هانیلی، پلتفرمی برای خرید عسل بی‌واسطه

تیم تبریزی هانیلی به فکر ورود به بازارهای کشورهای خلیج فارس است

7

استارتاپ هانیلی، پلتفرمی برای عرضه عسل طبیعی است که توسط محمد خاهانی ۳۱ ساله بنیانگذاری شده. محمد کارشناس ارشد مهندسی خودرو (MBA) و متولد عجب‌شیرِ آذربایجان شرقی است.

او می‌گوید که هانیلی چند ماهی است که آغاز به کار کرده و طی این مدت به موفقیت‌های بسیاری دست یافته است. این شرکت در رویداد جاده ابریشم تبریز رتبه اول، در فینال جاده ابریشم رتبه سوم و در رویداد اینوتکس پیچ رشت نیز رتبه دوم را به دست آورده است.

خاهانی می‌گوید: «در مقطع کارشناسی ارشد بازاریابی می‌خواندم. به همین دلیل، به بازاریابی محتوا علاقه‌مند شدم و با یکی از دوستانم یک تیم بازاریایی محتوا تشکیل دادیم و نزدیک سه سال در این حوزه فعالیت کردیم. همزمان، فروشگاه آنلاینی در حوزه لوازم عروسی و تولد راه انداختیم. ولی پس از دو سال سهم خود را فروختم و از تیم جدا شدم.

به دنبال ایده و کسب‌وکار جدیدی می‌گشتم؛ از آنجا که در محل تولدم عسل تولید می‌کردند، همواره می‌دیدم که مردم به کیفیت عسلی که می‌خورند اطمینان ندارند. از طرف دیگر، علاقه زیادی به عکاسی از حشرات داشتم و مطالعات زیادی روی زنبور عسل انجام دادم و متوجه شدم جمعیت آنها [در دنیا] رو به انقراض است و باید به این حوزه توجه بیشتری شود. به همین دلیل به فکر راه‌اندازی استارتاپی افتادم که کارش عرضه عسل از دست زنبورداران به خریداران باشد و واسطه‌ها در این میان حذف شوند.»

  • ساکن کدام شهرید و در هانیلی چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

هانیلی پلتفرمی برای عرضه مستقیم عسل طبیعی و فرآورده‌های زنبور عسل است. در واقع، ما با آنالیز آزمایشگاهی از طبیعی‌بودن عسل‌های تولیدی مطمئن می‌شویم. علاوه بر این، با بازدیدهای دوره‌ای و سرزده فرایند ماقبل تولید عسل را نیز چک می‌کنیم. ما در تبریز مستقریم و مدتی طول کشید تا زنبوردارانی را که می شناختیم جذب کنیم. ابتدا با زنبوردارانی کار کردم که آشنایی بیشتری با آنها داشتم و آبان ۹۷ هانیلی را وارد بازار کردیم.

  • تعاملتان با زنبورداران چگونه است، خودتان برایشان در سایت پروفایل فروش عسل ایجاد می‌کنید؟

بله، ساخت پروفایل و کارهای مرتبط با اینترنت را فعلاً خودمان انجام می‌دهیم و زنبوردار ارتباط مستقیمی با سایت ندارد؛ اگر مشتری خرید کند به او اطلاع می‌دهیم. فعلاً خودمان خریدها را جمع‌آوری، بسته‌بندی و ارسال می‌کنیم.

یعنی عسلِ زیادی از زنبورداران می‌گیریم و آنها را در قالب‌های کوچکتر بسته‌بندی می‌کنیم و برای مشتری می‌فرستیم. البته این پلن اولیه است و قصد داریم به‌مرور زنبورداران را آموزش دهیم و کیفیت بسته‌بندی را استانداردسازی کنیم تا زنبورداران مستقیماً عسل را برای مشتریان ارسال کنند.

  • در حال حاضر، چند نفر زنبوردار با شما همکاری می‌کنند و ساکن چه مناطقی هستند؟

حدوداً ۱۰ نفر زنبوردار، از نقاط مختلف کشور (کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه ‌و بویراحمد، گیلان و کازرون)، با ما همکاری می‌کنند.

