روابط‌عمومی را خودتان بسازید

کارتان را برون سپاری نکنید

0

آدام بورنستین، مؤسس شرکت مشاوره‌ی پِن نیم، به مدیران و مؤسسان توصیه می‌کند که برای گسترش کار خود روی شرکت‌های روابط‌ عمومی سرمایه‌گذاری کنند. او پیشنهاد خود را اینگونه توضیح می‌دهد: «شرکت مشاوره‌ی من خدمات روابط عمومی را برای کتاب‌ها، فناوری و محصولات جسمانی پیشنهاد می‌کرد. اما اگر شما به کار امروزمان توجه کنید متوجه خواهید شد که تنها برای مشتریان قدیمی‌مان از روابط‌عمومی استفاده می‌کنیم.

ما از روابط‌عمومی برای سه کتاب پرفروش نیویورک‌تایمز، دو برنامه‌ی موفق تلویزیونی و مؤسسه‌ی یک‌میلیارددلاری تناسب‌اندام بهره‌ گرفتیم. ارزش‌های این کار را درک کرده‌ایم. اما روابط‌عمومی در سلسله‌مراتب تجارت ما جایگاه پایینی دارد.

من مشاوره پن‌نیم را آژانس رشد می‌نامم و روابط‌عمومی یکی از آخرین مراحلی است که شما باید روی آن سرمایه‌گذاری کنید، آن هم زمانی ‌که کسب‌و‌کارتان کمی بهبود یافته است. روابط‌عمومی علمی نیست که با نرخ ‌پایین، گفتگو و موفقیت ساخته شده باشد. روابط‌عمومی همچون واکسنْ کسب‌وکارتان را تضمین می‌کند.

ولی این مسئله کاملاً موقتی است. شما نمی‌توانید درباره‌ی سرمایه‌گذاری روی گروهتان یا تنظیم ‌دقیق استراتژی داخلی‌تان این حرف را بزنید. زیرا ما زمان زیادی را در محل‌ کارمان می‌گذرانیم و ساعت‌های بسیاری را صرف تمرکز روی کارهای داخلی تجارتمان می‌کنیم. این مسئله منجر به بازگشت ‌سرمایه عظیمی برای مشتریان می‌شود و میزان موفقیت‌مان را تعیین می‌کند.

اگر فکر‌ می‌کنید موفقیت‌تان به روابط‌عمومی بستگی دارد اشتباه می‌کنید. شاید برداشت‌تان از این حرف کم یا بی‌ارزش‌بودن روابط‌عمومی را نشانه رود. اما اینطور نیست؛ تقویت روابط‌عمومی، چه در برنامه‌ای ‌تلویزیونی چه در ارتباط با اینفلوئنسرها یا گرفتن کاری رسانه‌ای، پدیده‌ی مهمی است.

با این حال، بر سر راه موفقیت هر روابط‌عمومی بزرگی شکست‌های بسیار کمین کرده‌ و این به‌معنای هزینه‌بربودن کار است. اگر تجارت شما کوچک باشد اختصاص هزاران دلار به مسئله‌ای فرضی ریسک بزرگی است. شما باید تظاهر به از دست دادن پول کنید؛ اما آن را از دست ندهید.

اگر تصمیم گرفته‌اید در هر صورت مسیر روابط‌عمومی را طی کنید مراقب باشید که فریب وعده‌های پوچ را نخورید. تمامی شرکت‌های روابط‌عمومی عاشق توجه مشتریان صاحب‌نام هستند. رفتار بعضی از این شرکت‌ها با مشتریان صاحب‌نام که بودجه زیادی دارند نسبت به رفتاری که با شما دارند کاملاً متفاوت است.

تقریباً ده هزار ایمیل مربوط به روابط‌عمومی را طی پانزده سال گذشته خوانده‌ام. در واقع، ۹۹% این ایمیل‌ها نامه‌هایی‌اند که هرگز توجه زیادی به آن‌ها نمی‌شود. آژانس‌ها شبکه‌ای از مخاطبان را به شما می‌فروشند. شرکت‌های روابط‌عمومی کاری را که برای تجارت شما انجام می‌دهند به نمایش ‌گذاشته، متوجه نتایج به‌دست‌آمده می‌شوند.

مهمترین نکته‌ای که باید مورد توجه آژانس‌ها واقع شود این است که از شرکت‌ها بپرسند آیا از روابط با مشتریان سابقشان راضی هستند؟ اگر شما واقعاً سرمایه‌گذاری خوبی می‌خواهید با یک کارآفرین صحبت کنید تا مسیر مناسبی پیدا کنید. به یاد داشته باشید استخدام شرکت‌ روابط‌عمومی به کسب روابط‌عمومی مناسب شرکت شما ارتباط ندارد.

اگر می‌خواهید چند مایل فراتر بروید، می‌توانید روابط‌عمومی خودتان را بسازید، با تقویت روابط و بازگذاشتن راه‌های ارتباطیْ امکان معرفی و تبادل کالا و خدمات برای شما فراهم می‌شود. اینترنت شاهراه ارتباطی قدرتمندی برای شماست، به این معنی که می‌توانید روابطتان را به وسیله‌ی دروازه‌بانانی که در جستجویشان هستید پیاده‌سازی کنید.

اگر فکر می‌کنید که این کار تأثیرگذار است مطمئن باشید همینطور است، اگر چه به سرمایه‌گذاری‌هایی نیاز دارد. سرمایه‌گذاری در شبکه و ارتباطات و یادگیری چگونگی ارائه داستان‌تان به پایداری شرکت شما کمک بسزایی می‌کند و گنجینه‌ای گرانبهاست.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.