کیک‌خونه تجربه حال خوب با چاشنی طعم خونگی!

کیکِ خونه استارتاپی است که رسالت خود را ایجاد یک حس خوب قرار داده است و گرمای خانه را با طعم‌های شیرین خود به ارمغان می‌آورد

0

یاشار نظمی، مدیرعامل استارتاپ کیکِ خونه، از شروع ایده این کسب‌وکار تا تحولات عمده آن در ۳ واحد تولید، فروش و توزیع می‌گوید و از چالش‌هایی سخن می‌گوید که در نهایت تبدیل به فرصت‌هایی ارزشمند برای کسب‌وکارش شده است.

لطفا درباره خودتان و ایده شکل‌گیری کیک خونه بگویید.

داستان کیک خونه از اینجا شروع شد که همسر بنده، خانم ملک‌حسینی به همراه خانم طوفان تصمیم به شروع این کار گرفتند و ایده اصلی ما نیز خوب‌کردن حال آدم‌ها بود. از طرفی رشته تحصیلی خانم ملک‌حسینی که فوق لیسانس مهندسی صنایع و فوق‌لیسانس مدیریت پروژه است، تماس با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف را ایجاب می‌کرد که در نهایت منجر به توجه ما به بخش پذیرایی این سازمان‌ها و ارائه یک محصول باکیفیت‌تر به آنها شد.

به همین منظور نیز برای اولین‌بار بسته‌بندی‌های تک‌نفره اسلایسی کاغذی را ایجاد کردیم که امروز هم به صورت پیشرفته‌تر استفاده می‌شوند و حتی در فضای بی‌توبی و سازمان‌ها ما با آن بسته‌بندی‌ شناخته می‌شویم.

ورود ما به این بازار با موفقیت‌های چشمگیری همراه بود، به طوری که علاوه بر شرکت‌های شناخته‌شده اکوسیستم مانند دیجی‌استایل و علی‌بابا که مشتری ما بوده‌اند، سازمان‌ها و مراکز دیگری مانند مرکز همایش رایزن، شرکت ارتباط فردا بانک آینده، بانک آینده، دفتر مدیر‌عامل همراه اول نیز مشتری ما شدند.

از آنجایی که بازار بی‌توبی (‌B2B) به‌تنهایی پایداری نداشت، در مرحله‌ای از کار، یعنی نقطه‌ای که شروع آن از ابتدای سال ۹۶ بود، تصمیم گرفتیم بازار را به خرده‌فروشی تغییر دهیم.

کیک خونه از چه تاریخی شروع به فعالیت کرد؟

از شهریور ماه سال‌۹۴ توسط خانم ملک‌حسینی و خانم طوفان شکل گرفت که بنده نیز به آنها ملحق شدم و به‌زعم اینکه تخصص آی‌تی داشتم، وارد این حوزه شدم و به همین واسطه نیز دوره‌های تخصصی فروش و بازاریابی را گذراندم.

در ادامه دوستان دیگری به ما ملحق شدند، آقای درخشان که در سمت مدیر فروش فعالیت می‌کنند و آقای قاضی که مدیر‌عامل علی‌بابا هستند. ابتدا من، همسرم و خانم طوفان کار را در منزل ما شروع کردیم و بعد از پیشرفت کار و نیاز به گرفتن مشتری سازمانی، باید کارگاه ثبت می‌کردیم.

با توجه به اینکه در این مرحله شرایط گرفتن مجوز اتحادیه و ثبت کارگاه قنادی را نداشتیم، از طریق مشاغل خانگی وارد شدیم. خانه‌ای را در محله کن تهران اجاره کردیم و در نهایت خانه و تجهیزات ما مورد تأیید واقع شد و مشاغل خانگی مجوز ما را صادر کرد. مجوز قانونی و بهداشتی کارگاه کیک‌پزی کیک خونه تا‌کنون با مشاغل خانگی بوده است که در حال حاضر وارد اتحادیه قنادان شده‌ایم و در حال گذراندن مراحل ثبت یک کارگاه قنادی هستیم.

