سندرم بینایی کامپیوتر در کمین کاربران

0

امروزه افراد زيادي چه براي درآمدزايي و چه وقت‌گذراني و ايجاد سرگرمي بخشي از وقت‌شان را در طول روز صرف كار با دستگاه‌هاي ديجيتالي مي‌كنند. اين فناوري مفيد به همان اندازه كه سرعت، بازدهي و امكانات مورد‌نياز ما را افزايش مي‌دهد مي‌تواند به سلامت ما آسيب بزند و خستگي چشم يكي از مشكلات شايع ناشي از كار زياد با این ابزارهاست.

  •  خستگي چشم و نشانه‌هاي آن

خستگي چشم يك حالت و وضعيت رايج و آزاردهنده است که باید آن را جدی گرفت و برای کم کردنش تلاش کرد. نشانه‌هاي این اتفاق عبارتند از: احساس خستگي، خارش و سوزش چشم

در مواردي خستگي چشم نشانه‌اي ثانويه از يك بيماري زمينه‌اي است كه نياز به درمان پزشكي دارد. اگر خستگي چشمهایتان با وجود انجام اقدامات ساده پيشگيرانه همچنان ادامه دارد، حتما آن را جدی بگیرید و با یک متخصص موضوع را در میان بگذارید. اين مشکل اگر با سردرد يا ساير مشكلات بينايي مثل دوبيني، چشم‌درد و تغيير قابل‌توجه در بينايي همراه باشد اهميت بيشتري پيدا مي‌كند و براي تشخيص و بهبود حتما بايد به پزشك مراجعه كنيد. خستگي چشم در طولاني‌مدت مي‌تواند باعث چشم‌درد، عدم تمركز، خشكي يا خيسي بيش از حد چشم‌ها، تاري ديد و دوبيني، افزايش حساسيت چشم‌ها به نور و گردن‌درد و شانه‌درد بشود. یادتان نرود که نداشتن خواب‌كافي‌و‌لازم  اين عوارض در طولاني‌مدت مي‌تواند كارايي شما را تا حد زيادي كاهش دهد.

 

  •  چرا چشم‌ها خسته می‌شوند؟

انجام فعاليتهايي كه چشمها را تا حد‌زيادي درگير مي‌كند مثل رانندگي، مطالعه و نوشتن زياد مي‌تواند باعث ايجاد خستگي چشم شود.  كار زياد با دستگاه‌هاي ديجيتالي مثل كامپيوتر، گوشي، تبلت و بازي‌هاي كامپيوتري يكي ديگر از علل ايجاد خستگي چشم است. اين نوع از خستگي يا فشار چشم كه گاهي به آن سندرم بينايي كامپيوتر هم گفته مي‌شود، ۵۰ تا ۹۰ درصد از كاربران كامپيوتر را تحت تأثير قرار مي‌دهد. 

  •  متهم رديف اول؛ دستگاه‌هاي ديجيتالي

چون هر روزه تعداد كاربراني كه از گوشي‌هاي هوشمند استفاده مي‌كنند رو به افزايش است خستگي و اختلالات چشم ناشي از كار با كامپيوتر هم با رشد قابل توجهي مواجه است. شواهد نشان مي‌دهد افراد هنگام كار با دستگاه‌هاي ديجيتالي آن را نسبت به كتاب و روزنامه در فاصله نزديك‌تري به چشم خود نگه مي‌دارند و همين امر فشار زيادتري را به چشم آنها وارد مي‌كند. علاوه بر اين تحقيقات نشان داده است كه افراد به‌طور طبيعي تقريبا ۱۸ بار در دقيقه پلك مي‌زنند. پلك‌زدن هم باعث مرطوب و تمیز شدن چشم‌ها با اشک مي‌شود و هم هر بار پلك‌زدن از تابش مستقيم نور به چشم جلوگيري مي‌كند. درواقع با هر بار پلك‌زدن چشم در فواصل معين استراحت مي‌كند. افرادي هنگامي كه با دستگاه‌هاي ديجيتالي كار مي‌كنند تقريبا نصف حالت عادي پلك مي‌زنند و همين امر باعث خستگي، خشكي، سوزش و خارش بيشتر چشم مي‌شود. 

راهكارهايي ساده براي كاهش و رفع خستگي چشم

  •  مانيتور كامپيوتر يا لپ‌تاپ خود را در فاصله ۵۰ تا ۶۵ سانتي‌متري از چشمتا‌ن قرار دهيد. 
  •  به‌طور منظم گرد‌و‌غبار، لكه‌ها و اثرات انگشت موجود روي صفحه مانيتور كامپيوتر و ال‌سي‌دي گوشي و تبلت‌تان را تميز كنيد. 
  •  هر ۲ ساعت یک بار از پشت‌میز کار بلند شويد و حدود ۱۵ دقیقه به چشم‌ها استراحت دهید.
  •  در زمان کار با كامپيوتر، لپ‌تاپ، گوشي و تبلت هر ۲۰ دقیقه يك بار چشم‌تان را از صفحه برداشته و به دور دست نگاه کنید و تعداد پلک‌زدن‌هاي خود را افزایش دهید.
  •  سالانه يا هر ۶ ماه يكبار براي معاينه و اطمينان‌پيدا‌كردن از سلامت چشم‌ها‌يتان به متخصص مراجعه كنيد.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.