وقتي استيو جابز به آرش «نه» گفت

0

زماني که بخواهيم داستان شکل گيري دراپ باکس و تبديل آن از يک استارتاپ هوشمندانه به برندي چند ميليارد دلاري را روايت کنيم، شايد بد نباشد پيش از هر چيز نامي از استيو جابز ببريم. جابزي که حاضر نشد گوشه اي از سرمايه شرکت اپل ارزشمندش را در اختيار مهندسي جوان به نام «درو هوستون» بگذارد. هر چند اگر اپل ايده ذخيره و به اشتراک گذاري فايل ها و داده ها در فضاي مجازي را از آن خود مي کرد، هرگز استارتاپي به نام دراپ باکس کليد نمي خورد و درو هوستون به جاي لوگوي باکس آبي رنگ، احتمالا مجبور مي شد از طرح يک جعبه سيب گاززده استفاده کند. با اين وجود، يک بار از نزديک استيو جابز را ملاقات کردند و از او يک «نه» قاطعانه شنيدن، براي ورود درو هوستون و همکار ايراني اش، آرش فردوسي، به سيليکون ولي کافي بود.

 

 ايده اي که به اپل فروخته نشد

در سال ۲۰۰۹ وقتي دو فارغ التحصيل رشته مهندسي از دانشگاه ام.آي.تي وارد دفتر استيو جابز شدند و تنها چند دقيقه فرصت داشتند تا ايده اصلي خود که يک سرويس ديجيتال ذخيره سازي اطلاعات بود را مطرح کنند. جابز در پايان حرف هاي درو و آرش تنها يک پيشنهاد داشت: ايده را به اپل بفروشيد! و دو جوان بلند پرواز که به دنبال راه اندازي شرکتي مستقل بودند و به حامي مالي احتياج داشتند، حاضر نشدند نوزادشان را طاق بزنند، از مبلغ پيشنهادي نه رقمي صرف نظر کردند و راه خودشان را در پيش گرفتند. جابز به آنها گوشزد کرد که دست روي ايده اي گذاشته اند، که از توانشان خارج است و به آن گفت: «شما هرگز يک برند خلق نخواهيد کرد، در بهترين حالت قابليتي اضافه شده به يک برند خواهيد شد.»

يکي از لحظه هاي طلايي در تاريخ دراپ باکس، زماني بود که استيو جابز در آخرين سخن راني اش از قابليتي به نام «کلاود» در فضاي مجازي سخن گفت. هر چند آن زمان شرکت اپل «آي. کلاود» را به محصولات هوشمندش اضافه کرده بود، درو هوستون باور دارد که در آن زمان دراپ باکس پيشرفته ترين کلاود در فضاي مجازي را داشت و استيو جابز، کاملا ناخواسته يکي از مبلغان اين استارتاپ نوپا شد. در سال ۲۰۱۰، تعداد کاربران دراپ باکس از ۵۰ ميليون نفر به بيش از ۱۰۰ ميليون نفر رسيد و هر ثانيه يک کاربر تازه در اين وب سايت نام نويسي مي کرد. قابليت اوليه استفاده از دراپ باکس ذخيره و به اشتراک گذاري ۲ گيگابايت اطلاعات به شکل رايگان است. اطلاعاتي که از طريق لپ تاپ، موبايل و تبلت قابل دسترسي هستند و مي توان آنها را هر کاربر دراپ باکس به اشتراک گذاشت. امروز ۹۶ درصد کاربران اين شرکت، از خدمات رايگان آن استفاده مي کنند، اما دراپ باکس مي گويد که حاضر نيست در ازاي دريافت حق عضويت در سايت، از شمار کاربرانش بکاهد.

 

 دراپ باکس از کجا به ذهن من خطور کرد؟

درو هوستون که ايده پرداز اصلي دراپ باکس است، نه يک دانش آموز اخراجي مدرسه بوده و نه از فرط نبوغ دانشگاه را رها کرده است. شروع شکل گيري ايده اي به نام دراپ باکس برميگردد به دوران دانشجويي اش در ام.آي.تي، زماني که او هميشه فلش مموري اش را در خوابگاه جا مي گذاشت و وقتي به کلاس مي رسيد، هيچ دسترسي به اطلاعات ذخيره شده اش نداشت. خودش در اين باره مي نويسد: «فکر مي کردم در آشفته بازاري اينترنت، با آن همه اطلاعات بي سر و ته، خلا فضايي براي ذخيره داده ها به چشم مي خورد. فضايي که از طريق هر وسيله متصل به شبکه بتوان به آن دسترسي داشت و در لحظه هر فايلي را آپلود کرد و به اشتراک گذاشت.»  به اين ترتيب، دراپ باکس در سال ۲۰۰۷ متولد مي شود و آرش فردوسي که خودش سال آخر درسش در دانشگاه ام.آي.تي را مي گذراند، به کمک هوستون مي آيد. يک سال بعد، زماني که دامين دراپ باکس در فضاي وب بالا مي آيد، بنيان گزارانش آن را در «تک کرانچ» يا همان کنفرانس سالانه تکنولوژي معرفي کرده و سرمايه گزاران را مسحور ايده خلاقشان مي کنند. اين ابر مجازي آنچنان به سرعت در فضاي وب پخش مي شود، که تا سال ۲۰۰۹ به بيش از ۴۰ ميليون کاربر دست پيدا مي کند. کم کم قابليت آپلود کردن عکس و ويديو تا ۳ گيگابايت را به خود اضافه مي کند، تا در مقابل رقبايي چون گوگل درايو و وان درايو ماکروسافت قد علم کند. نقطه عطف ديگر برند دراپ باکس زماني است که دست به دست فيس بوک مي دهد و به کاربران فيس بوکي اش اجازه آپلود کردن داده ها بدون نياز به خروج از دامين فيس بوک را مي دهد.

 

 تب فراگير دراپ باکس

اين روزها دراپ باکس ديگر نه تنها يک استارتاپ، که يک برند در فضاي وب شناخته مي شود. با يک دانلود ساده روي وسايل الکترونيکي کاربران جا خوش مي کند و حتي اگر ۲ گيگابايت براي ذخيره اطلاعاتشان ناکافي به نظر برسد، در ازاي حق شارژ ۲۰ دلاري، ۱۰۰ گيگ ديگر به آنها فضا مي دهد. استارتاپي که با سرمايه ۱۵ هزار دلاري، يک آپارتمان کوچک و يک مک بوک کارش را شروع کرد، در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که ۴۰۰ کاربر فعال دارد. تب دراپ باکس آنچنان فضاي مجازي را پر کرد که ماکروسافت در يک همکاري مشترک با اين شرکت، اپليکيشن هاي ماکروسافت آفيس در سيستم عامل هاي ويندوز، اندرويد و آي.او.اس را با دراپ باکس ادغام کرد. ارزش دراپ باکس طبق تخمين هاي وب سايت تک کرانچ و بيزنس اينسايدر، بين ۵ تا ۱۰ ميليارد دلار برآورده شده است، اما محبوبيتي که اين حافظه مجازي در ميان کاربرانش پيدا کرده، نشان ارزش عميق تري ميان فعالان شبکه است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.