گفت‌وگو با محمدرضا رحمانی، مدیر اجرایی استارتاپ نی‌نی‌سایت

از دلایل موفقیت بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی زنانه در ایران تا ۱۰۷ میلیون صفحه بازدید ماهانه در وب سایت نی‌نی‌سایت

2

تولید ۸۰ هزار پست در طول روز روی وب‌سایتی به نام «نی‌نی‌سایت» که بیش از ۹۰ درصد کاربرانش زن هستند، به خودی خود جلب توجه می‌کند. این وب‌سایت به چه نیازی پاسخ می‌دهد که حتی بعد از تجربه ۲ بار فیلترینگ و هجمه‌های وسیعی که نسبت به آن صورت گرفت، نه‌تنها کاربرانش را از دست نداد، بلکه هر سال بر تعداد مخاطبانش اضافه هم می‌شود؟ تا جایی که در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار نفر به صورت روزانه از این وب‌سایت بازدید کرده و ۸۰ هزار پست زیر تاپیک‌های ایجادشده قرار می‌دهند و روزانه تا ۵هزار محتوا در نی‌نی‌سایت تولید می‌کنند. اما این آمارها چگونه به دست آمده و نی‌نی‌سایت چگونه به شبکه‌‌ اجتماعی زنده‌ای برای حضور کاربران تبدیل شده که حضور پررنگی در آن داشته باشند؟

محمدرضا رحمانی، مدیر اجرایی استارتاپ نی‌نی‌سایت معتقد است که مهم‌ترین وجه تمایز این کسب‌ و کار، ارائه پاسخ دقیق و کارشناسی و مورد اعتماد به کاربرانی است که طی یک فرایند ۱۴ ساله، به دوستانی نزدیک برای این وب‌سایت تبدیل شده‌اند و اعتماد و اطمینان کافی در آنها ایجاد شده است.

رحمانی که مسئولیت مدیر اجرایی استارتاپ نی‌نی‌سایت را ۳ سال پیش برعهده گرفته، معتقد است که فضای تولید محتوا براساس نیاز کاربران، همچنان مغفول مانده ‌و کار جدی عمده و زیادی در این حوزه صورت نگرفته است. هر‌چند اشاره هم می‌کند که محتوا در ایران متولیان و مسئولان متعددی دارد که گاه نظرات یکسانی هم ندارند.

او حتی محتوا را امری سیال می‌داند؛ یعنی محتوایی که مثلا در یک برهه زمانی مجرمانه محسوب نمی‌شود، ممکن است ماه بعد، غیرقانونی و مجرمانه باشد. از طرفی در حوزه خانواده و سلامت و مسائل روحی و روانی، ایرانی‌ها هنوز سختگیری‌های ویژه خود را دارند و خیلی راحت از این مسائل حرف نمی‌زنند. اما بنیانگذاران باید با مراقبت از کاربر و مراقبت از محتوایی که تولید می‌شود، کسب‌ و کارشان را حفظ کنند و میدان را خالی نکنند.

مدیر اجرایی استارتاپ نی‌نی‌سایت در گفت‌وگویی که با «شنبه» داشته، به زمینه‌های دیگری که می‌توان براساس آنها کسب‌ و کار محتوایی راه‌اندازی کرد، عمده‌ترین چالش‌های کسب‌ و کارهای مبتنی بر محتوا، شیوه‌های اعتمادسازی و جلب اطمینان کاربران، چگونگی حفظ کاربران و مشکلات تولید محتوا در ایران نیز اشاره کرده است که در ادامه می‌خوانید.

در مورد استارتاپ نی‌نی‌سایت که مخاطبانش را عمدتا زنان تشکیل می‌دهند، آمار و ارقام جالب توجهی وجود دارد. می‌خواهم گفت‌وگو را از همین آمارها شروع کنیم و از این آمارها بگویید.

