آچارباز؛ تعمیرکار دستگاه‌های دیجیتال

0

استارتاپ‌هایی که این روزها در حوزه خدمات آنلاین خانگی خدمت‌رسانی می‌کنند، کم نیستند. در این بین شاید تمرکز‌گرایی و خدمات‌رسانی در یک حوزه خاص برای استارتاپ‌ها بتواند مزیتی ایجاد کند تا از گردونه رقابت جا نمانند. استارتاپ آچارباز به نشانی a4baz.com  یکی از این استارتاپ‌هاست که تمرکز خود را ‌روی خدمات‌رسانی در حوزه محصولات آی‌تی قرار داده است. حسین آقا‌رضایی ۳۵ ساله که فوق‌لیسانس نرم‌افزار دارد و متولد تهران است، یکی از ‌بنیانگذاران این استارتاپ است که با او هم‌صحبت شده‌ایم تا داستان شکل‌گیری این استارتاپ را برایمان روایت کند. حسین می‌گوید که این استارتاپ ۴ بنیانگذار دارد. حسین بشیرنژاد مدیر‌عامل آن است و محمد ملکی و حسین شریفی دیگر بنیانگذاران آن هستند. حسین آقا‌رضایی از سال ۸۹ در شرکت فالنیک ایران اچ‌پی مشغول به کار می‌شود که شرکتی است که سال‌ها در حوزه واردات، فروش محصولات و گارانتی محصولات اچ‌پی فعالیت می‌کند. «‌حدود خرداد ۹۵ ایده آچارباز توسط مهندس بشیرنژاد که در حال حاضر مدیرعامل آچارباز است، مطرح شد. با توجه به اینکه در حوزه محصولات آی‌تی کار می‌کردیم، کمبودهایی را در زمینه خدمت‌رسانی در این زمینه در جامعه احساس می‌کردیم و می‌دیدیم خدمت در محل یکی از مواردی است که برای مشتریان بسیار حائز اهمیت است. بر همین اساس تصمیم گرفتیم پلتفرمی را راه بیندازیم و خدمات‌رسانی آی‌تی در محل را انجام دهیم. اواخر پاییز ۹۵ به صورت پایلوت آچارباز را راه‌اندازی کردیم و به یک سری از مشتریان از این طریق سرویس‌دهی کردیم. در سال ۹۶ به صورت رسمی و در سراسر استان تهران سرویس‌دهی را گسترش دادیم.»

 خدمات آچارباز

در آچارباز ۶گروه اصلی وجود دارد؛ پرینتر و محصولات اداری، کامپیوتر و لپ‌تاپ، سرور و استورج، صوتی و تصویری(تلویزیون، دستگاه‌های سینما‌ی خانگی و غیره)، بازیابی اطلاعات و گروه کپی و دستگاه‌های تکثیر. «‌ما سعی کردیم که کاربران به‌سادگی بتوانند خدمات را دریافت کنند. بر همین اساس رابط کاربری‌های مختلفی را برای کاربران طراحی کردیم که بتوانند سریع‌تر درخواست خود را ثبت کنند. کاربران می‌توانند از طریق وب‌سایت، اپلیکیشن، بات تلگرام و اس‌ام‌اس تیکت خود را ثبت کنند. پس از آن کارشناسان ما با کاربران تماس می‌گیرند. در گروه‌بندی‌های مختلف خدمات، خدمات مربوط به هر گروه شرح داده شده است. به عنوان مثال، در گروه پرینتر از شارژ کارتریج گرفته تا سرویس دستگاه پرینتر را ارائه می‌دهیم یا در گروه کامپیوتر نصب نرم‌افزار یا تعویض قطعه و غیره را پوشش می‌دهیم‌ و یا در گروه بازیابی اطلاعات، دیتای ریکاوری را در هر نوع دستگاهی از سرور، استورج، پی‌سی و لپ‌تاپ یا موبایل و غیره‌ انجام می‌دهیم.» سرویس‌کارهایی که با آچارباز کار می‌کنند، با توجه به نوع خدماتی که می‌توانند ارائه دهند و ساعات خالی که دارند، در پلتفرم ثبت‌نام می‌کنند و زمانی که اپلیکیشن در گوشی آنها آنلاین باشد، تیک‌های مشتریان به صورت لوکیشن‌محور برایشان ارجاع داده می‌شوند. سرویس‌کارها در آچارباز برخلاف استارتاپ‌های مشابهی که در زمینه خدمات کار می‌کنند، خودشان قیمتی را به مشتری اعلام نمی‌کنند بلکه قیمت‌ها از قبل مشخص است و نزدیک‌ترین سرویس‌کار برای خدمات‌رسانی به مشتریان اعزام می‌شود. در حال حاضر حدود ۵۰سرویس‌کار با آچارباز همکاری می‌کنند و حدود ۸۰۰۰ تیکت از ابتدای امسال در آن ثبت شده است.کاربران نیز برای دریافت خدمات می‌توانند بعد از انتخاب گروهی که مایل هستند در آن زمینه خدمات را دریافت کنند، زمان و روز مورد نظر و شماره موبایل خود را انتخاب می‌کنند. برای جلب اعتماد مشتریان در آچارباز سعی شده است که از همان ابتدا که درخواست ثبت می‌شود تا زمانی که خدمات انجام می‌شود، با مشتری تعامل صورت گیرد. از قسمت تکنیکال ساپورت با مشتری تماس گرفته می‌شود و در صورت امکان حل مشکل به صورت تلفنی، نکات به مشتری توضیح داده می‌شود و در صورتی که نیاز به اعزام سرویس‌کار باشد، سرویس‌کار مربوطه اعزام می‌شود. «‌ما ۲۴ ساعت بعد از ارائه خدمات، مجدد با مشتریان تماس می‌گیریم و نظرات مشتریان را در مورد خدمات‌رسانی جویا می‌شویم.»

