استراتژی راهبری کسب و کار در شرایط بحرانی

مهمترین اقداماتی که مدیران کسب و کارها در این دوران باید مد نظر قرار دهند

0

شیوع گسترده ویروس کرونا و مختل شدن اقتصاد جهان سبب گردیده است که بسیاری از استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا دست به تعدیل نیرو و بعضا، تعطیلی کسب و کار خود بزنند. اما در این میان نیز، استارتاپ‌هایی هستند که تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و نه‌تنها سایه شکست و تعطیلی را از روی سر کسب و کار خود دور نموده، بلکه با اتخاذ استراتژی‌های مناسب توسعه کسب و کار در شرایط بحرانی، رشدی قابل توجه را نیز تجربه خواهند نمود.

باید توجه داشت که استراتژی راهبری کسب و کار در شرایط بحرانی، کاملا متفاوت از شرایط عادی بوده و شما می‌بایست حساسیت ویژه‌ای روی جریان‌های نقدی کسب و کار و شاخص‌های کلیدی عملکرد خود داشته باشید. به طور خلاصه می‌توان گفت که مهمترین اقداماتی که مدیران کسب و کارها در این دوران باید مد نظر قرار دهند عبارتند از:

تشکیل تیم واکنش سریع و ایجاد ارتباطات لازم

هر مدیر لازم است به صورت روزانه یا هر چند ساعت یک بار، از وضعیت بازار، عملیات و پروژه ها، مسائل و مشکلاتی که شرکت با آن مواجه است، مطلع شود. لازم است در این شرایط پیش از هر چیز خیلی سریع بستری مناسب برای ارتباط افراد کلیدی در شرکت فراهم شود (احتمالا به صورت آنلاین) به طوری که افراد بتوانند حداقل چند بار در روز در جلسه حاضر شده و به طور مؤثر در رفع مشکلات و تصمیم گیری ها شرکت کنند.

هزینه ها را تا حد امکان کاهش دهید

در شرایط بحرانی شیوع کرونا، شما طبیعتاً نباید افزایش حقوق یا استخدام داشته باشید و در مقابل افرادی که کارایی پایین دارند را تعدیل کرده، بودجه رویداد ها و برنامه های لغو شده را باز گردانده و در دوران اوج شیوع بیماری هزینه های بازاریابی را کاهش دهید.

برنامه ریزی برای موقعیت های غیر قابل پیش بینی

انعطاف پذیر بودن و ادامه کار شرکت برای بقا و حفظ موقعیت شرکت شما ضروری است. اگر لازم است فعالیت های خود را محدود کنید (مثلاً برخی شعبه ها را بسته یا خطوط تولید را متوقف کنید)، ولی در هر حال شرکت شما چه به صورت مجازی و چه به صورت واقعی باید به کار خود ادامه دهد تا نیازهای مشتری را برآورده سازد.

مدیریت نقدینگی

استراتژی مالی شما باید به شکلی باشد که حفظ نقدینگی در آن اولویت داشته باشد. منابع نقدی خود را حفظ کنید، پروژه های پر خرج را به تعویق بیندازید و هزینه های عملیاتی را تا حد امکان کاهش دهید.

استراتژی بازاریابی مطابق با موقعیت

حتی در بدترین وضعیت ها و کساد بازار هم فرصت هایی برای رشد و توسعه وجود دارد. لازم است تیمی ایجاد کنید که موقعیت های بالقوه در هر شکل و فرمی را پیدا کرده و تشخیص دهند.

وفاداری به مشتریان

در حال حاضر مشتریان شما تحت همان فشار و استرسی قرار دارند که شما تجربه می کنید. در این وضعیت شما می توانید به مشتری های وفادار خود کمک کرده و خود را از باقی شرکت ها متمایز کنید. با این کار پیوند شما با مشتری ها قدرتمند تر شده و ارتباط نزدیک تری میان شما شکل خواهد گرفت که مدت ها پس از این بحران باقی می‌ماند.

اقدام زودهنگام برای به دست آوردن برتری

حتی در بدترین شرایط هم شما می توانید راه هایی برای گسترش نفوذ و افزایش سهم بازار پیدا کنید. این کار ممکن است بر اساس تغییر رفتار مشتری ها، ایجاد کانال های ارتباطی جدید یا موقعیت مناسب برای خرید و فروش اقلام مورد نیاز و ضروری انجام شدنی باشد.

تقویت سیستم فناوری اطلاعات

زیرساخت های مبتنی بر فناوری اطلاعات شما در این دوران تأثیرگذار ترین عامل در ارتباط مؤثر افراد با یکدیگر خواهند بود که کیفیت همکاری از راه دور و تمام عملکرد سیستم را مشخص می کند.

با جامعه و نیاز های آن هم جهت شوید

فراموش نکنید که استراتژی شرکت شما باید با نیاز جامعه هم سو باشد و برای کمک به بهبود وضعیت اقدامی انجام دهد. این کار یک اقدام مثبت و مفید است که هم زمان می تواند به بهبود جایگاه، شهرت و اعتبار شرکت هم کمک کند.

گروه مشاوران رتیبا، در همین راستا در نظر دارد به منظور حمایت از استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا، پکیج خدماتی ویژه‌ای برای مدیریت کسب و کار در شرایط بحرانی را ارائه داده و تا زمان گذار از این شرایط ناخوشایند، در کنار بنیان‌گذاران و مدیران کسب و کارها باشد. بسته‌های خدماتی ارائه شده، عبارتند از:

برای دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد جزئیات خدمات ارائه شده در پکیج‌های مختلف، کافی است اطلاعات خود را در فرم درخواست مشاوره ثبت نموده و منتظر تماس کارشناسان رتیبا باشید.

 

منبع: رتیبا

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.