سال آینده، مشوِرَپ مشاور همراه هر ایرانی

1

مشوِرَپ هزینه‌ها را کاهش داده و با صرفه‌جویی در زمان مردم، آنها را به سمت خدمات مشاوره‌ای برای حل معضلات، هنجارها و مشکلات زندگی شخصی و اجتماعی‌شان هدایت می‌کند. آنها معتقد بودند که اغلب مردم اگر زمان و هزینه لازم را برای مشاوره داشته باشند، به طور یقین استانداردهای بهتری برای زندگی خواهند داشت.

دغدغه‌ آنها برخاسته از متن جامعه بود؛ جامعه‌ای که شهروندان آن هر روز از مشکلات و هنجارهای ریز و درشت شخصی و عمومی رنج می‌برند. می‌گویند روزمرگی و درآمد پایین اغلب مردم جامعه، مانعی پیش‌روی مردم برای مراجعه به مشاور است.

از این رو افزایش آسیب‌های شخصیتی به همراه نابهنجاری‌های اجتماعی به‌مانند دُملی چرکین از زوایای مختلف جامعه سبز و مشکل‌آفرین شده است. از این رو احساس نیاز شدید جامعه در زمینه مباحث روانشناسی آنها را به سمت «مشوِرَپ» کشانده است.

مشوِرَپ هزینه‌ها را کاهش داده و با صرفه‌جویی در زمان مردم، آنها را به سمت خدمات مشاوره‌ای برای حل معضلات، هنجارها و مشکلات زندگی شخصی و اجتماعی‌شان هدایت می‌کند. آنها معتقد بودند که اغلب مردم اگر زمان و هزینه لازم را برای مشاوره داشته باشند، به طور یقین استانداردهای بهتری برای زندگی خواهند داشت. بر این اساس، احساس مسئولیت اجتماعی مسیر زندگی‌شان را به سمت ارائه خدمات روانشناسی آنلاین برد. در آغاز راه تیم خیلی با این موضوع بیگانه نبود و در این راه تجربه خوبی داشت.
امین دولتی به همراه مسعود طاهری همان دو دوستی بودند که مشوِرَپ را برای مشاوره آنلاین و آسان‌تر به مردم ایجاد کردند.

  • از مشوِرَپ بگویید، اینکه ایده شکل‌گیری آن چگونه ایجاد شده و چه خدمتی را به کاربران خود ارائه می‌کند؟

از سال ۹۲ من و مسعود در یکی از بزرگ‌تربن شرکت‌های مخابراتی همکار بودیم و بعدها پس از جدایی من از آن شرکت، هر دو ‌روی پروژه‌های مختلفی همکاری داشتیم. سال ۹۶ من مدیر توسعه کسب‌و‌کار اسنپ‌تریپ بودم و مسعود مدیر فنی شرکت بزرگی بود که با تیمش روی ‌پروژه‌های مختلف کار می‌کردند. در یک جلسه کاملا غیرکاری صحبت از دغدغه‌ها شد و هر دو همزمان به موضوعی مشترک اشاره کردیم؛ مشاوره و ارتباط از راه دور کاربر و مشاور؛ چیزی که اگر بود، جامعه‌ای سالم‌تر داشتیم.

این مکالمه و توانایی فنی و تیمی که مسعود در کنارش داشت و تیم من، اولین جرقه‌هایی بود که به ایجاد مشوِرَپ منجر شد. فروردین ۹۶ جلسات شکل‌گیری و ارائه طرح مشوِرَپ به طور جدی آغاز شد. برای پوشش هزینه‌ها، پروژه‌های مختلفی را از جانب شرکت¬ها و افراد قبول می¬کردیم چرا‌که از همان ابتدا ما با هزینه‌های شخصی از جیب خودمان شروع به کار کردیم.

