چگونه سرمایه گذار را برای سرمایه گذاری در استارتاپمان متقاعد کنیم؟

1

موسسین کسب‌وکارهای نوپا یا استارتاپ‌ها دغدغه‌های زیادی در پیدا کردن سرمایه مناسب دارند. برای همین، پیدا کردن سرمایه‌گذارانی که به این موسسین اعتماد کنند امری دشوار است. در این مقاله به صورت مختصر ۷ مورد از روش‌هایی که می‌توانید راحت‌تر سرمایه‌گذار پیدا کنید را بررسی می کنیم:

۱٫    کارهایی که قصد انجام آن را دارید را بیان کنید

سرمایه گذاران هرگز دوست ندارند عذرخواهی بشوند. مهم ترین وظیفه شما این است که به سرمایه گذاران ثابت کنید که تمام مواردی را که بیان می کنید را حتماً انجام می دهید. سرمایه گذاران پشتیبان و حامی افرادی می شوند که توانایی انجام کارهای بزرگ با کمترین منابع را دارند؛ افرادی که به صورت طبیعی به دنبال موفقیت هستند. بهترین راه برای نمایش توانمندی‌هایتان این است که توانمند باشید!

۲٫    کوچک آغاز کنید و سپس توسعه دهید و بسازید

قصد راه اندازی یک رستوران دارید ولی توانایی پرداخت هزینه های آن را ندارید؟ می توانید فضایی را در یک آشپزخانه تهیه غذا تهیه کنید و پس از تسلط بر تهیه چند نوع غذا، شخصاً آن را به محل کار مشتریان برسانید (مشتریان نزدیک به محل شما). زمانی که در شروع کار هستید، هدف شما در ابتدا ساخت یک کسب و کار بزرگ نیست. برای شروع اهداف کوچک‌تر انتخاب کنید و با رسیدن به آن‌ها می‌توانید سرمایه گذار را متقاعد کنید که توانایی انجام اهداف بزرگتر را نیز دارید.

۳٫    سه نفر را به خود علاقه مند کنید. سپس ۱۰ نفر و در آخر ۱۰۰ نفر

هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا سه مشتری را علاقه‌مند به فعالیت‌تان کنید و از این نقطه شروع کنید. هدف شما ساخت مجموعه‌ای از حامیان به صورت مرحله به مرحله است. سرمایه‌گذار احتمالی شما می‌تواند از همین حامیان، دوستان آن‌ها یا افرادی که با آن‌ها صحبت می کنند باشند.

۴٫    به دنبال راهنمایی باشید، نه پول

درخواست‌های زیادی از افراد ثروتمند می‌شود که در بسیاری از موارد آزاردهنده است. تصور کنید کسی که نمی‌شناسید ارائه‌ای به شما بدهد و به شما بگوید که باید در آن پروژه سرمایه‌گذاری کنید و به شما همانند کیف پول به جای یک انسان نگاه کند. البته سرمایه‌گذاران نجیب علاقه مند به کمک به موسسین کسب‌وکارهای نوپا هستند. (در صورتی که توانایی انجام آن کار را داشته باشند) هدف شما باید ایجاد یک رابطه مناسب با سرمایه‌گذاران و افرادی باشد که با آن‌ها در ارتباط هستند. در نهایت احتمال سرمایه‌گذاری در پروژه شما افزایش می‌یابد.

۵٫    معتبر باشید

بیش از حد سطحی و “فروشنده” نباشید. یک راه برای ساخت رابطه خوب با سرمایه‌گذاران این است که بر چالش‌ها و مشکلات‌تان مسلط باشید و این موارد را با سرمایه‌گذار در میان بگذارید. متقاعد کردن این که کسی در پروژه شما سرمایه‌گذاری کند مبتنی بر اعتماد است. اعتماد به توانایی شما در تفکر و تصمیم گیری مناسب در موقعیت‌های دشوار و قدرت حل این موارد.

ها نرم افزار حسابداری استارت آپ

۶٫    اعتبار خود را در یافتن سرمایه‌گذاران افزایش دهید

یکی از چالش‌های سرمایه‌گذاری این است که کسی دوست ندارد اولین سرمایه‌گذار باشد. متقاعد کردن این که کسی سرمایه‌گذاری بزرگی در استارتاپ شما انجام دهد، بسیار سخت است و شاید ماه ها طول بکشد. خوشبختانه این بازی روی دیگر نیز دارد. بعد از هر سرمایه‌گذار جدید، پیدا کردن مورد بعدی آسان‌تر می‌شود. سرمایه‌گذاران، درست یا غلط، امنیت را در اعداد می‌بینند. هر چقدر افراد بیشتری تمایل داشته باشند بر روی پروژه شما سرمایه‌گذاری کنند، احتمال دریافت سرمایه بیشتر می‌شود.

