ماهوت پلتفرمی برای شخصی‌سازی زندگی دیجیتال

مدیرعامل برند ماهوت: با فروش آنلاین از طریق آمازون، محصولاتمان را به نقاط مختلف دنیا ارسال خواهیم کرد

0

تلفیق سبک زندگی و دستگاه‌های دیجیتال، هدف عمده‌ای است که استارتاپ ماهوت بر مبنای آن عمل می‌کند و برای رسیدن به این مهم، طراحی و تولید نسل جدیدی از محصولات جانبی را در راستای کاربردهای دیجیتال آغاز کرده است که باعث شخصی‌سازی دستگاه‌های هوشمند خواهد شد. در ادامه با علی فتح‌نژاد، مدیرعامل ماهوت، همراه می‌شویم تا با سازوکار و خدمات این استارتاپ بیشتر آشنا شویم.

لطفا خودتان را کامل معرفی کنید؟

بنده علی فتح‌نجات، متولد فروردین ۱۳۶۹، دانشجوی رشته مدیریت صنعتی، بنیانگذار و مدیرعامل برند ماهوت هستم.

ماهوت در چه سالی راه‌اندازی شد؟

برند ماهوت ( mahoot-leather.ir ) در سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد و در اولین سال، عمده تمرکزمان بر شناسایی بازار و تحلیل مصرف‌کنندگان بود، اما آغاز به کار رسمی برند ماهوت را می‌توان از سال ۱۳۹۴ دانست که البته در این بازه زمانی مشغول تحقیق و توسعه و رفع ایرادات محصولات بودیم.

ماهوت برای حل چه مسئله‌ای شکل گرفت؟

تعداد رنگ‌های معدود و محدود وسایل جانبی دستگاه‌های هوشمند که ما مجبور به استفاده از آنها هستیم، برای من آزاردهنده بود. خیلی زود متوجه شدم این یک دغدغه مشترک بین استفاده‌کنندگان دیوایس‌های دیجیتال است.

این احساس نیاز و فضای خالی دلیل تولد برند ماهوت بود. اینکه ما بتوانیم دستگاه هوشمند خودمان را با سبک زندگی‌مان هماهنگ کنیم، یک انتخاب لوکس نیست؛ این بخشی از آزادی رفتار ما در انتخاب و نمایش سبک زندگی‌مان است.

تا چه اندازه محصولات این شرکت به صورت دیجیتال معرفی شده و به فروش می‌روند؟

تیم ما از همان روزهای اول یک شرط و پارامتر مهم داشت. هر نوعی از داد‌‌و‌ستد باید بر بستر آنلاین انجام شود. بنابراین تمامی مراحل ارائه خدمات به مصرف‌کنندگان و فروشندگان عمده محصولات و نمایندگان ماهوت در سراسر کشور را از طریق اینترنت انجام دادیم.

از آنجا که فروش تماما آنلاین بود، فعالیت جدی در شبکه‌های اجتماعی را در دستور کار خود قرار دادیم و از همان ابتدای فعالیت، بخش مهمی از ساختار مدیریتی-عملیاتی شرکت ماهوت بر پایه تعامل با شبکه‌های اجتماعی بود و هست.

درباره محصولات خاص ماهوت مانند برپوش و… بیشتر توضیح دهید.

دو شاخه اصلی محصولات ماهوت، برپوش و فول‌اسکین‌ها هستند. همه محصولات ماهوت بر پایه استیکر یا برچسب هستند. برپوش‌ها سطح پشت گوشی هوشمند را پوشش می‌دهند و برای آن دسته از مصرف‌کنندگان طراحی شده‌ است که به دنبال تغییر ظاهر گوشی هوشمند با کمترین تاثیر بر طراحی صنعتی آن هستند.

فول‌اسکین‌ها که در سال گذشته معرفی شدند، تمام سطوح تلفن هوشمند را پوشش می‌دهند و برای آنهایی طراحی شده‌اند که علاوه بر زیبایی به دنبال محافظت هم هستند. البته ماهوت فقط برای گوشی هوشمند محصول تولید نمی‌کند.

از آنجا که «ماهوت پلتفرمی برای شخصی‌سازی زندگی دیجیتال است»، برای ساعت‌های هوشمند، کنسول‌های بازی، تبلت‌، لپ‌تاپ و بسیاری از گجت‌های دیجیتال دیگر محصولات ماهوت عرضه شده است. ماهوت تقریبا برای هر برند و مدلی تابه‌حال برپوش و فول‌اسکین تولید کرده.

حتی برندهایی که در ایران کمتر استفاده می‌شوند، مثل برندهای وان‌پلاس، اوپو یا گوشی‌های سری کترپیلار. تا به امروز بیش از ۱۰۰۰دستگاه هوشمند در واحد تحقیق و توسعه ماهوت نقشه‌برداری شده‌‌ و این بیشترین تعداد دستگاه نقشه‌برداری‌شده در دنیا توسط یک شرکت در این صنعت است.