سرمایه‌گذار هم داشتید؟

ما تا به امروز سرمایه‌گذار نداشتیم، هم‌بنیانگذاران کیک خونه بنده، خانم طوفان و خانم ملک‌حسینی هستیم و تیم شرکای ما پنج‌نفره است. البته در حال حاضر برای اولین‌بار وارد فاز جذب سرمایه شده‌ایم.

تیم شما چند نفر است؟

۴۰نفر. ما در کیک خونه ۳ یونیت تخصصی موازی داریم (تولید، فروش و توزیع) که این ۴۰ نفر در آنها مشغول به کار هستند و به صورت ثابت حقوق دریافت می‌کنند.

از موفقیت‌های کیک خونه در تولید و فروش یکی این است که ما صاحب بینش و دانش در برنامه‌ریزی تولید شده‌ایم و به میزان تقاضایی از بازار رسیده‌ایم که پرتی ما را بسیار ناچیز کرده است و به دنبال این هستیم که آن را به صفر برسانیم

مدل درآمدزایی و فروش کیک خونه به چه صورت است؟

در پایان سال ۹۵ که وارد بازار بی‌توسی (B2C) شدیم، عمده‌ترین چالشی که با آن روبه‌رو بودیم، این بود که ما نمی‌توانستیم بفروشیم، به این معنا که ما فروشگاه نداشتیم و باید محصول را برای مردم می‌فرستادیم و هیچ شرکت قابل اتکایی با خدمات توزیع هم در آن زمان وجود نداشت که البته خدا را شکر این امر به نفع ما شد، زیرا اگر چنین نبود، ما موقعیت کنونی را نداشتیم.

برای حل این چالش به این نتیجه رسیدیم که ما چاره‌ای نداریم جز اینکه خودمان واحد لجستیک راه بیندازیم، بنابراین آگهی زدیم و ۳ خودرو را برای ساعاتی از روز به منظور ارسال کیک استخدام کردیم و بر اساس مدل‌های توزیع موجود، مدل موفقی را انتخاب کردیم که در حال حاضر دیجی‌کالا نیز از آن مدل استفاده می‌کند.

به این صورت که به جای ارسال اختصاصی بر اساس درخواست که هزینه لجستیک را بالا می‌برد، یک بازه زمانی تحویل را در نظر گرفتیم و گفتیم بین ساعات یک تا ۳ و ۶ تا ۸، می‌توانید سفارش‌ را ثبت کنید و در این دو بازه منتظر دریافت آن باشید.

در ادامه نیز زمانی که متوجه شدیم چالش هزینه دلیوری برای افراد اهمیت زیادی دارد، این هزینه را رایگان کردیم و اعلام کردیم خرید در ازای بیشتر از یک مبلغ خاص که معادل خرید ارزان‌ترین کیک بزرگ است، هزینه دلیوری ندارد.

مسئله‌ بعدی که با آن مواجه شدیم، مربوط به شناساندن برند بود، به این معنا که افراد چقدر ما را می‌شناسند. بر این اساس به صورت اتفاقی و به توصیه یکی از دوستان، در سال ۹۴ صفحه اینستاگرام کیک خونه را راه‌اندازی کردیم و از سال ۹۶ نیز در زمینه مارکتینگ شروع به فعالیت کردیم.

با توجه به اینکه نمونه مشابهی وجود نداشت و فروشگاهی در ایران از این ابزار دیجیتال برای معرفی کیک و شیرینی استفاده نکرده بود، ما از طریق آزمون و خطا که تا به امروز نیز ادامه دارد، موفق به یک نوآوری در استفاده بازاریابی از رسانه اینستاگرام شدیم، به طوری که تمام فروش کیک خونه تا به امروز که بیش از ۴۰ هزار فالوئر داریم، از طریق این صفحه بوده است.

این یک تحول در صنعت قنادان بود که ما مبدع آن بودیم و توانستیم در افراد، بدون اینکه محصول را از نزدیک ببینند یا تست کنند، اشتیاق خرید ایجاد کنیم و با استفاده از امکانات اینستاگرام روی رفتارهای هیجانی آنها کار کنیم و از سوشال‌بودن اینستاگرام و تعامل آن با افراد استفاده کنیم.

