فروشگاه گردی و خرید با صفرکیلومتر

بنیانگذاران این استارتاپ کمبود سرمایه را مهمترین عامل کند شدن رشد می دانند

0

دسترسی به محصولات فروشگاه‌های سطح شهر از طریق اینترنت بسیار هیجان‌انگیز است؛ فرد به جای اینکه در پاساژهای مختلف دنبال محصول موردنظرش بگردد این کار را از طریق اینترنت انجام می‌دهد، نه تنها در فروشگاه‌های شهر محل سکونتش که در فروشگاه‌های شهرهای دیگر.این کاری است که حسین گرجی و سعید حسینی در استارتاپ صفر کیلومتر، انجام داده‌اند.

حسین گرجی می‌گوید: «تا پیش از راه‌اندازی استارتاپ صفر‌کیلومتر دانشجو بودم. ایده‌ی کار از آنجا شکل گرفت که می‌دیدم مردم برای خرید کالا مجبورند به مغازه‌های مختلفی سرک بکشند و گاه زمان کافی را برای انجام این کار ندارند. به همین دلیل به فکر فراهم‌آوردن بستری افتادم که فروشگاه‌ها و مغازه‌های مختلف و محصولاتشان را معرفی کند تا مشتریان محصول موردنظرشان را راحت‌تر پیدا کنند.»

  • ایده از چه زمانی شکل گرفت و کی وارد بازار شدید؟

تقریباً از آبان‌ماه ۹۶ کارهای ابتدایی را شروع کردیم و تحقیقات بازار را انجام دادیم و تقریباً از اواسط سال ۹۷ کار را به صورت جدی شروع کردیم.

  • در مورد صفر کیلومتر بیشتر بگویید! خدمات خود را در چه قالب‌هایی ارائه می‌دهید؟

هدف صفر کیلومتر، همانطور که از نامش پیداست، این است که فاصله‌ی بین خریدار و فروشنده را صفر کند. بر همین اساس، این امکان را برای خریداران فراهم کرده‌ایم که به مغازه‌های شهرهای دیگر هم دسترسی داشته باشند. مثلاً فردی که در شهر بوشهر زندگی می‌کند می‌تواند کالای موردنظرش را از مغازه‌ای در شهر رشت خریداری کند.

در حال حاضر، در ۸ حوزه فعالیت می‌کنیم. ولی به زودی و با توجه به فیدبک‌هایی که از بازار گرفته‌ایم (بیشترین تقاضا در زمینه‌ی دیجیتال، صنایع دستی و اکسسوری بوده) روی این سه حوزه تمرکز خواهیم کرد.

  • این خدمات چطور به کسب‌وکارها و مشتریان ارائه می‌شود؟

هر کسی می‌تواند فروشگاه [فیزیکی] خود را به صورت آنلاین در صفر کیلومتر ایجاد کند و محصولاتش را در آن بارگذاری نماید. به این ترتیب، هر فروشگاه یک پنل مدیریتی برای خود دارد که شانس فروش محصولات را در دیگر شهرها افزایش می‌دهد.

مشتریان نیز می‌توانند شهر مد نظر خود را انتخاب، فروشگاه‌های آن را بررسی و محصول موردنظرشان را با محصولات دیگر فروشگاه‌ها مقایسه کنند و در نهایت محصول باکیفیت را از فروشگاهی که ارزان‌تر ارائه می‌دهد خریداری نمایند.

[bs-quote quote=”در سطح کشور حدود ۲ میلیون واحد صنفی وجود دارد که از این تعداد حدود یک میلیون واحد توزیعی هستند. بازار هدف ما به صورت بالقوه همه‌ی اینها را در بر می‌گیرد” style=”style-4″ align=”left” author_name=”حسین گرجی” author_job=”هم‌بنیانگذار استارتاپ صفر‌کیلومتر”][/bs-quote]

  • فرایند ارسال را چطور ترتیب داده‌اید؟

ما با شرکت پست قرارداد داریم و محصولات را پس از ثبت سفارش از فروشنده می‌گیریم و برای خریدار ارسال می‌کنیم. در حال حاضر، خدمات را از شهر قزوین شروع کرده‌ایم و قصد داریم با گسترش کار در هر شهر یک نمایندگی ایجاد کنیم تا فرایند بررسی و بسته‌بندی محصول را تسهیل کنیم.

