آیا تا الان اشتباه می‌کردید؟

با ۱۰ مورد از اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین معیارهای تعامل با مشتری آشنا شوید

0

امروز‌ تاثیرگذاری و یا تعامل مخاطبان با وب‌سایت شما نشان‌دهنده‌‌ موفقیت شما و کسب‌و‌کار شماست. معیارهای تاثیرگذاری محتوا از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و نشان می‌دهند که استراتژی محتوایی شما تا چه حد با علایق کاربران و مخاطبان شما همخوانی دارد. علاوه بر این، درگیر‌شدن مشتریان با وب‌سایت شما بسیار سودمند است چون باعث می‌شود از شما خرید کنند، تبدیل به مشتریان دائم شما شوند و یا محصولات و خدمات شما را به افراد دیگر معرفی کنند.

برای بهره‌وری بالا و بهینه‌سازی شاخص عملکرد محتوا بهتر است با ۱۰ مورد از اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین معیارهای تعامل با مشتری و kpi محتوا آشنا شوید تا بتوانید به‌راحتی عملکرد وب‌سایت خود را رصد کنید.

بازدید از صفحات

آمار بازدید از صفحات و کاربرانی که به وب‌سایت شما سر می‌زنند، اولین و مهم‌ترین معیار تعیین ترافیک وب‌سایت شماست. در حقیقت کاربرانی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، حکم مشتریان بالقوه‌ را دارند و آمار بازدید از صفحات شما می‌تواند تا حد زیادی آمار کاربران شما را تعیین کند.

آمار بازدید صرفا داده‌هایی کمی و نشانی از ترافیک سایت هستند و نمی‌توانند میزان تاثیرگذاری محتوای شما را تضمین کنند. در حقیقت ممکن است محتوایی پربازدید تولید کنید ولی از نظر تعامل با مشتری و یا استراتژی بازاریابی محتوا ضعف داشته باشد و در جذب مخاطب و قانع‌کردن آنها برای استفاده از خدمات و محصولات شما هیچ تاثیری نداشته باشد.

مدت زمان حضور در صفحه

یک شاخص عملکرد محتوا یا همان KPI محتوا مدت زمانی است که کاربران در یک صفحه یا صفحات اصلی وب‌سایت شما می‌مانند. در حقیقت هر چقدر افراد زمان زیادی در وب‌سایت شما حضور داشته باشند، به این معناست که محتوا یا تجربه‌ کاربری و یا خدماتی که برای آنها در نظر گرفته‌اید، آنها را درگیر کرده‌ است. یکی از اهدافی که بازاریابی محتوا دارد نیز همین است: کاربر را درگیر کن و او را جذب کن.

دو راه برای بررسی مدت زمان حضور در صفحه وجود دارد:

دیدگاه میکرو: مدت زمانی که کاربران در صفحات شما حضور پیدا کرده‌اند.

دیدگاه ماکرو: میانگین زمانی هر بار بازدید یا هر جلسه (در اصطلاح به هر تعامل یا اینتراکشن کاربران در طول بازدید از سایت شما یک جلسه یا Session گفته می‌شود)

دیدگاه میکرو یا مدت زمان حضور کاربران در یک صفحه به چه معناست؟

کاملا واضح است. مدت زمانی که کاربر در وب‌سایت شما حضور دارد، به این معناست که کاربران چه زمانی را برای محتوای شما در نظر گرفته‌اند. این زمان در حقیقت کیفیت صفحه‌‌ شما را نشان می‌دهد. با یک مثال همه‌ چیز واضح‌تر می‌شود:

هر فرد در اینترنت می‌تواند در یک دقیقه ۲۰۰ الی ۳۰۰ کلمه را مطالعه کند که در زبان فارسی به ۳۵۰ کلمه هم می‌رسد. حالا به این فکر کنید که شما در یک صفحه از وبلاگ خود یک محتوای ۲۰۰۰ کلمه‌ای دارید و کاربران تنها ۱۰ ثانیه در صفحه مانده‌اند.

