، جایگاه مناسبی را برای آن ایجاد کند. این استارتاپ در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کارمند دارد.

هوش مصنوعی در خدمت روانشناسی مخاطب؛ اساس رویکرد Lily A

هوش مصنوعی در فشن

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت آنلاین مد و فشن، رویکردی است که استارتاپ Lily AI اتخاذ کرده است. اخیرا بسیاری از استارتاپ‌های بزرگ جهان، به اهمیت هوش مصنوعی پی برده و از مزایای این فناوری در بررسی و بهبود کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. استارتاپ Lily AI نیز با هدف استفاده از روانشناسی مخاطب برای پیش‌بینی بازار مد و پوشاک، هوش مصنوعی را به عنوان یک ابزار کارآمد انتخاب کرده است.
این استارتاپ در سال ۲۰۱۵ در سانفرانسیسکو راه‌اندازی شده ‌و با تحلیل روانشناسی مخاطبان، اطلاعات باارزشی را در اختیار فعالان حوزه تجارت الکترونیکی بازار پوشاک قرار می‌دهد. جالب است بدانید امروز فروش آنلاین پوشاک، بیش از ۲۷‌درصد از کل فروش این بازار را در جهان به خود اختصاص داده است، به همین دلیل نیز خرده‌فروشان ناگزیر از توجه به این بازار آنلاین هستند و در این میان، شناخت مصرف‌کنندگان و آگاه‌بودن از نظرات و خواسته‌های آنها، می‌تواند گام بزرگی برای موفقیت در فضای خرده‌فروشی آنلاین باشد.

استارتاپ Lily AI در راستای کمک به خرده‌فروشان، به منظور تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان آنلاین، شکل گرفته است. این کسب‌وکار به طور مستقیم در زمینه مد و پوشاک فعالیت نمی‌کند، اما با استفاده از تحلیل‌های روانشناسی و برقراری ارتباط با کاربران آنلاین این حوزه، خدمات قابل توجهی را در ارتباط با بازار آنلاین پوشاک به فعاللان این صنعت ارائه مي‌دهد.

بنیانگذاران این استارتاپ که هر دو زن هستند، معتقدند لباس منعکس‌کننده احساسات است و بر همین اساس نیز با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، به تجزیه و تحلیل کاربران بازار مد و پوشاک می‌پردازند تا بتوانند وضعیت ذهنی یک خریدار را در لحظه خرید مورد بررسی قرار داده و در نهایت توصیه‌های دقیق و به‌موقعی را به بازیگران اصلی خرده‌فروشی آنلاین مد و پوشاک ارائه دهند. در واقع استارتاپ Lily AI به برندها و خرده‌فروشان کمک می‌کند درک درستی از پس‌زمینه‌های عاطفی مشتریان خود داشته باشند.

FashionDx هوش مصنوعی را برای هر دو گروه خریدار و فروشنده به کار می‌برد

استارتاپ FashionDx که ‌سال ۲۰۱۹ و در سانفرانسیسکو راه‌اندازی شده است، حوزه کاری خود را هوش مصنوعی قرار داده ‌و مانند Lily AI سعی می‌کند بتواند تصمیم‌گیری‌های بهتری را با استفاده از تکنولوژی مذکور رقم بزند، اما این استارتاپ نسبت به نمونه قبلی، یک گام جلوتر حرکت می‌کند. گروه Lily AI هوش مصنوعی را به منظور شناسایی ویژگی‌های عاطفی مخاطبان و ابلاغ آنها به خرده‌فروشان، به کار می‌گرفتند، ضمن اینکه تمرکز اصلی آنها بر روانشناسی مخاطبان استوار بود، این در حالی است که استارتاپ FashionDx از این تکنولوژی در راستای کمک به هر دو گروه خریدار و فروشنده در حوزه بازار آنلاین مد و پوشاک استفاده می‌کند.

به همان اندازه که یک فروشنده برای ارائه محصولات و خدمات خود نیاز به تصمیم‌گیری‌های دقیق دارد، یک خریدار نیز برای انتخاب محصول مورد نظر خود باید به‌درستی تصمیم بگیرد. کاری که در این میان، استارتاپ FashionDx انجام می‌دهد، کمک به این دو گروه است؛ یعنی خرده‌فروشان حوزه مد و فشن بتوانند با توجه به نیازهای دقیق مخاطبان، انتخاب درست‌تری داشته باشند و در مقابل، مصرف‌کنندگان این حوزه نیز، با توجه به گستردگی و تنوعی که وجود دارد، بتوانند مناسب‌ترین محصول را برای خود انتخاب کنند.

همه ما به عنوان مصرف‌کنندگان حوزه مد و فشن، در محاصره رنگ‌ها، لباس‌ها، مدل‌ها و ایده‌های پوششی زیادی قرار داریم، به طوری که ممکن است در برخی موارد نتوانیم یک تصمیم درست داشته باشیم و به‌راحتی یک لباس را انتخاب کنیم. استارتاپ FashionDx نه‌تنها با تجزیه ‌و تحلیل بازار از طریق هوش مصنوعی به خرده‌فروشان آنلاین صنعت فشن کمک می‌کند، بلکه از طریق داده‌هایی که دارد و شناخت نیازهای کاربران، به مصرف‌کنندگان نیز پیشنهاد‌های کارآمدتر و مناسب‌تری را جهت انتخاب نوع پوشش خود ارائه می‌دهد.

