گود کانتنت؛ واژه‌هایی برای فروش و بازاریابی بهتر

0

برای بچه‌های دهه ۶۰، کنکور همیشه یک سد بزرگ در برابر خواسته‌ها و آرزوهایشان بوده ‌است. آنها در اکثر مواقع مجبور می‌شدند که در رشته‌ای تحصیل کنند که شاید رشته اصلی مورد نظر آنها نبود. در این میان افراد با‌اراده‌ای هم پیدا می‌شدند که در کنار تحصیل در رشته‌ای که در دانشگاه قبول شده‌اند، به دنبال یادگیری موضوعات موردعلاقه خود به صورت خودخوان می‌رفتند و از خواسته خود کوتاه نمی‌آمدند. رضا کبیری که متولد مشهد است و الان ۳۰ سال دارد، نمونه بارز ‌فردی است که علی‌رغم اینکه در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل کرده، توانسته با پشتکار خود به یادگیری خودخوان برنامه‌نویسی بپردازد و به یک فرد حرفه‌ای در این زمینه تبدیل شود. او کارشناسی ارشد خود را در رشته MBA از دانشگاه UPM مالزی گرفته‌ و بنیانگذار سایت گودکانتنت به نشانیgoodcontent.ir‌ است.

«از سال ۸۴ کار در بستر وب را با طراحی سایت شروع کردم و در سال ۸۷ سایتی را راه‌اندازی کردم که خدمات مربوط به سیستم مدیریت محتوای جو­­­ملا را ارائه می‌داد. در مالزی هم با یک شرکت آمریکایی همکاری می‌کردم و سیستم‌های تحت وب برای سازمان‌های دولتی می‌نوشتم. در آنجا توسعه‌دهنده ارشد بودم. بعد از اینکه از مالزی برگشتم استارتاپ stat7 که کار گوگل آنالکتیک را به همراه  آمار تحلیلی و گراف‌های خیلی پیچیده انجام می‌داد، برای کاربر‌های ایرانی راه‌اندازی کردم. این استارتاپ سرمایه‌ای نزدیک به ۵۰ میلیون از بازار سنتی جذب کرده بود ولی به دلیل کم‌تجربگی من در این حوزه و مشکلاتی که از نظر مالی برای سرمایه‌گذار به وجود آمده بود، منابع مالی ما قطع شد و  با وجود اینکه در  ۷‌ماه به رشد خیلی بالایی رسیده بودیم و ۱۲ هزار سایت و وبلاگ عضو شده بودند، این استارتاپ شکست خورد.»

 شروعی دوباره

رضا با شکستی که در استارتاپ stat7 متحمل می‌شود، امید خود را از دست نمی‌دهد و سعی می‌کند که با الهام‌گرفتن از نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف به حرکت خود ادامه دهد. او معتقد است اکوسیستمی که برای stat7 در نظر گرفته شده بود، بسیار پر‌خرج بوده ‌و چون تمامی خدمات به پیشنهاد سرمایه‌گذار رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گرفت، استارتاپ بسیار به تزریق مالی وابسته شده بود، باوجود اینکه خود او بر این باور است که باید از ابتدا برای فروش خدمات اکانت پریمیوم فکری می‌کردند. با این حال رضا تصمیم می‌گیرد که از شکست خود درس بگیرد و استارتاپ جدیدی را راه‌اندازی کند. «من به دوستانم مشاوره‌هایی در حوزه بازاریابی آنلاین می‌دادم. در کارهای تحقیقاتی که انجام می‌دادم، متوجه شدم حوزه بازاریابی محتوا در ایران بسیار مغفول واقع شده در صورتی که در دنیا این شیوه در حقیقت تنها شیوه‌ای از بازاریابی به حساب می‌آید که به خوبی جواب می‌دهد، از همین جا ایده گود کانتنت در ذهنم شکل گرفت و بعد از بررسی‌هایی که انجام دادم، تعداد انگشت‌شماری سایت را پیدا کردم که در این زمینه کار می‌کردند ولی ایرادات زیادی داشتند. من سعی کردم با درس‌گرفتن از اشکالات کار آنها و برطرف‌کردن آن، خدمات مورد قبولی به کاربران ارائه دهم.»