در کنار انجام سایر پروژه‌ها، مشوِرَپ نیز پیش ‌می¬رفت تا بررسی‌ها و تست‌های اولیه صورت بگیرد. اسفند ۹۶ همکاری با پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اتفاق افتاد و پس از معرفی پروژه به مدیریت پارک علم و فناوری، با پیشنهاد دکتر قیصری پروژه به یکی از دفاتر پارک منتقل شد. تیم مشوِرَپ در اسفند۹۶ به ۶ نفر رسید و گسترش پیدا کرد؛ بنابراین تلاش کردیم تا تیم منسجم‌تر حرکت کند و سریع‌تر به مراحل آغاز‌کردن نزدیک شود. خرداد ۹۷ بود که اپلیکیشن و وب‌سایت به صورت رسمی با نام «مشوِرَپ» رونمایی شد.

در ابتدای راهمشوِرَپ با ۱۵ مشاور آغاز به کار کرد، اما نگرانی همچنان وجود داشت. ما نگران بودیم پروژه‌ای که تا‌کنون در قالب تست و ام‌وی‌پی پیش رفته بود، آیا می‌تواند به صورت اپلیکیشن و وب‌سایت موفق عمل کند؟!

با این وجود، روز اولی که اپلیکیشن رونمایی شد، چیزی حدود ۱۰۰یوزر از آن استفاده کردند و ما نتوانستیم در آن برهه زمانی یوزرها را پوشش دهیم. این ماجرا سیگنال خوبی برای ما بود و نشان می‌داد که راه به‌درستی پیش رفته است. شاید بتوان این رشد را نتیجه توان فنی تیم در دولوپ پروژه دانست. تیم فنی و تیم بیزینس مشوِرَپ سال‌ها در کنار هم به انجام پروژه‌های مختلف برای شرکت‌های داخلی و بین‌المللی پرداخته بودند و این عاملی شده بود تا بتوانند تمامی تجربه فنی خود را در این پروژه به کار ببندیم و در مدت کوتاهی نتیجه بگیریم.

  • مشوِرَپ از چه زمانی شروع به رشد کرد و آیا مشاوره آنلاین مورد پذیرش مشاوران و روانشناسان بود؟

روند رو به رشد مشوِرَپ از خرداد آغاز شد. با توجه به اینکه ما هنوز شاهد نمونه شاخصی در ایران نبودیم، با استقبال خوب کاربران روبه‌رو شدیم. حالا باید مشاوران را متقاعد می‌کردیم تا موثر‌بودن این روش را بپذیرند بنابراین دست به بررسی تجربه‌های جهانی زدیم. بررسی‌ها نشان می‌داد که در دنیا مشاوره به این سمت حرکت کرده‌ و موفقیت‌آمیز بوده.

در ایران مقاومت زیادی از جانب مشاوران وجود داشت. درواقع این موضوع به یک تابو تبدیل شده که مقاومت زیادی را ایجاد کرده. تعدادی از مشاوران و روانشناسان داخلی مشاوره آنلاین را قبول نداشتند. تلاش برای جلب‌نظر روانشناسان و متقاعد‌کردن آنها برای پذیرش این داستان کار آسانی نبود، ده‌ها همایش و جلسات گوناگون برای جذب و پرزنت پروژه به مشاوران برگزار شد و پس از حمایت و پشتیبانی تعدادی از مشاوران برتر این حوزه روانشناسی، انگیزه و زمینه‌ای برای اعتماد در مشاوران دیگر ایجاد شد.

  • کیفیت ارائه خدمات مشوِرَپ را در چه حدی ارزیابی می‌کنید؟

آذر ۹۷ تیم آموزش و کنترل کیفیت مشاوران را تقویت کردیم و از این طریق رضایت کاربران از کیفیت جلسات بسیار بالا رفت، بنابراین با مشاوران و افرادی قوی که در حوزه روانشناسی فعالیت کرده بودند، همکاری کردیم. در برخی موارد این افراد را به سازمان خودمان اضافه کردیم. در واقع مشوِرَپ بر سه ‌پایه اساسی استوار بود؛ ‌پایه تیم‌، ‌پایه بیزینسی و رشد و ‌ پایه روانشناسی و مشاوره.