خدمات و مزایای ماهوت را بیان کنید، ماهوت چه ارزش افزوده‌ای به بازار خود وارد کرده است؟

این گفته خوشحال‌کننده نیست، اما ماهوت تنها تولیدکننده استیکر دستگاه‌های هوشمند در ایران است. موضوعی که به آن افتخار می‌کنیم گستره و سطح خدمات ماهوت است که در جهان نظیر ندارد. چند برند مختلف کارهایی مشابه ماهوت در آمریکا و اروپا انجام می‌دهند که اگر تمامی مدل‌هایی که توسط این برند‌ها پشتیبانی می‌شود و طرح های موجود آنها را کنار هم بگذاریم، به نیمی از تعداد در مجموعه ماهوت هم نخواهد رسید.

ما از مصرف‌کنندگان نمی‌خواهیم برند ماهوت را به دلیل عدم دسترسی به برند‌های خارجی و حمایت از تولید‌کننده داخلی انتخاب کنند، زیرا به باور ما و تایید مصرف‌کنندگان و خبرنگاران حوزه تکنولوژی، سطح خدمات و کیفیتی که ماهوت ارائه می‌کند، بالاتر از برندهای معتبر جهانی است.

همچنین برپوش چرم طبیعی، برای اولین‌بار در دنیا توسط ماهوت طراحی، تولید و ثبت شده است. برپوش چرم طبیعی در یک ضخامت مشخص و مهندسی‌شده به صورت استیکر با قابلیت استفاده مجدد تولید شده است. با جست‌وجویی ساده در اینترنت می‌توان دریافت چنین کالایی تابه‌حال در دنیا توسط هیچ کمپانی‌ای تولید نشده و ماهوت نه‌تنها در این عرصه اولین بوده، بلکه هنوز تنها تولیدکننده این محصول است.

در خصوص تولیدات چرم طبیعی همیشه یک نگرانی مهم وجود دارد؛ استفاده از پوست حیواناتی که تنها برای مصرف پوستشان شکار می‌شوند. جدای از اینکه این کار غیر‌انسانی است، نسل برخی از این موجودات در خطر انقراض است و باید به این موضوع توجه خاصی داشت.

برای ما ماهوتی‌‌ها محیط‌زیست اهمیت زیادی دارد. ما در تولید برپوش چرم طبیعی‌، از چرمی که آن حیوان برای پوستش شکار شده باشد، تحت هیچ شرایطی استفاده نمی‌کنیم. همینطور بسته‌بندی واحد ارسال ماهوت با اینکه ضدآ‌ب است، از مواد تجزیه‌پذیر تولید شده و به‌راحتی به طبیعت باز‌می‌گردد و برای تولید آنها درختی قطع نشده است. استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند تولید هم قطعا باعث کاهش ضایعات تولید شده و این یعنی آسیب کمتر به محیط زیست.

همچنین ماهوت محصولات دیگری چون «ماوس‌پد» و «استراحتگاه دست» دارد که با رویکردی نو و متفاوت تولید می‌شوند.

یک موضوع مهم در برند ماهوت روش تولید محصولات و دقت در جزئیات محصول است. از همان ابتدای کار، بسته‌بندی و طراحی آن و یا به بیان دیگر «تجربه مصرف‌کننده» از محصول جزء اهداف اصلی در برند ماهوت بود. به همین دلیل تمامی این فرآیند‌ها به دقت طراحی و تولید شدند.

بحران‌های اقتصادی در ۲‌سال گذشته چه تاثیری بر مسیر پیشرفت ماهوت گذاشت؟

اگر بگویم خوب بود، احمقانه است. خب شاید این گفته بی‌معنی به نظر برسد اما برای ما خوب بود. نه اینکه استقبال کنیم از بحران اقتصادی، ما هم مثل دیگران بیزار هستیم از این تلاطم‌های بی‌معنی در اقتصاد یک کشور.

اما بحران اقتصادی ما را ناچار کرد تا روش‌های تولید را عوض کنیم و توانستیم پس از ۶ ماه کار شبانه‌روزی سخت و طاقت‌فرسا، سیستم اتوماسیون کامل از لحظه ثبت سفارش تا تولید و ارسال و بسته‌بندی را با استفاده از روش نوین RPA به صورت کامل برنامه‌نویسی و پیاده‌سازی کنیم و تمامی فرآیندهای تولید را روباتیک کنیم.

اجازه دهید موضوع را شرح دهم و چند آمار را ارائه کنم. ۷۰ هزار قلم کالا در فروشگاه آنلاین ماهوت وجود دارد و تولید و انبار این تعداد از نظر اقتصادی غیرممکن است.محصولات ماهوت به روش
Produce on demand تولید می‌شوند.