  • تاکنون چند فروشگاه محصولاتشان را از این طریق بارگذاری کرده‌اند؟

طی چند ماهی که وارد بازار شده‌ایم حدوداً ۹۷ فروشگاه در سطح شهر قزوین محصولات خود را معرفی کرده‌اند.

  • سرمایه‌ی اولیه‌تان چقدر بود؟

کار را با ۳۰ میلیون تومان که از مرکز رشد دانشگاه آزاد قزوین گرفتیم شروع کردیم و از طرفی هم‌بنیانگذارم، سعید حسینی، نیز مواقعی که به سرمایه احتیاج داشتیم سرمایه‌گذاری کرده‌ است. با توجه به برآوردهایمان، شاید سال آینده به درآمدزایی خوبی برسیم.

  • حجم بازاری که در آن فعالیت می‌کنید چقدر است و چند درصد آن را هدف‌گذاری کرده‌اید؟

طبق آماری که وجود دارد، در سطح کشور حدود ۲ میلیون واحد صنفی وجود دارد که از این تعداد حدود یک میلیون واحد توزیعی هستند. بازار هدف ما به صورت بالقوه همه‌ی اینها را در بر می‌گیرد. در شرایط فعلی در شهر قزوین حدوداً ۴۰۰۰ فروشگاه وجود دارد که قصد داریم با ۱۰درصد آنها (یعنی ۴۰۰ فروشگاه) وارد همکاری شده، پس از آن وارد شهرهای دیگر شویم.

  • با توجه به اینکه بیشترِ مخاطبان شما کسب‌وکار آفلاین و فیزیکی دارند و شاید کمتر با فضای کسب‌وکارهای آنلاین سروکار داشته باشند، برای معرفی خود با چه چالش‌هایی مواجه بوده‌اید؟

در ابتدا چرا، ولی به‌تدریج و پس از اولین فروش‌مان مشکلات کم شد. شیوه‌ی کار به این صورت است که تیم ویزیتور ما به فروشگاه‌ها مراجعه و کار را معرفی می‌کند؛ در ادامه، افرادی برای آموزش نحوه‌ی استفاده از سایت و عکاسی از محصولات فرستاده می‌شوند و به‌تدریج محصولات فروشگاه در سایت قرار می‌گیرد.

  • شیوه‌ی درآمدزایی شما در صفر کیلومتر چگونه است؟

در حال حاضر، خدمات را به صورت رایگان ارائه می‌دهیم. ولی از یکی دو ماه دیگر اشتراک ماهانه می‌گیریم یا درصدی از هر فروش را برمی‌داریم.

  • کشش بازار را چطور ارزیابی می‌کنید و کسبه و مشتریان چقدر تمایل دارند که از خدمات آنلاین استفاده کنند؟

همانطور که گفتم، در ابتدای راه فضای کارمان برای کسبه ناآشنا بود. به‌تدریج، به کار ما اعتماد کردند و پس از فروش برخی کالاهایشان محصولات جدید را بارگذاری کردند و فعالیتشان بیشتر شد. از طرف دیگر، خریداران نیز تمایل زیادی برای استفاده از خدمات دارند.

زیرا می‌توانند محصول مورد نظرشان را با کمترین قیمت در فروشگاه‌های مختلف پیدا و خریداری کنند. با توجه به اینکه محصولاتِ موجود در فروشگاه‌ها پیشتر خریداری شده‌اند بسیار ارزان‌تر از فروشگاه‌های آنلاین عرضه می‌شوند.

  • مهمترین چالشی که تاکنون داشتید چه بوده است؟

مهمترین مشکل همان مشکل مالی است. زیرا ما برای کارکردن با افراد متخصص نیاز به سرمایه داشتیم. از طرف دیگر، برای معرفی محصولات و بازاریابی نیز به منابع مالی احتیاج داشتیم و نتوانستیم اسکیل کار را بزرگتر کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.