اعتقاد داشتیم مشوِرَپ با سلامت روان انسان‌ها ارتباط دارد و قرار است حال آنها را خوب کند. بنابراین هیچ موردی نباید جلوی کیفیت خدمات را بگیرد. افزایش کیفیت، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مشوِرَپ بود، چرا‌که هدف مشورپ احساس رضایت کاربر در مقابل مبلغی که پرداخت می‌کند، است.

  • در حال حاضر میزان فعالیت مشوِرَپ را چقدر ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر به طور ۲۴ ساعته حتی نیمه‌های شب، افراد بسیاری درحال ارتباط با مشاوران هستند. به طوری‌که روزانه صدها جلسه با مشاوران مشوِرَپ در سیستم برگزار می‌شود. جذابیت کار این بود که کاربران بسیار به اپلیکیشن وفادار بودند و علاقه‌ای به برگزاری جلسات خارج از فضای اپلیکیشن نداشتند که این موضوع خود نشان‌دهنده درستی مسیر پیموده شده برای ما بود.

تیم مشاوران مشورپ

  • مشوِرَپ چه خدماتی را در مشاوره آنلاین ارائه می‌دهد؟

در گام اول ارتباط بین مشاور و کاربر به صورت ناشناس رقم خورد؛ یعنی مشاور و شرکت، هویت فرد را در اپلیکیشن نمی‌داند. فرد می‌تواند با هویتی ناشناس مشاوره بگیرد و تنها سوالی که در این باره از آنها پرسیده می‌شود، سن و جنس کاربر است.

موضوع دیگری که مشوِرَپ به آن پرداخت، مسئله هزینه بالای مشاوره‌های آنلاین بود. درحال حاضر نسبت درآمد مردم به ‌هزینه‌های روانشناسی حضوری بسیار پایین است. به عبارت دیگر، خدمات روانشناسی در ایران برای اغلب مردم گران محسوب می‌شود. بنابراین بسیاری از مردم برای حل بحران‌ها، هنجارها و مشکلات، از رفتن به مشاوره خودداری می‌کنند. مشوِرَپ به این مسئله نیز پرداخته و سعی کرده با کمترین هزینه ممکن، این جلسات را از راه دور برای کاربران مهیا کند. مشوِرَپ به ازای ارائه یک ساعت خدمات مشاوره تنها ۳۰ هزار تومان دریافت می‌کند. این رقم چندین برابر از مشاوره حضوری ارزان‌تر است.

همچنین ارائه خدمات ۲۴‌ساعته گزینه دیگری برای کاربران ما‌ست. برای نمونه، کاربران مشوِرَپ نیاز به گرفتن وقت یا انتظار‌کشیدن جهت دریافت مشاوره ندارند. هر ساعت از روز که اراده داشته باشند، می‌توانند از خدمات مشاوره استفاده کنند. مزیت دیگر مشوِرَپ تنوع تعداد مشاوران و تخصصی کارکردن آنها‌ست. در برخی موارد دیده می‌شود که هزینه تغییر مشاوره حضوری بسیار بالاست.

بنابراین افراد اگر از مشاور خود ناراضی باشند، جلسات را نیمه‌کاره رها می‌کنند و علاقه‌ای به ادامه ندارند. از این رو امکان تغییر مشاور در اپلیکیشن مشوِرَپ با زدن دو دکمه امکان‌پذیر است و متقاضی به‌راحتی می‌تواند اطلاعات را به مشاور دیگری انتقال بدهد و باقی پروسه را با مشاور منتخب طی کند.

  • مشوِرَپ علاوه بر مشاوره، چه خدمات دیگری را برای کاربران خود در نظر گرفته است؟

مشوِرَپ به صورت روزانه به تولید محتوا نیز مشغول است. مقاله، ویدئو، پادکست و… به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می-گیرد تا اگر شخصی نیاز به مشورت ندارد، از این طریق مسائل خود را حل کند. مشوِرَپ تست‌های روانشناسی را که در مراکز مشاوره تا ۲۰۰‌هزار تومان هزینه دارد، به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا آنها خودشان با شرایط شخصیتی‌شان آشنا شوند.