این سخت‌ترین نوع تولید است و هزینه‌ها را به شدت افزایش داده و خطای تولید را بالا می‌برد. استفاده از RPA ظرفیت تولید ماهوت را ۳ برابر افزایش داد. سرعت تولید را ۴ برابر کرد و دقت تولید را از ۱محصول معیوب در ۱۰۰ عدد به ۱‌محصول معیوب در ۱۰هزار عدد رساند.

این میزان از اشتباه در تولید از هر استانداردی در دنیا بالاتر است. با توجه به سختی‌هایی که تحمل کردیم، اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که حضور در بازار بین‎‌المللی و رقابت با بهترین محصولات برای ما یک فرصت فوق‌العاده خواهد بود که به دنبال تحقق آن هستیم.

به چه دستاوردهایی رسیده‌اید و چه مقدار بازخورد از بازار دریافت کرده‌اید؟

در سال اول فعالیت ماهوت، فروش بسیار کمی داشتیم چرا که تمرکز ‌روی کیفیت و کارایی محصول بود. در سال دوم ۱۰ هزار محصول فروخته شد. در سال سوم ۲۰ هزار و موفق شدیم در سال چهارم با ۳۰۰ درصد رشد در فروش، ۶۰ هزار کالا را به فروش برسانیم، این برای ما معنای مهم و خاصی دارد.

این روزها نیاز به شخصی‌سازی زندگی دیجیتال در ایران پذیرفته شده ‌و آمار فروش نشان می‌دهد که از راهکار ماهوت استقبال شده است. حال زمان آن فرا‌رسیده تا سرمایه‌گذاری در برند ماهوت را بپذیریم و بازار گستره فعالیت این برند را گسترش دهیم.

چه مقدار از حجم بازار را در اختیار دارید؟

به این پرسش از دو دیدگاه می‌توان پاسخ داد. اگر در شاخه تولیدات خودمان بررسی کنیم، بیش از ۹۹ درصد بازار را در اختیار داریم، زیرا اساسا برندی با سطح و گستردگی ماهوت در زمینه تولید استیکر دستگاه‌های هوشمند در ایران فعالیت نمی‌کند، اما با کمی واقع‌بینی دیدگاه دوم منطقی‌تر خواهد بود؛ بازاری که ماهوت قصد دارد سهم خود را در آن به‌دست آورد، بازار لوازم جانبی موبایل از جمله قاب و گارد است.

وقت آن رسیده تا این قاب‌ها و گارد‌های زمخت و بد‌شکل را کنار بگذاریم و برپوش‌ها را جایگزین آن کنیم. اما بازاری که ما قصد داریم در آن فعالیت کنیم، متاسفانه به‌شدت با سودهای نامتعارف از محصولات کم‌کیفیت و یا غیر‌کاربردی آمیخته شده و به همین دلیل فعالیت و ایجاد سهم در این بازار کاری سخت و دشوار است. برای بالا بردن شانس موفقیت در این عرصه سعی کرده‌ایم مصرف‌کننده و رفتار او را محور تمامی تصمیمات استراتژیک خود قرار دهیم.

دیر یا زود مشتریان ماهوت با تغییر سیستم لوازم جانبی موبایل در ایران، بازیگران اصلی را متقاعد می‌کنند که راهی جز باز کردن فضا برای محصولات این برند وجود ندارد.

فعالیت ماهوت در فضای دیجیتال پررنگ‌تر است یا از طریق نمایندگی‌های فیزیکی؟

فضای حقیقی را فراموش نکرده‌ایم، اما قطعا فعالیت ما در فضای مجازی بیشتر است.

چه تعداد نمایندگی در سطح کشور دارید؟

همینطور که گفتم تا به امروز تمرکز ماهوت روی فروش آنلاین بوده است، با این وجود تعدادی از استان‌های پرتقاضا را پوشش فیزیکی داده‌ایم و امیدواریم تا پایان امسال نیمی از استان‌های کشور تحت پوشش قرار بگیرند.

با توجه به این حقیقت که سهم فروش اینترنتی از بازار خرده‌فروشی در ایران تنها ۲ درصد است، امروز زمان آن رسیده که جدی‌تر وارد حوزه فروش فیزیکی شویم و نمایندگی‌های ماهوت را در ایران به طور گسترده راه‌‌اندازی کنیم.

ماهوت چه تعداد کاربر در فضای دیجیتال دارد و به چه رشدی دست یافته است؟

همین حالا که با شما صحبت می‌کنم، تقریبا ۶۰هزار نفر دنبال‌کننده صفحه برند ماهوت در شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند. ویدئوهای بررسی محصولات ماهوت در شبکه آپارات چندصد هزار بار دیده شده‌‌ و ده‌ها نقد و بررسی آنلاین توسط خبرنگاران و اینفلوئنسرهای حوزه تکنولوژی از محصولات ماهوت منتشر شده ‌و هزاران دیدگاه متفاوت در فروشگاه آنلاین ماهوت یا دیجی‌کالا در صفحه خرید محصولات مشاهده می شود.