می‌توانم به تعداد تاپیک‌هایی که در طول روز در  وب‌سایت نی‌نی‌سایت تولید می‌شود، اشاره کنم. آخرین آمار ما نشان می‌دهد که به صورت روزانه تا ۳۷۰۰ تاپیک در وب‌سایت ما ایجاد می‌شود. تعداد پست‌هایی که کاربران زیر این تاپیک‌ها ایجاد می‌کنند، روزانه تا ۸۰هزار پست است. این آمار قابل توجهی است که نشان می‌دهد ما یک شبکه اجتماعی زنده داریم که افرادی دغدغه‌مند روی آن فعالیت روزانه دارند.

آمار و ارقام وب‌سایت نی‌نی‌سایت الان به چه صورت است؟ چه تعداد کاربر دارد؟

وب‌سایت نی‌نی‌سایت بیش از ۷۵۰هزار کاربر ثبت‌نام‌شده دارد که روی سایت فعالیت دارند. به لحاظ رنک الکسا در ایران ۱۲ و در جهان ۵۱۷ است. اگر به همین صورت پیش برویم، به زودی به سایت‌هایی با رنک زیر ۵۰۰ جهان تبدیل می‌شویم و این اتفاق خیلی خوبی است که یک وب‌سایت ویژه مادران و بانوان ایرانی به دست می‌آورد.

۷۵۰هزار نفر کاربر ثبت‌نامی دارید و احتمالا بازدید به‌مراتب بیشتری در وب‌سایت نی‌نی‌سایت صورت می‌گیرد. چه میزان بازدید روزانه دارید؟

ما ترجیح می‌دهیم که در مورد دو موضوع صحبت نکنیم؛ یکی مسائل مالی و یکی هم بازدید روزانه یا ماهانه و به‌طور کلی بازدیدی که از سایت می‌شود.

چرا؟ حداقل در مورد بازدید که خیلی‌ها اغراق هم می‌کنند؟

ترجیح ما این است که صحبتی نکنیم.

بسیار خب، پس فکر کنم می‌توانیم در مورد آمارهای دیگری که وب‌سایت شما دارد، صحبت کنیم؛ نی‌نی‌سایت از جمله وب‌سایت‌هایی است که کاربران حضور پررنگی روی آن دارند و با توجه به تالارهای گفت‌وگو، مدت زمان قابل توجهی را به صحبت و پاسخ به همدیگر و سوال‌کردن می‌گذرانند؛ کاربران شما چقدر روی وب‌سایت نی‌نی‌سایت حضور دارند و میزان فعالیت‌شان چقدر است؟

آماری داریم که نشان می‌دهد هر کاربر ۷ دقیقه در وب‌سایت نی‌نی‌سایت  زمان صرف کرده است. همچنین ماهانه ۱۴۰هزار محتوا توسط کاربران، در وب‌سایت نی‌نی‌سایت تولید می‌شود؛ یعنی تقریبا روزی ۵هزار محتوا به وسیله کاربران نی نی سایت تولید و روی سایت منتشر می‌شود. این محتوا ممکن است یک خط باشد یا بیشتر اما چون تجربه کاربر است، ارزشمند است.

خود وب‌سایت نی‌نی‌سایت چقدر تولید محتوا دارد؟

ما در بخش مجله تیم ۱۰ نفره حضوری و تیم ۱۰ نفره غیرحضوری داریم که به تولید محتوا می‌پردازند. این تیم‌ها روزانه تا ۵ مطلب و ماهانه تا ۱۵۰ مطلب تولید می‌کنند. این محتوا توسط تیمی ۳۶ نفره در دفتر نی‌نی‌سایت تولید می‌شود.

همچنین بخشی از نیروهای ما یعنی حدود ۲۰ نفر، دورکار هستند. ضمن اینکه ۱۵۷ نفر از پزشکان و متخصصان هم با  استارتاپ نی‌نی‌سایت همکاری دارند و محتوای نی‌نی‌سایت براساس نظرات تخصصی آنها تولید می‌شود.

