فروش آنلاین گوشت در گوشتالو

ارسال رایگان گوشت به خانه های مردم

1

به دلیل واسطه‌هایی که در این بازار وجود دارد، قیمت نهایی برای مشتری نهایی افزایش می‌یابد. ما در گوشتالو به دنبال این هستیم که هم گوشت سالم و تازه و هم با قیمت رقابتی نسبت به بازار را به دست مشتریان برسانیم.

شاید تصور خرید و فروش آنلاین برخی‌ محصولات مانند گوشت تا یکی دو سال پیش کار سختی بود، اما امروز استارتاپ‌ها هر آنچه را که در گذشته باورش سخت بود، ممکن کرده‌اند.

استارتاپ «گوشتالو» یکی از این استارتاپ‌هاست که کار خود را در صنف سنتی بنکداری و قصابی گوشت آغاز کرده است. گوشتالو توسط محمدمهدی زارع به همراه حسن باقری و بنیامین شجاعی بنیانگذاری شده است.

محمدمهدی زارع ۳۰ ساله است و در رشته کامپیوتر تحصیل کرده است. او می‌گوید: «من تا قبل از این کارهای مختلفی انجام دادم و یکی از این فعالیت‌ها مربوط به حساب و کتاب دفتری کسب‌و‌کارهای حجره‌دار گوشت بود.

همچنین ما به صورت خانوادگی کسب‌وکاری در حوزه فروش گوشت داشتیم‌ و من دورادور با این کسب‌وکار آشنا بودم و از آنجایی که به حوزه استارتاپ و کسب‌وکارهای آنلاین علاقه‌مند بودم، به این فکر افتادیم که در اینترنت کسب‌وکاری را در این حوزه راه بیندازیم.

با بررسی‌هایی که انجام دادیم، خلأهای بازار را شناسایی کردیم. از جمله این خلأها این بود که گوشت به صورت تازه به دست مشتریان نمی‌رسید و از طرف دیگر قیمت گوشت در بازار ثبات نداشت.

بر همین اساس تصمیم گرفتیم برای از بین‌بردن این مشکلات، عرضه و تقاضا را معکوس کنیم؛ یعنی ابتدا تقاضا را از طریق اینترنت از مشتریان دریافت کنیم و بعد گوشت را از کشتارگاه‌های اطراف تهران که حلقه اول تامین گوشت هستند، تهیه و ارسال کنیم. ایده گوشتالو از همین جا شکل گرفت و این استارتاپ را راه انداختیم.»

  • شما به مشکلاتی که در بازار گوشت وجود دارد، اشاره کردید. بیشتر در مورد خدمات گوشتالو توضیح دهید و چطور می‌خواهید این مشکلات را برطرف کنید؟

مشکلی که در بازار سنتی وجود دارد، این است که اولا گوشت در یخچال قصابی‌ها می‌ماند و گوشتی که باید حداکثر ۴۸ ساعت بعد از تولید به فروش برسد، گاهی تا یک هفته یا ۱۰ روز در یخچال می‌ماند و کهنه می‌شود. مشتریان نیز این موضوع را متوجه نمی‌شوند و ‌هنگام پخت و پز می‌فهمند که گوشت تازگی ندارد.

همچنین به دلیل واسطه‌هایی که در این بازار وجود دارد، قیمت نهایی برای مشتری نهایی افزایش می‌یابد. ما در گوشتالو به دنبال این هستیم که هم گوشت سالم و تازه و هم با قیمت رقابتی نسبت به بازار را به دست مشتریان برسانیم.

به این ترتیب که ما گوشتی را از قبل خریداری و انبار نمی‌کنیم بلکه بنا بر سفارشی که در سایت ثبت می‌شود، گوشت مورد نیاز مشتریان را تامین می‌کنیم‌ و در آینده قصد داریم وارد فاز دامپروری هم بشویم و براساس نیازی که وجود دارد، کشتار دام را انجام دهیم. از این جهت استارتاپ ما جنبه زیست‌محیطی هم دارد.

