سبک زندگی استارتاپی: آداب نشستن در جلسه مذاکره

0

از همان لحظه که صدای قدم‌هایتان شنیده می‌شود، خیلی چیزها در ذهن دیگران شکل می‌گیرد. کسانی که به انتظار ملاقات شما نشسته‌اند، با حساسیت بیشتری صدای گام‌هایتان را می‌شنوند. آنها به محض دیدن شما، روحیات‌تان را با توجه به نوع پوششی که انتخاب کرده‌اید، تفسیر می‌کنند و به‌خاطر شیوه دست‌دادن و نشستن و حتی میزان لرزش صدایتان، روی شما برچسب می‌زنند. اگر به دنبال برقرار‌کردن گفت‌و‌گویی موثر و کم‌حاشیه هستید، باید بیش از پیش به جزئیات رفتاری‌تان توجه کنید. گاهی موضوعات به ظاهر ساده و بی‌اهمیتی مثل باز یا بسته بودن مشت‌تان و میزان وابستگی که به تلفن همراه خود دارید، می‌توانند آینده کاری شما را تحت تاثیر قرار دهند.

  •  محکم دست ندهید

اولین گام برای ایجاد اعتماد را درست در لحظه نخست ملاقات برمی‌دارید؛ یعنی همان زمانی که دست‌تان را به سمت فرد مقابل دراز می‌کنید. اگر در این لحظه دست او را بیش از اندازه محکم بفشارید، پیام ناخوشایند و تهدید‌کننده‌ای را به فرد مقابل انتقال می‌دهید. بیش از اندازه محکم دست‌دادن، گویای تلاش شما برای اعلام موضعی نابرابر است‌ اما در مقابل بیش از اندازه آهسته دست‌دادن هم می‌تواند از ضعف شما حکایت کند و مثل حالت قبل، باعث بی‌اعتماد‌شدن فرد مقابل به شما شود.

  •  تلفن همراهتان را روی میز بگذارید

احترام، اولین اصلی است که به شما در ساختن یک رابطه کمک می‌کند و تردیدی نداشته باشید که با موبایل به دست بودن در جلسه‌های کاری، می‌توانید اولین قدم را برای شکستن احترام متقابلی که میانتان است، بردارید. 

چشم در چشم یکدیگر گفت‌و‌گوکردن، می‌تواند به جلب اعتماد فرد مقابلتان کمک کند. پس به جای اینکه وقت حرف‌زدن یا شنیدن به صفحه نمایش تلفنتان خیره شوید، به چشم‌های او نگاه کنید و با حرکات چشم و سر برای گوینده تاییدیه و تکذیبیه صادر کنید. بد نیست در موقعیت‌های مناسب گاهی لبخند به لب بیاورید و در کنار تکان‌دادن آرام سر، با این حالت حرف‌های گوینده را تصدیق کنید.

  •  دست به سینه ننشینید

دست به سینه نشستن، یعنی بستن گارد دفاعی و اگر با گارد بسته مقابل دیگران بنشینید، نمی‌توانید اعتماد آنها را جلب کنید. برای جلب اعتماد کسانی که در کنارتان نشسته‌اند، از حرکات شدید پا (لرزاندن پاها) پرهیز کنید و دست‌هایتان را هم روی میز قرار داده و برای بیان بهتر جملات‌تان از حرکات دست کمک بگیرید.

  •  هم‌سطح شوید

اگر مهمانی را به دفتر کارتان پذیرفته‌اید، از پشت میز کارتان با او صحبت نکنید. برای اینکه قابل اعتماد به نظر برسید و حرف‌هایتان موثرتر شود، هم‌ارتفاع با شنونده و در فضایی مشابه او بنشینید.

  •  صاف بنشینید

در جریان گفت‌و‌‌گو، مراقب حرکات بدنتان باشید. بیش از اندازه حرکت‌کردن، می‌تواند احساس ناخوشایندی را در فرد مقابل شما ایجاد کند. پس صاف بنشینید، کمرتان را به پشتی صندلی بچسبانید، میزی که جلویتان قرار دارد را در آغوش نگیرید و ترجیحا کف هر دو پایتان را روی زمین بگذارید.

  •  کف دست‌تان را باز نگه دارید

دست مشت‌شده، دست‌هایی که در هم قفل شده‌اند یا پنهان شده‌اند، باعث کم‌شدن اعتماد فرد مقابل به شما خواهد شد. در جریان گفت‌و‌گو، سعی کنید کف دست‌هایتان را باز نگه‌دارید و با حرکات کف دست و انگشتان، برای انتقال بهتر مقصودتان تلاش کنید.  در این جلسات به فکر ژست‌گرفتن و نشستن در زیباترین حالت نباشید. شاید شما با انگشتان حلقه شده در هم جذاب‌تر به‌نظر برسید! اما مطمئنا قابل‌اعتمادتر به نظر نخواهید رسید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.