چرا مخاطبان محتوای شما را نمی‌بینند؟

چه کنیم تا مخاطبان محتوایمان را بیشتر دوست داشته باشند؟

0

تولید محتوای موفق تنها زمانی اتفاق می‌افتد که محتوای صحیح به مخاطب در زمان درست برسد و این روند سبب جذب مخاطب شود. مهم نیست که محتوای خود را از ابتدا تولید می‌کنید و یا اینکه محتوای موجود را بازسازی می‌کنید، هدف شما از تولید محتوا باید جذب و درگیر‌کردن مخاطب هدف به شکلی کاربردی در تمامی بسترها باشد.

مطالب وبلاگ شما، ویدئوها، اینفوگرافیک‌ها، تبلیغات و… همگی باید به صورت کاملا دقیق طبق روند خرید مشتری هماهنگ شود. معنی این موضوع آن است که تلاش‌های تولید محتوای جذاب شما باید به گونه‌ای باشد که مراحل مختلف خرید مشتری از جمله آگاهی، ملاحظه و تصمیم‌گیری و… را مورد نظر قرار دهد.

بدون یک نقشه‌‌ دقیق طراحی شده، موفق‌شدن در بازاریابی محتوا به موضوعی بیش از حد سخت یا حتی غیر‌ممکن تبدیل می‌شود. اگر به صورت هدفمند محتوایی تولید نکنید، موفق نخواهید شد تا تمام مراحل خرید مشتری را پوشش داده و به این شکل وقت و بودجه‌‌ شما تلف خواهد شد.

اساسا زمانی می‌گوییم که تولید محتوا با شکست مواجه شده است که این محتوا از طرف مخاطبان نادیده گرفته شود. اگر شما نیز نمی‌خواهید به چنین مشکلی دچار شوید، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

در این مقاله قصد داریم به شما شیوه‌هایی را آموزش دهیم که با انجام آنها احتمال نادیده گرفته‌شدن محتوا از طرف مخاطبان را به حداقل خواهید رساند.

شناخت مخاطبان هدف

مخاطبان هدف

تولید محتوای جذاب که بتواند روی افراد تأثیر بگذارد، از شناخت صحیح مخاطب آغاز می‌شود. معنی این موضوع آن است که در طول تولید محتوای جذاب باید پرسونای مخاطب خود را به صورت واضح درون ذهن خود داشته باشید.

این موضوع باید به صورت دقیق و فکرشده برنامه‌ریزی شود و باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که پرسونای مخاطب شما در تمامی مراحل خرید مشتری انعکاس بیابد. بیایید این موضوع را به صورت دقیق با استفاده از یک مثال بررسی کنیم.

تصور کنید که یک شرکت پزشکی دارید که به باروری زنان کمک می‌کند. برای این مقاله یک پرسونای مخاطب ساده درست خواهیم کرد که نام آن را ایوانکا می‌گذاریم. سپس طبق این پرسونای مخاطب روی ۳ مرحله‌‌ اول مسیر خرید مشتری تمرکز خواهیم کرد. دلیل این موضوع آن است که این ۳ مرحله تقریبا اساسی‌ترین بخش مسیر خرید مشتری در بازاریابی محتواست.

پرسونای مخاطب

پرسونای مخاطب

نام: ایوانکا

سن:‌ ۴۰ سال

به عنوان مدیر یک تیم بازاریابی محتوای دیجیتال درآمدی متوسط دارد.

به سلامتی خود اهمیت می‌دهد و از کار کردن لذت می‌برد.

خانمی بالغ که برای داشتن یک خانواده آماده است.

مشکلات

نیاز به داشتن درمان‌های مختلف جهت افزایش شانس باردار شدن

نگران باردار نشدن و نداشتن فرزند خود که می‌تواند کیفیت زندگی او را تحت تأثیر قرار دهد

اکنون این پرسونای مخاطب را در مراحل مختلف مسیر خرید مشتری مورد بررسی قرار می‌دهیم. اولین مرحله «آگاهی» است.(جدول ۱ و ۲ و ۳)

جدول شماره 1 - تولید محتوای جذاب جدول شماره 2 - تولید محتوای جذاب جدول شماره 3 - تولید محتوای جذاب

پاسخ ما به تمامی این مراحل چندان دقیق نیست، اما می‌خواهیم به شما نشان دهیم که اساس استراتژی تولید محتوای جذاب ما چگونه است.

