پرس لاین، پر کردن پرسشنامه آنلاین همراه با تحلیل

0

وقتی اسم تحقیق به میان می‌آید، نا‌خودآگاه یاد پر‌کردن پرسشنامه و تحقیقات دانشگاهی و دردسرهایی که برای جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل آنها برای پایان‌نامه و یا پروژه‌های مختلف داشتیم، می‌افتیم ولی تحقیق فقط محدود به دوران دانشگاه نمی‌شود، در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف نیز برای افزایش بهره‌وری و بالا‌بردن اثر‌بخشی فرآیندها لازم است که به صورت دوره‌ای تحقیقاتی صورت گیرد و دردسر‌های پرسشنامه پر‌کردن همچنان ادامه دارد. در این میان حمیدرضا نظری به همراه هم‌تیمی‌هایش با شناسایی این نیاز و دغدغه همیشگی افراد و سازمان‌هایی که به دنبال تحقیق و پژوهش هستند، استارتاپی به نشانی porsline.ir را راه انداخته که تا حدی خیال این افراد از دردسرهای پر‌کردن پرسشنامه و تحلیل داده‌ها راحت شود. حمیدرضا متولد سال ۶۳ است و لیسانس خود را در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه امیرکبیر، فوق‌لیسانس را در رشته مدیریت آی‌تی از دانشگاه شهید بهشتی و دکترا را نیز در رشته مدیریت آی‌تی از دانشگاه علامه طباطبایی گرفته است. ایده پرس‌لاین به واسطه ۱۰‌سال سابقه کار در حوزه مشاوره مدیریت به عنوان یک راه‌حل مورد نیاز در حوزه آکادمیک، سازمانی و مشاوره به ذهنش رسیده است. «‌مسئله‌ای که در تمام این مدت وجود داشت، این بود که وقتی به عنوان یک مشاور وارد یک سازمان می‌شدیم، در نخستین گام شناخت سازمان را طی می‌کردیم و اطلاعاتی در مورد فرهنگ سازمانی، بلوغ آی‌تی و یا ساختار سازمانی را بررسی می‌کردیم و براساس شناختی که پیدا می‌کردیم، راه‌حل ارائه می‌دادیم. این شناخت ماهیتا مبتنی بر کارهای پرسشنامه‌ای بود.»

  •  پرس لاین چیست؟

پرس لاین یک پلتفرم است که در آن امکان هرگونه تحقیق مبتنی بر پرسشنامه مانند تحقیقات دانشگاهی، تحقیقات پیمایشی در زمینه تحقیقات بازار، مدیریت تجربه مشتری، مدیریت تجربه و ارزیابی منابع انسانی و هر نوع تحقیق دیگری امکان‌پذیر است. کاربر برای استفاده از خدمات می‌تواند در سایت ثبت‌نام کند و پرسشنامه دلخواه خود را ایجاد کند و از ابزار‌های مختلفی که برای ارسال پرسشنامه در اختیار او قرار گرفته، استفاده کند و در نهایت‌ روی داده‌های جمع‌آوری‌شده تحلیل آماری دریافت کند. «‌پرس‌لاین سه پلن کاربری دارد؛ یکی پلن رایگان که افراد می‌توانند کار را با آن شروع کنند. به ازای دریافت خدمات بیشتر و ویژگی‌های مورد نیاز برای آنالیز داده‌های پرسشنامه مانند تحلیل‌های آماری پیشرفته‌تر، استفاده از گزاره‌های هوشمند اگر و آنگاه و امکانات دیگر  در پرسشنامه متناسب با نیاز، کاربر می‌تواند اکانت را به‌روز‌رسانی کند و از اکانت حرفه‌ای یا سازمانی پرس‌لاین استفاده کند. در حال حاضر همه امکانات در سایت به صورت رایگان در دسترس است ولی به‌زودی اکانت حرفه‌ای و سازمانی نیز فعال می‌شود. قیمت استفاده از اکانت حرفه‌ای به ازای یک کاربر ماهانه ۷۰ هزار تومان و اکانت سازمانی به ازای هر کاربر ۱۵۰ هزار تومان است.

  •  تا‌کنون چه تعداد سازمان و یا کاربر عادی از خدمات پرس‌لاین استفاده می‌کنند؟

تعداد کاربران بیشتر از ۱۰۰۰ نفر است ولی تمام این تعداد به صورت مداوم از این خدمات استفاده نمی‌کنند و حدود ۲۵ درصد این تعداد به صورت مداوم از خدمات استفاده می‌کنند. همچنین شرکت شاتل نیز در حال استفاده از خدمات ما در حوزه منابع انسانی و تحقیقات بازار استفاده می‌کند.

