مقایسه اپل پی و سامسونگ پی

استفاده از NFC برای پرداخت الکترونیکی

0

در سال ۲۰۱۴ بود که شرکت اپل، اپل‌پی (‌Apple Pay) را به طور رسمی و در گوشی‌های آیفون ۶ خود معرفی کرد و در تابستان همان سال سامسونگ نیز، سیستم خدمات پرداخت خود یعنی سامسونگ‌پی (SamsungPay) را در گوشی S6 خود رونمایی کرد.

پرداخت با تلفن همراه از آن دسته از ویژگی‌های جدید و جذابی بود که رشد بسیار سریعی در بین مخاطبان داشت و هرکدام از غول‌های تکنولوژی تصمیم داشتند که در این زمینه پیشتاز و الهام‌بخش باشند.

بعد از این دو بود که گوگل هم اپ پرداخت خود را با نام جی‌پی (Gpay) در بازار کسب‌و‌کارهای آنلاین ارائه داد و رقیبی قدرتمند برای دو شرکت بزرگ قبلی شد. در این مقاله قصد داریم در نگاهی اجمالی به مقایسه این سه برنامه، نقاط مشترک و متفاوت آنها بیندازیم و در انتها بهترین اپ پرداخت را انتخاب کنیم.

برای بررسی این برنامه‌ها در ابتدا لازم است بگوییم که این برنامه‌ها دقیقا چه کاری انجام می‌دهند؟ این برنامه‌ها با یک هدف مشترک اما با ویژگی‌های مختلف در حال ارائه خدمات هستند. هدف این است که:

پرداختی‌های فیزیکی در فروشگاه‌ها بدون نیاز به کارت و از طریق گوشی‌های تلفن همراه صورت گیرد.

پرداخت‌های آنلاین راحت‌تر انجام شود.

و در ادامه گوشی‌های تلفن همراه جایگزین کیف پول‌های فیزیکی شوند.

به عنوان مثال، اپل‌پی مدعی است که با این برنامه می‌توانید راحت‌تر و حتی امن‌تر از کارت‌های عادی، از فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌ها خرید کنید. در فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها و هر جای دیگری که می‌خواهید از کارت اعتباری‌تان هزینه را پرداخت کنید، به جای کارت فیزیکی، گوشی خود را به دستگاه‌های پرداخت نزدیک کنید تا از طریق تکنولوژی NFC مبلغ در صفحه شما نمایش داده شود.

با استفاده از روش‌های شناخت هویت گوشی‌های اپل، پرداخت را تایید کنید. پیامک و صدای بوق نشانه واریز موفقیت‌آمیز شماست. همچنین این برنامه به شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی فرستادن یک پیام برای دوستانتان پول واریز کنید. فقط کافی است در قسمت پیام‌ها، گزینه اپل‌پی را انتخاب، مبلغ را مشخص و بعد هویت را تایید کنید تا کار تمام شود.

سامسونگ‌پی و جی‌پی نیز به صورت کلی مانند اپل‌پی کار می‌کنند و اصلا این دو برنامه با هدف تامین نیاز کاربران گوشی‌های سامسونگ و اندرویدی به بازار آمدند. پس همان‌طور که مشخص شد، ۳عامل گوشی تلفن همراه، دستگاه پذیرنده و کارت اعتباری نیازهای اصلی در انجام یک پرداخت دیجیتال موفق است. همچنین امنیت پرداخت، خدمات جانبی و راحتی در استفاده از آن، از عوامل دیگر پر‌طرفداری این برنامه‌هاست.

تکنولوژی

تکنولوژی که اپل‌پی و جی‌پی برای پرداخت الکترونیکی تعبیه کرده‌اند، استفاده از روش NFC است. در این روش یک تراشه در گوشی‌های سری‌۶ اپل به بعد و همچنین سایر گوشی‌های اندرویدی هم‌رده‌، قرار داده شد تا توانایی دریافت اطلاعات را از دستگاه پذیرنده داشته باشد.

همچنین همین تراشه در پذیرنده‌ها نیز وجود دارد تا توانایی انتقال اطلاعات را داشته باشد. انتقال داده‌ها به این صورت است که هر بار و برای هر خرید نشانه‌های رمز‌گذاری شده از پایانه به گوشی همراه منتقل می‌شود.

تراشه تلفن همراه آنها را دریافت و ترجمه می‌کند و به شما مبلغ قابل پرداخت و نام فروشگاه را نمایش می‌دهد. در صورت تایید، شما می‌توانید با انتخاب یکی از کارت‌هایی که قبلا ذخیره کرده‌اید و با یکی از روش‌های تایید هویت که در جلوتر توضیح خواهیم داد، تراکنش را تایید کنید.