قانع‌کردن مخاطب هدف در هر مرحله باید با محتوای مناسب در بستر مناسب باشد. به عنوان مثال، کسی که صفحه‌ ما را درون فیسبوک پیدا می‌کند معمولا در مرحله‌‌ متفاوتی در مسیر خرید نسبت به فردی است که به صورت فعال در گوگل درحال جست‌وجوست. با توجه به این موضوع، می‌توانیم جدولی به شکل جدول ۴ درست کنیم.

جدول شماره 4 - تولید محتوای جذاب

اکنون شما مخاطب هدف خود را شناخته و می‌دانید چه پیام اساسی را می‌خواهید به آنها در هر مرحله از مسیر خرید ارائه دهید.

اکنون وقت آن است که یک برنامه‌ریزی کاربردی داشته باشیم که بتوانیم از رسیدن محتوای مناسب در زمان مناسب به مخاطب اطمینان حاصل کنیم.

نقشه انتشار محتوا

نقشه انتشار محتوا برای تولید محتوای جذاب

برای به دست آوردن مخاطبان دقیق باید نقشه انتشار محتوایی داشت که عنوان زیر را در بر داشته باشد:

آنالیزهای موقعیتی

از آنالیزهای موقعیتی برای بررسی تلاش‌های کنونی بازاریابی محتوا خود استفاده کنید. به این شکل قادر خواهید بود روند تولید محتوای جذاب خود را به شکلی بهبود ببخشید که بهترین تأثیر را روی مخاطبان داشته باشد. آنالیزهای موقعیتی می‌تواند به شما در تصمیم درباره‌‌ اولویت‌ها و بودجه‌بندی کمک کند.

برای آنالیز موقعیتی نیاز دارید که سوال‌های زیر را از خود بپرسید:

  • اکنون محتوای تولید‌شده‌‌ خود را چگونه منتشر می‌کنیم؟
  • چه چیزی را نیاز داریم که بیفزاییم و یا بهبود بخشیم؟
  • انجام چه کاری را باید متوقف کنیم؟

اهداف کانال‌ها

هر کانال باید هدف خود را داشته باشد. بنابراین دلیل خود برای استفاده از هر کانال بازاریابی و اهدافی که می‌خواهید به آنها دست پیدا کنید را مشخص کنید. به عنوان مثال، ممکن است تصمیم بگیرید از فیسبوک برای افزایش آگاهی از برند و جذب افراد به کسب‌و‌کار خود استفاده کنید.

از همه‌‌ کانال‌ها به یک شکل استفاده نکنید. یکی از بدترین روش‌ها انتشار محتوای یکسان در کل کانال‌های بازاریابی بدون توجه به اهداف جداگانه کانال‌ها‌ست.

نقشه محتوا

اینجا جایی است که عناوین اصلی را تعیین می‌کنید که طبق آن می‌توانید محتوای خود را برای هر کانال سازماندهی کنید. به عنوان مثال، تصور کنید که برای بازاریابی محتوای خود می‌خواهید یک جامعه بسازید.

می‌توانید از فیسبوک به عنوان یک منبع اصلی ترافیک وفادار برای وب‌سایت خود و ساختن یک جامعه‌‌ کاربران استفاده کنید. استراتژی فعالیت شما در فیسبوک باید به گونه‌ای باشد که سبب ایجاد یک جامعه شود. به عنوان مثال، یکی از رویکردها در این مورد برگزاری مسابقه‌های مختلف است.

معیارها و اهداف

در پایان باید نتیجه‌‌ فعالیت‌های خود را اندازه‌گیری کنید. اما دقیقا معیارهای موفقیت شما چه مواردی هستند؟

یک هدف مناسب واضح است و تنها مبتنی بر تعداد و رقم‌ها نیست. یکی از مهم‌ترین موارد در تعیین هدف، زمان‌بندی دستیابی به آنهاست. به عنوان مثال، هدف گذاری به دست آوردن ۲۰۰ دنبال‌کننده مبهم است.

جدول شماره 5 - تولید محتوای جذاب

شما می‌خواهید به این مقدار از دنبال‌کنندگان در ۲ هفته و یا در ۲ سال برسید؟ یک هدف واضح باید شامل زمان‌بندی دستیابی به هدف نیز باشد.
زمانی که ۴ قسمت یاد شده را ترکیب می‌کنیم، می‌توانیم یک مسیر مشخص برای استراتژی بازاریابی محتوای خود داشته باشیم.(جدول ۵)

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.