حساب‌و‌کتاب، یک صندوق فروش

0

اصلی‌ترين سرويس‌ها‌ در حساب‌و‌کتاب ثبت فاکتور و تراکنش‌های مالی مورد نياز فروشگاه است. به واسطه اين خدمت فروشگاه‌دار مي‌تواند از اوضاع حساب دفتری، انبار و گزارش‌های مالی خودش نيز مطلع شود.

استارتاپ حساب‌وکتاب به نشانی hkpos.ir  توسط محمدمهدی رحیمی نداف ۴۴ ساله اهل رفسنجان و ساکن شهر قم راه‌اندازی شده است. او فارغ‌التحصیل کارشناسی نرم‌افزار از دانشگاه شریف و ارشد نرم‌افزار از دانشگاه اراک است.

محمدمهدی رحیمی نداف قبل از راه‌اندازی این استارتاپ، سهامدار و مدیر پروژه یکی از شرکت‌های نرم‌افزاری عضو شورای عالی انفورماتیک در استان قم بوده‌ که تصمیم می‌گیرد تا سهام شرکت را بفروشد و یک محصول نوآورانه تولید کند.

چند سال پیش که برای بازدید از نمایشگاه جیتکس به دوبی رفته بودم، با موضوع پردازش ابری (Cloud Computing‌) آشنا شدم. به غرفه مایکروسافت رفتم تا جویای این موضوع شوم که با مطرح‌کردن اینکه شما ایرانی هستید و اجازه نداریم به شما منتقل کنیم، مواجه شدم. موقع برگشتن در رابطه با موضوع پردازش ابری بیشتر مطالعه کردم و با آن آشنا شدم.

به این نتیجه رسیدم که استفاده از این تکنولوژی در حوزه نرم‌افزار به صورت ارائه سرویس برای مشتری‌های کوچک می­‌تواند مفید و درآمد‌زا شود. از طرف دیگر، طیف وسیعی (حدود ۷۰ درصد) از کسبه و صاحبان کسب‌و‌کار از نرم‌افزار برای رسیدگی به حساب‌و‌کتاب خودشان استفاده نمی‌کنند، لذا به نظرم رسید ارائه سرویس به فروشگاه‌های کوچک و متوسط می‌تواند هم این خلأ ارائه سرویس را از بین ببرد و هم مسیری برای استفاده از این تکنولوژی بشود.

بر همین اساس ایده حساب‌و‌کتاب با هدف ارائه سرویس‌های مدیریتی مالی برای فروشگاه‌های کوچک و متوسط به صورت نرم‌افزار کلید خورد‌ و در حال حاضر تیمی از فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه صنعتی شریف کار تولید محصولات پیرامونی این ایده را پیگیری می‌کنند.

خدمات حساب‌و‌کتاب

اصلی‌ترین سرویس‌ها‌ در حساب‌و‌کتاب ثبت فاکتور و تراکنش‌های مالی مورد نیاز فروشگاه است. به واسطه این خدمت فروشگاه‌دار می‌تواند از اوضاع حساب دفتری، انبار و گزارش‌های مالی خودش نیز مطلع شود. «یک اصطلاح غلط بین فروشگاه‌دارها مطرح است که ما نیاز به حسابدار‌ داریم، این در حالی است که اغلب فروشگاه‌دارها مفاهیم حسابداری را نمی‌دانند.

لذا همان نیازی که در فروشگاه‌های کوچک و متوسط با عنوان نرم‌افزار حسابداری مطرح است، به صورت سرویس‌های مبتنی بر پردازش ابری در حساب‌وکتاب تامین می‌شود.» خدمات حساب‌وکتاب در قالب یک نرم‌افزار اندرویدی ارائه می‌شود که امکان استفاده از سرویس‌ها را ‌روی گوشی و تبلت اندرویدی فراهم کرده است و از طرفی استفاده از این نرم‌افزار نیاز به اینترنت دائم ندارد.

علاوه بر این، نسخه تحت وب هم از نرم‌افزار وجود دارد که همین سرویس‌ها را به صورت یکپارچه روی کامپیوتر شخصی و از طریق مرورگر ارائه می‌شود.

استارتاپ حساب‌وکتاب کار خود را با سرمایه اولیه حدود ۳۰۰ میلیون تومان آغاز کرد و در نمایشگاه الکامپ قم در دی ماه سال۹۵ برای اولین‌بار از محصول رونمایی شد و اسفند ماه۹۵ هم ‌‌در کافه بازار ارائه شده است. در حال حاضر  حدود ۸۰۰ نفر در سیستم ثبت‌نام و فعال‌سازی انجام داده‌اند و حدود ۵۰ نفر از آنها سرویس را خریداری کرده‌اند.

در این مدت با چالش‌های مختلفی هم روبه‌رو بوده‌اند. «‌چالشی که این روزها با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم، کاهش فروش است که به نظر ما به دلیل شرایط اقتصادی است، چون به نوعی استفاده از سرویس‌های ما نیازمند داشتن سخت‌افزار است و قیمت سخت‌افزار حدود ۳برابر شده است. در حالی که قدرت خرید بازار هدف تغییر چندانی نکرده است. با این وجود، در همین فضای چالشی ما توانستیم یک سخت‌افزار ارزان‌قیمت به نام ماشین‌فروش حساب‌و‌‌کتاب آماده و تست آزمایشگاهی کنیم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.