ایده جذاب کرایه‌چی در یک بازار پرترافیک

0

استفاده از تاکسی‌های آنلاین این روزها رواج یافته ‌و تعداد استارتاپ‌هایی هم که این خدمات را ارائه می‌دهند، افزایش یافته است. در این بین مسافران همواره در کنار دریافت خدمات با‌کیفیت به دنبال این هستند که ارزان‌ترین تاکسی آنلاین را پیدا کنند. اپلیکیشن کرایه‌چی این امکان را برای مسافران فراهم کرده ‌که قبل از انتخاب تاکسی آنلاین در مسیری که می‌خواهند طی کنند، از قیمت‌های تمام تاکسی‌های آنلاین فعال در آن منطقه آگاه شوند. امیرحسین حسینی‌پژوه به همراه حامد لشکری این اپلیکیشن را طراحی کرده‌اند. امیرحسین ۲۴ ساله و متولد تهران است و در حال حاضر دانشجوی ارشد طراحی و تولید نرم‌افزار در دانشگاه شیراز است. او و حامد قبل از کرایه‌چی استارتاپ «می‌بریم» را راه انداخته‌ بودند. امیرحسین می‌گوید: «‌ایده می‌بریم به صورت اتفاقی به ذهنم رسید و جرقه آن هم یک روز زمانی که در اتوبوس در ترافیک بودم و می‌دیدم تعداد زیادی ماشین تک‌سرنشین در خیابان هستند، زده شد. به این فکر می‌کردم اگر از تمام ظرفیت این ماشین‌ها استفاده شود، تعداد ماشین تک‌سرنشین کم می‌شود و بالطبع ترافیک نیز کاهش می‌یابد. از چگونگی پیاده‌سازی این ایده اطلاعی نداشتم و زمانی که در اینترنت جست‌وجو کردم، متوجه شدم این کار با نام کارپولینگ در دنیا شناخته می‌شود و در بسیاری از کشورها این ایده پیاده شده است. ایده را با یکی از دوستانم مطرح کردم ولی او به دلیل مشغله نمی‌توانست با من همکاری کند و از طریق او با حامد آشنا شدم که مدتی بود ‌روی این ایده کار کرده بود و یک اپلیکیشن هم در این زمینه طراحی کرده بود. بر همین اساس تصمیم گرفتیم با هم ‌روی ایده کار کنیم و در اردیبهشت ماه سال۹۵ تیم را برای بررسی بیشتر ایده شکل دادیم و نظر افراد مختلف را در مورد ایده جویا می‌شدیم، ولی در آن زمان بیشتر دلمان می‌خواست ایده از طرف افراد مختلف تایید شود تا اینکه بپذیریم که واقعیت چیز دیگری است. نمونه‌های مختلف خارجی را بررسی کردیم و در شهریور ۹۵ یک اپلیکیشن طراحی کردیم که افراد می‌توانستند مبدأ و مقصد خود و روزهایی را که در هفته به مقصد مورد نظر می‌روند، مشخص و هم مسیرهای خود را شناسایی می‌کردند و بعد از چک‌کردن با آنها می‌توانستند با آنها هماهنگ کنند و با هم هم‌مسیر شوند.» محصول اولیه که در «می‌بریم» تولید می‌شود، با چالش‌های مختلفی از جمله امنیت روبه‌رو می‌شود ولی در هر حال فیدبک‌های خوبی از مخاطبان دریافت می‌کند. «‌مسئله اصلی این بود که در نظرسنجی‌هایی که انجام می‌دادیم، مردم از کار استقبال می‌کردند ولی حاضر نبودند خودشان آن را تجربه کنند.  در آن زمان اسنپ تازه کار خود را شروع کرده بود و حوزه تاکسی‌های آنلاین برای سرمایه‌گذاران جذاب بود، ولی سرمایه‌گذارانی که با آنها مذاکره کردیم، دیدی در حوزه آی‌تی نداشتند و نتوانستیم با آنها به نتیجه برسیم.‌» آنها در سال ۹۶ وارد بازار می‌شوند ولی به دلیل اینکه ورود به بازار آنها با رشد اسنپ و تپ‌سی در بازار همزمان می‌شود، موفق نمی‌شوند برای ادامه حیات خود سرمایه‌گذاران را  برای سرمایه‌گذاری متقاعد کنند و در حال حاضر کار متوقف شده است. «‌بعد از اینکه در مورد می‌بریم به نتیجه دلخواه نرسیدیم، تصمیم گرفتیم ایده دیگری که تقریبا از زمستان سال ۹۵ ذهنمان را به خود درگیر کرده بود، دنبال کنیم که به نوعی به رشد می‌بریم هم در آینده کمک می‌کرد.» 