  • با توجه به اینکه محصول نهایی را خودتان ارسال می‌کنید، پراکندگی زنبورداران کار جمع‌آوری عسل را دشوار نکرد؟

بله، این یکی از چالش‌های ماست و هزینه حمل‌ونقل زیاد است. ولی ناچاریم که در شروع کار به این شیوه عمل کنیم.

  • تاکنون، چه تعداد کاربر از این خدمات استفاده کرده‌اند؟

بازدید روزانه سایت حدوداً ۲۰۰ مورد و میزان تأثیرگذاری ما نیز ۲۰۰۰ مورد است.

  • قیمت عسل را چطور تعیین می‌کنید و شیوه درآمدزایی‌تان چگونه است؟

قیمت عسل را زنبوردار تعیین می‌کند و ما نیز نظرمان را اعمال می‌کنیم تا عسل ارزانتری به بازار عرضه شود. چون بازار قیمت عسل بسیار آشفته است و نهادی برای قیمت‌گذاری وجود دارد. در ادامه ۲۰درصد می‌کشیم روی قیمت و مخارج سایت را جبران می‌کنیم؛ هنوز از مرحله سوددهی فاصله داریم.

  • با این حال، می‌توان گفت که قیمت شما نسبت به بازار رقابتی است؟

بله، چون عسل را مستقیماً از زنبوردار می‌گیریم قیمت‌های رقابتی ارائه می‌دهیم. زیرا دلال‌ها را حذف کرده‌ایم و عسل به شکل بی‌واسطه در اختیار خریدار قرار می‌گیرد.

  • برای شروع کار به چه مقدار سرمایه اولیه احتیاج داشتید؟

لازم بود که عسل را دپو کنیم. از آنجا که کار را با زنبورداران آشنا شروع کردیم، مقدار عسل دپوشده پایین و در حدود ۱۰کیلوگرم بود. کار را با سرمایه شخصیِ ۵۰میلیون تومانی شروع کردیم.

  • حجم بازار عسلِ ایران چقدر است و شما چه مقدار از این بازار را هدف‌گذاری کرده‌اید؟

در ایران سالانه حدود ۸۰هزار تن عسل تولید می‌شود و متوسط قیمت هر کیلو عسل در دنیا حدود ۷دلار است، یعنی کیلویی ۱۰۰ تا ۱۱۰هزار تومان. با بررسی این اعداد می‌توان به ارزش بازار عسل ایران پی برد. قصد داریم طی سه سال آینده به بازار یک میلیون دلاری وارد شویم.

  • آیا می‌خواهید به حوزه صادرات عسل نیز ورود کنید؟

صادرات عسل ایران با مشکلات زیادی مواجه است، مثلاً بقایای دارویی و شیمیاییِ عسل‌های تولیدی ایران بیشتر از استاندارد جهانی و صدور آن به کشورهای اروپایی سخت است. با این حال، کشورهای همسایه می‌توانند بازار خوبی برای عسل ایران باشند. البته هدف اصلی ما صدور پلتفرم هانیلی به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس است تا مردمان این کشورها نیز از زنبورداران محلی خرید کنند.

  • تعداد رقبای شما زیاد است؟

در حال حاضر رقیب نداریم. سایر سایت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند علاوه بر عسل محصولات دیگری هم می‌فروشند و به صورت تخصصی روی عسل کار نمی‌کنند. به نظرم، در این حوزه ظرفیت خوبی وجود دارد و باید به آن توجه شود.

  • تاکنون با چه چالش‌هایی مواجه بوده‌اید؟

هزینه‌ آنالیز آزمایشگاهی عسل یکی از چالش‌های ماست. زیرا نمونه‌های عسل را بیش از یکبار تست و هر بار ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان هزینه می‌کنیم. علاوه بر این، در زمینه ارسال محصولات با مشکلاتی مواجه بودیم. چون مایعات جزء محموله‌های ممنوعه اعلام شده بود. خوشبختانه این مشکل را حل کرده‌ایم.

7 دیدگاه
  1. میرزا می‌گوید

    سلام
    در مصاحبه چند نکته مبهم وجود دارد:
    گفته میشود : “در حال حاضر رقیب نداریم”, در صورتی که سایتهای مشابهی نیز هستند که اختصاصی فقط روی فروش عسل از تولیدکنندگان کار میکنند . کافی است کمی در گوگل جستجو کنید .

