کوانت‌کن، کار تحلیلگران بورس را آسان کرده است

0

 جذابیت بازار بورس حامد حدادی ۲۵ساله و هم‌تیمی‌اش امیرعلی محمدزاده را بر آن داشته ‌که استارتاپی به نشانی quantcan.ir‌ را راه‌اندازی کنند تا ابزاری را در اختیار تحلیلگران سهام قرار دهند تا آنها بتوانند از قدرت کامپیوتر و الگوریتم‌های معادلاتی در تحلیل‌های خود بهره ببرند. حامد متولد شیراز است و از اول راهنمایی در مدرسه استعدادهای درخشان تحصیل کرده‌ و در دانشگاه نیز در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه شریف تحصیل کرده است. او می‌گوید از سال ۹۱ با بازار سهام آشنا شده ‌و به تدریج تحلیل تکنیکال را یاد گرفته است و در یک سایت تحلیلی که مشاوره در خصوص خرید و فروش سهام می‌داده، مشغول به کار شده است. «‌زمانی که با این سایت همکاری داشتم، به صورت پاره‌وقت روزی دو سهم را تحلیل می‌کردم تا اینکه در سال ۹۴ تغییرات مدیریتی در این سایت رخ داد و از کارکنان دعوت کردند که هر کسی اگر برنامه‌ای برای توسعه سایت دارد، مطرح کند. من هم برنامه خود را ارائه دادم و تقریبا به مدت ۶ ماه به عنوان مدیر‌عامل همین سایت کار را با آنها ادامه دادم. بعد از ۶ماه از آنها جدا شدم و در یک صندوق سرمایه‌گذاری وی‌سی شروع به کار کردم و در آذر ۹۵ آن کار را هم کنار گذاشتم و تصمیم گرفتم به صورت کامل ‌روی استارتاپ خودم زمان بگذارم. در کنار این کارها تقریبا از اوایل سال۹۲ روی ایده‌های مختلف استارتاپی مختلف کار کردم و جمعا استارتاپ کوانت‌کن هفتمین ایده‌ای است که‌ روی آن کار می‌کنم. ۶ استارتاپ قبلی هر کدام در مراحل مختلف مانند مطالعه بازار، عدم رشد دلخواه و غیره شکست خوردند. دلیل اینکه تعداد شکست‌ها زیاد است این است که در ابتدا‌ روی هر ایده ۳ ماه وقت می‌گذاشتم و بیزینس پلن می‌نوشتم و مطالعه بازار انجام می‌دادم و بعد از ۳ ماه به این نتیجه می‌رسیدم که ایده ‌می‌تواند موفق باشد یا نه. بعد از مدتی تصمیم گرفتم به جای اینکه ۳ ماه فقط ‌روی یک ایده زمان بگذارم، ۳ ایده را همزمان بررسی کنم به امید اینکه یکی از این ایده‌ها بازدهی داشته باشد. ولی به این نتیجه رسیدم که تمرکز ‌روی یک ایده بسیار مهم‌تر است.»

