به شیوه توشیبای توکیونشین!

برند 80 ساله ژاپنی  چگونه خود را تثبیت کرد‌‌‌ه است؟

0

توشیبا یک شرکت چندملیتی است که با فعالیت در حوزه‌های مختلفی مانند قطعات الکترونیکی، برق، تجهیزات ارتباطی و زیرساخت‌های اجتماعی، جایگاه مهمی را در بازارهای جهان به خود اختصاص داده است

شرکت  چند ملیتی توشیبا که در سال ۱۹۳۹ تأسیس شده است، عنوان چهارمین تولیدکننده نیمه‌رساناها در جهان را نیز از آن خود کرده و با داشتن سابقه‌ای نزدیک به ۸۰ سال، یکی از برندهای موفق در تجارت جهان به شمار می‌رود.

در ادامه برخی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی توشیبا را در راستای تثبیت نام تجاری معرفی خواهیم کرد.

 حضور چندگانه در صنعت

یکی از شاخصه‌های اصلی برند توشیبا گستردگی آن است و در عین حال، این گستردگی، یک امتیاز قابل توجه نیز برای شرکت به شمار می‌رود. طبق یک ضرب‌المثل معروف جهانی که می‌گوید شما نباید تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار دهید، نام تجاری توشیبا نیز با یک تقسیم‌بندی مناسب در خط تولیدات خود، تمام محصولات خود را در یک سبد قرار نداده است.

مرزبندی دقیقی بین بخش‌های مختلف این شرکت وجود دارد: محصولات دیجیتال، دستگاه‌های الکترونیکی، لوازم خانگی و زیرساخت‌های اجتماعی که هر بخش با مدیریت دقیق اداره می‌شوند؛ وجود چنین مرزبندی مناسبی برای یک شرکت چندملیتی یک نقطه قوت به شمار می‌رود، زیرا نظارت دقیق‌تری را به دنبال خواهد داشت و مطمئنا برنامه‌های بازاریابی مناسب‌تری نیز برای هر بخش در نظر گرفته خواهد شد.

Bring Life Forward نام یکی از کمپین‌هایی است که برند توشیبا اخیرا در حوزه فناوری انرژی‌های سبز برگزیده است. از آنجایی که نگرانی‌های محیط‌زیستی در بسیاری از صنایع مدرن امروزی احساس می‌شود، شرکت توشیبا برای همگام‌شدن با حامیان محیط‌زیست و نشان دادن یک چهره مثبت از روند تولید محصولات خود، کمپین‌هایی را جهت حمایت از محیط‌زیست و تشویق تولید محصولاتی در زمینه مذکور راه‌اندازی کرده است

 تنوع محصول: گسترش بازار

فعالیت در حوزه‌های مختلف صنعتی، باعث تنوع در محصولات و خدمات برند توشیبا شده و از آنجایی که توشیبا یک نام تجاری معروف در جهان به شمار می‌رود، محصولات متنوع این شرکت، طرفداران زیادی نیز دارند، به طوری که بازار مصرف این برند گسترده بوده و توجه مخاطبان جهانی زیادی را به خود جلب کرده است.

می‌توان گفت شرکت‌های بزرگی مانند توشیبا که نام تجاری خود را بین بیشتر مردم جهان تثبیت کرده‌اند، باید در مرحله تولیدات خود فعالیت بیشتری داشته باشند، به این معنا که خط تولید خود را گسترش داده و خصوصا با ارائه محصولات متنوع‌تر، جدیدتر و کارآمدتر که مطابق با فناوری روز جهان باشند، توجه مخاطبان را به سوی خود جلب کنند. از همین رو، برند توشیبا گروه تحقیق و توسعه قوی و کارآمدی را برای خود تشکیل داده که برای طراحی و تولید محصولات جدید و اختراعات متفاوت آماده هستند.

 نقشه مشارکتی در بازاریابی دیجیتال

دنیای دیجیتال فرصت‌های بازاریابی قابل توجهی را در اختیار برندهای بزرگ و کوچک قرار داده است و می‌تواند یک گزینه مهم در فرایند تبلیغات و برندسازی به شمار رود. به همین دلیل نیز برندهای مختلف به دنبال راهکارهایی هستند که با توجه به نوع محصول و خدمات آنها، بتواند بهترین روند بازاریابی را در فضای مجازی به ارمغان بیاورد.

