فکر نمی‌کردم به اینجا برسم

0

در گوشه‌ای از شهر نشسته‌ است و کار درست‌وحسابی انجام می‌دهد و البته در بوق‌وکرنا هم نمی‌کند. به قول خودش، وقتی ایران تلنت را راه‌اندازی کرد، اکوسیستم استارتاپی ایران اصلاً وجود نداشت. حتی استارتاپ‌‌ها هم هنوز شکل نگرفته بودند. شاید جرقه نخستین را تنها «دیجی‌کالا» زده بود.

صحبت از سال‌های ۱۳۸۱ به بعد است. فار‌غ‌التحصیل رشته پلیمر، از دانشگاه امیرکبیر، به شرکتی پا گذاشته و قرار بود روی پروژه مربوط به شغل و استخدام کار کند. نهایتاً، همین امر موجب شد که کارمند جوان آن سال‌ها به کارآفرین موفق سال‌های کنونی تبدیل شود، کارآفرینی به نام آسیه حاتمی که ۱۶ سال پیش شرکت ایران تلنت را راه‌‌اندازی کرد.

الان، این کسب‌وکار ۷۰نفر نیروی کار دارد و بیش از یک میلیون رزومه روی آن ثبت شده است. در ابتدا تنها با شرکت‌های خارجی همکاری می‌کرد. اما ایران تلنت پس از ریزش شرکت‌های خارجی و خروجشان از ایران استراتژی خود را تغییر داد و بر جذب شرکت‌های ایرانی تمرکز کرد.

آسیه حاتمی متولد ۱۳۵۸ و مهندسی پلیمر از دانشگاه امیرکبیر است و دوره‌های کسب‌وکار و آشنایی با مفاهیم بیزینس را در نقاط مختلف جهان گذرانده است. او درباره سال‌های نخست شروع به کار ایران تلنت می‌گوید: «شروع کار من طی سال‌های ۸۲ تا ۸۳ بوده و ۱۶ سال سابقه کار داریم.»

آسیه بنیانگذار و مدیرعامل ایران تلنت است. زمانی که این شرکت شروع به کار کرد، فقط دیجی‌کالا در این عرصه بود که همان موقع آغاز به کار کرده بود. هنوز خبری از اکوسیستم استارتاپی و ادبیات این حوزه نبود. اما آسیه حاتمی با لیسانس پلیمر کسب‌وکار آنلاین راه‌اندازی کرد. او طی این سال‌ها تجربه بسیاری اندوخته و به تنهایی یک اکوسیستم بوده است.

آشنای اکوسیستم جهان

هنوز سختی‌های روزهای آغازین کار یادش مانده است. به‌ویژه تجربه قبلی‌ای در این زمینه وجود نداشت و منابع انسانی هم به وفور و قدرت امروز شکل نگرفته بود. بنابراین، آسیه باید برای چرخاندن چرخ کسب‌‌وکارش دانش خود را افزایش می‌داد: «موقعی که ایران تلنت آغاز به کار کرد کسب‌وکار آنلاین، به معنای امروزی، متدوال نبود. بنابراین، در انگلیس دوره‌هایی در مورد شغل، استخدام و کسب‌وکار گذراندم. از وقتی یادم می‌آید، وقتم کم بوده است. چون همیشه برنامه‌ها و نقشه‌های مختلفی برای گذراندن وقتم داشتم.»

این برنامه‌‌ها آموزشی بود و وقت را برای یادگیری مفاهیم مرتبط با کسب‌وکار صرف می‌کرد. او برای هر نوع آموزش قابل توجهی در مورد کسب‌وکار اقدام می‌کرد. برای یادگیری و آموزش باید به خارج از ایران می‌رفت و سفرهای زیادی انجام داد. تا جایی که الان عضو شبکه the network است و شبکه بزرگی از ارتباطات جهانی ساخته.

الان، همین ارتباط زیربنای راه‌اندازی بخش دیگری در ایران تلنت شده و آسیه و همکارانش قصد دارند که نیروهای متخصص داخل کشور را به پروژه‌های بین‌المللی متصل کنند.

نترسیدم و ایران تلنت را راه‌اندازی کردم

بعید است که بنیانگذار یک کسب‌وکار بگوید از روز نخست می‌دانسته که مثلاً پنج سال بعد چه می‌شود. بنیانگذاران کارهای ریسک‌پذیر معمولاً خود را به آغازکردن متعهد می‌کنند. البته حتماً نقشه‌ راهی دارند؛ اما شاید نتوان جزئیات را پیش‌بینی کرد.

آسیه در این باره می‌گوید: «روزی که شروع کردم اصلاً فکر نمی‌کردم به اینجا برسم. اما آدمی هستم که شروع می‌کنم، جلو می‌روم و در مسیر کار به خواسته‌هایم نزدیک می‌شوم. بعد از فارغ‌التحصیلی، در شرکتی استخدام شدم تا یکی از نرم‌افزارهای آنها‌ را راه‌اندازی کنم.

این نرم‌افزار به نوعی خدمات استخدام ارائه می‌داد. شرکت‌هایی را که به نیروی کار نیاز داشتند به متقاضیان کار متصل می کردم. این عملیات روی وبسایت انجام نمی‌شد و وبسایتی که موجود بود بیشتر به‌عنوان مرجعی برای گرفتن رزومه‌ها عمل می‌کرد. این پروژه بعد از یک سال‌ونیم تا دو سال در معرض نابودی قرار گرفته بود.

بنابراین، فکر کردم که می‌توانم در این زمینه کاری بکنم. هرچند دنیای ناشناخته‌ای بود و شناختی از ابعادش نداشتم. کشف این دنیای ناشناخته به سال‌های ۸۰ تا ۸۱ برمی‌گردد. بعد از یک سال‌ونیم احساس می‌کردم من موجب شدم که چنین پروژه‌ای مشتری داشته باشد. بنابراین، نگرانش بودم.

اما چون مثلاً از نرم‌افزار یا مسائل مربوط به توسعه محصول سررشته نداشتم، فکر نمی‌کردم که شرکتی در این زمینه راه‌اندازی کنم. اما مشورت کردم و متوجه شدم که مهم بیزینس و کسب‌وکار است و اداره آن. بنابراین نترسیدم، جسارت به خرج دادم و حدوداً دو سال بعد، یعنی در ژانویه ۲۰۰۳، ایران تلنت را راه‌اندازی کردم.

گفتگو شنبه با بنیانگذار ایران‌تلنت: جذب نیروی کار برای ۱۲ هزار فرصت شغلی توسط ایران‌تلنت

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.