با توجه به اهمیت هدفمندی تولید محتوا، این محتوا بر چه اساسی تولید می‌شود؟

محتوایی که تیم‌های مجله نی‌نی‌سایت تولید می‌کنند، دقیقا براساس نیازهای کاربران است. به این صورت که ما تالار گفت‌وگو را بررسی و رصد می‌کنیم و براساس نیازها، مسائل و سوالاتی که کاربران در تالارهای گفت‌وگو مطرح می‌کنند، محتوایی تولید می‌کنیم که به این نیازها پاسخ دهد.

[bs-quote quote=”بچه‌ها در مورد محتوا نیازسنجی نمی‌کنند. در حالی که اگر نیازها را پوشش بدهید، مردم به سمت شما و کسب‌وکارتان می‌آیند. البته داستان به این صورت نیست که هر‌کسی سایتی راه‌اندازی کند و مقداری محتوا در آن قرار دهد، موفق می‌شود. اما اگر تخصصی وارد شود و نیازها را پوشش دهد، می‌تواند به نتایج خوبی برسد” style=”style-4″ align=”center” color=”” author_name=”محمدرضا رحمانی” author_job=”مدیر اجرایی استارتاپ نی‌نی سایت” author_avatar=”https://shanbemag.com/wp-content/uploads/2019/08/DSC_6767.jpg” author_link=””][/bs-quote]

 استارتاپ نی‌نی‌سایت علاوه بر اینکه مسائل بهداشتی، پزشکی و دغدغه‌های مادرانه را پوشش می‌دهد، چه اقدام مهمی می‌تواند برای سایر زنان داشته باشد؟ الان شما یک تالار گفت‌وگوی چند‌صد‌هزار نفری دارید و یک برند ۱۴ ساله که مورد اطمینان کاربران زیادی است. به نظرم این ظرفیت بزرگی است که می‌توان از آن برای انگیزه‌دهی و رهنمونی سایر زنان هم استفاده کرد.

مسائلی چون رشددهی و انگیزه‌دهی به سایر زنان، برای نی‌نی‌سایت ارزش زیادی دارد. با توجه به همین ظرفیت، علاوه بر بخش‌هایی چون مادر و کودک، مسائل پدران، خانواده، تغذیه و… بخش موفقیت را هم داریم.

هدف خود ما توانمندسازی زنان است. بنابراین با زنان موفق گفت‌وگویی ترتیب می‌دهیم و آنها را معرفی می‌کنیم تا از رازهای موفقیت‌شان بگویند. در این میان حتی خانم‌هایی هستند که مثلا فرزندی با مشکلی خاص دارند؛ تجربه این مادران برای سایرین بسیار مهم است و گره از مسائل‌شان باز می‌کند.

کاربران وب‌سایت نی‌نی‌سایت بعضا مشکلات خانوادگی و خصوصی را مطرح می‌کنند؛ چنین مسائلی با توجه به فرهنگ جامعه ایران، برای‌شان مشکل‌ساز نمی‌شود؟

اتفاقا یکی از دغدغه‌های کاربران نی‌نی‌سایت این است که هویت‌شان فاش نشود، چون موارد خانوادگی و… را که بعضا مطرح می‌کنند، ممکن است به مشکلات خانوادگی منجر شود. بنابراین ما هم از هویت واقعی بسیاری از کاربران مطلع نیستیم اما از نوع واکنش‌هایی که دارند، می‌دانیم که بیش از ۹۰درصد از کاربران نی‌نی‌سایت، خانم هستند. هر‌چند نی‌نی‌سایت کاربر مرد هم دارد.

شما در حوزه محتوا فعالیت می‌کنید و آمار و ارقامی خوبی دارید؛ اما این اتفاق طی ۱۴ سال رخ داده است.

