۷ واقعیت شگفت‌انگیز درباره استارتاپ‌های یونیکورن

تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ‌ترین استارتاپ‌های جهان

0

گسترش تعداد یونیکورن‌های جهان باعث شده ‌که شاخصه‌های خاص‌تری را برای آنها قائل شویم، بر این اساس یک استارتاپ یونیکورن باید ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار داشته باشد تا در لیست استارتاپ‌های تک‌شاخ جهان در حوزه بازار خصوصی قرار بگیرد.

در روزگاری نه‌چندان دور، اینکه یک شرکت می‌توانست به ارزشی معادل یک میلیارد دلار برسد، اتفاق نادری بود و بنابراین نیاز به یک اصطلاح خاص داشت. به همین دلیل نیز برای این دست از شرکت‌ها واژه یونیکورن را استفاده می‌کردند، اما امروز‌ تعداد این استارتاپ‌های یونیکورن بیشتر شده است؛ به طوری که در سال‌۲۰۱۹ بیش از ۴۰۰ شرکت یونیکورن در سطح جهان وجود داشت.

واضح است که این تک‌شاخ‌های اسطوره‌ای دیگر مانند گذشته خارق‌العاده و جاودیی به نظر نمی‌رسند و قطعا باید ویژگی‌های برجسته بیشتری داشته باشند تا توجه تحلیلگران جهان را به سوی خود جلب کنند.

طبق تحلیلی که با توجه به داده‌های Crunchbase و لیستی که CBInsight ارائه داده است، صورت گرفته، می‌توان ترندهای قابل توجه و شاخص‌تری را درباره کسب‌وکارهای نوین جهان که به مرحله یونیکورنی رسیده‌اند، به دست آورد. بر این اساس ۷ ترند اصلی درباره استارتاپ‌های یونیکورن جهان وجود دارد که به قرار زیر هستند.

یونیکورن‌ها ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار دارند

۲۰ استارتاپ یونیکورن جهان

گسترش تعداد یونیکورن‌های جهان باعث شده ‌که شاخصه‌های خاص‌تری را برای آنها قائل شویم، بر این اساس یک استارتاپ یونیکورن باید ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار داشته باشد تا در لیست استارتاپ‌های تک‌شاخ جهان در حوزه بازار خصوصی قرار بگیرد.

نمودار یک ۲۰ استارتاپ یونیکورن جهان را به لحاظ ارزش‌ آنها از نظر استفاده نشان می‌دهد. این استارتاپ‌ها در ایالات متحده آمریکا، چین، سنگاپور، انگلستان، برزیل و اندونزی قرار دارند و شرکت‌های تویوتا، دیدی‌چاکسینگ و jull labs در صدر این لیست قرار دارند.

حضور پررنگ یونیکورن‌ها در آمریکا و چین

سهم کشورهای جهان از تک‌شاخ‌ها

سهم کشورهای جهان از تک‌شاخ‌ها را می‌توانید در نمودار ۲ ببیند که بیشترین سهم از آن آمریکا و چین است. پس از آن هند و انگلیس بیشترین یونیکورن را دارا هستند.

سانفرنسیسکو؛ پرچمدار استارتاپ‌های آمریکایی

از آنجایی که ایالات متحده آمریکا بیشترین تعداد شرکت‌های یونیکورن را در خود جای داده است، خالی از لطف نخواهد بود اگر نگاه دقیق‌تری به این منطقه داشته باشیم و به روایت آمار و ارقام، درباره آن صحبت کنیم.

منطقه سانفرانسیسکو دارای بیشترین ارزش در میان استارتاپ‌های یونیکورن در ایالات متحده آمریکا‌ست. به طوری که می‌توان خلیج SF را پیشقراول یونیکورن‌های آمریکایی قلمداد کرد. تعداد تک‌شاخ‌های این منطقه ۱۰۴‌مورد است که در مجموع ارزشی بالغ بر ۳۵۵‌میلیارد دلار دارند. بعد از سانفرانسیسکو، نیویورک، لس‌آنجلس، بوستون و سایر مناطق قرار دارند.

طعم غالب فناوری در استارتاپ‌های یونیکورن

اگر بخواهیم نظر متمرکزتری نسبت به استارتاپ‌های یونیکورن جهان داشته باشیم، شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که صنایع مختلف در کنار هم حضور دارند و یونیکورن‌ها تقریبا در همه صنایع ورود پیدا کرده‌اند، اما با یک نگاه دقیق‌تر مشخص می‌شود که استارتاپ‌های حوزه فناوری بیشترین سهم را در میان صنایع مختلف در حوزه یونیکورن به خود اختصاص داده‌اند.