این به چه معناست؟ در حقیقت این زمان می‌تواند راهی برای ارزیابی شاخص عملکرد محتوا باشد. ضعف محتوا، ضعف موضوع، عدم پوشش دادن موارد مهم، غیرسودمند بودن محتوا و یا تجربه‌‌ کاربری نامناسب سایت نظیر تبلیغات آزادهنده، فونت‌های نامناسب و … می‌توانند دلایل اصلی برای ضعف کارکرد محتوای شما باشند.

دیدگاه ماکرو یا میانگین زمانی هر جلسه به چه معناست؟

جلسات مجموعه‌‌ تعامل‌های کاربر با وب‌سایت شما هستند. میانگین زمانی هر جلسه به کل مدت زمان این جلسات تقسیم بر تعداد جلسات گفته می‌شود. این مورد با زمان حضور در صفحه متفاوت است، چرا‌که تمام فعالیت‌های کاربر که ‌روی وب‌سایت انجام می‌شود و همچنین مدت زمان جلسه را بررسی می‌کند و با کل مدت زمانی که کاربر در یک صفحه‌‌ خاص بوده است، ارتباطی ندارد.

Bounce Rate یا نرخ پرش

یک معیار دیگر برای سنجش شاخص عملکرد محتوا که تشابه زیادی با مدت زمان حضور در صفحات دارد، نرخ پرش یا بانس ریت است. در حقیقت این نرخ پرش رابطه‌ای عکس با میانگین زمانی هر جلسه دارد. هر‌چه نرخ پرش افزایش پیدا می‌کند، میانگین زمانی جلسات کاهش پیدا می‌کند.

بانس ریت چیست؟

نرخ پرش درصد بازدیدکنندگانی است که پس از بازدید تنها یک صفحه وب‌سایت شما را ترک می‌کنند و هیچ اینتراکشن و یا تعامل دیگری با وب‌سایت شما ندارند. در حقیقت بانس ریت در تعیین kpi محتوا نشان‌دهنده‌‌ این است که محتوای شما چه کیفیتی دارد و چگونه بر مخاطب تاثیر می‌گذارد.

چرا‌که اگر افراد وب‌سایت شما را بدون هر‌گونه عملیات دیگری ترک کنند، به این معناست که محتوای شما تاثیرگذار و جالب توجه نیست و نمی‌تواند کارش را به‌درستی انجام دهد. در حقیقت تعامل با مشتری و مخاطب می‌تواند از طریق بانس ریت مورد سنجش قرار بگیرد.

صفحات خروج

صفحات خروج آخرین صفحاتی هستند که کاربران قبل از خروج از وب‌سایت شما از آنها بازدید می‌کنند. نرخ خروج می‌تواند نشان‌دهنده‌ درصدی از افرادی باشد که وب‌سایت شما را از طریق صفحات خروج ترک می‌کنند.

البته این ترک‌کردن همیشه هم بد نیست. اگر کاربری یک خرید در وب‌سایت شما انجام دهد و سپس با صفحه‌ «خرید با موفقیت انجام شد» مواجه شود و سپس وب‌سایت را ترک کند، می‌تواند از معیارهای تعامل با مشتری محسوب شود و این نرخ خروج از صفحات خروج که قبلا آنها را تعبیه کرده‌اید، کاملا منطبق با سفر مشتری در وب‌سایت شماست.

در بررسی شاخص عملکرد محتوا ارزیابی نرخ خروج می‌تواند بسیار سودمند باشد و اگر این مسیر را از قبل برای مشتری خود در نظر گرفته باشید، می‌تواند به شما در کیفیت سفر مشتری یا نوع تعاملی که با مشتری در این مسیر دارد، کمک زیادی بکند.

تعداد صفحه در هر جلسه

یک شاخص عملکرد محتوا برای سنجش میزان علاقه‌‌ افراد به محتوای شما، بررسی تعداد صفحه در هر جلسه است؛ یعنی یک کاربر با هر بار مراجعه به وب‌سایت شما به طور میانگین از چند صفحه بازدید می‌کند.