  • مدت زمانی که سفارش ثبت می‌شود تا محصول به دست مشتری برسد، چقدر است؟

سفارشات باید یک روز قبل در سایت ثبت شود و زمان تحویل در روز بعد توسط مشتری انتخاب می‌شود. ارسال برای سفارشات بالای ۲۰۰ هزار تومان رایگان است.

  • با توجه به اینکه وارد یک بازار سنتی شده‌اید، تا‌کنون موفق به جذب چه تعداد کاربر شده‌اید؟

تقریبا حدود ۱۰۰۰ نفر در سیستم ثبت شده‌اند و از این تعداد حدود ۴۰۰ نفر به صورت تکرار‌شونده از ما خرید می‌کنند.

  • با توجه به اینکه گوشت محصولی فاسدشدنی است، به طور کلی اعتماد مردم را در این مدت برای خرید این محصول‌ چطور ارزیابی کردید؟

معضل اصلی که وجود دارد، خرید اول مردم است و اگر خرید اول اتفاق بیفتد، محصولی که به دست مشتری می‌رسد بسیار باکیفیت و تازه است. همین کیفیت باعث می‌شود که مردم به گوشتالو اعتماد کنند و دوباره سفارش دهند.

از طرف دیگر ما حلقه بنکداری و قصابی را از این طریق حذف کرده‌ایم و به صورت مستقیم گوشتی را که در مجموعه خودمان کشتار می‌شود، به دست مشتری می‌رسانیم. ‌در حال حاضر از کسب‌وکار سنتی خانوادگی خود برای تامین گوشت مورد نیاز تا زمانی که به مرحله اسکیل برسیم، استفاده می‌کنیم.

  • با این وجود می‌توانید ادعا کنید که قیمت‌های رقابتی ارائه می‌کنید؟

بله، البته حاشیه سود گوشت حدود ۱۰ تا ۱۵درصد ‌‌است و سود آن بیشتر در فروش بالا اتفاق می‌افتد، ولی قیمت‌های ما به طور کلی نسبت به قصابی‌های سطح شهر ۵تا ۶ درصد ارزان‌تر است.

  • به صورت کلی حجم بازار گوشت را چقدر ارزیابی می‌کنید و قصد دارید چند درصد بازار را به دست بیاورید؟

حجم بازار گوشت قرمز در ایران ۹۰۰ هزار تن به صورت سالانه است و اگر حجم بازار گوشت قرمز تهران را در نظر بگیریم، حدود۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن در سال است.

از روش دیگری هم اگر بخواهیم محاسبه کنیم، سرانه گوشت حدود ۱۲ کیلوگرم است که اگر این عدد را ‌در تعداد جمعیت تهران که بازار هدف ما را تشکیل می‌دهد ضرب کنیم، تقریبا به همین اعداد دست پیدا می‌کنیم.

هدف‌گذاری ما این است که بتوانیم حدود ۴ درصد از این بازار را در سال‌های اولیه رشد خود به دست بیاوریم.

  • با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید. آیا برای جذب سرمایه اقدام کرده‌اید؟

ما در این ۲ سال حدود ۲۰۰ میلیون خودمان هزینه کرده‌ایم. طی این مدت برخی ماه‌ها به ‌نقطه سر‌به‌سر رسیدیم ولی برای اسکیل‌شدن نیاز به جذب سرمایه داریم.

  • در این مدت با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

چالشی که با آن روبه‌رو بودیم، مشکلاتی که بود که در صنف گوشت وجود داشت. در واقع ما در صنفی کار می‌کنیم که تعامل با آنها کار سختی است.

اینکه بتوانیم آنها را متقاعد کنیم که می‌توانیم به صورت آنلاین گوشت را در کنار آنها بفروشیم، کار سختی است، ولی موفق شده‌ایم این کار را تا‌کنون انجام دهیم و ثبت سفارش داشته باشیم.

۱ دیدگاه
  1. رستم می‌گوید

    تو نمایشگاه اینا رو دیدم، اسمشون خیلی خنده داره!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.