فکرزمستون به فکر زمستان سرمایه

مهدی، بهنام و سامان می‌خواهند ‌استارتاپشان به یک پلتفرم مالی تبدیل شود

0

کاری که ما انجام می‌دهیم، بسیار مورد تقاضاست، زیرا فرآیند سرمایه‌گذاری پیچیده است و اکثر افراد نمی‌دانند که به عنوان مثال با سرمایه‌های ۲۰ تا ۳۰ میلیون خود چه کار کنند و به دنبال جایی می‌گردند که این راهکارها را به آنها پیشنهاد دهد.

دغدغه کاهش ارزش دارایی‌ها و عدم آگاهی از شیوه‌های جدید سرمایه‌گذاری یکی از چالش‌هایی است که افراد مختلف در شرایط فعلی اقتصادی با آن روبه‌رو هستند. بر همین اساس مهدی ابراهیمی به همراه بهنام باقریان و سامان پاینده‌پور با شناسایی این دغدغه استارتاپ فکرزمستون را راه انداخته‌اند تا به افراد در برطرف‌کردن این چالش کمک کنند.

با مهدی ابراهیمی هم‌صحبت شدیم تا بیشتر در مورد فکرزمستون برایمان بگوید. او ۲۷ ساله ‌است و ارشد MBA از دانشگاه خوارزمی دارد و می‌گوید: «‌ما در حوزه مشاوره امکان‌سنجی و بررسی‌های مالی در بیزینس‌های بزرگ فعالیت می‌کردیم و بعد از مدتی این فکر به ذهنمان رسید که این ایده را در سرمایه‌گذاری‌های خرد پیاده کنیم.

ایده فکر‌زمستون از اردیبهشت‌۹۷ شکل گرفت و در ابتدا بیشتر با جنبه آموزشی وارد بازار شدیم تا جایگاه برند را در بازار تثبیت کنیم‌ و به‌تدریج از آذرماه ۹۷ پلتفرم مشاوره مالی را راه انداختیم تا افراد مختلف از آن استفاده کنند.»

  • در مورد فکر‌زمستون بیشتر بگویید، چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

فکر‌زمستون در واقع به یک سوال اصلی پاسخ می‌دهد و آن اینکه بهترین روش سرمایه‌گذاری برای هر فرد چیست. ما در فکرزمستون سعی می‌کنیم در سرمایه‌گذاری‌های خرد از ۱۰میلیون گرفته تا ۳۰۰ میلیون راهکار ارائه دهیم و راهکار‌ها متناسب با شخص، میزان ریسک‌پذیری، ویژگی‌های شخصیتی و علایق هر فرد متفاوت است.

در حال حاضر نیز بسترهای مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد همچون کارآفرینی، بازارها و صندوق‌های مالی مختلف و غیره که فرآیند سرمایه‌گذاری در آنها کمی پیچیده است و هر‌کسی کار‌کردن در این بازارها را ممکن است بلد نباشد یا زمان کافی برای یادگیری نداشته باشد. بر همین اساس ما به جای افراد بازارهای مختلف را بررسی می‌کنیم و متناسب با هر فرد شرایط سرمایه‌گذاری مختلف را ارائه می‌دهیم.

  • افراد چطور می‌توانند از خدماتی که در فکر‌زمستون ارائه می‌شود، استفاده کنند؟

ما در وب‌سایت پلتفرم مشاوره مالی داریم که افراد می‌توانند از طریق آن ثبت‌نام کنند. همچنین امکان برقراری تماس تلفنی نیز وجود دارد تا موارد مورد نیاز از طریق مصاحبه تلفنی استخراج شود. پس از آن با توجه به الگوریتم‌هایی که داریم، راهکار مناسب سرمایه‌گذاری برای افراد ارسال می‌شود.

  • در حال حاضر فقط امکان دریافت مشاوره مالی برای افراد در دسترس است؟

بله، ولی در آینده قصد داریم از طریق پلتفرم امکان سرمایه‌گذاری مستقیم را براساس راهکاری که به افراد پیشنهاد می‌دهیم نیز فراهم بیاوریم. به این ترتیب که قصد داریم صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری را به سوی‌ پلتفرم خود متصل کنیم تا به عنوان مثال افراد بتوانند به کارگزاری مربوطه مراجعه کنند و سهامی که برای خرید به آنها پیشنهاد داده‌ایم را خریداری کنند و یا پیشنهاد‌های سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های مختلف را از طریق پلتفرم عملی کنند.

