آینده از آن کدام استارتاپ‌هاست؟

0

پنل ترندهای ایران و جهان با حضور مهدی خادمی‌مقدم مدیرعامل اسپید، فرید ادریسیان از شرکت ایرانی – اتریشی کارانوبین، حمیده حبیبی کارشناس بازاریابی دیجیتال  و امیر شکوهی مدیرعامل استارتاپ نینیکس و با مدیریت رضا جمیلی سردبیر خبرگزاری شنبه برگزار شد. در این پنل روی آینده اکوسیستم و اینکه چه ایده‌ها و حوزه‌هایی قابلیت این را دارند که ایجادکننده استارتاپ‌های آینده‌ باشند بحث و گفت‌وگو شد.

بنابر گفته‌های حاضران در پنل ترندهای ایران و جهان، برای رهایی از تکراری‌بودن ایده‌ها و حل‌کردن بسیاری از مشکلات کشور، باید از هوش مصنوعی، کلان‌داده‌ها، اینترنت اشیاء و… استفاده شود. صحبت‌های هر یک از این شرکت‌کنندگان را در یک فراز مجزا بخوانید.

  • رضا جمیلی

 در یلدای امسال برای اولین بار آمار مربوط به بیش از ۷۰۰ استارتاپ ایرانی را تحلیل کرده‌ایم تا ببینیم که حاضران این فضای استارتاپی چه کسانی هستند، در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند و چه ظرفیت‌هایی در بازار وجود دارد.

آمارهای ما نشان می‌دهد که ۴۹ درصد استارتاپ‌های ایرانی در حوزه خدمات فعالیت می‌کنند، ۲۹ درصد در حوزه فروشگاه‌های آنلاین، ۱۶ درصد در حوزه فین‌تک و کمتر از ۲ درصد در سایر حوزه‌هایی چون اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، بیگ‌دیتا و… در حالی که ترندهای حال حاضر دنیا آمارهای متفاوتی حداقل از نظر سرمایه‌گذاری دارد.

برای نمونه سرمایه‌گذاری‌های سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد در حوزه پرینترهای سه‌بعدی بیش از ۱٫۸ میلیارد دلار، در حوزه وی‌آر ۸٫۵میلیارد دلار ، در حوزه امنیت فناوری ۲۳میلیارد دلار  و در حوزه اینترنت اشیاء ۴۶میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ سرمایه‌گذاری شده است.

اما حوزه‌ خدمات در ایران آنقدر مورد توجه بوده که کپی‌کاری و ایده‌های تکراری را به بخشی از فرهنگ اکوسیستم تبدیل کرده است.

  • امیر شکوهی

حوزه اینترنت اشیاء در اکوسیستم استارتاپی ایران رویکرد جدیدی محسوب می‌شود و شاید بتوان گفت حوزه کمتر تجربه‌شده‌ای است.

به همین دلیل فعالیت ما در حوزه اینترنت اشیاء خالی از دردسر نبوده است و سختی‌های زیادی کشیده‌ایم. مثلا سرمایه‌گذاران آنچه را ما در ابتدا می‌گفتیم، جدی نمی‌گرفتند. چون اینترنت اشیاء به نوعی با سخت‌افزار سروکار دارد و باید محصولی تولید می‌کردیم؛ مسئله‌ای که کماکان در زیست‌بوم استارتاپی ایران خیلی جدی گرفته نمی‌شود.

اما با توجه به تجربه جهانی، در ایران هم باید به این رویکردها رجوع کرد و این حوزه‌ها را جدی گرفت. همچنین سرمایه‌گذاران هم باید دیدگاه مثبتی به سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های با ایده‌ اینترنت اشیاء داشته باشند چراکه به حوزه تولید مربوط است و از آینده روشنی در ایران و جهان برخوردار است.

الان ما استارتاپی داریم به نام نینیکس که خیلی بزرگ نیست اما سرمایه‌گذارانی هستند که می‌خواهند روی آن سرمایه‌گذاری کنند. فکر می‌کنم در سال آینده خورشیدی به مدد آی‌او‌تی می‌توانید در سطح دنیا دیده شوید.

آی‌اوتی و ای‌آی دو ترندی هستند که به همدیگر مرتبط هستند و لازم و ملزوم همدیگر هستند. به نظر در سال آینده استارتاپ‌های خوبی در این زمینه راه‌اندازی می‌شوند.

  • حمیده حبیبی

یک سال است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ‌ و تکنولوژی آن فعالیت می‌کنم. دنیای سنتی مارکتینگ خیلی کوچک بود اما فضای تکنولوژی بزرگ است و موجب شده که شرکت‌های خیلی کوچک در این حوزه موفق باشند.

۳۲میلیارد دلار در ۶۰کشور جهان در این حوزه سرمایه‌گذاری شده است. در سال ۲۰۱۱  تنها ۱۵۰ استارتاپ در این حوزه وجود داشت و طی ۷سال گذشته تعداد این استارتاپ‌ها به ۵هزار استارتاپ رسیده ‌که اکثرا هم موفق هستند.

امروز پیام من این است که به حوزه مارکتینگ تکنولوژی‌ها توجه کنید. بدون اینکه به یک آژانس تبلیغاتی تبدیل شوید. من پیشنهاد می‌کنم که به این حوزه بسیار پیچیده فکر کنید.

  •  فرید ادریسیان

من مدیرعامل شرکت ایرانی-اتریشی کارانوبین هستم. فعالیت من در حوزه مدیریت نوآوری بوده است. کار ما دادن خدمات مشاوره به شرکت‌های بزرگ است.

یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها بحث تعامل‌شان با استارتاپ‌هاست. ترندهایی که امروز مطرح می‌شود مانند اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در اروپا خیلی مورد توجه هستند.

تمرکز روی بی‌‌۲بی بودن و تمرکز را بر بازار هدف قرار دادن است اما در ایران کمتر خدمات بی‌۲‌بی ارائه می‌کنند. در ایران بیشتر به دنبال این مسئله می‌روند که شرکت‌های خرده‌فروشی راه‌اندازی کنند.

استارتاپ‌ها هم باید به بحث بی۲بی توجه کنند. همچنین به غیر از بحث خرده‌فروشی، از تکنولوژی‌های مربوط به آینده استفاده کنند. شرکت‌هایی مانند کارانوبین با منتورشیپی که می‌دهد به‌راحتی می‌تواند حلقه اتصال بین شرکت‌ها و استارتاپ‌ها باشند. پیام من این است که اکوسیستم به سمت هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های نوین برود.

به نظرم سال ۹۷ بحث هوش مصنوعی بیشترین رشد را خواهد داشت، چون به زیرساخت‌های زیادی نیاز ندارد اما اطلاعات و دیتاهای عظیمی نیاز دارد و شرکت‌های بزرگ دارای داده‌های بزرگ باید با استارتاپ‌ها در این زمینه همکاری کنند. پیش‌بینی می‌کنم در سال آینده یعنی سال ۱۳۹۷ حوزه مالی رشد خیلی خوبی را تجربه کند.

شاید بخواهید اگاهی پیدا کنید که اینده بدون استارتاپ های بزرگ چگونه خواهد بود !

  •  مهدی خادمی‌مقدم، مدیرعامل اسپید

 اسپید سامانه هوشمند جابه‌جایی است که یک سال است کارش را به صورت رسمی شروع کرده است. برای فرار از تکرار در اکوسیستم، اسپید این رسالت را برای خودش تعریف کرد که با کار روی هوش مصنوعی، خدمات متفاوتی را ایجاد کند.

در همین زمینه کارهای تحقیقاتی را شروع کردیم و در این سیستم خوب پیش رفتیم و بخش عمده‌ای از اسپید توسط هوش مصنوعی اداره می‌شود.

ای‌آی یا هوش مصنوعی ترند روز جهانی است و اگر استارتاپ‌ها می‌خواهند مسیر موفقیت را ادامه دهند باید به سمت تکنولوژی‌های نو بروند تا بتوانند بازار خود را گسترش دهند.

استارتاپ‌ها الان یک درصد از جی‌دی‌پی ایران را تشکیل می‌دهیم و همیشه هم بر سر این سهم دعوا داریم. در حالی که می‌توانیم این میزان را گسترش دهیم.

این روزها از هوش مصنوعی خیلی می‌شنویم. طبق تحقیقات صورت‌گرفته در سال گذشته، ۳۸درصد از شرکت‌های فناورانه دنیا از هوش مصنوعی استفاده می‌کردند که در سال ۲۰۱۸ این درصد به بیش از ۶۲درصد می‌رسد.

همچنین سال ۲۰۱۸ به نسبت سال قبلش بیش از ۳۰۰درصد افزایش سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی صورت خواهیم داشت. بازار ای‌آی از سال ۲۰۱۱ با ۸میلیارد دلار به رقم ۴۷میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ می‌رسد.

شرکت‌های پیشرو هم آمازون و نتفلیکس هستند که فراتر از هوشمندسازی رفته‌اند. تفاوت‌ اصلی هوش مصنوعی این است که می‌خواهد مانند انسان نباشد و کاملا خودآگاه عمل کند.

هوش مصنوعی انقلاب صنعتی دوم است. هوش مصنوعی در آینده مانند الگوریتم‌های گوگل ادوردز، باید توسط کاربران خریداری شود. نگرانی‌هایی هم که در این زمینه وجود دارد مانند نگرانی‌های انقلاب صنعتی اول است.

همان زمان هم همه نگران از دست دادن شغل‌شان بودند. اما کارآفرینان در آینده به کارمندان‌شان براساس کیفیت و هوش مصنوعی حقوق و امتیاز می‌دهند.

در اسپید رفتارشناسی مشتریان و سفیران برای کنترل بهتر درخواست‌هاست. در اسپید می‌دانیم که در هفته آینده مثلا چه تعداد درخواست در منطقه خاصی از تهران وجود دارد و بنابراین چه تعداد موتورسوار باید برای برآورده‌کردن آن درخواست‌ها داشته باشیم.

در راستای آن می‌دانیم که برای رسیدن به فراهم‌کردن آن درخواست‌ها چقدر باید سفیر استخدام کنیم. ما در بی۲بی همه آدرس‌ها و دسته‌بندی‌ها را از طریق هوش مصنوعی انجام می‌دهیم.

حتی کنترل درخواست‌ها با اسپید انجام خواهد شد. به لحاظ آماری مثلا طی ۱۶هفته توانستیم بیش از ۲۵هزار نسخه از هفته‌نامه شنبه را به دست مخاطبان شنبه برسانیم که بیش از ۴۰درصد در به‌کارگیری نیرو‌، ۵۰درصد در زمانبندی تحویل و حدود ۳۰درصد در تولید گازهای گلخانه‌ای صرفه‌جویی کردیم.

باید به سمت تکنولوژی‌های نوین برویم و هوش مصنوعی در هر حوزه‌ای کاربرد دارد و برای برون‌رفت از تکرار استارتاپ‌ها، می‌توان از این حوزه استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.