لوگوی هرمس: سمبلی برای نقطه آغاز این کمپانی

0

هرمس یک شرکت جهانی و مشهور فرانسوی در زمینه مد است که کالاهای چرمی، عطر و پوشاک مهم‌ترین محصولات آن هستند. این شرکت در سال ۱۸۳۷ توسط تیری هرمس تاسیس شد و در حال حاضر ۸۳۷۰ نفر در سراسر جهان عضو خانواده این کمپانی بزرگ هستند. درآمد خالص این شرکت در سال ۲۰۱۰ چیزی بالغ بر ۴/۷ میلیارد دلار بوده است که رقم قابل‌توجهی است. لوگوی مشهور برند هرمس که شامل اسب و کالسکه است، ارتباط نزدیکی با شروع این تجارت دارد که در مغازه‌ای کوچک در پاریس پا گرفت و پس از مدت کوتاهی به یکی از لوکس‌ترین برندهای جهان تبدیل شد.

عناصر، تاریخچه و تکامل لوگوی هرمس

از آنجایی که نام هرمس ممکن است شنونده را به یاد اساطیر یونان بیندازد، بد نیست در اینجا توضیح مختصری درباره این الهه یونانی داده شود. هرمس در اساطیر یونان فرزند زئوس، خدای نامیرای یونانی و الهه پیام‌رسان بین اهل زمین و المپ‌نشینان است. او ایزد موسیقی و ایزد چوپان‌ها، بازرگانی، خطابه، ادبیات و ورزشکاری به شمار می‌رود. هرمس که معادل مرکوری در اساطیر رومی است، سریع‌ترین خدایان بود که در جهان همتایی در سرعت نداشت و داشتن بال‌هایی بر کفش‌هایش به وی سرعتی بی‌نظیر می‌داد.

لوگوی نمادین و کنونی هرمس، در اوایل دهه پنجاه میلادی طراحی و معرفی شد. این لوگو یک دوک را سوار بر کالسکه نشان می‌دهد که با اسبی کشیده می‌شود و زیر کالسکه نیز نام تجاری هرمس و در پایین آن پاریس نوشته شده. کل لوگو به رنگ نارنجی است و فونت به‌کاررفته در لوگوی هرمس نیز با اندکی تغییر از فونت ممفیس گرفته شده که یکی از فونت‌های محبوب به شمار می‌رود و توسط دکتر رودولف ولف در سال ۱۹۲۹ طراحی شده است. شاید بتوان این‌طور تفسیر کرد که این اسب نمادی از خضوع و تواضع کمپانی است. رنگ نارنجی نیز در این لوگو بیانگر سبک خاص و معتبر این برند است. فونت به‌کاررفته در این لوگو با حروفی که به صورت مربع و هندسی نوشته شده و با اجتناب از اشکال مدور و به‌کارگیری تصاویر ساده و سرراست، برای یک فروشگاه کالاهای چرمی بسیار مناسب است.

البته برای بسیاری از افراد ممکن است ارتباط لوگوی هرمس، اسبی که کالسکه‌ای را می‌کشد، با کیف‌های دستی و کالاهای لوکس آن چندان مشخص نباشد. توضیح ساده این است که هرمس در سال ۱۸۳۷ توسط تیری هرمس در یک فروشگاه ایجاد شده بود که این فروشگاه، کارگاهی کوچک برای فروش مهار و لگام‌های اسب بود که لگام‌های لوکس تولید می‌کرد و اشراف پاریس و اروپا از مشتریان دائمی آن بودند. تا اینکه در سال ۱۹۹۲ توسط امیل موریس هرمس، نوه تیری، کیف‌دستی و پس از آن دیگر محصولات این شرکت نیز به‌تدریج تولید شدند. در ابتدا هرمس در کارگاه خود افسارهای اسب و کالسکه می‌ساخت که البته ماده اصلی به‌کاررفته در آن‌ها چرم بود و به همین دلیل نیز هنوز این برند با وجود محصولات متنوعی که دارد، به کالاهای چرمی‌اش بیشتر معروف است. همچنین ساخت زین چرمی اسب نیز از دیگر محصولات اولیه این فروشگاه بود. درنهایت این محصولات لوکس و چرمی به دست خریدارانی از اشراف و متمولان اروپا می‌رسید و خاندان‌های سلطنتی از مشتریان همیشگی این برند بودند. پس به‌راحتی می‌توان به معنای اولیه این لوگو پی برد، ابزار و آلات مربوط به اسب و کالسکه که تنها برازنده اشراف و دوک‌ها بود! بعدها نیز با گسترش و تنوع محصولات این شرکت، این لوگو کماکان برای این برند باقی ‌ماند و امروزه این لوگو بر روی کیف‌ها، عطرها و لباس‌های این کمپانی جلوه می‌کند و هنوز بوی لوکس بودن و اشرافیت از محصولات این برند به مشام می‌رسد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.