در همین راستا، یکی از رویکردهای قابل توجهی که برند توشیبا در زمینه بازاریابی دیجیتال در پی گرفته، روند تعامل و مشارکت است؛ به این معنا که از نظر مدیران بازاریابی این برند، فرایند دیجیتال باید یک تعامل دوطرفه با مشتری باشد و مخاطبان بتوانند در یک رابطه تعاملی با محصولات آشنا شوند.

در این میان، اشتیاق در به اشتراک‌گذاری محتوای مناسب و صرف وقت و هزینه لازم برای ایجاد یک تعامل مستمر با مخاطبان، در نهایت باعث فراوانی کاربران و افزایش اعتماد آنها نسبت به برند خواهد شد.

 استراتژی رقابتی در قیمت‌گذاری

تنوع محصولات برند توشیبا می‌تواند گروه‌های عمده‌ای از مصرف‌کنندگان مختلف را به سوی این برند جذب کند، چراکه تنوع در محصول، در نهایت باعث تنوع در قیمت‌ها نیز خواهد شد و به همین دلیل گروه‌های مختلفی از طبقات اقتصادی می‌توانند به عنوان خریداران بالقوه این برند به شمار روند؛ اما از طرفی بسیاری از محصولات این برند در رقابت با دیگر برندها نیز قرار دارند و به همین دلیل شرکت توشیبا استراتژی رقابتی را برای قیمت‌گذاری انتخاب کرده است.

اتخاذ چنین رویکردی باعث قدرت چانه‌زنی بیشتری برای خریداران خواهد شد، به طوری که در یک مقایسه قیمت‌گذاری حتی برند مورد نظر خود را نیز تغییر دهند. با وجود اینکه برند توشیبا نیز مانند بسیاری از نام‌های تجاری معروف دنیا، در زمینه قیمت‌گذاری محصولات با کیفیت خود، روندی ثابت داشته و قیمت‌هایی واقعی و بالا را برای این دست از محصولات در نظر گرفته است، اما در برخی از مواقع نیز انعطاف‌پذیری قابل توجهی را در پیش گرفته و تخفیف‌های مناسبی را از طریق پورتال‌های الکترونیکی خود به مخاطبان اعلام کرده و باعث جذب مشتریان بیشتری می‌شود.

 حضوری به وسعت جهان

شرکت توشیبا در توکیو واقع شده است، اما در همه جای جهان حضور دارد. این نام تجاری با داشتن نماینده‌های بزرگی در آمریکای شمالی، آسیاپاسیفیک، اروپا، خاورمیانه، آفریقا و با داشتن بیش از ۲۱هزار کارمند در سراسر جهان، جایگاه گسترده‌ای به موازات جهان را برای خود در نظر گرفته است.

همچنین داشتن کانال‌های توزیع، شبکه‌های گسترده خرده‌فروشی و از همه مهم‌تر، یک سیستم یکپارچه فروش آنلاین، مشتریان جهانی این برند را پوشش داده است. پلتفرم‌های آنلاین این شرکت، مراکز فروش آن نیز محسوب می‌شوند و محصولات زیادی از این نام تجاری نیز در فروشگا‌ه‌های آنلاین معروف جهان به مخاطبان عرضه می‌شوند.

همچنین مشاوره آنلاین و رسیدگی به سفارشات و حتی شکایت مشتریان به صورت آنلاین نیز یکی از تجربه‌های موفقی است که این برند در فضای مجازی داشته و رضایت مخاطبان جهانی خود را برای خود به دست آورده است.

 حمایت از انرژی‌های سبز

Bring Life Forward نام یکی از کمپین‌هایی است که برند توشیبا اخیرا در حوزه فناوری انرژی‌های سبز برگزیده است. از آنجایی که نگرانی‌های محیط‌زیستی در بسیاری از صنایع مدرن امروزی احساس می‌شود، شرکت توشیبا برای همگام‌شدن با حامیان محیط‌زیست و نشان دادن یک چهره مثبت از روند تولید محصولات خود، کمپین‌هایی را جهت حمایت از محیط‌زیست و تشویق تولید محصولاتی در زمینه مذکور راه‌اندازی کرده است.

از آنجایی که بسیاری از منتقدان در سال‌های اخیر، یکی از نقاط ضعف این شرکت را عدم رعایت مسائل مربوط به انرژی‌های سالم عنوان کرده بودند، اخیرا این نام تجاری با راه‌اندازی کمپین‌هایی با رویکرد حمایتی از انرژی‌های سبز، تغییر رویه خود را در تولید برخی محصولات نشان داده است. حساس‌بودن به نظرات جهانی و اتخاذ روندی که نگاه منفی را نسبت به یک برند از بین می‌برد، یک نقطه قوت در فرایند برندسازی به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.