قرار دادن تصاویر باکیفیت از محصولات و بردن دوربین به کارگاه‌ها نیز از دیگر امکاناتی بود که ما در صفحه اینستاگرام کیک خونه لحاظ کردیم. به‌زعم کارشناسان این حوزه، ما توانستیم درصد مشارکت قابل ملاحظه‌ای را با مخاطبان ایجاد کنیم.

ما موفق شدیم تهدیدها و چالش‌های بخش فروش را به فرصت تبدیل کنیم، از جمله این چالش‌ها که تبدیل به یکی از مزیت‌های کیک‌ خونه شد، مشکلی بود که با نداشتن درگاه پرداخت داشتیم! راه‌حل ما این بود که گفتیم کیک را بخورید، اگر دوست داشتید پول آن را پرداخت کنید که این راه‌حل منجر به یک تبلیغات انفجاری برای ما شد؛ ضمن اینکه می‌توانم بگویم ما تقریبا تا امروز سوخت پول نداشتیم. البته مشتریانی هم داشتیم که ناراضی بودند، به هرحال خوراک مربوط به سلیقه است! این آپشن هنوز هم در خرید اول وجود دارد.

مدل بی‌تو‌بی و فروش به سازمان‌ها را ادامه دادید؟

ما آن موقع آن را رها کردیم، ولی در حال حاضر می‌خواهیم با قدرت بیشتری به آن برگردیم. آن موقع ما مجموعه کوچکی بودیم و توان‌ محدودتری داشتیم، ولی امروز توان بسیار بالایی داریم، توان تولید خیلی بالاتر و توزیع خیلی زیادی داریم و در حال حاضر نیز با‌ شرکت‌های مختلف همکاری کرده و برای پذیرایی‌های رویداد‌ها، میان‌وعده‌ها و… آماده هستیم.

سازوکار کنونی فروش به چه صورت است؟

کیک خونه از کانال‌های مختلفی فروش خود را انجام می‌دهد، در حال حاضر ما یک گروه مشتری از کافه‌های خوب شهر تهران داریم که به صورت روزانه از ما خرید می‌کنند. از سوی دیگر یک همکاری خوب را با اسنپ‌فود داریم که چیلیوری هم در کنار آن اضافه شده است، جالب است بدانید که در اسنپ‌فود جزء ۳ قنادی اول در تهران هستیم.

همچنین ما در حال اضافه‌کردن نقاط فروش دیگری نیز هستیم، لوکیشن اصلی ما در همین محل کارگاه بود که تا غرب سعادت‌آباد را در اسنپ‌فود پوشش می‌دادیم، در حال حاضر ۲ نقطه فروش دیگر نیز در تجریش و کریم‌خان اضافه کردیم که هم می‌توانند خرید حضوری داشته باشند و هم از طریق اسنپ‌فود خرید را انجام دهند.

کانال دیگر ما که اصلی‌ترین قسمت نیز به شمار می‌رود، فروش خودمان است که توسط تلفن و در بخش تماس انجام می‌شود. آشنایی افراد نیز از طریق پیج اینستاگرام است و فروشگاه آنلاین ‌ نیز چند روزی است که به صورت آزمایشی لانچ شده ‌و طبیعتا فروش وب‌سایت نیز در کنار آنها قرار می‌گیرد.

میزان فروش از کدام کانال بیشتر است؟

قطعا از طریق فروش خودمان، چون قدیمی‌تر است و ما را به واسطه آن می‌‌شناسند. از طرفی فقط حدود یک سال است که وارد فضای اسنپ‌فود شدیم و همکاری با کافه‌ها نیز چند ماه است.

چه مزیتی در بخش فروش دارید؟

ما واحد فروش را کال‌سنتر خطاب نمی‌کنیم، بلکه به این بخش می‌گوییم بخش سفارش‌گیری! به این علت که متوجه شدیم آدم‌هایی که تماس می‌گیرند یا از طریق واتس‌آپ یا چت ارتباط برقرار می‌کنند، به این نوع تماس تمایل بیشتری دارند، زیرا این جنس از تماس با سفارش آنلاین متفاوت بوده و تجربه ما نشان داده است که غالب افرادی که کیک سفارش می‌دهند، دوست دارند با یک آدم در تعامل باشند، سؤالات خود را مطرح کرده و پیشنهاد دریافت کنند.

