کارت اعتباری ایرانیان مسترکارت ایران می‌شود

امیر سلیمانی، مدیرعامل شرکت فناوران پردیس پاسارگاد قشم از برنامه‌های ۵ سال آینده این شرکت می گوید

0

مبحث کارت اعتباری در کشور ما مانند چیزی که در کشورهای دیگر معنی می‌شود، چنان رونقی ندارد. کارت اعتباری ایرانیان یکی از کسب‌وکارهایی است که به‌صورت جدی روی این موضوع کار می‌کند و به نتایج خوبی هم رسیده است.

به همین بهانه گفت‌وگویی با امیر سلیمانی، مدیرعامل شرکت فناوران پردیس پاسارگاد قشم با برند کارت اعتباری ایرانیان به نشانی www.iccard.ir داریم که متن آن را در ادامه ملاحظه می‌کنید.

  • در رابطه با راه‌اندازی شرکت فناوران پردیس پاسارگاد قشم برایمان توضیح دهید.

این شرکت از اردیبهشت ماه سال ۹۴ در مرکز بین‌المللی رشد قشم فعالیت خود را شروع کرد. در ابتدای کار ما با شرکت فناوران پردیس پاسارگاد قشم و با برند کارت اعتباری ایرانیان جزو شرکت‌های فناور و بعد هم شرکت‌های دانش‌بنیان این مجموعه شدیم. این کار توسط ۲نفر یعنی من و همسرم شروع شد و امروز مجموعه‌ای ۲۵ نفره هستیم که حدود ۱۵نمایندگی هم در شهرهای دیگر کشور داریم.

  • فعالیت‌ها یا خدمات ارائه‌شده توسط این شرکت تا امروز به چه صورت بوده است؟

عمده فعالیت شرکت کارت اعتباری ایرانیان، برمبنای پرداخت است؛ در اصل ما در این شرکت سعی داشتیم یک فرایند قدیمی را با روش جدید انجام دهیم که در همین رابطه اقداماتی مانند ایجاد پلتفرم جامع صدور کارت اعتباری را در رزومه خود داریم.

ما در واقع متدهایی برای حذف کارت و کارتخوان در تعاملات مالی داریم به طوری که مردم بتوانند برای دریافت پول یا خرید مایحتاج یا انتقال وجه فقط از موبایلشان استفاده کنند مانند کشور چین. چین کشوری است که با ۱٫۵ میلیارد جمعیت ۷ میلیون کارتخوان دارد و ما با ۸۲ میلیون جمعیت حدود ۶میلیون و ۷۰۰ هزار کارتخوان داریم.

از طرف‌دیگر چین یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کارتخوان در دنیا هم هست. علاوه بر این، ما کیف پول الکترونیک یا همان ولت را کار کردیم. در کنار آن سیستم جامع لویالتی را داریم که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا کارت‌های تخفیف، بن‌کارت و مواردی مثل آن را روی سیستم ما داشته باشند.

اما باید بگویم مهم‌ترین محصول شرکت ما کارت اعتباری است که برای انجام و به ثمر رساندن آن، زیر ماژول‌هایی مانند ولت، سیستم‌های تشویقی مانند تخفیف و امتیازدهی و سیستم اعتبارسنجی افراد داشتیم و تمام این مجموعه‌ها، خدماتی است که در شرکت ما ارائه می‌شود و در واقع همان پلتفرم جامع کارت اعتباری ایرانیان را شکل می‌دهد.

  • کارت اعتباری یا همان پلتفرم شما چه ویژگی یا جذابیت‌های منحصر‌به‌فردی برای کاربر یا مشتریان دارد که آنها را ترغیب به استفاده از خدمات کارت اعتباری ایرانیان کند؟

ما در پلتفرم کارت اعتباری ایرانیان دسترسی‌های مختلفی را برای بانک‌ها و شرکت‌های بیمه آماده کردیم؛ در طرح ما اینطور دیده شده که بعد از راه‌اندازی این سیستم، هر فرد بتواند به شعبه بانکی که حساب دارد، مراجعه کرده و یک کارت اعتباری به معنای واقعی را دریافت کند.

از مشخصات کارت اعتباری ما RATE پایین استفاده آن است؛ ما کارمزد استفاده از کارت اعتباری ایرانیان را حداکثر ۲٫۵درصد سالیانه دیدیم که این عدد در مقابل ۱۸ تا ۲۴ درصد سودی که بانک‌ها دریافت می‌کنند مقدار بسیار ناچیزی است.