مسلما هر چه این رقم بالاتر باشد، بهتر است‌ چرا‌که به این معناست که کاربر از وب‌سایت شما و محتوای شما رضایت دارد و به سایر بخش‌ها و یا قسمت‌های محتوای شما نیز سر می‌زند. بانس ریت رابطه‌‌ای عکس با تعداد صفحه در هر جلسه دارد. اما تفاوت کلی در این است که بانس ریت صرفا در یک صفحه به قدم بعدی آن توجه دارد اما در تعداد صفحه در هر جلسه کل مسیر مخاطب در وب‌سایت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عمق صفحه یا عمق پیمایش

عمق صفحه یا عمق اسکرول نشان می‌دهد که کاربر چگونه صفحات وب‌سایت شما را اسکرول می‌کند. بالا و پایین می‌رود و آن را مطالعه می‌کند و نمایانگر دو شاخصه‌‌ مهم است:

خوانایی: اگر محتوای شما خوش‌خوان باشد، مسلما افراد زیادی آن‌ را تا انتها خواهند خواند.

علاقه: هر چه افراد صفحه‌ وب‌سایت شما را بالا و پایین کنند، به این معناست که به محتوای شما علاقه دارند.

بازدیدکنندگان واقعی

بازدیدکننده واقعی به یک شخص اطلاق می‌شود که در یک بازه‌ زمانی خاص حداقل یک‌بار از وب‌سایت شما بازدید کرده‌ باشد. گوگل توجه ویژه‌ای به بازدید صفحه و یا تعداد بازدیدکنندگان می‌دهد. از نقطه‌نظر تجاری تعداد بازدیدکنندگان شما در حقیقت مشتریان بالقوه‌ شما هستند که می‌توانید آنها را با روش‌هایی نظیر بازاریابی محتوا و یا سایر روش‌های بازاریابی تبدیل به مشتری بالفعل کنید.

کاربران جدید و بازگشتی

مورد دیگری که در تعیین kpi محتوا بسیار اثرگذار است و به نوعی نحوه‌ تعامل با مشتری را بررسی می‌کند، تعداد کاربران جدیدی است که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند. کاربران بازگشتی نیز می‌توانند نمایانگر نحوه‌ ارتباط شما با مخاطبان باشد که تا چه حد توانسته‌اید در گذشته روی آنها تاثیر بگذارید.

کاربران بازگشتی بازدیدکنندگانی هستند که در گذشته از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند و در یک بازه‌‌‌ زمانی خاص به وب‌سایت شما سر نزده‌اند و پس از این مدت مجددا از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند. اگر ۲سال از بازدید شما از یک سایت گذشته باشد، شما کاربر بازگشتی محسوب نمی‌شوید و یک ID جدید به شما داده می‌شود.

نرخ تبدیل

نرخ تبدیل در حقیقت به این معناست که اگر کاربری وارد سایت شما شود، همان کاری را انجام دهد که شما انتظار دارید. به طور مثال اگر فروشگاه اینترنتی دارید، از شما خرید کند. اگر خدماتی ارائه می‌کنید از خدمات شما استفاده کند و یا در خبرنامه‌ شما عضو شود یا فرم همکاری را پر کند و به طور کلی هر کاری که به شما سود برساند را انجام دهد.

نرخ تبدیل بالا نشان‌دهنده‌ این است که تاکتیک‌های بازاریابی شما جوابگو هستند و نتایج خوبی را برای شما در پی داشته‌اند.

نرخ ترک

نرخ ترک در حقیقت درصد سبدهای خرید نیمه‌کاره و یا عملیات‌های خرید نصفه و نیمه است که بیشتر در حوزه‌‌ فروش و سرویس‌های دارای هزینه کارکرد دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که ۶۹٫۲۳ درصد سبدهای خرید بدون انجام پرداخت رها می‌شوند و از هر ۱۰ اقدام به تراکنش و پرداخت تنها ۳ مورد از آنها به نتیجه می‌رسد.

اگر یک کسب‌و‌کار آنلاین دارید، با بررسی این نرخ ترک می‌توانید اشکالات طراحی خود را پیدا کنید و محتوای خود را بهینه‌سازی کنید.

جمع‌بندی‌: شاخص عملکرد محتوا و تعامل با مشتری

شاخص تاثیرگذاری و عملکرد وب‌سایت شما در ارتباط مستقیم با آمارها و داده‌هاست. رصد‌کردن این آمارها می‌تواند kpi محتوای شما را بهبود ببخشد و می‌توانید به‌راحتی از استراتژی‌هایی نظیر بازاریابی محتوا و سایر تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ برای بهینه‌سازی وب‌سایت و صفحات خود استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.