ما می‌خواستیم در یک فضای گرم، صمیمی، قابل اعتماد و صادق با مشتریان خود در تماس باشیم و برای ما این نکته مهم بوده ‌که آدم‌ها ما را دوست خودشان بدانند که قرار است حال آنها را خوب کنیم. در این نوع بیزینس‌های غیرحضوری اینکه چقدر بتوان حس اعتماد مشتری را جلب کرد، بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل نیز همکاران این بخش با وسواس خیلی بالایی انتخاب شده و آموزش می‌بینند و متوجه این نکته هستند که تنها یک کال‌سنتر محسوب نمی‌شوند، بلکه مشاور فروش هستند.

بسته بندی کیک‌ خونه

درباره سیستم لجستیک کیک خونه توضیح دهید.

ناوگان توزیع ما نیمه شمالی شهر را پوشش می‌دهد، یعنی اگر خطی را از جاده مخصوص، آزادی، انقلاب، دماوند و پیروزی بکشید، نیمه شمالی را کامل پوشش می‌دهیم و این در حالی است که ما مشتری‌هایی نیز داریم که در نیمه جنوبی زندگی می‌کنند و این کمبود توانایی ماست و باید این قسمت را نیز پوشش دهیم.

می‌توانم بگویم ما مشتریان‌مان را یکی‌یکی اضافه کردیم و در حال حاضر مشغول تأسیس نقاط فروش دیگری نیز هستیم که یک هفته از شروع آن گذشته است و دوستانی که در مناطق کریم‌خان و مرکز شهر و شمال شهر هستند نیز می‌توانند به صورت تحویل اختصاصی کیک خونه سفارش دهند که بحث لجستیک آن خیلی حائز اهمیت است؛ یعنی همان زمان سفارش می‌دهند و تا یک ساعت بعد به دست آنها می‌رسد.

کار دیگری که ما در این حوزه انجام دادیم و یکی از پایه‌های کار مارکتینگ ما نیز شده است، این بود که از همان روز اول تا امروز که چندصد مشتری در روز داریم، به همه افراد، حتی کسانی که بار هزارم سفارش آنهاست، یک پیام نظرسنجی می‌فرستیم که نظرشان را در مورد محصول و نحوه ارسالی که روز قبل سفارش داده‌اند، می‌پرسیم.

به عنوان مثال، یکی از نکاتی که منجر به پیشرفت کار ما شد، نظر انتقادی یکی از مشتریان نسبت به هوای گرم و فاسد‌شدن کیک‌ها بود که این امر باعث شد ما به فکر حل این مسئله بیفتیم و از باکس‌هایی استفاده کنیم که در آنها یخ خشک قرار می‌دادند و کیک در یک دمای سالم به مشتری می‌رسید. در گرم‌ترین حالت که بیرون جعبه به ۴۲ درجه می‌‌رسد و دمای درون جعبه به ۵۰درجه می‌رسد، ما این دما را در ۲۰ درجه نگاه داشتیم که این ناشی از توجه ما به آن کامنت‌ها بوده است.

در بحث لجستیک با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

ما بعد از ماشین به سراغ موتور رفتیم که توسعه آن راحت‌تر بوده و قدرت مانور بیشتری نیز دارد، ولی مشکلاتی نیز وجود داشت مانند اینکه امکان داشت کیک‌ها خراب شوند، باران می‌آمد و کار سخت‌تر می‌شد و … برای حل این مشکل از دانش منابع انسانی استفاده کردیم، به این معنا که مدلی را درست کردیم که مبتنی بر ارزیابی عملکرد بود؛ یعنی اگر تحویل درست، رضایت مشتری، تراکنش مالی، حمل درست محصول و پیشنهاد سازنده برای بهبود بخش توزیع را به دست بیاورند، امتیاز کامل گرفته و پاداش حقوق می‌گیرند.

این روند تأثیر زیادی داشت، به طوری که همکاران من در بخش توزیع بیشتر از خود من به خراب‌نشدن کیک‌ها حساس بودند. ضمن اینکه می‌توانم به جرأت بگویم آمار خرابی کیک در کل حیات کیک خونه به ۲۰مورد نیز نرسیده است.