  •  از زمانی که کار را شروع کرده‌اید، توانستید به درآمدزایی برسید؟ 

تاکنون درآمدی را به شکل ثابت برای پرس‌لاین تعریف نکرده‌ایم و کاربران تا الان به صورت رایگان از تمامی خدمات استفاده کرده‌‌اند. دیدگاهمان این است که بایستی ارزش واقعی را برای کاربر تولید کنیم و بعد از اینکه از تولید ارزش مطمئن شدیم، پلن درآمدی در سایت ایجاد کنیم که طی هفته‌های آینده این کار را انجام می‌دهیم.

  •  با توجه به اینکه هنوز به درآمد‌زایی نرسیده‌اید، چه راهکار جایگزینی داشتید که بتوانید به راهتان ادامه دهید؟

ما توانستیم منابع مورد نیازمان را تاکنون تامین کنیم و با سرمایه شخصی و پس‌اندازی که داشتیم،‌ به مسیر خود ادامه داده‌ایم و سرمایه‌گذاری نیز جذب نکردیم، چون نگاه سرمایه‌گذاران فقط تزریق مالی است در صورتی که ما به سرمایه‌گذاری نیاز داریم که علاوه بر سرمایه مالی، تجربه ورود به بازار‌های جدید و شبکه ارتباطی قوی را نیز در کار وارد کند. ما قصد داریم وارد بازار منطقه شویم و پرس‌لاین را چند‌زبانه ارائه دهیم و نیاز داریم افرادی در کنارمان باشند که در تحلیل جذابیت بازار نیز به ما کمک کنند.

  •  در این زمینه رقیبی دارید که مشابه کار شما را انجام دهد؟ شما چطور توانستید خودتان را از رقبا متمایز کنید؟

در ایران سرویس‌هایی هستند که مشابه پرس‌لاین هستند ولی نکته‌ای که وجود دارد، این است که رقبا بیشتر به دنبال تولید ابزار نرم‌افزاری بوده‌اند تا اینکه راه‌حلی را به سازمان‌ها معرفی کنند. بر همین اساس استراتژی ما برای ورود به بازار این بوده که با تولید محتواهای مختلف این تفاوت را برجسته کنیم. در حقیقت مزیت رقابتی ما نسبت به رقبا این است که چطور به سازمان‌ها کمک می‌کنیم و روی داده‌ها تحلیل انجام می‌دهیم و این تحلیل چطور می‌تواند سازمان را به یک تصمیم اثربخش برساند. 

  •  با توجه به توضیحاتی که دادید، مخاطب اصلی شما سازمان‌ها هستند. برای اینکه خدمات‌تان را معرفی کنید، از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟

چون این مبحث جدیدی در ایران است ما در این زمینه دو رویکرد داریم؛ یکی تولید محتواست که بر این اساس مخاطبان را با سرویس بیشتر آشنا کنیم و دوم جلساتی است که به صورت حضوری با سازمان‌ها برگزار می‌کنیم و خدمات را به صورت دمو معرفی می‌کنیم. همچنین قصد داریم در حوزه آکادمیک نیز خدمات را بیشتر معرفی کنیم به این ترتیب که قصد داریم به دانشگاه‌ها اکانت بفروشیم تا دانشگاه‌ها آن را در اختیار اساتید و دانشجویان قرار دهند و آنها از خدمات استفاده کنند.‌

  •  از وقتی که کار را شروع کردید مهم‌ترین چالشی که با آن روبه‌رو شدید، چه بوده است؟ 

چالش اول ما مانند اکثر استارتاپ‌هایی که مشابه کار ما را انجام می‌دهند، بحث جذب نیروی متخصص است؛ نیرویی که مهارت‌های مورد نیازمان به خصوص به لحاظ فنی را داشته باشد چون ما از تکنولوژی‌های خاصی در پرس‌لاین استفاده می‌کنیم و سخت می‌شود افرادی را با تخصص‌هایی که لازم داریم پیدا کنیم. چالش دوم نیز مربوط به ماهیت کار است که کار جدیدی است و بعضی از سازمان‌ها جایگاه کارکردی نرم‌افزار پرسشنامه آنلاین را در سیستم خود هنوز نمی‌دانند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.