چرا استارتاپ بزرگی در حوزه محتوا نداریم؟

آیا محتوا حوزه پولساز و جذابی نیست یا بنیانگذاران صبر و تحمل ندارند و نمی‌توانند به صورت درازمدت برای رسیدن به موفقیت تلاش کنند؟

علاوه‌ بر اینکه حوزه محتوا دیربازده است و هنوز جذابیت‌های عمیقی برای بنیانگذاران ایجاد نکرده یا بنیانگذاران نخواسته‌اند که در این حوزه وقت و انرژی صرف کنند، نکته مهم دیگری هم در این زمینه وجود دارد و آن اینکه برای ورود به بازار محتوا و سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی استارتاپ در این حوزه، باید به نیچ‌مارکت‌ها(بازار خاص) توجه داشت.

توجه کنید که نی‌نی‌سایت از بازار بزرگ سلامت، خانواده، تغذیه، سبک زندگی و… تنها به حوزه مادر و کودک توجه کرده و هم تمرکزش روی این حوزه است. این مسئله کمک زیادی به رشد کسب‌وکار می‌کند.

ضمن اینکه محتوای تولیدشده توسط نی‌نی‌سایت دقیقا براساس نیاز کاربران است. در واقع روی نی‌نی‌سایت دو اتفاق رخ می‌دهد؛ یکی مربوط به استفاده کاربران از تجارب همدیگر است و دیگری استفاده کاربران از محتوای تخصصی مرتبط با همان مشکلی که مطرح کرده‌اند.

پس پکیج کاملی از محتوا که گاه محتوای ویدئویی و پادکست هم در آن وجود دارد، در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که هم نظرات و تجارب سایر کاربران را در‌بر‌می‌گیرد و هم نظر متخصص، کارشناس و پزشک را. در این صورت کاربران از محتوایی که دریافت می‌کنند، خیال‌شان راحت است. نی‌نی‌سایت بخش مهمی از موفقیتش را مدیون این پکیج کامل است.

مدل درآمدزایی استارتاپ نی‌نی‌سایت به چه صورت است؟

استارتاپ نی‌نی‌سایت چند روش درآمدزایی دارد؛ یکی از روش‌ها مربوط به تبلیغات است. روش دیگر بر اساس راهکارهای تجاری جدید ایجاد شده است. مثلا طی سال‌های اخیر از دیتاماینینگ استفاده کرده‌ایم. به این صورت که برندهای مختلف که مخاطبان‌شان بیشتر زنان هستند، از ما این درخواست را دارند که نگرش مخاطبان و کاربران نی نی سایت در مورد برندشان را رصد کنیم.

با این رصدکردن آنها استفاده از یک محصول، مشکلات آن محصول از نظر کاربران و… را متوجه می‌شوند. این کار را با نیروی انسانی و هوش مصنوعی بررسی و رصد می‌کنیم و نتیجه را در اختیار برندها قرار می‌دهیم. آنها براساس این داده‌ها به بررسی محصول و خدماتش می‌پردازند.

روش دیگری از درآمدزایی نی‌نی‌سایت برمی‌گردد به برگزاری مسابقاتی که بیشتر در حوزه عکاسی است. برندهای مختلف اسپانسر این مسابقات می‌شوند و هزینه‌هایی را بابت آن به نی‌نی‌سایت پرداخت می‌کنند. این مسابقات حتی می‌تواند با موضوع مورد نظر یک برند باشد و این امکان برای برندها ایجاد شده است.

همچنین از سال گذشته تاکنون کارگاه‌های آموزشی رایگان در حوزه تربیتی و روانشناسی به صورت حضوری برگزار کرده‌ایم که کاربران در این کارگاه‌ها حضور داشته‌اند. این کارگاه‌ها هم اسپانسر مالی داشته‌اند اما نی‌نی‌سایت بابت این کارگاه‌ها از کاربران هزینه‌ای دریافت نکرده است.

در کنار برگزاری آفلاین کارگاه‌ها، این جلسات به صورت پخش زنده و انتشار ویدئو در نی نی سایت هم در اختیار کاربران قرار گرفته است. این بحث به عدالت آموزشی هم کمک می‌کند چون افراد زیادی در شهرهای مختلف ایران به چنین آموزش‌هایی دسترسی ندارند.