واحد لجستیک ما در حال حاضر ۱۵نفر پرسنل دارد و ما لاین‌های توزیع داریم که یکی همان توزیع اصلی و رایگان است که عرض کردم و یک لاین توزیع نیز داریم که تحویل اختصاصی است که فعالیت آن بیشتر با اسنپ‌فود و چیلیوری است که همان لحظه سفارش می‌آید و همان لحظه نیز تحویل داده می‌شود.

در حال حاضر سرویس تحویل اختصاصی کیک خونه تنها محدود به مناطق ۲ و ۵ شهرداری بوده و ما به دنبال توسعه این سرویس به سایر مناطق شهری تهران هم هستیم. همکاران من در واحد توزیع خود را تنها پیک کیک خونه نمی‌دانند و نسبت به مسئولیت مهمی که به آنها واگذار شده، احساس عامل‌بودن دارند و بنابراین پیشنهادهای خوبی هم ارائه می‌دهند.

یکی از مسائلی که با آن روبه‌رو هستیم، بحث لجستیک است و با شرکت‌هایی که کار توزیع انجام می‌دهند نیز جهت همکاری صحبت می‌کنیم و با هر شرکتی که کار توزیع را با کیفیت بالای کیک خونه انجام دهد، حاضر به همکاری هستیم؛ اما اگر نتوانیم مجموعه‌ای را پیدا کنیم که سطح سرویس‌دهی ما را برای لجستیک داشته باشد و به کیفیت کیک خونه این توزیع را انجام دهد، خودمان این بخش را توسعه خواهیم داد.

در بحث پخش خرده‌فروشی کیک و شیرینی، ما قدیمی‌ترین هستیم و از فروردین ۹۶ این کار را شروع کردیم و تقریبا دو سال و نیم است که به صورت تخصصی توزیع کیک و شیرینی را انجام می‌دهیم، در حالی که اسنپ‌فود تجربه کمتری در این مورد دارد.

باید اذعان کنم که دوستان ما در اسنپ‌فود، علی‌رغم تلاش زیادی که در زمینه کیفیت بخشیدن به توزیع می‌کنند، درصد نارضایتی خیلی بالایی در مشتریان ایجاد کرده‌اند. من نگران این هستم که این تجربه‌سازی منفی برای گذار مشتریان بازار سنتی به بازار آنلاین کیک و شیرینی ایجاد مشکل کند و رشد بازار آنلاین را برای همه فعالان این بازار با اختلال همراه کند.

واحد تولید در کیک خونه به چه صورت است؟

واحد تولید قلب تپنده کیک خونه است، به طوری که اصلی‌ترین مزیت کیک‌ خونه محصول آن است. در کنار قنادی‌ها و بوتیک‌هایی که در چند سال اخیر در تهران محصولات کیک و شیرینی ارائه می‌هند، کیک خونه با یک محصول خانگی با بالاترین سطح کیفیت مواد اولیه خط تولید خود را راه‌ انداخته است؛ یعنی همان کیکی را که در خانه درست می‌کنند، ارائه می‌دهد بنابراین این کیک به‌روز است و مواد نگه‌دارنده ندارد و اگر امروز درست شود و تا فردا فروش نرود، از دور خارج می‌شود، به طوری که تا‌کنون اتفاق نیفتاده است که کیک امروز را پس‌فردا بفروشیم.

از دیگر ویژگی‌های خاص واحد تولید کیک خونه محصولاتی است که ما خلق کرده‌ایم، مانند کیک ‌آتش‌فشان یا کیک‌های آلبالویی که مورد اخیر بسیار پرفروش بوده است. از دیگر ویژگی‌های بخش تولید می‌توان به چابکی و انعطاف‌پذیری آن اشاره کرد که خط تولید جدید را به‌زعم سخت‌بودن این کار، اضافه می‌کند و آن چابکی را که از یک استارتاپ انتظار می‌رود، داراست.

یکی دیگر از موفقیت‌های کیک خونه در تولید و فروش این است که ما صاحب بینش و دانش در برنامه‌ریزی تولید شده‌ایم و به میزان تقاضایی از بازار رسیده‌ایم که پرتی ما را بسیار ناچیز کرده است و به دنبال این هستیم که آن را به صفر برسانیم.