سهم فناوری‌های نوین را در عرصه شرکت‌های یونیکورن

۴ حوزه فین‌تک، نرم‌افزارهای اینترنت، تجارت الکترونیک و هوش مصنوعی در صدر صنایع یونیکورن‌های جهان قرار دارند. نمودار شماره ۳ سهم فناوری‌های نوین را در عرصه شرکت‌های یونیکورن نشان می‌دهد، طبق این نمودار حوزه فین‌تک در صدر قرار داشته و خدمات و نرم‌افزارهای اینترنتی، تجارت الکترونیک، هوش مصنوعی، سلامت و‌… در رتبه‌های بعدی این لیست قرار دارند.

تنوع سنی یونیکورن‌ها

برخی معتقدند انفجار شرکت‌های یونیکورن در سال‌های اخیر ناشی از عدم موفقیت بازارهای عمومی است و بر این اساس چنین کمپانی‌هایی نسبت به نمونه‌های قدیمی‌تر عمر بیشتری خواهند داشت. همچنین طبق آمارهای موجود، شرکت‌های یونیکورن چندان قدیمی نیستند.

تنوع سنی شرکت‌های یونیکورن

به طور کلی می‌توان گفت میانگین سنی استارتاپ‌های تک‌شاخ متنوع است، اما بیشتر آنها در سنین بین ۴ تا ۱۰ سال هستند و این احتمال نیز وجود دارد که به سمت عرضه عمومی حرکت کنند؛ یعنی به درجه‌ای از موفقیت رسیده‌اند که بتوانند بازار خود را توسعه بیشتری بدهند.

نمودار شماره ۴ در عین حال که تنوع سنی یونیکورن‌ها را در سطح جهان نشان می‌دهد، وزنه سنگین‌تر استارتاپ‌های تک‌شاخ ۴ تا ۱۰ سال را نیز به نمایش می‌گذارد.

تعداد کم یونیکورن‌هایی که موفق به جذب سرمایه شده‌اند

روند جذب سرمایه در میان یونیکورن‌های جهان، چندان بالا نیست، با وجود اینکه بسیاری از این شرکت‌ها چند صد‌میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده‌اند، تنها تعداد معدودی وجود دارند که موفق به جذب سرمایه‌های میلیارد دلاری شده‌اند.

یونیکورن‌هایی که بیشترین سرمایه‌های چند‌میلیون دلاری را جذب کرده‌اند در زیر آورده شده. استارتاپ چینی دیدی‌چاکسینگ با جذب سرمایه بالغ بر ۲۰میلیون دلار در صدر این لیست قرار دارد و بعد از آن استارتاپ‌های آمریکایی در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

[bs-quote quote=”سانفرانسیسکو بین استارتاپ‌های یونیکورن در ایالات متحده آمریکا‌ بیشترین ارزش را دارد. به طوری که می‌توان خلیج SF را پیش‌قراول یونیکورن‌های آمریکایی قلمداد کرد. تعداد تک‌شاخ‌های این منطقه ۱۰۴‌مورد است که در مجموع ارزشی بالغ بر ۳۵۵‌میلیارد دلار دارند‌” style=”style-8″ align=”center”][/bs-quote]

به طور کلی مبلغ متوسطی که توسط شرکت‌های یونیکورن در دور اول جذب سرمایه جمع‌آوری می‌شود، ۳۸۲ میلیون دلار است که این مبلغ می‌تواند با توجه به بازدهی شرکت در مراحل بعدی فعالیت خود، افزایش پیدا کند.

Softbank: غول جدید سرمایه‌گذاری استارتاپ‌های یونیکورن

گسترش شرکت‌های یونیکورن در سال‌های اخیر توجه صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری جهان را به سوی خود جلب کرده است و می‌توان یک رقابت چشمگیر را بین آنها، جهت سرمایه‌گذاری روی این تک‌شاخ‌های بازارهای جهانی، مشاهده کرد.

در این میان، بیشترین مشارکت سرمایه‌گذاری را می‌توانیم از سوی Softbank ببینیم. به طوری که این کمپانی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است. Softbank، Sequoi Vapital و Tiger Global بیشترین سرمایه‌گذاری را روی یونیکورن‌ها کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.