همین موارد و حضور چند‌صدهزار نفری کاربران روی نی‌نی‌سایت، موجب شده که جذابیت‌های زیادی برای برندها ایجاد شود. این نکته را هم اضافه کنم که در بخش کلینیک هم آموزش‌ها و اطلاعات تخصصی پزشکی را در اختیار کاربران سراسر ایران قرار می‌دهیم.

چه زمینه‌هایی از زندگی ایرانی‌ها از دید بنیانگذاران برای راه‌اندازی استارتاپ‌های محتوایی مغفول مانده است؟

به نظر من یکی از حوزه‌هایی که به آن توجه نشده و محتواهای زرد تاکنون سعی کرده‌اند به نیاز کاربران پاسخ دهند، حوزه سبک زندگی است. هیچ کسب‌وکاری در این زمینه به صورت تخصصی کار نکرده است. ما در نی‌نی‌سایت به سبک زندگی پرداخته‌ایم. اما در آنجا هم بیشتر سمت و سوی مادر و کودک مورد توجه است. در حالی که سبک زندگی شاخه‌های گسترده‌ای دارد که می‌تواند هر کدام موضوع راه‌اندازی یک استارتاپ موفق باشد.

زمینه‌های دیگری که می‌توانند مورد توجه‌ علاقه‌مندان به راه اندازی کسب و کار قرار بگیرند، موضوعاتی چون موفقیت است. در این زمینه وب‌سایت‌هایی وجود دارد اما هنوز هم جای کار بسیاری خالی مانده است. در نهایت اینکه هر نوع راه‌اندازی کسب‌وکار مبتنی بر تولید محتوا، باید براساس نیازهای کاربران باشد. اگر به نیاز کاربر پاسخی ندهید، کاربر لزومی نمی‌بیند که در سایت شما حضور داشته باشد و وقت بگذراند.

حوزه‌ سبک زندگی با همه گستردگی‌اش، در جامعه ایران خیلی مورد توجه نیست، شاید به این دلیل که ما هنوز به بخش‌هایی از زندگی به دید اسرار مگو نگاه می‌کنیم. خیلی از مسائل را ترجیح می‌دهیم که اصلا مطرح نکنیم و بعضا مشکلات عرفی سختگیرانه هم داریم و صحبت از بسیاری از مشکلات، به نوعی نزدیک‌شدن به منطقه تابو محسوب می‌شود.مثلا طی هفته گذشته خبری منتشر شد که عنوان می‌کرد بیش از ۴۰درصد از دلایل طلاق در ایران به مسائل جنسی زوجین برمی‌گردد و ۹۰درصد از زوجین اصلا نمی‌دانند برای حل مشکلات‌ اینچنینی به کجا مراجعه کنند. از طرفی محتوا در ایران یک امر سفت و سخت و به اصطلاح چهار‌قفله است که متولیان زیادی دارد. چقدر این مسائل مانعی محسوب می‌شود بر سر ‌راه‌اندازی کسب و کار در حوزه سبک زندگی ایرانی‌ها؟ به نظر می‌رسد محتوا به‌ویژه وقتی مربوط به سبک زندگی باشد، ترس و لرز زیادی را برای بنیانگذاران به همراه دارد چون هر آن ممکن است با خطر فیلترینگ و مسدودشدن سایت مواجه شوند.

همه این موارد وجود دارد. ما مسائل فرهنگی خاص کشور خودمان را داریم. از طرفی نمی‌خواهیم کار غیرقانونی انجام دهیم اما در هر صورت نیازهایی وجود دارد که باید از آنها حرف بزنیم و رفع‌شان کنیم. اما می‌توان حوزه‌هایی را هم انتخاب کرد که کمترین مشکل را داشته باشند.

