صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر جایگزین اعطای تسهیلات شوند

0

 سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور‌ در نشست بررسی جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی که در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، اصلاح بنیادین فرهنگی برای شکل‌گیری زیست‌بوم کارآفرینی را مهم‌ترین ضرورت تحقق اقتصاد دانش‌بنیان استان‌ها عنوان کرد و افزود: باید با فرهنگسازی مناسب، زیست‌بوم کارآفرینی در استان شکل بگیرد زیرا شکل‌گیری زیست‌بوم کارآفرینی است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حل مشکلات استان باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور‌ با بیان اینکه حمایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر باید به عنوان جایگزین اعطای وام و تسهیلات بدون آینده‌نگری به کمک فعالان نوپای اقتصاد دانش‌بنیان بیایند، گفت: فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر، دارای فرهنگی ریشه‌دار در عرصه کارآفرینی کشور ماست و به عنوان یک شیوه کارآمد از دیرباز یاری‌کننده توسعه کارآفرینی کشور بوده و امروزه باید با نگاهی متناسب شرایط اقتصادی و با شیوه‌ای نو مبتنی برزیست‌بوم کارآفرینی در عرصه کارآفرینی نقش‌آفرینی کند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور‌ با تاکید بر اینکه استان‌ها ‌باید بر اساس ظرفیت‌های ذاتی خود توسعه یابند، افزود: پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان بر پایه توانمندی ذاتی هر استان‌ و بر بستر زیست‌بوم کارآفرینی فناورانه ممکن می‌شود و امروزه بسیاری از استان‌هایی که با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت اما بدون در نظر گرفتن الزامات زیست‌محیطی و ظرفیت‌های بومی تحت توسعه قرار گرفتند،‌ با مشکلات زیادی از جمله آلودگی‌های زیست محیطی، نبود اشتغال و محدودیت منابع مواجه هستند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان‌ بیش از  ۱۷۰۰ عضو هیات علمی و ۵۰هزار دانشجو را از مزیت‌های استان‌ کهگیلویه و بویراحمد دانست و ادامه داد: یکی دیگر از بخت‌های استان قرار نگرفتن در مسیر توسعه نامتناسب دهه‌های ۶۰ و ۷۰ کشور است زیرا استان‌هایی که در جریان این توسعه صنعتی قرار گرفتند، امروزه دچار مشکلات گوناگون زیست محیطی، اقتصادی و مهم‌تر از همه اشتغال هستند.

جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان کهگیلویه و بویر احمد‌ ‌با بیان اینکه اراده شرکت‌های دانش‌بنیان در حل مشکلات استان زمینه‌ساز تحقق اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان است، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با اراده جدی ایجاد تحول، می‌توانند پیشرفت استان در عرصه اقتصاد و اشتغال استان را ممکن کنند. ستاری با بیان اینکه این تلقی که توسعه کارآفرینی در اختیار دولت‌هاست، تصوری نادرست است، اظهار کرد: توسعه کارآفرینی به دست مردم استان محقق می‌شود و دولت‌ها در این مسیر وظیفه دارند با ایجاد زیرساخت و فضای مناسب کارآفرین از طریق شکل دادن زیست‌بوم مناسب آن از این روند حمایت کنند.

رئیس ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی کشور، گونه‌های متنوع گیاهان دارویی و تنوع آب و هوایی کشور در کنار  ظرفیت نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده را از دیگر مزیت‌های این استان برشمرد و بر استفاده از ظرفیت‌های استانی برای ایجاد ارزش‌افزوده از مزیت‌های بومی تاکید کرد و افزود: امروزه در عرصه اقتصادی فروش ماده خام جایگاهی ندارد و با همراه‌شدن دانشی که از خلاقیت و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان نشأت می‌گیرد، تا چندین برابر نسبت به ماده خام اولیه ارزش افزوده ایجاد می‌شود. این استان دارای ظرفیت‌های متعددی از جمله تنوع گیاهان دارویی منحصر‌به‌فردی است که می‌تواند با آمیخته‌شدن با نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان، اشتغال پایدار و ارزش افزوده را ایجاد کند.

نایب رئیس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، وابسته نبودن شرکت‌های دانش‌بنیان به فضای فیزیکی را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شرکت‌ها دانست و افزود: بزرگ‌ترین وجه تمایز شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به فعالیت‌های صنعتی دیگر، نقش مهم نوآوری، فناوری و تولید ثروت بر مبنای دانش در کار این شرکت‌هاست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور‌ افزود: در حال حاضر بیش از ۲هزار و ۷۰۰شرکت‌ دانش‌بنیان در اقتصاد کشور نقش دارند ‌که برخی از آنها شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که در فضایی بسیار کم، توانسته‌اند داروهایی تولید کنند که هر ویال آن برابر با ۵هزار دلار ارزش افزوده تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین آسیب به مخترعان و کارآفرینان ارائه وام و تسهیلات  مالی بدون در نظر گرفتن شرایط بازار و تجاری‌سازی آنهاست، اظهار کرد: تولید محصول صرفاً بخشی از فعالیت‌های دانش‌بنیان است و بخش اصلی و لازمه موفقیت در این اقتصاد، تجاری‌سازی، در نظر گرفتن شرایط بازار و زمینه تامین نیاز داخلی در عین توجه به صادرات و نیز ‌مؤلفه‌های مختلف دیگری است که می‌بایست مورد توجه قرار بگیرند.

ستاری با تاکید بر ضرورت آغاز به کار پارک علم و فناوری این استان افزود: زمینه نرم‌افزاری فعالیت پارک علم و فناوری استان باید آغاز شود تا با حمایت و رشد فناوری و نوآوری فعالان در همین  استان شکل بگیرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.