با ۳۰ هزار نصب فکر کردیم موفق شده‌ایم و کار تمام است

0

حوزه رژیم و به‌ویژه بخش موبایل‌هلث، زمینه راه‌اندازی کسب‌وکاری به نام «کرفس» شده است؛ کسب‌وکاری که توسط بچه‌های دانشگاه صنعتی شریف و در جوار این دانشگاه رشد کرده و جلو آمده است. حمید رفيعیان، حمید ملک و کاوه فضائلی دور هم نشسته‌اند، فکرهایشان را یک‌کاسه کرده‌اند و از دل چندین ایده، در نهایت ایده کرفس را جدی‌تر می‌گیرند و با ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه، کارشان را شروع می‌کنند.

در شماره این هفته «شنبه» گفت‌وگویی داشتیم با حمید رفیعیان، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار کرفس. حمید داستان کرفس را برای‌مان تعریف کرده. او که کارمند شرکت‌های مختلفی بوده، در نهایت تصمیم گرفته که کسب‌وکار خودش را داشته باشد و برای خودش کار کند و حالا از این انتخابش خیلی خوشحال است.

سال ۸۲، ۱۰۰ هزار تومان حقوق می‌گرفتم

رفیعیان متولد سال ۶۱ در شهر اصفهان، در دانشگاه صنعتی شریف و در رشته هوا‌فضا تحصیل کرده است. مقطع فوق‌لیسانس را تمام کرده و مقطع دکترای همین رشته را هم آغاز کرده اما به اتمام نرسانده است. از سال دوم لیسانس کار کرده است.

سال ۸۲ بوده و در آن زمان با حقوق ماهی ۱۰۰‌هزار تومان کار می‌کرده و کفاف هزینه‌های دانشجویی‌اش را می‌داده و او را از پدرش مستقل کرده. از سال ۸۳ کار را جدی‌تر می‌گیرد و ۳روز در هفته کار می‌کند. تا سال۹۲ کار کرده است.

می‌گوید: «سال ۹۲ در یک شرکت پتروشیمی کار می‌کردم و راضی هم بودم چون حقوق خوبی می‌دادند، اما دوستان من در کافه‌‌بازار و بعضی دیگر از دوستانم که بعدا تپ‌سی را آغاز کردند و آنهایی که خارج از ایران بودند، در فضای استارتاپی حضور داشتند و من هم با این بازار آشنا شده بودم و برایم جذاب بود.

با اینکه در شرکت پتروشیمی، حقوق خوبی می‌گرفتم، اما با خودم دچار مسئله شده بودم که آیا ۱۵‌سال دیگر می‌خواهم در همین فضا ‌و کارمند یک شرکت پتروشیمی باشم؟ در این شرکت‌ها امکان رشد و پیشرفت و ترقی خیلی زیاد نیست و بسیار درگیر بوروکراسی و… هستند.

بنابراین فکر کردم که حتی اگر در بازار آنلاین کاری را شروع کنم و شکست هم بخورم، احتمالا باز می‌توانم به بازار پتروشیمی برگردم، بنابراین تصمیم گرفتم که حوزه آنلاین را امتحان کنم.»

۱۰۰ میلیون تومان سرمایه داشتم

با خیلی‌ها صحبت کردم تا زوایای کار را بسنجم. در نهایت با ۲ نفر از دوستانم به نام‌های حمید ملک و کاوه فضائلی توافقاتی برای شروع کار داشتیم. بنابراین از مرداد ۹۳، دفتری کنار دانشگاه شریف اجاره کردیم و از آبان ماه سال ۹۳ به نوعی کارمان شروع شد. کل سرمایه ما حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود که پس‌انداز چندین سال کارکردن من بود و مقداری را هم از پدرم گرفته بودم.

من خیلی اضافه‌وزن داشتم و یک سال قبل از اینکه کرفس راه بیفتد، وزن زیادی داشتم. خواهرم در آن تابستان از آمریکا به ایران آمد و از اضافه‌وزن من تعجب کرده بود. به من گفت که روشی در آمریکا وجود دارد برای افرادی که سرشان شلوغ است و نمی‌توانند رژیم بگیرند، کالری‌شماری می‌کند. این ایده وقت زیادی نمی‌گرفت و آسان به نظر می‌رسید.

با این روش و طی پنج شش ماه، حدود ۱۲‌کیلو وزن کم کردم.

در ابتدا چند ایده داشتیم و علاوه بر کرفس ایده‌هایی هم برای گیم داشتیم. در نهایت روی ۲ بازی و کرفس به توافق رسیدیم. از ۱۵ آبان ۹۳، حمید ملک کار روی کرفس را شروع کرد و در نهایت هم یک‌نفره کرفس را نوشت. کاوه هم روی بازی کار می‌کرد.

تیرماه‌۹۳، کرفس راه‌اندازی شد و البته با نسخه فعلی خیلی تفاوت داشت. نسخه اندروید داشت و در کافه‌بازار قرارش دادیم. دو سه روز بعد، از کافه‌بازار با ما تماس گرفتند که اپ شما انتخاب شده که در بخش تازه‌های برگزیده قرار بگیرد و اگر خطا و مشکلی دارد، برطرف کنید که به آن بخش منتقلش کنیم.

ناامید نشدیم

آن زمان در کافه‌بازار یکی دو اپ کالری‌شمار وجود داشت، اما کرفس طی ۳ روز حدود ۳۰ هزار نصب گرفت و در صفحه اول کافه‌بازار قرار داشت. طی آن روزها درآمد خوبی هم به دست آوردیم و این رشد فوری، ما را به اشتباه انداخت ‌و فکر می‌کردیم که معجزه کرده‌ایم و کارمان حرف ندارد.

اما همانقدر که خیلی زود رشد کرد، وقتی از صفحه اول کافه‌بازار بیرون آمد، رشدش متوقف شد. اما این تجربه که آدم‌ها محصول را نصب و از آن استقبال کردند، به ما نشان داد که می‌توان در این بازار رشد کرد. بنابراین ناامید نشدیم و کار را ادامه دادیم.

در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از خدمات کرفس بدون هزینه است و مابقی خدماتش پولی است. هزینه خدمات ما، الان ماهی ۸ هزار تومان است. در ابتدا قسمت پولی برنامه، ماهی ۲ هزار تومان بود.

در گفتگو با بنیانگذار کرفس: حال ما خوب است

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.