  •  از کوانت‌کن بیشتر بدانیم

حامد زمانی که در شرکت وی‌سی که در حوزه بازار سرمایه فعال بود کار می‌کرد، از نزدیک شاهد بود که مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تحلیلگران حرفه‌ای بازار بورس دقیقا چه فرآیندهایی را برای خرید و فروش یک سهم طی می‌کنند. «کوانت‌کن پلتفرمی برای بازار سرمایه ایران است که تحلیلگران و فعالان این بازار بتوانند از طریق آن از ابزار معاملات الگوریتمی برای تحلیل‌ها در معاملات بازار استفاده کنند. در کوانت‌کن یک محیط کدنویسی تحت وب را آماده کرده‌ایم که داده‌های بورسی را از جمله قیمت سهام، تعداد خریدار حقیقی و حقوقی و هر داده‌ای که برای تحلیل و خرید و فروش سهام احتیاج است، داخل دیتا‌بیس‌هایی در دسترس قرار داده‌ایم. محیط کدنویسی کوانت‌کن از اکسل حرفه‌ای‌تر است و تحلیلگران می‌توانند به‌راحتی به داده‌های دیتابیس دسترسی داشته باشند و به هر ترتیبی که تمایل دارند، ضرب و تقسیم ‌روی این داده‌ها را انجام دهند و کاری را که قبلا به صورت آفلاین و در محیط اکسل انجام می‌دادند، به صورت آنلاین و با قدرت کامپیوتر انجام دهند، استراتژی خود را در داده‌های گذشته آزمایش کنند و بعد آن را در بازار واقعی اعمال کنند. این ابزار الگوریتمی علاوه بر این یک سری تحلیل‌های جدید را نیز وارد بازار می‌کند به این دلیل که بدون این ابزار یک تحلیلگر حرفه‌ای حداقل فقط می‌تواند ۱۰ تا سهم را زیر نظر داشته باشد  ولی وقتی تحلیلگر از این ابزار استفاده می‌کند و استراتژی خود را در اختیار یک کامپیوتر با سرور با قدرت پردازش بالا قرار می‌دهد، سرور می‌تواند تعداد بسیار زیادی سهم را به صورت لحظه‌ای بررسی کند و در نتیجه بهره‌وری تحلیلگر افزایش می‌یابد و تحلیل‌های بهتری انجام می‌دهد.»

  •  مخاطبان کوانت‌کن

تحلیلگران برای استفاده از خدمات می‌توانند در سایت کوانت‌کن وارد قسمت اولین الگوریتم را بساز شوند و با ساخت حساب کاربری الگوریتم‌های خود را ذخیره و از سیستم استفاده کنند. «‌مخاطبان کوانت‌کن کسانی هستند که دو مهارت را در کنار هم دارند؛ اول اینکه به دانش کدنویسی مسلط هستند و دوم اینکه تحلیلگری سهام را بلدند. ولی معمولا این دو مهارت همزمان در یک فرد وجود ندارد.»

  • شیوه جالب درآمدزایی کوانت‌کن

حامد می‌گوید معتقد است ارزش واقعی را کسی که الگوریتم را می‌نویسد، خلق می‌کند و برای همین هیچ هزینه‌ای به فرد تحمیل نمی‌کنند و خدمات را رایگان در اختیار می‌گذارند و طی مسابقه‌ای که برای بازار بدهی قبل از عید برگزار کردند، ۲۰ کاربر از خدمات استفاده کردند و جمعا ۵ الگوریتم معاملاتی نوشته شد و یک نفر هم برنده شد. «‌پلن درآمد‌زایی ما به این ترتیب است که فرض کنید تحلیلگری الگوریتمی نوشته است و از این الگوریتم برای معاملات در بازار واقعی استفاده می‌کند و این الگوریتم قابلیت این را دارد که سالی ۴۰ درصد سوددهی داشته باشد و تحلیلگر هم می‌تواند یک میلیارد تومان را مدیریت کند ولی او ۲۰۰ میلیون تومان بیشتر ندارد. اگر تحلیلگر از ما درخواست کند که ۸۰۰ میلیون باقیمانده را ما تامین کنیم، ما با سرمایه‌گذاران صحبت می‌کنیم که‌ روی الگوریتم سرمایه‌گذاری کنند بدون اینکه به سورس الگوریتم دسترسی داشته باشند. بعد از اینکه این تامین مالی رخ داد، ما کارمزدی از سرمایه‌گذاری که سرمایه را تامین کرده است، دریافت می‌کنیم و سرمایه‌گذار و تحلیلگر با هم در درآمد الگوریتم معاملاتی شریک می‌شوند. از زمانی که کار را شروع کردیم، فقط دو الگوریتم معاملاتی نوشته شده ‌که در مرحله تست در بازار واقعی هستند. یکی از این الگوریتم‌ها را خودمان نوشتیم که ثابت کنیم این کار شدنی است که تقریبا هیچ ریسکی ندارد و تقریبا ۴ درصد بیشتر از  نرخ بازده بدون ریسک بازدهی کسب می‌کند. قصد داریم در چند ماه آینده برای این الگوریتم از طریق سرمایه‌گذاران مختلف تامین مالی کنیم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.