  • برای اینکه به یک پلتفرم مالی تبدیل شوید، چه زیرساخت‌هایی را باید فراهم کنید؟

در وهله اول برای گسترس کار نیاز به جذب سرمایه داریم که در این رابطه با چند سرمایه‌گذار نیز صحبت کرده‌ایم و فکر می‌کنم تا پایان تابستان بتوانیم به این مرحله برسیم. ما با سرمایه اولیه ۳۵میلیون تومان کار را شروع کردیم و برای گسترش کار چیزی حدود ۵۹۰ میلیون تومان نیاز داریم.

ما با سرمایه اولیه ۳۵ میلیون تومان کار را شروع کردیم و برای گسترش کار چیزی حدود ۵۹۰ میلیون تومان نیاز داریم

  • با توجه به اینکه شما با سرمایه مردم سروکار دارید، اعتماد‌سازی را چطور انجام داده‌اید؟

همه استراتژی ما تا‌کنون این بوده که کاملا بی‌طرفانه بازارهای مختلف را بررسی کنیم و زمانی که راهکاری را هم ارائه می‌دهیم دلایلی که برای ارائه آن داریم با جزئیات ذکر می‌کنیم و نکات مثبت و منفی را می‌گوییم.

از طرف دیگر تبلیغ هیچ جایی را در سایت نمی‌کنیم چرا‌که هدف اصلی ما این است که کاربران پورتفلیوی بهینه‌ای داشته باشند‌ و درآمد ما هم از این طریق است. علاوه بر این، در تولید محتوا و مقالاتی که در دسترس قرار داده‌ایم، سعی کرده‌ایم شفاف‌سازی و اعتماد‌سازی را به‌خوبی انجام دهیم.

  • تا‌کنون چه تعداد از این طریق مشاوره مالی دریافت کرده‌اند؟

در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ نفر از این خدمات استفاده کرده‌اند که اکثرا به صورت ارگانیک وارد سایت شده‌اند و اگر بودجه بیشتری به بازاریابی اختصاص دهیم، این رقم افزایش می‌یابد.

  • متوسط هزینه‌ای که افراد برای دریافت مشاوره باید پرداخت کنند، چقدر است؟

متوسط این هزینه حدود ۱۵۰ هزار تومان است و این رقم بستگی به سرمایه اولیه فرد برای سرمایه‌گذاری دارد و برای رقم‌های بالای سرمایه‌گذاری، هزینه مشاوره نیز افزایش می‌یابد.

  • چه پلن درآمدزایی برای آینده فکرزمستون در سر دارید؟

در آینده قصد داریم درصدی را از میزان سرمایه‌گذاری افراد در بازارهای مالی مختلف که از طریق پلتفرم ما انجام می‌دهند، دریافت کنیم.

  • تا‌کنون کشش افراد را در آزمودن راه‌های جدید سرمایه‌گذاری چطور ارزیابی کرده‌اید؟

کاری که ما انجام می‌دهیم، بسیار مورد تقاضاست، زیرا فرآیند سرمایه‌گذاری پیچیده است و اکثر افراد نمی‌دانند که به عنوان مثال با سرمایه‌های ۲۰ تا ۳۰ میلیون خود چه کار کنند و به دنبال جایی می‌گردند که این راهکارها را به آنها پیشنهاد دهد.

از طرف دیگر با تلاطم‌هایی که در بازار اقتصادی ایجاد شده، هر‌کسی دغدغه دارد که ارزش دارایی‌هایش کمتر نشود. بر همین اساس در سال جدید انتظار داریم افراد بیشتری به ما مراجعه کنند.

  • مهم‌ترین چالشی که تا‌کنون با آن روبه‌رو بوده‌اید، چه چیزی بوده است؟

مهم‌ترین چالشی که داریم، این است که فضای استارتاپی در ایران با روحیه چابکی که در آن وجود دارد، فاصله دارد و ما برای موارد مختلفی از جمله گرفتن نماد الکترونیک و غیره با مشکلاتی روبه‌رو بودیم. از طرف دیگر استارتاپ‌ها زیر نظر هیچ نهاد خاصی نیستند و بین دستگاه‌ها‌ به نوعی پاسکاری می‌شوند.

علاوه بر این، با توجه به اینکه جو بی‌اعتمادی اقتصادی در جامعه ایجاد شده بود، وی‌سی‌ها نیز تمایلی به سرمایه‌گذاری نداشتند ولی خوشبختانه در حال حاضر شرایط کمی بهتر شده است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.