علاوه بر آن، ما در کارت اعتباری ایرانیان، سیستم گردش اعتبار را هم درنظر گرفته‌ایم به این صورت که افرادی که اعتبار می‌دهند و اعتبارگیرندگان که ما آنها را پذیرنده یا فروشگاه‌های دریافت‌کننده اعتبار می‌دانیم، می‌توانند قبل از نقد‌شدن اعتباراتشان آن را در موارد دیگر استفاده کنند. این سرویس کمک می‌کند تا مردم بتوانند کارهایشان را به صورت تهاتری انجام دهند.

  • آیا فقط از طریق وب‌‌سایت شما می‌توان از خدمات ارائه‌شده در کارت اعتباری ایرانیان استفاده کرد؟

اپلیکیشن کارت اعتبای ایرانیان هم از سیب‌اپ و هم کافه‌بازار قابل دانلود است و تمامی مواردی که روی پورتال انجام می‌شود، روی اپلیکیشن هم قابل انجام است. اپلیکیشن ما حدود یک ماه پیش در سیب‌اپ و حدود ۱۰ روز پیش در بازار قرار گرفت. نکته جالب توجه این بود که در این مدت بالای ۱۰۰۰ نصب داشتیم.

  • آیا به همان نقطه‌ای که برای امروز برنامه داشتید، رسیده‌اید؟

درحالت کلی، امسال شرکت ما برای بیش از ۲۰۰هزار نفر خدمات ارائه کرده است؛ در ارگان‌ها و سازمان‌ها کارت‌های لویالتی و پرداخت داریم، سیستم جامع هوشمند حمل‌ونقل کرمانشاه را با همکاری پست ‌بانک راه‌اندازی کردیم، با بانک کشاورزی برای صدور کارت اعتباری قرارداد بستیم و موارد دیگری مانند اینها.

در مجموع می‌توانم بگویم امروز شرکت در مسیر خوبی است و قراردادهای خوبی بسته می‌شود. ما پورتال جامعی برای بانک‌ها و شرکت‌های بیمه ایجاد کردیم که در آن به بانک‌ها به صورت کاملا رایگان دسترسی می‌دهیم و بعد از آن هر بانکی که دسترسی لازم را داشته باشد، خودش می‌تواند سطح‌بندی کرده و برای مثال به سایر استان‌ها و یا سایر شعب دسترسی صدور کارت اعتباری بدهد.

این یعنی اینکه در هر شهرستان یا شعبه، بدون اینکه اعتباری درگیر شود یا تسهیلاتی ارائه شود، افراد اعتبار‌سنجی می‌شوند. در کنار آن، فروشگاه‌هایی هم که با آن بانک کار می‌کنند، طبق فرایند خاصی که ما در اختیارشان قرار می‌دهیم، بتوانند سناریوهای مختلفی را روی کارتخوان‌ها انجام دهند.

  • وضعیت جذب سرمایه در این شرکت به چه صورت است؛ آیا تا امروز ‌‌کارت اعتباری ایرانیان سرمایه‌ای جذب کرده یا به صورت شخصی بوده؟

در ابتدا شرکت ما تنها یک ایده بود و پس از مدتی که طبق همان ایده کار را جلو بردیم، موفق به جذب سرمایه شدیم. حدود ۸ ماه پیش یعنی تقریبا از تیرماه ۹۷ سرمایه‌گذاری در مجموعه ما شروع شد و ۴۰درصد از سهام را در مقابل مبلغ سرمایه‌گذاری‌شده به هلدینگ ICT بنیاد مستضعفان که یکی از مطرح‌ترین هلدینگ‌های کشور است، واگذار کردیم.

حدود یک سال زمان برد تا بررسی انجام شد و به این نتیجه رسیدند که با حمایت از این کسب‌وکار به رشد جامعه هم کمک می‌شود چون کشور ما از معدود کشورهایی است که هنوز کارت اعتباری به معنای واقعی در آن وجود ندارد؛ حتی کشور جنگ‌زده عراق از کارت اعتباری استفاده می‌کند.

در رابطه با پروسه سرمایه‌گذاری هم اگر بخواهم توضیح بدهم، باید بگویم با توجه به ساختار خاصی که در بنیاد مستضعفان وجود دارد، پاس‌کردن الزامات بنیاد خیلی سخت بود ولی نهایتا ‌سرمایه‌گذاری مناسبی انجام شد و به واسطه آن شرکت رشد سریعی را تجربه کرد.

اتفاق دیگری هم که بعد از این اتفاق برای کارت اعتباری ایرانیان صورت گرفت، منعقد‌شدن قراردادی با هلدینگ گردشگری بنیاد مستضعفان بود که طی آن سیستم پی‌منت مکان‌هایی مانند ارم و توچال و هتل‌های پارسیان توسط ما عوض می‌شود. طبق این قرارداد که به‌تازگی هم منعقد شده، قرار است در این مجموعه‌ها برای پرداخت‌، از موبایل استفاده شود.

