شش نکته که هر استارتاپی باید درباره روابط‌عمومی بداند

0

در حال حاضر، استارتاپ‌های یونیکورنی که ارزش یک میلیارد دلاری دارند رو به افزایش‌اند، به‌ویژه در چین و آمریکا. سالانه میلیون‌ها استارتاپ و تقریباً ۵۰۰ میلیون کارآفرین کارشان را در سراسر دنیا شروع می‌کنند. در دنیای استارتاپی رقابت درست شبیه مسابقه رالی سرعت است. یعنی استارتاپ‌ها به سرمایه‌گذار نیاز دارند تا به حیات خود ادامه دهند و اسیر رقابت شدید با دیگر برندها نشوند.

استارتاپ‌ها به‌منظور کاهش استرس‌ و دستیابی به الگویی مناسب سراغ متخصصان روابط‌عمومی می‌روند و از آنها کمک می‌گیرند. در این گزارش شش نکته مهم درباره روابط‌عمومی ذکر شده است.

۱٫ آماده باشید

اولین و مهمترین بخش کار شما آمادگی است. اگر محصولتان در نوع خود بهترین نباشد دوروبرتان از عکس‌العمل‌های منفی پر خواهد شد؛ با این حال، انتظار بازخوردهای مثبت را داشته باشید. باور کنید زیان آماده‌نبودن از بازخوردهای منفی بیشتر است. پس برای رقابت آماده باشید و استراتژی‌های روابط‌عمومی را فراموش نکنید.

۲٫ هویت خود را مشخص کنید

پیش از آنکه به دنیا بگویید چه کسی هستید، از پاسخ خود مطمئن شوید. از خود بپرسید: ارزش‌های شما چه چیزهایی هستند؟ فرهنگ شرکت شما دقیقاً چیست؟ چه تفاوتی میان ما و رقبایمان وجود دارد؟ آیا کاری که انجام می‌دهیم مختص ماست و کس دیگری آن را انجام نمی‌دهد؟ چه چیزی ما را خاص جلوه می‌دهد؟ جواب‌ها اهمیت بسیاری دارند. زیرا هر استارتاپی با ارزش‌ها و فرهنگش تعریف می‌شود؛ پس اگر به سؤالات هویتی پاسخ درخوری ندهید عملکردتان متناقض خواهد شد.

۳٫ داستان خود را به اشتراک بگذارید

به یاد داشته باشید که بخش اعظم ارتباطات به اشتراک‌گذاری داستان‌ها مربوط است و مسئولیت این کار برعهده روابط‌عمومی است. بعد از تعیین هویت خود باید روایت خویش یا استارتاپتان را بسازید. اگر خواهان جلب توجه هستید و می‌خواهید مقابل چشم مشتریان باشید، باید اهدافتان را بشناسید و داستان شروع به کارتان را برایشان تعریف کنید. باید مخاطبان با شما آشنا شوند و پیامتان را دریافت کنند. بیشتر مردم به جای صحبت درباره واقعیت‌ها از رؤیاهایشان حرف می‌زنند. زیرا می‌دانند که هر جمله یک رسانه است.

۴٫ از حضور مدیرعامل اطمینان حاصل کنید

شما از طرف بنیانگذار یا مدیرعامل صحبت می‌کنید و نقش ساختاری ایشان را به منظور نمایش تصویر برند یا فرهنگ شرکت ایفا می‌کنید. بنابراین، حضور این افراد در محافل عمومی ضروری است. یعنی بهتر است که حضور مدیرعامل در شبکه‌های اجتماعی محسوس باشد. چنانچه ایشان داستان کارشان را بازگو ‌کنند تأثیر بیشتری روی مخاطبان خواهد گذاشت. نه تنها حضور بنیانگذار یا مدیرعامل لازم است بلکه به رهبری شما در صنعت کمک خواهد کرد. زیرا آنها با تجارت شما به‌طور آشنایند.

۵٫ شبکه‌های اجتماعی را نادیده نگیرید

بهترین راه معرفی برندها استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. آنها تصاویر و گفته‌ها را در کسری از ثانیه پخش می‌کنند. البته فراموش نکنیم که شبکه‌های اجتماعی قواعد خاص خود را دارند و اهمیت آنها در انتشار فرهنگ و ارزش‌های برند شماست. اجرای صحیح استراتژی‌ شبکه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهد تا هویت خود را تثبیت کرده، داستانتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. شما باید وقت زیادی را صرف پاسخگویی به سؤالات مشتریان و دنبال‌کننده‌هایتان کنید تا اطلاعات مفیدی رد و بدل و برندتان کامیاب شود.

۶٫ اگر به کمک نیاز دارید، کارمند استخدام کنید

تأسیس استارتاپ کار دشواری است و به استراتژی‌های روابط‌عمومی نیاز دارد. وقتی دست به کاری می‌زنید با چالش‌هایش هم دست‌وپنجه نرم کنید. خبر خوب اینکه در این راه تنها نیستید و می‌توانید با استخدام متخصصان تجارت فرازونشیب‌های تجاری را پشت سر بگذارید.

فراموش نکنید که هر متخصصی به درد کارتان نمی‌خورد و هر شغلی به متخصص تجاری خود نیاز دارد. باید کسانی را استخدام کنید که از کارشان لذت می‌برند و برنامه‌های کاری شما را درک می‌کنند. استخدام یک مسئول روابط‌عمومی خوب به شما کمک می‌کند تا هویت‌تان را به خوبی معرفی کنید و با دیگران ارتباط مؤثری داشته باشید. علاوه بر اینها، مسئول روابط‌عمومی کاربلد فرصت‌هایی برای مدیریت و رهبری شما خلق می‌کند. با همراهی مسئولان روابط‌عمومی دیگر نگران ازدست‌دادن مشتریانتان نخواهید بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.