  • از اپلیکیشن مشوِرَپ چگونه باید استفاده کرد؟

برای گوشی‌های اندرویدی کاربران می‌توانند با نصب اپلیکیشن از طریق گوگل¬پلی و یا بازار اندرویدی مایکت و چارخونه، اقدام به دانلود اپلیکیشن کنند. پس از تحریم شرکت اپل برای تلفن‌های همراه IOS، تیم فنی پس از تنها ۲ روز نسخه وب را عرضه کرد تا خللی در روند مشاوره کاربران ایجاد نشود. همچنین می‌توان از طریق تلفن همراه و هم از طریق کامپیوترهای شخصی بدون نیاز به نصب اپلیکیشن از مشاوره آنلاین استفاده کرد.

کاربر با اتصال به مشاور می‌تواند راهنمایی لحظه‌ای بگیرد یا اگر مشکل حاد باشد، مشاور با کاربر جلسات هفته‌ای و ماهانه را هماهنگ می‌کند که در این جلسات با کاربر مشاوره خواهد کرد. مشاوره‌ها به صورت نوشتاری، ارسال صدا یا تلفنی اتفاق می‌افتد. هزینه هر دقیقه مشاوره نوشتاری یا ارسال صدا دقیقه‌ای ۵۰۰تومان است، اما مشاوره تلفنی هزینه بالاتری دارد.

  • در حال حاضر چند نفر در مشوِرَپ فعالیت دارند؟

درحال حاضر ۱۵ نفر در شرکت مستقر هستند و حدود ۲۰۰ نفر مشاور به صورت غیرحضوری مشغول به کار شده‌اند. جذب مشاوران روند سختگیرانه‌ای دارد. تک‌تک مشاوران پس از گذراندن مصاحبه‌های گوناگون با تیم جذب و متخصصان مشاوره، مدارک و مشخصات تحصیلی خود را در اختیار تیم قرار می‌دهند و پس از تایید نهایی، با کی‌پی‌آی‌های مختلف عملکرد تک‌تک آنها هر روز بررسی می‌شود و بر اساس عملکردشان در آخر هر ماه با پاداش‌ها و یا جریمه‌هایی روبه‌رو می‌شوند.

  • در مسیر ایجاد و اجرایی‌کردن طرح مشوِرَپ با چه مشکلات و چالش‌هایی رو‌به‌رو بودید؟

حوزه‌ای که ما ‌روی آن دست گذاشتیم، بسیار بخش سخت و حساسی است؛ چراکه مردم و مشاوران از مشاوره آنلاین شناختی ندارند و در واقع مشاوره آنلاین یک مقوله جدید است. افراد فعال در اکوسیستم به ما گوشزد می‌کردند برای پیمودن این مسیر سخت، دست به ریسک بالایی زده‌ایم در حالی که می‌توانستیم کسب‌و‌کارهای راحت‌تری را انتخاب کنیم. روشن بود که در این مسیر با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد، اما چون به هدف‌مان ایمان داشتیم، وارد این راه شدیم.

آموزش زندگی و حل برخی از مشکلات مردم برای ما یک دغدغه محسوب می‌شود. جامعه ایرانی یک سبک زندگی سنتی دارد که از خانواده‌ها به ارث رسیده و از طرف دیگر نیز طی سال‌های اخیر جامعه با سبک زندگی مدرن پیش رفته است. بنابراین ارتباط گرفتن با سبک زندگی مدرن نیاز به آموزش دارد تا بتوان راحت‌تر از عهده آن برآمد و از وقوع بحران‌ها جلوگیری کرد. ما اعتقاد به ایجاد فرآیندی برای هدایت جامعه به سمت بهترشدن داریم.