  •  کرایه‌چی چه‌کار می‌کند؟

ایده کرایه‌چی در ابتدا بخشی از ایده می‌بریم بوده، ولی در حال حاضر یک استارتاپ مستقل شده است. در کرایه‌چی زمانی که مسافر مبدأ و مقصد خود را در اپلیکیشن وارد می‌کند، این امکان برایش وجود دارد که قیمت تمام تاکسی‌های آنلاینی که در آن مسیر خدمت‌رسانی می‌کنند، مشاهده کند. «‌فرآیند کشف ساز‌وکار تعیین قیمت در انواع تاکسی‌های آنلاین برای ما بسیار زمان‌بر بود و در پاییز سال ۹۶ موفق شدیم فرآیندی را طراحی کنیم که بتوانیم از تاکسی‌های آنلاین مانند اسنپ و تپ‌سی قیمت بگیریم.‌» 

  •  در حال حاضر کاربران چطور می‌توانند از خدمات کرایه‌چی استفاده کنند؟

کاربر می‌تواند مبدأ و مقصد خود در شهر را در کرایه‌چی انتخاب کنند. پس از آن اپلیکیشن به او نمایش می‌دهد چه تاکسی‌های آنلاینی در آن شهر فعال هستند. سپس لیستی از قیمت‌های تاکسی آنلاین در آن مسیری که انتخاب کرده به او نمایش داده می‌شود. این مزیت برای مسافر وجود دارد که زمانی که به شهر جدیدی سفر می‌کند، می‌تواند متوجه شود که چه تاکسی‌های آنلاینی در شهر فعال هستند، راننده بیشتری دارند و ارزان‌تر هستند. 

  •  تاکسی‌های آنلاین در لحظه قیمت‌ها را براساس مسافت و زمان درخواست و المان‌های دیگر تعیین می‌کنند. شما چطور هماهنگ با آنها عمل می‌کنید؟

این موضوع در ابتدا‌ برای ما چالش بود ولی با تحقیقاتی که انجام دادیم با ساز‌وکار قیمت‌گذاری آنها آشنا شدیم و با تمام تاکسی‌های آنلاین وارد مذاکره شدیم تا زمانی که مسافر مبدأ و مقصد خود را در کرایه‌چی وارد می‌کند بتوانیم در همان لحظه با تمام تاکسی‌های آنلاین در ارتباط باشیم و قیمت‌ها را دریافت کنیم. در حال حاضر ۱۵ تاکسی آنلاین با ما همکاری می‌کنند.

  •  آیا این امکان وجود دارد که مسافر از طریق اپلیکیشن کرایه‌چی به محیط اپلیکیشن‌های تاکسی آنلاین مرتبط شود و همان جا تاکسی خود را درخواست دهد؟

نه ما فقط به مسافر قیمت‌های مختلف را اطلاع‌رسانی می‌کنیم و مسافر برای درخواست تاکسی باید وارد محیط اپلیکیشن تاکسی آنلاین مورد نظر خود شود‌ و در آینده قصد داریم کرایه‌چی را به مرجعی برای اطلاع‌رسانی در مورد قیمت انواع وسایل نقلیه در مسیر انتخابی مسافر تبدیل کنیم. 

  •  چه تعداد کاربر تا‌کنون از خدمات کرایه‌چی استفاده کرده‌اند؟

در حال حاضر ۱۰ هزار کاربر فعال در ماه داریم. 

  •  شیوه درآمدزایی شما در کرایه‌چی چگونه است؟

یکی از شیوه‌های درآمدزایی که قصد داریم به‌زودی آن را پیاده کنیم، همکاری با تاکسی‌های آنلاین و دریافت پورسانت است، زیرا ما از طریق کرایه‌چی نصب اپلیکیشن و مسافر آنها را افزایش می‌دهیم. این در مورد تاکسی‌های آنلاینی که گمنام هستند و ‌روی برند خود کار نکرده‌اند، بیشتر جواب می‌دهد. چون می‌توانند از طریق کرایه‌چی کاربران جدیدی را به خود جذب کنند. علاوه بر این، تبلیغات محلی در مقصد مسافر از دیگر روش‌هایی است که در نظر داریم از آن درآمدزایی داشته باشیم.

  •  ارزیابی از حجم بازاری که در آن فعالیت می‌کنید، دارید؟

در حال حاضر ۸۰ تاکسی آنلاین در کل کشور فعالیت می‌کنند و بازار تاکسی‌های آنلاین بسیار رقابتی شده است. از طرف دیگر روزانه ۳ میلیون درخواست برای تاکسی آنلاین در کل کشور وجود دارد. این امکان وجود دارد که این تعداد درخواست از کرایه‌چی استفاده کنند و بعد از آن صفحه تاکسی آنلاین مورد نظر خود را باز کنند‌ و ما قصد داریم در ۲ سال آینده به ۶ درصد از این بازار دست پیدا کنیم‌ و برای اینکه بتوانیم به مرحله مطلوب برسیم و به تاکسی‌های آنلاین مسافر پیشنهاد بدهیم، باید حداقل به یک میلیون دانلود برسیم. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.