  • از تجربیات‌تان در فعالیت استارتاپی در اکوسیستم ایران بگویید؛ به نظر شما مهم‌ترین ویژگی کار در این اکوسیستم چیست؟

تجربه‌ای که من در این سال‌ها به دست آوردم، این است که اصلا نباید ناامید شد؛ من بارها و بارها با بانک‌ها و شرکت‌های PSP وارد مذاکره شدم و هر بار کاملا شکست خوردم در حدی که امروز بسیاری از افراد در این مجموعه‌ها من را کاملا می‌شناسند.

در نهایت موردی که باعث شد ما به نتیجه مطلوب خودمان برسیم، ایستادگی روی ایده و یادگیری هرروزه بود. در توضیح این جمله باید بگویم شاید اگر ایده اولیه را با محصول امروزمان مقایسه کنیم، می‌بینیم که تغییرات بسیار‌ زیادی در آن به وجود آمده است؛ به این دلیل که ‌به مرور زمان باید دید که اگر مشکل یا کاستی در ایده اولیه یا راهی که می‌رویم وجود دارد، باید اصلاح شود و نباید در مقابل فهمیدن و یادگرفتن مقاومت کرد.

مهم‌ترین نکته هم اینکه باید در کسب‌وکارهای استارتاپی، هر روز تلاش بیشتری از روز قبل داشته باشیم. ما از زمان شروع تا اینجا همیشه یک مورد را مد‌نظر داشتیم، آن‌هم اینکه حرف کسانی را که از نشدن این کار حرف می‌زدند، کاملا نشنیده می‌گرفتیم.

امسال سومین سالی بود که در همایش بانکداری الکترونیک شرکت کردم، ۳سال پیش زمانی که برای اولین‌بار در این همایش بودم، شخصی به من گفت که اگر بتوانی این ایده را عملی کنی و کار را انجام دهی، من خودم را از برج میلاد پایین می‌اندازم؛ امروز به یادش بودم و دنبالش می‌گشتم که به او بگویم این کار انجام شده ‌و می‌توانی خودت را پایین بیندازی!

  • آینده شرکت را ‌چگونه ترسیم کرده‌اید؟

ما انتظار داریم که در ۵ سال آینده، کارت اعتباری ایرانیان چیزی شبیه مستر‌کارت یا ویزا‌کارت شود. این به این معنی است که می‌خواهیم تا آن زمان مردم به خریدهای اعتباری رو آورده و مایحتاج روزانه خود را به صورت اعتباری و در بستر این پلتفرم برطرف کنند.

  • برای رسیدن به این تصویر در آینده و ترغیب مردم برای خریدهای اعتباری، چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

ما برای اینکه برای هر مسئله‌ای راه‌حل داشته باشیم و ضریب نفوذ خرید اعتباری و کارت اعتباری در زندگی مردم را افزایش دهیم، ۵ سناریوی مختلف داریم:

سناریوی خریدهای اعتباری؛ برای خریدهای خرد مثل ساندویچ که برای مثال یک ماه فرصت پرداخت دارد و اگر ۱۰روزه پرداخت شود ۲۰درصد تخفیف، اگر ۲۰روزه پرداخت شود ۱۰درصد تخفیف و اگر یک ماه پرداخت شود، مبلغ کامل دریافت می‌شود.

مدل دیگر مدل نقدی اقساطی است، برای مثال، ممکن است یک فروشنده ۲۰ درصد مبلغ را نقد و ۸۰ درصد را طی چند قسط بخواهد.

مدل سوم مدل اقساطی است مانند خرید یک تلویزیون در اقساط کامل ۳۶ ماهه.

مدل چهارم به نام مضاربه‌ای است، سررسید خرید در این مدل چند‌ماهه و به صورت یک‌جا خواهد بود. برای مثال، کشاورزی که در بهار باید خریدی داشته باشد و می‌خواهد در پاییز پرداخت کند.

مدل پنجم هم مدل دیس‌کانتی است، یعنی در فروشگاه‌های منتخب ۱۰ تا ۲۰ درصد از قیمت را نمی‌پردازید ولی مابقی را کامل و نقدی می‌پردازید. نکته قابل توجه این است که با یک کارت اعتباری، می‌توان مدل‌های مختلف را انجام داد.

از طرف دیگر با توجه به اینکه این سیستم کاملا بومی است و به دست جوانان این کشور نوشته و ساخته شده است، این امکان را دارد که با توجه به نیاز مردم سناریوهای مختلفی را طراحی و پیاده‌سازی کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.