سبک زندگی استارتاپی: این خوراکی‌ها بیشتر از شیر کلسیم دارند

0

مهم نیست چند‌ سالتان است. چه جوان باشید و چه پیر، استخوان‌ها و دندان‌های شما، برای سالم‌ماندن به میزان مشخصی کلسیم نیاز دارند. متخصصان می‌گویند اگر به این هشدار بی‌توجه باشید و سهم قابل قبولی برای غذاهای حاوی کلسیم در رژیم هر‌روزه‌تان قائل نشوید، نه‌تنها به‌زودی پوکی استخوان می‌گیرید، بلکه بدنتان در تنظیم ضربان قلب و سیگنال‌های عصبی هم ناتوان می‌ماند.

درحالی‌که هر بزرگسال نیازمند دریافت ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز است، یک لیوان شیر، تنها ۳۰۵ میلی‌گرم از این نیاز را برطرف می‌کند. شاید شما هم ندانید که در میان خوراکی‌هایی که در یخچال خانه‌تان جا خوش کرده‌اند، برخی از خوراکی‌ها بیشتر از شیر کلسیم دارند و با مصرف‌کردنشان می‌توانید مقاومت بدنتان در برابر ابتلا به مشکلات گفته شده را بالاتر ببرید.

  •  ماهی سالمون

برای تقویت سیستم عصبی بدنتان، نیازمند مصرف بیشتر ماهی‌های چرب هستید. متخصصان می‌گویند سالمون‌دوست‌ها کمتر به آلزایمر دچار می‌شوند و مغز آنها در پیری هم توانمندتر از دیگران است. اما بد نیست بدانید که تقویت مغز و اعصاب، تنها فایده مصرف این ماهی نیست. هر ۱۷۰گرم ماهی سالمون، ۳۴۰ میلی‌گرم کلسیم دارد و اگر به سالمون تازه دسترسی ندارید، می‌توانید سراغ قزل‌آلا بروید که میزان کلسیم‌اش حتی از سالمون هم بیشتر است. ماهی ساردین، حتی از این دو ماهی هم بیشتر کلسیم دارد و با خوردن هر ۸۰ گرم از آن، می‌توانید ۳۷۰ میلی‌گرم از این ماده معدنی را به بدنتان برسانید.

  •  بادام

 گردو، سنجد، بادام‌زمینی و بسیاری دیگر از هله‌هوله‌های سالمی که می‌توانید روی میز کارتان بگذارید، به بدن شما کلسیم می‌رسانند اما در میان آنها، بادام خدمت بیشتری به سلامت استخوان‌های شما می‌کند.

سه چهارم لیوان بادام، از یک لیوان شیر بیشتر کلسیم دارد و با مصرف‌‌کردنش، حدود ۳۲۰ میلی‌گرم از این ماده معدنی را به بدنتان خواهید رساند.

  •  سبزیجات سبز

 سبزیجات برگ سبز، هزار و یک فایده به بدنتان می‌رسانند و یکی از فواید بی‌شمار آنها، دریافت کلسیم است. محققان می‌گویند در اسفناج، کلم بروکلی و بسیاری از سبزیجات دیگر، می‌توانید مقدار قابل توجهی کلسیم پیدا کنید. برای مثال دو فنجان کلم بروکلی، ۱۸۸ میلی‌گرم کلسیم دارد و در دو فنجان برگ شلغم هم ۳۹۴میلی‌گرم کلسیم جا گرفته است.

  •  آب پرتقال

 اگر شیر به دستگاه گوارشتان نمی‌سازد، به جای آن سراغ آب‌پرتقال بروید که در هر لیوان از آن، حدود ۳۵۰ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد. البته اگر مبتلا به دیابت باشید، احتمالا مصرف آبمیوه‌ها به‌خاطر قند بالایشان به شما توصیه نمی‌شود. پس قبل از جایگزین‌کردن آب‌پرتقال با شیر، با پزشکتان مشورت  کنید.

  •  انجیر

 برای دریافت دوز روزانه کلسیم‌تان می‌توانید سراغ انجیر هم بروید. یک و نیم فنجان انجیر خشک، ۳۲۰ میلی‌گرم کلسیم دارد. البته یادتان نرود که انجیر خشک قند و کالری بالایی دارد و می‌تواند علاوه بر رساندن کلسیم به بدنتان، شما را چاق‌تر هم بکند. به همین دلیل شاید بهتر باشد که به جای دریافت نیاز روزانه بدنتان به کلسیم، به جای روی آوردن به مصرف تنها یک خوراکی حاوی آن، ترکیبی از خوراکی‌های سرشار از کلسیم را مصرف کنید.

 حبوبات

 از لوبیا گرفته تا نخود، می‌توانید در بسیاری از حبوبات میزان زیادی کلسیم پیدا کنید.بررسی‌های انجام‌شده ثابت کرده است که تنها ۱٫۴ فنجان نخود، ۳۵۰ میلی‌گرم کلسیم به بدن می‌رساند. بد نیست بدانید که جو دوسر هم مقدار زیادی کلسیم دارد و اگر یک کاسه آش درست شده با جو دوسر، نخود و اسفناج میل کنید، حسابی به بدنتان کلسیم خواهید رساند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.