سایت‌های دیگر در این زمینه از نظر رضا اولا خیلی گران بودند و با هزینه‌های بالا خدمات ارائه می‌دادند، دوم اینکه کار را برای مشتری پیچیده می‌کردند و در نهایت از پشتیبانی خوبی برخوردار نبودند. «‌در گود کانتنت پشتیبانی آنلاین راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین مطالب را به‌سادگی توضیح داده‌ایم تا کاربران گیج نشوند و بتوانند سفارش و پرداخت آنلاین داشته باشند. قیمت خدمات ما در گود کانتنت در ابتدا کمتر از یک‌سوم قیمت و در حال حاضر نیز تقریبا نصف سایت‌های دیگر است.»

 خدمات گود کانتنت

رضا و تیمش در گود کانتنت به کسانی که سایت و وبلاگ دارند، در تولید محتوا و بازاریابی محتوا خدمات ارائه می‌دهند. «‌کاربران کلماتی را که می‌خواهند در مورد آن برایشان تولید محتوا شود، به ما می‌دهند و ما نیز به آنها منابع مختلف را برای تولید محتوا پیشنهاد می‌دهیم. محتوایی که ما در گود کانتنت تولید می‌کنیم سه ویژگی اصلی دارد؛ اول اینکه قبلا در وب فارسی کار نشده است، دوم حداکثر در ۲ ماه اخیر تولید شده است و سوم از منابع و سایت‌های معتبر انگلیسی استخراج شده است.

همچنین محتوایی که ما تولید می‌کنیم محتوای خام نیست، بلکه محتوایی است که در آن به چگونگی به‌کار‌گیری کلمات کلیدی در متن که سازگار با سئو باشد، جمله‌بندی و اینکه به صورت روان برای کاربر وب نوشته شده باشد، توجه می‌شود. ما در شرکت ویراستار، مترجم و سئو‌کار داریم که از همه نظر محتوا را مورد بازبینی قرار دهند.»

  دیجی‌کالا مشتری تکرار‌شونده گود کانتنت 

رضا می‌گوید مشتری‌های گود کانتنت دو دسته هستند؛ مشتری‌های مقطعی که یک بار برای تولید محتوا سفارش می‌دهند و مشتری‌های تکرار‌شونده که به صورت دوره‌ای سفارش تولید محتوا می‌دهند. «‌در میان مشتری‌های تکرار‌شونده دیجی‌کالا مهم‌ترین مشتری ماست که ما برای محصولاتشان محتوا تولید می‌کنیم.

ما در گود کانتنت براساس تعداد کلمات از مشتریان هزینه دریافت می‌کنیم. به صورت کلی پنج دسته‌بندی قیمتی داریم ۰ تا ۸۰۰، ۸۰۰ تا ۱۲۰۰، ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰، ۱۸۰۰ تا ۲۳۰۰ و  بالای ۲۳۰۰ کلمه. هزینه تولید محتوا تا ۸۰۰ کلمه ۱۴۷۰۰ هزار تومان است که تولید همین میزان محتوا در شرکت‌های رقیب بالای ۳۰ هزار تومان است و برای ۱۸۰۰ تا ۲۳۰۰ حدود ۴۰ هزار تومان می‌شود. البته مشتریانی که به صورت تکرار‌شونده با ما کار می‌کنند بین ۷ تا ۱۵ درصد تخفیف می‌گیرند.»

 تاثیر بازاریابی محتوا بر میزان فروش آنلاین

با توجه به اینکه بازاریابی آنلاین و به ویژه بازاریابی محتوا یکی از ‌ روش‌هایی است که می‌تواند بخش اعظمی از هزینه‌ای که بابت آن صرف شده است را بازگشت دهد، رضا معتقد است در بازاریابی محتوا نه‌تنها هزینه بر‌می‌گردد بلکه محتوا به یک دارایی تبدیل می‌شود که به مرور زمان ارزشمند‌تر می‌شود و فرد به مرور زمان در حوزه کلمات کلیدی که مد نظرش است، صاحب ارزش می‌شود و به عبارت دیگر محتوا خلق ارزشی است که هر چه بگذرد ارزشمندتر می‌شود. «برای اینکه بتوانیم ارزیابی کنیم که هزینه‌ای که بابت بازاریابی محتوا صرف می‌شود چقدر بازگشت دارد، به درخواست یک شرکت هولدینگ که برایشان محتوا تولید کرده بودیم در محتوای تولید شده لینک‌های ترکینگ قرار دادیم و آن را به صفحات فروش و سفارش متصل کردیم که بفهمیم چقدر از بازدیدهای محتوا منجر به فروش می‌شود، جالب اینجا بود که هزینه‌ای که برای محتوا کرده بودند در سه هفته اول از سفارش‌ها پوشش داده شد.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.