کار کردن در تنهایی کشنده است

0

بیرون نزدن از خانه در این روزهای گرم می‌تواند انگیزه خوبی برای آوردن کارتان به خانه باشد. از طرف دیگر، اگر پیشنهاد کار کردن در یک دفتر اختصاصی را به شما بدهند، بعید نیست که اشتیاقتان برای تحمل گرمای مسیر بیشتر شود و به‌خاطر کار کردن در محیطی ساکت و دنج که به ذهنتان اجازه پرواز و ایده‌پردازی می‌دهد، از خانه بیرون بزنید. اما محققان می‌گویند حتی اگر شرایط کار کردن در هریک از این دو محیط را داشته باشید، باید به چنین پیشنهادهایی نه بگویید. بررسی‌هایی که پژوهشگران انجام داده‌اند نشان می‌دهد که کار کردن در تنهایی، اگرچه به نظر جذاب و خوب می‌رسد، اما درنهایت می‌تواند به سلامت روان شما آسیب بزند.

  •  روانتان در خطر است

با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، افرادی که ساعات زیادی از روز را در تنهایی می‌گذرانند، بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات روانی مثل افسردگی، اضطراب اجتماعی و پارانویا قرار می‌گیرند. محققان پیش از این ثابت کرده‌اند که کار کردن در محیط‌هایی که همکارانی همدل در آن حضور دارند، باعث افزایش بهره‌وری و انگیزه می‌شود و درنهایت بیشتر از زمانی که در یک اتاق اختصاصی و به‌تنهایی کار می‌کنید به موفقیت شما می‌انجامد.

  •  قلبتان از کار می‌افتد

پژوهشگران بررسی‌های متعددی برای روشن کردن تاثیر تنهایی بر سلامت جسم و روان انجام داده‌اند. آن‌ها در مطالعه دیگری ثابت کردند که تنهایی و محروم بودن از روابط اجتماعی بر عملکرد قلب تاثیر می‌گذارد و احتمال دچار شدن به بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد. به گفته آن‌ها اگر آنقدر درگیر کار کردن در تنهایی باشید که وقتی برای ارتباطات اجتماعی و معاشرت با دوستان برایتان باقی نماند، در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرید؛ در حالی که اگر در محیط جمعی خوشایندی کار کنید و در ساعات بعد از کار و روزهای تعطیل هم خودتان را از ارتباطات اجتماعی محروم نکنید، قلبتان خوب و سالم کار می‌کند.

  •  مغزتان پیر می‌شود

پژوهش دیگری از احتمال دچار شدن به زوال عقل و از دست دادن حافظه به خاطر تنهایی خبر داده است. محققان می‌گویند مغز آدم‌های تنها زودتر پیر می‌شود و سلول‌هایش را از دست می‌دهد. البته با وجود همه خوبی‌هایی که محققان برای کار کردن در کنار همکاران ذکر کرده‌اند، آن‌ها شرایط خاصی را هم برای حضور در محیط‌های جمعی در نظر گرفته‌اند. محققان در بررسی دیگری، شرایط خاصی را برای کار کردن در محیط‌های جمعی معرفی کرده‌اند. یکی از شرایط لازم از نظر آنها، حاکم بودن سکوت در زمان کار کردن است. با توجه به بررسی‌های محققان، وقتی سکوت در محیط شغلی شما حاکم است، استرس و تنشتان کم می‌شود، توان ذهنی‌تان بالا می‌رود، شبکه پیش‌فرض مغزتان فعال می‌شود و امکان درک کامل تجارب، همدردی با دیگران و خلاقیت برای مغزتان بیشتر می‌شود و درنهایت سلول‌های مغزتان بازسازی می‌شوند.

  •  به خاطر مغزتان هم که شده گواهی‌نامه بگیرید

می‌ترسید جدول حل کردن و درس خواندن هم نتواند مغز شما را از خطر زوال نجات دهد؟ به اندازه کافی فیبر و میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌خورید اما باز هم نگران دچار شدن به آلزایمر هستید؟ پژوهشگران می‌گویند تا زمانی که اهل رانندگی کردن باشید، بعید است مغزتان از فعالیت بایستد و آلزایمر بگیرید. از نظر آن‌ها دست به فرمان بودن فقط از شما فردی مستقل‌تر نمی‌سازد؛ بلکه رانندگی با هوشیار نگه داشتن شما و با موظف کردنتان به تحت کنترل گرفتن شرایط، از ابتلا به زوال عقل جلوگیری می‌کند. محققان می‌گویند اگر رانندگی کردن را کنار بگذارید، بعید نیست به‌ویژه در سال‌های بعد از بازنشستگی‌تان دچار افسردگی شوید؛ اما اگر حتی در سال‌های میانسالی و پیری دست به فرمان بمانید، به خاطر احساس آزادی، استقلال و خودکنترلی، دچار اختلالات مغزی مثل آلزایمر نمی‌شوید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.