[bs-quote quote=”برای راه‌اندازی یک استارتاپ در حوزه مد و فشن، حتما نباید یک خرده‌فروش در فضای آنلاین باشید، بلکه ارائه خدمات جانبی نیز می‌تواند ایده یک کسب‌وکار جدید باشد. باید یک نیاز عمومی را بین کاربران دیجیتال تشخیص داده و با ارائه یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه، توجه مخاطبان را به سوی خود جلب کرد” style=”style-4″ align=”center”][/bs-quote]

‌ Goop؛ یک رسانه دیجیتال در بازار مد و فشن

تمرکز بر ارائه یک محتوای دیجیتال جهت شکل‌دادن به سبک زندگی مخاطبان، رویکرد اصلی استارتاپ Goop است. این کسب‌وکار که‌ سال ۲۰۰۸ در لس‌آنجلس راه‌اندازی شده است، با داشتن بیش از یک دهه سابقه در حوزه مد و فشن، کار خود را در قالب یک خبرنامه هفتگی درباره سبک زندگی، سفر، بهداشت، سلامتی، تناسب اندام و… آغاز کرد و در حال حاضر به عنوان یک رسانه لایف‌استایل، حوزه مد و پوشاک را نیز پوشش می‌دهد.

رویکرد استارتاپ Goop می‌تواند برای کسانی که در حوزه محتوا فعالیت می‌کنند، جذاب باشد. این استارتاپ کار خود را با تولید محتوای دیجیتال در حوزه سبک زندگی آغاز کرد و طبیعتا در شروع فعالیت خود، با سود مالی هیجان‌انگیزی روبه‌رو نبود، اما مقاومت در راستای تولید محتوای متنوع و جذاب در زمینه سبک زندگی، جایگاه این رسانه را بین مخاطبان تثبیت کرد؛ به طوری که تقریبا به یک مرجع کامل در این زمینه بدل شد. بعد از چنین دستاوردی بود که استارتاپ Goop توانست دامنه فعالیت خود را در بازار آنلاین فشن گسترش داده و طیف متنوعی از محصولات این حوزه را به مخاطبان خود عرضه کند؛ مخاطبانی که به این رسانه اعتماد کامل پیدا کرده بودند و در نتیجه می‌توانستند با خیال راحت، محصولات متنوع آن را خریداری کنند.

Kikstylist؛ سبک شخصی مخاطبان خود را شکل می‌دهد

استارتاپ Kikstylist که ‌سال ۲۰۱۸ و در ایالت تگزاس راه‌اندازی شد، رویکرد خاص‌تری را در فضای خرده‌فروشی آنلاین محصولات فشن اتخاذ کرده است، به این صورت که محیطی را برای کاربران فراهم کرده ‌تا بتوانند سبک مورد علاقه خود را با قیمت متناسب، نیازها و شخصیت خود تطبیق دهند.

همه ما در طول زندگی با آدم‌هایي برخورد داشته و داریم که استایل مناسبی داشته و به قول خودمانی‌تر، خوش‌پوش هستند. این افراد شاید به لحاظ مالی نیز چندان با ما تفاوتی نداشته باشند، یعنی همان مقدار هزینه‌ای را که ما برای پوشاک‌مان در نظر گرفته‌ایم، خرج کنند؛ اما انگار یک مشاور و متخصص مد و پوشاک، استایل آنها را شکل داده است.

رویکردی که استارتاپ مد و فشن Kikstylist در نظر گرفته، مبتنی بر همین مشاوره است؛ یعنی کاربران می‌توانند با کارشناسان این شرکت به صورت آنلاین تماس برقرار کنند و با توجه به میزان هزینه، شخصیت و نیاز خود، بهترین و مناسب‌ترین سبک پوشش را انتخاب کنند. طبیعتا همه افراد از داشتن یک مشاور متخصص برای انتخاب لباس لذت می‌برند، حال استارتاپی را در نظر بگیرید که با قیمت‌های پایین‌تر، این کار را برای مخاطبان خود انجام می‌دهد. فقط کافی است میزان بودجه و علایق و نیازهای خود را با مشاور مذکور در میان بگذارند تا در نهایت مناسب‌ترین انتخاب به آنها پیشنهاد شود.

فضای دیجیتال در زندگی امروز فرصت ایجاد کسب‌وکارهای جدید را فراهم کرده. در نظر داشته باشید که تا همین چند سال پیش، داشتن طراح لباس، به عده خاصی از افراد مشهور مثل هنرپیشه‌ها و … محدود بود، اما امروز به لطف دنیای آنلاین، هر شخصی می‌تواند با استارتاپی مثل Kikstylist رابطه برقرار کرده و با توجه به بودجه و سلیقه خود، یک سبک شخصی داشته باشد.

از سوی دیگر، توجه داشته باشید که برای راه‌اندازی یک استارتاپ مد و فشن، حتما نباید یک خرده‌فروش در فضای آنلاین باشید، بلکه ارائه خدمات جانبی نیز می‌تواند ایده یک کسب‌وکار جدید باشد و این درست همان کاری است که استارتاپ Kikstylist در پیش گرفت؛ یعنی یک نیاز عمومی را بین کاربران دیجیتال تشخیص داد و با ارائه یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه، توجه مخاطبان زیادی را به سوی خود جلب کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.