کیک‌پزها چه کسانی هستند؟

ما از روز اول با خانم‌ها کار کردیم. خانم‌هایی که در این مجموعه کار می‌کنند، اکثرا ساکن محله کن هستند و نقش پررنگی در اقتصاد خانواده‌‌شان دارند. کیک خونه از همان ابتدای راه خود همیشه توجه ویژه‌ای به کارآفرینی اجتماعی داشته است.

حضور نسل جوان در بین نیروهای بخش تولید کیک خونه یکی از ویژگی‌های ماست. همکاران من در واحد تولید هر روز با انرژی بالا و حال خوب به سر کار خود می‌آیند. ما در خانواده کیک خونه به این نتیجه رسیدیم که برای اینکه بتوانیم حال بقیه آدم‌ها را خوب کنیم، اول باید حال خودمان خوب باشد.

ارزشمند‌بودن این موضوع را وقتی در کنار کار طاقت‌فرسای قنادی می‌گذارید، اهمیت آن برای شما بیشتر مشخص می‌شود.

نحوه قیمت‌گذاری در کیک خونه چگونه است؟

با توجه به میزان تورم، ما ناچار به افزایش قیمت هستیم، ولی روند ما به این صورت است که بعد از همه آن را انجام می‌دهیم و حتی گاهی اوقات به این واسطه به مجموعه خسارت وارد می‌کنیم که البته نمی‌دانم تا کی می‌توانیم این روند را ادامه دهیم.

علت این موضوع این است که ما دوست نداریم در زمانی که ترند افزایش قیمت در جامعه راه افتاده، ما هم بر آن سوار شویم. پس ترجیح می‌دهیم این کار را بعد از از بین رفتن این تب انجام دهیم. این را هم در پرانتز اضافه کنم که مارجین سود ما به‌مراتب کمتر از قنادی‌هاست؛ یعنی ما یک محصول با‌کیفیت را با قیمت اکونومی ارائه می‌دهیم، به این معنا که قیمت‌ معادل قنادی‌ها یا کمی بیشتر است و کیفیت برابر با کیفیت محصول بوتیک‌ها‌ست.

میزان افزایش قیمت هم فقط در حدی است که تورم را پوشش دهد. در تمام این چند سال نیز هر بار که خواستیم افزایش قیمت داشته باشیم، قبل از آن یک پست ارائه داده و به مخاطبان توضیح دادیم که ما برای حفظ کیفیت محصول و سرویسی که ارائه می‌دهیم، ناچار به افزایش قیمت هستیم و جالب است بدانید بعد از این دوره‌های افزایش قیمت نیز اردر و فروش ما بیشتر شده است.

کیک‌خونه به دنبال فتح بازارهای بزرگ‌تر است

شور، هیجان، اشتیاق و امید کلماتی هستند که بعد از هم‌صحبتی با یاشار نظمی در ذهن‌تان شکل خواهد گرفت؛ جوانی که با انگیزه فراوان از حوزه آی‌تی وارد حوزه کارآفرینی شد و با شعار ایجاد حس خوب، به همراه خانواده و دوستان، موفق به انتقال حس خوب خانه و خانواده به مشتریان خود شده است. در ادامه با روند پیشرفت سازوکار کیک‌خونه از نمایی نزدیک‌تر آشنا شده و برنامه‌های توسعه‌ای این کسب‌وکار را، در سال‌های نه‌چندان دور، از زبان مدیرعامل آن خواهیم شنید.

آمار فروش شما در کیک‌خونه به چه صورت است؟

از فروردین ماه‌۹۶ تا شهریور‌۹۸ ‌نقطه‌ای است که ما هزینه‌های‌مان را کامل کاور می‌کنیم و حتی شاید در مرداد ماه نیز به آنها برسیم. نسبت هزینه‌ها و رشدمان نشان‌دهنده موفقیت چشمگیر ما در زمینه فروش است.

چه تعداد مشترک روزانه دارید؟

کیک‌خونه در حال حاضر، در همه کانال‌های خود که شامل کافه‌ها، اسنپ‌فود و واحد فروش خودش می‌شود، چند‌صد اردر به صورت روزانه دارد.

