دوستی که می‌توان آن را خورد!

0

آژانس تبلیغاتی JWT از جمله شرکت‌های موفق تبلیغاتی در جهان محسوب می‌شود که خلاقیت و نوآوری از خصوصیات عمده فعالیت‌های آن به شمار می‌رود. در همین راستا به یکی از تبلیغات مهم و جالب توجهی که این آژانس ارائه کرده است، می‌پردازیم؛ کمپینی با عنوان‌ «دوستی که می‌توان آن را خورد!». این کمپین که در سال ۲۰۰۸ در نیویورک راه‌اندازی شده بود، از جمله راهکارهای خلاقانه و متفاوت آژانس مذکور است که توجه بسیاری از مخاطبان جهان را به خود جلب کرده بود.

در این کمپین آنچه در نگاه اول به چشم می‌آید، این تصور است که در راستای اهداف محیط‌زیست و بقای حیوانات راه‌اندازی شده است، اما با دیدن نقاشی‌های مختلف این کمپین، مخاطب متوجه می‌شود که این کمپین برای اهداف حیوان‌دوستانه راه‌اندازی نشده است. چندین نقاشی متفاوت در این تبلیغ ارائه شده‌اند که شامل یک خرس تدی در کباب‌پز، خرگوشی که در ساندویچ قرار داده شده و روی آن سس ریخته شده است، یک گربه دست‌آموز که لابه‌لای نان‌های ساندویچی آماده شده است و سر یک عروسک که به صورت یک برگر آماده شده است. در این تصاویر آنچه در وهله اول به نظر می‌رسد، این نکته است که در حمایت از حیوانات و در پی بقای نسل آنها ترسیم شده است، اما با کمی دقت متوجه می‌شویم که تبلیغ فوق در راستای معرفی یک نوع خاص از ماهی موسوم به ماهی سوئدی است، چراکه در طرف دیگر تصاویر فوق، تصویری از این ماهی قرار گرفته و شعار معروف کمپین یعنی «دوستی که می‌توان آن را خورد!» نیز در زیر آن نوشته شده است.

بر این اساس باید گفت این کمپین در حمایت از محیط زیست جانوری طراحی نشده است، بلکه تبلیغ یک نوع ماهی است که خوردن آن به شیرینی و خوشی چیزهایی است که ما آنها را دوست خود تلقی می‌کنیم و احساس خوبی از بودن با آنها داریم. در تبلیغ فوق، لذت خوردن این ماهی با لذت داشتن دوستانی مانند یک عروسک، خرس تدی، گربه خانگی و … یکی دانسته شده است. بسیاری از افراد هستند که ممکن است نسبت به عروسک‌ها و یا حیوانات خانگی خود بسیار وابسته باشند و آنها را دوست خود بدانند، در این کمپین نیز ماهی سوئدی به عنوان یک دوست معرفی شده است، اما دوستی که می‌توان آن را خورد و از خوردن آن، مانند داشتن یک دوست خوب، لذت برد.

نکته جالب توجه دیگری که در این کمپین به چشم می‌خورد، استفاده از رنگ‌های شاد و سرزنده است. رنگ‌های قرمز، نارنجی و زردی که در این تصاویر غالب هستند، نه تنها حس بدی به بیننده منتقل نکرده، بلکه فضایی دوستانه و طنزآمیز را ایجاد می‌کنند؛ به این معنا که مخاطب این تصاویر متوجه می‌شود که خرس تدی، سر عروسک، گربه و خرگوش خانگی به صورت شوخی و طنز ساندویچ شده‌اند و هدف از نشان دادن این تصاویر، طعم و مزه‌ای است که ماهی سوئدی به مصرف‌کنندگان خود عرضه می‌کند: یعنی به شیرینی چیزهایی که آنها را دوست داریم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.