اگر به دنبال دریافت سرمایه هستید و نمیدانید از کجا شروع کنید، امیدواریم این نکات مسیر درست را نشان دهد. نکته‌ی مهم و هوشمندانه این است که از بخش‌های کوچک شروع کنید و مرحله به مرحله کسب‌وکارتان را توسعه دهید. اگر به دنبال فتح قله دماوند هستید، از صخره‌های کوچک شروع کنید. این امر راحت تر و سریع تر صورت می پذیرد.

 

۷٫    از طریق شاخص ها، عملکرد مالی خود را به سرمایه گذاران نشان دهید.

 

با توجه به صنعت مورد فعالیت و ماهیت کسب‌و‌کار، مهم‌ترین شاخص‌ها باید شناسایی و برای سرمایه‌گذاران و بنیانگذاران در مدل مالی گنجانده شود. برخی از این شاخص‌ها را با استفاده از خروجی‌های صورت سود و زیان می‌توان اندازه‌گیری و رصد کرد. برای مثال حاشیه سود ناخالص، EBITDA، که عملکرد فروش و سود استارتاپ را می‌سنجند و یا شاخص‌هایی مانند هزینه جذب مشتری یا CAC، ارزش طول عمر مشتری یا LTV و نرخ ریزش یا Churn Rate و…

به طور کلی در فرآیند جذب سرمایه باید بتوانید به ۳ سئوال اساسی سرمایه گذاران پاسخ دهید:

  • در مراحل قبل، چه میزان سرمایه جذب کرده‌اید؟
  • انتظار شما از مبلغ ارزش گذاری چقدر است؟
  • آیا سرمایه گذاران مراحل قبلی نیز در این مرحله سرمایه گذاری خواهند کرد؟

همچنین شما برای پیشبرد بهتر جلسه هدفی دقیق از فرآیند جذب سرمایه مشخص کنید.آیا می‌خواهید اولین نسخه از محصول را بسازید؟ بازار دیگری را تسخیر کنید؟ محصول فعلی را توسعه دهید؟ در بازار فعلی سهم از بازار بیش‌تری به دست آورید؟ و برای دستیابی به این هدف یک بازه زمانی تعیین کنید.اقداماتی که بایستی در این بازه زمانی و در مقاطع هفتگی، ماهانه و فصلی انجام گیرند و همچنین منابعی که بایستی اختصاص داده شوند را نیز مشخص کنید.

یکی از موضوعاتی که در بحث مالی استارتاپ‌ ها خیلی اهمیت دارد، استفاده از ابزار ها و سیستم های مالی مناسب است تا بتوانند با ثبت اطلاعات و دریافت گزارشات و تحلیل های مناسب مالی تصمیمات درست و به‌موقعی برای رشد کسب و کار خود بگیرند. انتخاب یک نرم افزار حسابداری و مالی مناسب می تواند باعث ایجاد آگاهی و شناختی دقیق از وضعیت کسب و کار شود که در نهایت منجر به استفاده بهینه از منابع گردد که امری حیاتی برای استارتاپ هایی است که منابع محدودی دارند.

سپیدار، نرم افزار مالی مناسب استارتاپ ها

نرم افزار حسابداری سپیدار مناسب شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها است که به عنوان یک محصول پرمخاطب توسط شرکت سپیدار سیستم (عضو گروه شرکت‌های همکاران سیستم) به بازار عرضه شده است.

 ۵۰ درصد تخفیف نرم افزار مالی سپیدار ویژه استارتاپ ها

۵۰ درصد تخفیف خرید سیستم حسابداری سپیدار

سپیدار سیستم در راستای حمایت از استارتاپ‌ها، در طرحی ویژه امکانات زیر را به تمامی شرکت‌های نوپای استارتاپی ارائه می‌دهد:

۱. ۵۰ درصد تخفیف سیستم حسابداری نرم افزار سپیدار همکاران سیستم

۲. یکسال پشتیبانی رایگان پس از خرید نرم افزار

۳. دعوت برای حضور در سمینارهای آموزشی با موضوعات مرتبط در حوزه مدیریت کسب‌وکار و مدیریت مالی

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست استفاده از این طرح تخفیفی، صفحه مرتبط با استارتاپ ها در سایت سپیدار سیستم به آدرس (www.sepidarsystem.com/startup  ) مراجعه یا با شماره ۸۱۰۲۲۸۸۸-۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

۱ دیدگاه
  1. احمد خسروی می‌گوید

    سپیدار نرم افزار بسیار خوبیه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.