 شیوه درآمدزایی

خدمات تلفنی در آچارباز رایگان است و برای خدمات در محل تعرفه‌هایی از قبل مشخص شده است که مشتریان برای هر نوع خدمتی که نیاز دارند، می‌توانند هزینه آن را در سایت مشاهده کنند. «‌ما با فروشگاه‌های فروش محصولات آی‌تی نیز همکاری داریم و به آنها خدمات نصب و راه‌اندازی محصولاتشان را در محل مشتری ارائه می‌دهیم. این کار ارزش افزوده‌ای را برای مشتریان این فروشگاه‌ها ایجاد می‌کند و این نوع خدمات برای مشتریان رایگان است. در این زمینه حدود ۴ فروشگاه با ما همکاری می‌کنند.» شیوه درآمدزایی در آچارباز براساس کارمزد است که براساس نوع خدمات بین ۱۰ تا ۴۰ درصد پورسانت دریافت می‌کنند. «‌با توجه به هزینه‌هایی که استارتاپ دارد، هنوز به سوددهی نرسیده‌ایم و تقریبا حدود ۱۰ ماه است که کار را شروع کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده بتوانیم به سوددهی برسیم و کار را در شهرهای دیگر نیز ارائه دهیم.» حسین می‌گوید با توجه به تجربه‌ای که از قبل در این بازار داشتند، وضعیت بازار را بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که این بازار، بازار مستعد و رو به پیشرفتی است. او ارزش ریالی بازار را سالانه حدود ۵۰ میلیارد تومان تخمین می‌زند و پیش‌بینی می‌کند آچارباز بتواند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از سهم بازار را در اختیار خود بگیرد. «‌ما در حوزه تخصصی آی‌تی تا‌کنون رقیب جدی نداشته‌ایم و فقط استارتاپ آچاره این خدمات را در کنار خدمات عمومی خود ارائه می‌دهد. فکر می‌کنم تمرکز ما در حوزه آی‌تی می‌تواند مزیت رقابتی ما باشد. جذب سرویس‌کاران در این حوزه یکی از چالش‌های اصلی ما تا‌کنون بوده است. بر همین اساس ما بخشی را برای آموزش سرویس‌کاران راه انداخته‌ایم. مطمئنا جذب نیروی متخصص یکی از چالش‌های اصلی ورود استارتاپ‌های مشابه به این حوزه خواهد بود. شاید در نظافت منزل بتوان راحت نیرو جذب کرد ولی در حوزه آی‌تی نیروی تخصصی ملاک کار است.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.