برکت؛ بستری برای توانمند‌سازی اقشار کم‌درآمد جامعه

0

فروشگاه خیریه اینترنتی برکت به نشانی barkat.shop‌ به نوعی محصول مسئولیت اجتماعی استارتاپ پوشه است. تیم برکت زیر‌مجموعه این استارتاپ شکل گرفته ‌و در ابتدا توسط یک نفر نیروی فنی و یک نیروی اجرایی کار خود را آغاز کرد.

فروشگاه خیریه اینترنتی برکت به نوعی محصول مسئولیت اجتماعی استارتاپ پوشه است. تیم برکت زیر‌مجموعه این استارتاپ شکل گرفته ‌و در ابتدا توسط یک نفر نیروی فنی و یک نیروی اجرایی کار خود را آغاز کرد.

وحید امین‌تبار و یوسف دهقان این فروشگاه را راه انداخته‌اند که ‌وحید مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف خوانده ‌و یوسف لیسانس هوافضای شریف و ارشد MBA دانشگاه تهران دارد. در ادامه راه محمدحسین احمدی‌پژوه به تیم اضافه شده‌ که هوافضای شریف و ارشد MBA دانشگاه تهران دارد.

 پروژه برکت کار در راستای بهبود شرایط زندگی افراد کم‌برخوردار جامعه شروع شده است. ایده از آنجایی شکل می‌گیرد که وحید تمایل داشت بخشی از زمان خود را صرف امور خیریه کند و شرکت آنها از او تقاضا می‌کند به جای اینکه عضوی از یک خیریه بشود، بستر فنی برای تسهیل کار همه خیریه‌ها را فراهم کند.

از آنجایی که همه اعضای شرکت تمایل داشتند اتفاقی در این زمینه بیفتد و بستری فراهم شود تا بتواند درآمد پایداری را برای یک سری از افراد از طریق اشتغال‌زایی به جای کمک مستقیم مالی ایجاد کند و به نوعی ایده جمله معروف «به جای دادن ماهی، ماهیگیری یادش بده» را عملی کنند، تصمیم بر این می‌شود که برای توانمندسازی و اشتغال نیازمندان قدمی برداشته شود و از ظرفیت‌های فروش آنلاین و دنیای دیجیتال برای رونق بیشتر در این حوزه استفاده شود.

برکت یک فروشگاه خیریه آنلاین برای تهیه اقلام اولیه طبخ غذا مثل پیاز‌داغ، سبزی خرد‌شده، رب گوجه‌فرنگی و غیره است و در واقع سعی دارد پلتفرمی برای اتصال خیریه‌ها به مشتری‌ها باشد.

برکت بستری را فراهم کرده ‌که مشتری‌ها از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن بتوانند سفارش خود را ثبت کنند.‌ بعد از آن این سفارش‌ها به یکی از خیریه‌های همکار برکت که کمترین فاصله را تا منزل مشتری دارد، اعلام می‌شود.

خیریه مربوطه از قبل مددجوهای مخصوص این همکاری را مشخص و امکانات برای تهیه سفارش را به مددجو واگذار کرده ‌و مددجو پس از دریافت سفارش نسبت به تهیه آن اقدام می‌کند و می‌تواند از این طریق کسب درآمد کند.

از طرف دیگر مشتری با خرید از برکت، هم آشپزی آسان‌تر و سریع‌تری را تجربه می‌کند و هم به جای کمک نقدی مستقیم به نیازمندان، به اشتغال و توانمندی آنها کمک می‌کند. علاوه بر این، چون اقلام برکت به صورت خانگی و روزانه خرید و تهیه می‌شوند، کاملا سالم هستند و طعم غذای خانگی مشتری‌ها را حفظ می‌کنند.

خیریه‌ها وظیفه تحقیق و پیدا‌کردن مددجوی واجد شرایط، بازدید از محل تهیه اقلام، نظارت روزانه بر کیفیت تولید و محصول نهایی، مدیریت تخصیص سفارش‌ها به مددجوها و در نهایت بسته‌بندی و ارسال را بر عهده دارند.

مددجوها نیز طبق سفارشی که خیریه از روز قبل به آنها اعلام می‌کند، وظیفه خرید و تهیه اقلام را در نهایت بهداشت و کیفیت دارند.

 

اپلیکیشن برکت تا‌کنون حدود ۱۳۰۰ نصب فعال داشته و حدود ۱۲۰۰ کاربر هم در بات تلگرام آن عضو شده‌اند. مجموعه پوشه دید درآمدزایی به این محصول ندارد و در ابتدا با طرح تجاری کاملا رایگان برکت را معرفی کرده است.

ولی در ادامه درصد اندکی از فروش را بر‌می‌دارد تا پروژه بتواند به حیات خود ادامه دهد‌ و بخشی از مبلغ هم به خیریه واگذار می‌شود. اما بخش اعظم درآمد به مددجویی که اقلام را تهیه کرده، پرداخت می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.