اما سامسونگ‌پی به جز استفاده از روش NFC یک قابلیت دیگر به نام MST نیز دارد. این قابلیت در واقع در پذیرنده‌های قدیمی‌تر وجود داشت و آن ایجاد یک نوار مغناطیسی، مانند آن چیزی که در پشت کارت‌های اعتباری وجود دارد، بود که سامسونگ‌پی قابلیت خواندن این نوار مغناطیسی را نیز داراست.

این اتفاق با خرید شرکت سازنده پذیرنده‌ها توسط سامسونگ ایجاد شد و طیف فروشگاه‌ها و کافه‌هایی که می‌شد با سامسونگ‌پی از آنها خرید کرد، چندین برابر شد. همین ویژگی عامل رقابتی بسیار تاثیرگذاری نسبت به دو رقیب کنونی آن شد.

تعداد مشتریان

یکی از موارد مهم موفقیت هر برنامه‌ای می‌تواند‌ رقابت در تعداد و تنوع دستگاه‌هایی باشد که می‌توانند از آن استفاده ‌کنند. در مورد اپل‌پی همان‌طور که گفته شد، در تمامی دستگاه‌های آن، از سری آیفون‌۶ به بعد پشتیبانی شد.

همچنین این برنامه در تبلت، مک‌بوک و ساعت هوشمند اپل نیز قابلیت ست‌شدن و استفاده را دارد. در مورد سامسونگ‌پی هم، از سری S6 به بعد در تمامی دستگاه‌های سامسونگ قرار گرفت و مانند اپل در تبلت و ساعت‌های هوشمند سامسونگ هم فعال شد.

اما در مورد جی‌پی باید گفت که این برنامه در تمامی دستگاه‌هایی که با اندروید کار می‌کنند و قابلیت NFC را پشتیبانی می‌کنند، به صورت پیش‌فرض قرار گرفت و علاوه بر گوشی‌های سامسونگ، هوآوی، ال‌جی و… را تحت پوشش خود قرار داده است.

لایه ‌‌امنیتی

با توجه به اینکه این برنامه‌ها مستقیم به حساب‌های مالی متصل هستند، یکی از مهم‌ترین ویژگی آنها تامین امنیت و حفظ اطلاعات شخصی برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی است و از طرف دیگر نباید مراحل تایید امنیت روش‌های پیچیده و پر‌زحمتی برای مخاطبان باشد.

به همین دلیل روش امنیتی برای تایید هویت پرداخت‌کننده استفاده از اثر انگشت و چهره‌شناسی در اپل‌پی است. سامسونگ‌پی با استفاده از اثر‌انگشت و پین تلفن، هویت شخص را تایید می‌کند. جی‌پی نیز با اثر انگشت، پین‌کد و رمز گوشی قابلیت تایید هویت پرداخت‌کننده را داراست.

همچنین اگر شما تلفن همراهتان را گم کرده یا به هر دلیل دیگری از دست بدهید، هر سه به شما اجازه می‌دهند که از راه دور، اطلاعات بانکی و تمام جزئیات کارت‌تان را از بین ببرید.

پوشش جهانی

اما در مورد پوشش این برنامه‌ها باید گفت که تا سال ۲۰۱۸ اپل‌پی با بیشترین پوشش در کشورهای مختلف یعنی با ۲۷ کشور پیشتاز است و با اینکه سامسونگ‌پی در ۲۴ کشور و جی‌پی فقط در ۱۸ کشور پشتیبانی می‌شود، اما تعداد بانک‌هایی که با این برنامه‌ها با آن همکاری می‌کنند، متفاوت است و سامسونگ‌پی با همکاری با بیش از ۴۰۰ بانک نسبت به رقبای خود پیشگام است.

کارت‌های اعتباری

زمانی که شما بخواهید کارت‌های اعتباری خودتان را به کیف پول‌های الکترونیکی وصل کنید، می‌توانید آن را اسکن و یا به صورت دستی اطلاعات را وارد کنید تا پردازش شود. سپس به بانک صادر‌کننده کارت پیغامی می‌رود و در صورت تایید اطلاعات کارت از طرف بانک، قابلیت استفاده از خدمات برنامه‌ها ایجاد می‌شود.

در پاسخ به سوال «چه کارت‌هایی را می‌توان به این برنامه‌ها وصل کرد؟» باید پاسخ داد در سامسونگ‌پی و جی‌پی همه کارت‌ها از جمله اعتباری، وفاداری، تضمینی و حتی کارت‌های هدیه هم قابل قبول است اما در اپل‌پی کارت هدیه پشتیبانی نمی‌شود.

اما بهترین کدام است؟

انتخاب بهترین برنامه کاملا به شما، انتظارات‌تان، گوشی تلفن همراه و البته محل جغرافیایی که زندگی می‌کنید، وابسته است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.