  • در مقوله فرهنگ‌سازی برای مشاوره آنلاین چه فعالیت‌هایی را انجام دادید؟

روزی که به ما گفتند می‌توان به‌صورت آنلاین درخواست تاکسی کرد، کمتر کسی این موضوع را می‌پذیرفت. زمانی که جامعه به سمت انجام فعالیت‌ها به صورت آنلاین حرکت کرد، مردم ناگزیر خود را با تازه‌های جامعه وفق دادند. برای کسب‌و‌‌کار ما صرفا اطلاع‌رسانی وجود چنین خدمت و محصولی کافی بود و مقاومت زیادی وجود نداشت چون جامعه به این خدمت نیاز داشت و این یک نیاز پنهان بود.

  • در حال حاضر مشوِرَپ چند کاربر دارد؟

هم‌اکنون بدون صرف تبلیغات به هزاران جلسه برگزار شده در سیستم رسیده¬ایم و بالاترین رضایت را در نظرسنجی‌ها به دست آوردیم. درجه رضایت و معرفی این محصول به دیگران ۹٫۶ از ۱۰ بود و تنها سفیری که در تبلیغات داشته‌ایم، همان کاربران ما بوده‌اند.

مشوِرَپ سعی دارد در راستای فعالیت‌های اجتماعی ارائه خدمت کند و دغدغه آن خوب¬کردن حال مردم است. بنابراین موضوعی که برای ما اهمیت دارد، انتقال این دغدغه به سایر افراد این اکوسیستم است. در این راه ما نیاز به حمایت سایر اعضای اکوسیستم داریم. ما نیاز داریم تا با حمایت‌ بیشتر به سمت ارزان‌ترکردن این خدمت حرکت کنیم؛ چرا‌که خدمات هرچقدر ارزان‌تر باشد، مردم بیشتری از آن استفاده خواهند کرد.

  • طرح توسعه شما برای آینده چیست؟

مشوِرَپ برای آینده خود بررسی‌های لازم را انجام داده و گزینه‌های انتخابی خود را برای رسیدن به آن در آینده نه‌چندان دور در نظر گرفته است. ما کار خود را در بستر مقیاس پذیر و قابل توسعه پیش بردیم که به‌راحتی می‌توان در آینده به آن فیچر اضافه کرد و کاربران را افزایش داد به طوری که هدف ما رسیدن به ۵۰۰ هزار کاربر تا انتهای سال است.

مورد دیگر به گسترش و ایجاد تنوع در مقاله‌ها، پادکست‌ها و تست‌های روانشناسی برمی‌گردد. ما سعی داریم تا موضوعات بیشتری را برای ارائه آماده کنیم تا کاربران ما بتوانند آموزش رایگان را نیز در کنار مشاوره داشته باشند. همچنین، قرار است در نسخه‌های بعدی، تماس ویدئویی را به سیستم اضافه کنیم.

ما عملا در حال حرکت به سمت توسعه فردی هستیم؛ یعنی اگر شخص نمی‌خواهد مشاوره بگیرد و شرایط آن را ندارد، بتواند با شرایطی که ما رقم می‌زنیم و وضعیتی که اتفاق می‌افتد، به اوضاع و مشکل خود سروسامان بدهد.

۱ دیدگاه
  1. مهیا می‌گوید

    با سلام خدمت شما و خسته نباشید به خاطر تمام زحماتی که میکشید…اما یه وقت خدای نکرده تصاویر و کلیپ های خانوم هایی که حدود حجاب خدا رو رعایت نکردن یعنی اون میزان واقعی گردی صورت یا دست ها تا مچ و… رو کامل نپوشوندن یا آرایش دارن یا… رو توی سایتمون قرار ندیم، تا مردهای نامحرمی که اونارو توی سایت میبینن، چون دیدن خارج از حدود حجاب خدا و با آرایش این خانوم ها براشون گناهه… ما باعث این گناه نباشیم. انشاءالله موفق باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.