فروش آنلاین و فضای دیجیتال برای ما اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل از ابتدا طراحی و راه‌اندازی تمامی سیستم‌های فنی وب‌سایت را خودمان انجام دادیم، این مسیر را ۴ سال ادامه دادیم. تا جایی که سیستم پرُو گوشی هوشمند در وب‌سایت ماهوت را با ۶ هزار خط کدنویسی طراحی کردیم تا مخاطب نتیجه نصب محصول را به صورت زنده و آن هم پیش از خرید ببیند.

چه برنامه‌های توسعه‌ای برای آینده دارید؟

قصد داریم بازار فروش ماهوت در فروشگاه‌های فیزیکی را در سطح کشور گسترش دهیم. همچنین به دنبال راه‌اندازی فروش واحد تولید در کشورهایی که مشکل تحریم ندارند هستیم تا محصولات ماهوت را از طریق سیستم‌های فروش آنلاین همچون آمازون به تمامی نقاط دنیا ارسال کنیم.

گسترش طرح‌های ارائه شده و همچنین دستگاه‌های پشتیبانی‌شده همواره در دستور کار هست و ورود به دنیای اکسسوری‌های غیر‌دیجیتال در آینده، احتمالا یکی از تغییرات بنیادی بزرگ در برند ماهوت است. ماهوت تا به امروز هیچگاه به دنبال جذب سرمایه نبوده، ما از ابتدا با اجرای تکنیک‌های برون‌سپاری و بهینه‌سازی فرآیندها و مدیریت هزینه‌ها، تمامی هزینه‌های تولید و حتی خرید دستگاه‌های صنعتی را از فروش محصولات به‌دست آورده‌ایم.

اما گسترشی که امروز صحبت از آن می‌کنیم نیاز به چند‌برابر‌شدن امکانات و منابع انسانی دارد. بنابراین من از افراد و شرکت‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری در یک کسب‌و‌کار پر‌سود را دارند دعوت می‌کنم تا وارد مذاکره با ماهوت شوند.

در آخر می‌خواهم کمی در مورد اکوسیستم استارتاپی در ایران صحبت کنید.

ما یک اظهارنظر مشخص در مورد سیستم‌های دولتی و حمایت آنها از کسب‌و‌کارها داریم. تا جایی که ممکن است باید سیستم‌های دولتی از استارتاپ‌ها دور نگه داشته شوند و اجازه بدهند ساختار استارتاپ به صورت طبیعی شکل بگیرد.

شاید تنها انتظاری که از دولت می‌شود داشت، دست‌برداشتن از دخالت‌های بی‌جا در کسب‌وکارها و تغییر این حالت مداخله‌جویانه در قیمت‌گذاری باشد. درست‌است که ما یکی از ناعادلانه‌ترین سیستم‌های تامین اجتماعی در دنیا از لحاظ درصد کارفرما و کارگر را داریم، درست‌ است که قوانین کار در ایران به‌شدت قدیمی و کم کارآمد هستند و درست است که نظام بوروکراسی در ایران مانعی شدید و مهلک بر سر کسب‌و‌کارها‌ست، اما انگار برای دولت‌ها وام‌دادن و حمایت‌های نمادین، کم‌هزینه‌تر از اصلاح زیرساخت‌ها‌ست و متاسفانه این حمایت‌ها در اکثر موارد موجب آسیب‌های جدی به کسب‌وکارها می‌شود.

باید گفت رفتارها و انتخاب‌های آقای جهرمی، وزیر جوان دولت روحانی (البته بیشتر شیوه نگرش ایشان را باید جوان بدانیم) بسیار امیدبخش است. اگر چنین رویکردی در ایران نهادینه شود، می‌توانیم به آینده‌ای مفید برای استارتاپ‌ها و اصلاحات اقتصادی در حوزه کسب‌وکارها امیدوار باشیم. از دولت انتقاد کردم، اما یک انتقاد مهم از عموم استارتاپ‌های ایرانی هم دارم.

ما به بومی‌سازی ایده‌های موفق تجاری در دنیا نیاز داریم، بله درست است، اما روح یک کسب‌وکار استارتاپی با کپی‌کردن در تعارض است و به همین دلیل فکر می‌کنم نیاز است استارتاپ‌ها تمرکز خودشان را از بسته‌بودن مرزهای تجاری ایران و فرصت‌هایی که تحریم‌ها به‌وجود آورده، بردارند و رو بیاورند به ارائه خدمات و محصولاتی نوین که در بازار آزاد جهانی هم قابل ارائه و یا حداقل دفاع باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.