کپي‌رايت، ضرورت موفقيت استارتاپ‌ها!

0

فرض کنيد يک تيم خوب و چابک داريد، ايده هم خوب است، از روش‌هاي درستي هم براي اعتبارسنجي در استارتاپتان استفاده کرده‌ايد، در مرحله‌اي هستيد که MVP (کمينه محصول پذيرفتني) را آماده کرده‌ايد، نتيجه‌هاي خوبي هم گرفته‌ايد و ديگر تصميم داريد پروژه را به صورت آزمايشي لانچ کنيد، تا بازخوردهاي واقعي‌تري بگيريد.

در اين مرحله با يک‌سري چالش‌ها مواجه مي‌شويد؛ مثلا اينکه چه شعاري انتخاب کنيم؟ چه کار کنيم که بازديدکننده‌ها و مشتري‌ها ارزش کليدي ما را درست درک کنند؟ از چه لحني استفاده کنيم؟ چه چيزهايي را اول نمايش دهيم؟ پيغام‌ها را به کاربرها به چه ترتيبي نمايش بدهيم؟ و… در اينجا اگر با دو مفهوم بسيار مهم آشنايي داشته باشيد خيلي مي‌تواند به شما کمک کند؛ يکي بحث استراتژي محتواست و ديگري مبحث کپي‌رايتينگ است. البته شايد استراتژي محتوا را بايد زودتر از اين مرحله به کار بگيريد (از همان روزهاي اول که در حال طراحي تجربه کاربري هستيد). در مورد استراتژي محتوا، در آينده صحبت خواهيم کرد. در اينجا مي‌خواهيم شما را با مفهوم کپي‌رايتينگ آشنا کنيم.

معمولا استارتاپ‌ها علاقه دارند دقيقا ارائه آسانسوري خودشان را در وب‌سايتشان قرار‌ دهند، آن هم به‌عنوان اولين محتوايي که مشتري با آن مواجه مي‌شود! اين در حالي است که ارائه آسانسوري براي ارائه به سرمايه‌گذار خوب است نه براي مشتري! بايد در اينجا خيلي دقيق و هوشمندانه به ارزشي که پيشنهاد مي‌دهيد اشاره کنيد، آن هم از ديدگاه مشتري و کاربران احتمالي‌تان. پيشنهاد مي‌دهم يک متخصص محتوا در تيمتان داشته باشيد، يا اينکه مشاوره بگيريد و يا حتما خودتان اطلاعاتي در زمينه کپي‌رايتينگ کسب کنيد. از آنجايي که استارتاپ‌ها معمولا با هزينه کمي بايد فعاليت کنند‌، بد نيست خودتان هم در زمينه کپي‌رايتينگ اطلاعات کسب کنيد. حداقلش اين است که ديگر اشتباهات فاحش را در ارائه ارزش کليدي خود انجام نمي‌دهيد.

در اين زمينه سجاد بهجتي عزيز يک ويدئوي آموزشي کامل و رايگان در وب‌سايت وبياد منتشر کرده که پيشنهاد مي‌دهم حتما آن را ببينيد.

در انتها هم دو تعريف از آقاي شهيدي و تورج صابري‌وند براي درک بهتر مفهوم کپي‌رايتينگ ارائه مي‌دهم که اميدوارم مفيد واقع شود.

 

 کپي‌رايتينگ چيست؟ کپي‌رايتر کيست؟

کپي‌رايتينگ يکي از مشاغل کليدي تبليغات است که براي افزايش «اثرگذاري» تبليغات به وجود آمده است. وظيفه کپي‌رايتر جستجوي بهترين پاسخ براي اين دو سوال اساسي است: در تبليغات خود چه بگوييم؟ چگونه بگوييم؟

کپي‌رايتينگ دانش و هنري است براي کنار هم چيدن خلاقانه کلمه‌ها. هدف آن معرفي ايده‌هاي تجاري، شخصي و… است تا از بين حجم عظيم تبليغ‌ها و پيام‌ها، بيشتر از رقيب‌ها مورد توجه قرار بگيرد، خوانده شود، ارتباط برقرار کند، علاقه‌مند کند و بفروشد. اين معرفي چنان است که مخاطب را وادار به انجام کاري مي‌کند. مخاطب پس از خواندن کلمه‌هايي که کپي‌رايتر نوشته است مي‌خواهد چيزي بخرد، جايي برود، تماسي بگيرد، راي به کسي دهد، نامه‌اي را تا انتها بخواند و…

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.