آمار مصرف کیک و شیرینی در تهران چقدر است؟

ما در تهران حدود ۲هزار واحد صنفی داریم که اگر روزانه ۳۰۰ کیلو مصرف داشته باشند- که البته این رقم بیشتر هم می‌تواند بشود، چراکه ‌در اسفند‌ماه فروش قنادی‌ها‌ خیلی بیشتر می‌شود- می‌توان تخمین زد که بازار مصرف کیک و شیرینی در تهران به صورت روزانه حدود ۶۰۰ تن است.

حالا اگر ۴۰ تومان هم متوسط قیمت هر کیلو کیک و شیرینی باشد، در سال چیزی حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان می‌شود که این آمار فقط اندازه این بازار در شهر تهران است.

در کنار رقبای سنتی، آیا رقیب آنلاین هم دارید؟

البته که سایر همکاران ما در صنف قنادان مدتی است که توجه بیشتری به کانال‌های فروش آنلاین و غیرحضوری کرده‌اند، اما به جرأت می‌توانم بگویم که بیزینس‌مدل ما در دنیا منحصربه‌فرد است و من مشابه آن را تنها یک نمونه در استرالیا دیده‌ام که تقریبا کاری شبیه ما انجام می‌داد. اینکه می‌گویم منحصربه‌فرد است، به این معناست که شما همین امروز سفارش می‌دهید و همین امروز نیز کیک تازه دریافت می‌کنید که چنین سازوکاری بسیار خاص و در نوع خود بی‌نظیر است.

چه برنامه‌های توسعه‌ای برای آینده دارید؟

آینده ما ‌‌خیلی بزرگ است و می‌خواهیم به حدی برسیم که سهم بازار قابل توجهی را در سطح شهر تهران به دست بیاوریم، به این معنا که محصولات‌مان را متنوع‌تر کنیم، توزیع محصولات سرد راه بیندازیم و کیک‌های خامه‌ای و دسر را اضافه کنیم و در نهایت کل مناطق ۲۲گانه تهران را پوشش دهیم؛ به طوری که بیزینس کیک‌خونه در سال ۱۴۰۰ حداقل ۱۰ تا ۱۵ برابر وضعیت فعلی شود و با یک سهم قابل قبولی در بازار شهر تهران باقی بمانیم.

لازم به ذکر است که ما برای این بخش دنبال جذب سرمایه هستیم، البته این نکته برای ما خیلی مهم است که سرمایه‌گذار جنس تولید را بشناسد، زیرا اکثر سرمایه‌گذارها جنس خدمت را می‌شناسند، در حالی که تولید هزینه‌خور است.

دامنه هزینه‌کرد ما بالاست، نزدیک به ۴۰پرسنل داریم، یک شرکت واحد فروش و بازاریابی و ۲کارگاه داریم، ضمن اینکه نقاط فروش را نیز اضافه کردیم و بنابراین دامنه هزینه ما به خاطر تولید و لجستیک، بالا‌ست.

از این نظر، جنس سرمایه‌گذاری که می‌تواند وارد کیک‌خونه شود، شاید خیلی متفاوت با جنس سرمایه‌گذارهایی باشد که در کسب‌وکارهای استارتاپی دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند. همچنین برنامه توسعه بعدی ما بعد از سال ۱۴۰۰ این است که وارد شهرهای دیگر ایران ‌‌شویم، حتی در ترسیم چشم‌انداز خود پا را فراتر گذاشتیم و روزی را می‌بینیم که با افتخار کیک‌خونه را به‌عنوان یک کالای ایرانی در بازارهای خارج از ایران عرضه کنیم.

مزیت کیک‌خونه نسبت به رقبا چیست؟

بهتر است به جای مزیت بگوییم ارزش پیشنهادی! ارزش پیشنهادی کیک‌خونه تجربه است، ما تجربه یک حال خوب را به مشتریان خود می‌دهیم‌ و این تجربه حال خوب را با چاشنی طعم برای آنها ایجاد می‌کنیم. البته یک بخش این تجربه، طعم است و با احساس آدم طرف است و ‌‌تازگی، سفارش، توزیع و … بخش‌های دیگر آن هستند. داستان مزیت کیک‌خونه این است که کل تجربه را کامل و منحصربه‌فرد ارائه می‌دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.