پنجره‌های فرصت برای نوآوری در فین‌تک

0

هویت افراد تا یک دهه پیش همچنان بر اساس خانواده‌ و شهرت و جایگاه اجتماعی تعریف می‌شد اما از حالا یک کارت قرار است تعیین کند که ما که هستیم، در کجا زندگی می‌کنیم و آیا از مشروعیت لازم برای انجام هر‌گونه مبادله اقتصادی‌ای برخورداریم یا خیر. علاوه بر مقوله هویت، مفهوم پول نیز به میزان زیادی متحول و هوشمند شده است.

با بیش از ۳۱٫۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایالات متحده آمریکا به‌علاوه‌ ۱٫۸ میلیارد سرمایه‌گذاری در سایر نقاط جهان در طول ۶ سال گذشته، فین‌تک به یکی از داغ‌ترین بخش‌های فناورانه فعلی مبدل شده است. با ظهور فین‌تک مقوله هویت در حال تغییر است.

از پرداخت هزینه یک فنجان قهوه با تلفن همراه تا مدیریت اطلاعات پیچیده مالی در محل کار، تا تبدیل تلفن همراه به دستگاه pos، فین‌تک در حال مبدل‌شدن به یک همراه در زندگی روزمره ماست. رشد انفجاری فناوری که اخیرا شاهد آن بوده‌ایم، پیشران تغییرات بنیادی در همه جنبه‌های زندگی و به خصوص جنبه‌های مالی آن شده است که از بنیادی‌ترین ابعاد زندگی ما محسوب می‌شود.

بازار فین‌تک خیلی گسترده‌تر از آن است که به این زودی اشباع شود. به عبارت دیگر، در مقایسه با ICT  عمر پنجره‌های فرصت در حوزه فین‌تک تاحد قابل قبولی بالاتر است چرا‌که در راستای ترندهای مطرح و به‌روز صنعتی از جمله سیستم‌های پرداخت و وام‌دهی قرار دارد.

لذا فرصت‌های بسیاری در این حوزه برای کارآفرینان وجود دارد. در اینجا قصد داریم دو مورد از  حوزه‌های رو‌به‌رشد فین‌تک و تجارب موفق پیاده‌سازی شده در آنها را معرفی کنیم و در شماره‌های آینده به موارد دیگر خواهیم پرداخت؛ چراکه آشنایی و الگوبرداری از آنها در قالب مدل‌های کسب‌و‌کاری بومی مزیت‌های سرشاری برای کارآفرینان و کاربران در سطح جامعه به همراه خواهد داشت.

بانکداری همراه یا مشارکت مالی در سطح جمعی

اگر شما در زمره کسانی هستید که نسبت به امنیت فعالیت‌های مالی در پلتفرم تلفن همراه نامطمئنید، نگاهی به کمپین‌های تامین مالی جمعی‌ موفقی مانند Monzo به عنوان اولین استارتاپ موبایل بانک می‌تواند نظر شما را به‌کل تغییر دهد. کسب‌و‌کار Monzo که ابتدا با نام Mondo شناخته می‌شد، فقط در ۹۶ ثانیه توانست ۱ میلیون یورو را از طریق تامین مالی جمعی در مطرح‌ترین پلتفرم  تامین مالی اروپا – Crowdcube- جذب کند.

یکی دیگر از بازیگران موفق این حوزه Monese یک ابزار موبایل بانکینگ برای مهاجران و اقلیت‌ها در بریتانیاست که سرویس‌های بانکی را بدون در نظر گرفتن آدرس و سابقه اعتباری برای آنها فراهم می‌کند. این استارتاپ رشد ماهانه‌ای با متوسط ارزش مبادلهای ۱۲ میلیون یورو  را تا جولای ۲۰۱۷ به همراه داشته است.

سرمایه‌گذاری آسان و تجارت آنلاین

نه‌تنها بانک‌ها، بلکه سایر بازارهای مبادله‌ای نیز با موج دیجیتالیزه‌شدن مواجه شده‌اند. تجارت آنلاین هر روز در حال آسان‌تر و در‌دسترستر‌شدن است و این را مرهون اپ‌هایی نظیر RobinHood و Business Insider هستیم که معاملات سهام را به امری آسان، ارزان و سیار تبدیل کرده‌اند.

یکی دیگر از ترندهای نوظهور در این حوزه، Robo-advisor‌ ها هستند که الگوریتم‌های هوشمند و ادراکات انسانی را ترکیب می‌کنند تا  به کاربران در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری کمک کنند و می‌توان از پلتفرم‌های فعال این حوزه Wealthfront, Betterment را نام برد.

تامین مالی جمعی ساده‌سازی‌شده

مبلغ کل سرمایه‌های تجمع‌شده در پلتفرم‌های تامین مالی جمعی‌ای نظیر  Kickstarter و Indiegogo، سالانه نزدیک به ۳ میلیارد دلار است. پلتفرم‌های اینچنینی برای سرمایه‌گذاران حقیقی (شهروندان) فرصت مشارکت در پروژه‌ها و استارتاپ‌های دارای پتانسیل رشد بالا را فراهم می‌کند.

این نوع از تامین مالی فرصتی دست‌نیافتنی برای سرمایه‌پذیری را پیش روی استارتاپ‌ها در مراحل اولیه چرخه عمر قرار می‌دهد و نتایج اولیه از این روش بسیار چشمگیر بوده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.