    گفته میشود : “مثلاً بقایای دارویی و شیمیاییِ عسل‌های تولیدی ایران بیشتر از استاندارد جهانی و صدور آن به کشورهای اروپایی سخت است”؛
    این مورد بسیار مهمی هست که در مصاحبه اصلا توجه نشد. چرا باید عسلی که از گلزارهای مورد نظر حاصل میشود این گلزارها سمپاشی شده باشند ؟ آیا محصول غیر استاندارد برای مردم ما خوب هست برای اروپا نه ؟ از یک استارت آپ انتظار میرود به سمتی روند که محصول استاندار تهیه کنند که حتی بتوانند ان را صادر نیز بکنند .

    مورد آخر نیز با توجه به گران بودن آزمایشات عسل پس از مدتی مجبور هستند برای پایان آوردن هزینه ها آزمایشات رو کاهش بدهند توری که مصرف کنننده نمیتونه مطمین باشه که محصول خریداری شده آزمایش کیفیت شده
    ممنون

    1. محمد خاهانی از هانیلی می‌گوید

      با سلام
      در مورد رقیب حق با شماست و دوستان عزیزی که ارتباط خوبی هم با هم داریم در حال فعالیت در این حوزه هستند و ما هم هر کمکی از دستمون بر بیاد چشم پوشی نخواهیم کرد. باور داریم که اصلی ترین رقیب برای استارتاپ های فضای کسب و کارهای سنتی است و بازار به قدری بزرگ است که می تواند جا برای چند کسب و کار همزمان داشته باشد.
      در مورد تولید محصول بدون باقی مانده های دارویی هم حق با شماست ولی یک استارتاپ در مرحله اول توانایی تغییر روش های تولید را ندارد. بحث تولید عسل کاملا سالم موضوعی است که یک همت چند جانبه از سمت زنبورداران، کشاورزان و متولیان دولتی حوزه کشاورزی را می طلبد و موضوعی نیست که یک استارتاپ بتواند کار اساسی در مورد آن بکند.
      در مورد گران بودن آزمایش های هم باز حق با شماست اما این موضوع رو از طریق حمایتی که از سمت مرکز تحقیقات جهادکشاورزی و یک شرکت خصوصی جذب کرده ایم رفع کرده ایم و آزمایش تخصصی عسل برای همیشه در برنامه های هانیلی خواهد بود.

  2. سارا می‌گوید

    من کیفیت عسل شیمبال رو خیلی قبول دارم چند سری استفاده کردم راضی بودم . ولی تا خالا از هانیلی خریدی نکردم .

  3. حسین می‌گوید

    مشخصه هیچ اطلاعاتی از بازار و رقبای قدرتمند این حوزه ندارند

  4. حسین قدرتی می‌گوید

    ایشان احتمالا اصلا در باغ نیستند!
    حداقل ۵ رقیب جدی هستند که بصورت تخصصی دارند روی فروش اینترنتی محصولات زنبور عسل فعالیت میکنند که اتفاقا هانیلی در برابر آن ها هیچ حرفی برای گفتن ندارد!

  5. کیارش کسرائی می‌گوید

    با سلام خدمت دوستان
    بنده تابحال ۲بار از هانیلی خرید کردم و به شدت راضی بودم .
    عسل کاملا طبیعی و کیفیت بالا ,خدمات پشتیبانی فوق العاده عالی (چندین بار با من تماس گرفتن هم از قبل ارسال کالا و هم بعدش برای پرسیدن نظرم درباره کیفیت محصول) از مزیت های این استارت آپ و فروشگاه ست.
    من به شخصه به عنوان کسی که تابحال از اینترنت عسل تهیه نکرده بودم نظرم به این وب سایت جلب شد و راضی هستم.

  6. مهدی منافی می‌گوید

    دوستان
    زیرساخت صنعت زنبورداری و مخصوصاً بخش تحقیقاتی آن در کشور هنوز به اون صورت شکل نگرفته و نمیشه از یه استارتاپ تازه تاسیس انتظارات زیادی داشت! همینکه دسترسی خریداران محصولات زنبور عسل به تولید کننده ها کمتر بشه و واسته ها از میان برداشته بشن خودش کار بزرگیه.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.