البته نکته مهم داشتن دید بلندمدت در حوزه محتواست و اینکه محتوای مفید و تخصصی و مورد نیاز کاربران تولید شود؛ یعنی محتوایی که مشکلی از مشکلات کاربران را حل کند. در واقع می‌توان گفت که از این نظر، موضوعات متعددی وجود دارد که می‌توان زمینه‌ساز یک استارتاپ باشند اما الان اغلب این موضوعات روی زمین مانده‌اند.

ضمن اینکه باید اضافه کنم که با وجود همه محدودیت‌ها، در فضای نی‌نی‌سایت نیازی نیست که افراد با هویت واقعی‌شان حضور داشته باشند. مثلا در بخش کلینیک بدون فاش‌شدن اطلاعات، کاربران با پزشکان در ارتباط هستند و در کمتر از ۲۴ساعت پاسخ سوالات‌شان را دریافت می‌کنند.

در ایران بسیاری از افراد حتی رودربایستی دارند که بعضی از مشکلات را از نزدیک با پزشکان در میان بگذارند. بنابراین نی‌نی‌سایت در حد و اندازه خود مشکلاتی را پوشش می‌دهد. البته نی نی سایت قرار نیست همه مشکلات جامعه را یک‌تنه حل کند و باید دیگرانی نیز وارد این حوزه‌ها بشوند و کسب‌وکارهایی راه‌اندازی کنند و به نیازهای پرشمار مردم پاسخ بدهند.

اعتمادسازی نسبت به محتوا آسان نیست؛ به ویژه وقتی بحث پزشکی و سلامت و مسائل خانوادگی در میان باشد. شما این مسئله را در وب‌سایت نی‌نی‌سایت چگونه انجام داده‌اید؟

بله دقیقا. من هم قبول دارم که اعتمادسازی نسبت به محتوا آن هم وقتی مربوط به روح و روان و خانواده افراد باشد، بسیار سخت است. اعتماد نسبت به محتوای نی‌نی‌سایت طی سال‌های متمادی رخ داده است.

اتفاق جالب توجه این است که کاربران نی‌نی‌سایت در بخش تبادل‌نظر، رفته رفته نسبت به هم شناخت پیدا کرده‌اند و حتی دوستی‌هایی بین‌شان ایجاد شده و همین امر موجب شده که به همدیگر و نظرات یکدیگر اعتماد کنند.

حتی اصطلاحی بین کاربران وجود دارد با عنوان «من نی نی سایتی هستم» و این به یک مشخصه برای اعتمادسازی هر چه بیشتر تبدیل شده است. ضمن اینکه متخصصانی که در وب‌سایت ما نظرات تخصصی به کاربران ارائه می‌کنند، همگی کارنامه مشخصی دارند و از شهرت لازم در حوزه خودشان برخوردارند. در بخش مجله نیز مطالب با نویسنده و هویت مشخص منتشر می‌شوند و کاربران با گذشت زمان حتی نسبت به نویسندگان مطالب نیز اعتماد پیدا کرده‌اند.

هر ماه ۱۸ هزار نفر در نی نی سایت ثبت‌نام می‌کنند. این آمار در سال ۹۷، برای هر ماه تا ۱۵ هزار کاربر ثبت‌نامی بوده است. آمار دیگری هم دارم که می‌توانم به آن اشاره کنم؛ در ماه گذشته هر کاربر بیش از ۷ دقیقه در نی نی سایت زمان صرف کرده و بیش از ۱۰۷ میلیون صفحه در همان ماه گذشته بازدید شده است

پس می‌توانیم بگوییم که کسب‌وکاری چون نی‌نی‌سایت به نوعی روی کاکل کاربرانش می‌چرخد که طی گذشت زمان به آن اعتماد کرده‌اند و از طرفی یک امر خیلی لغزنده هم است، چون به نوعی جمع‌شدن مردم دور همدیگر است که گاه از نظر مسئولان می‌تواند به صحنه جرم‌خیزی تبدیل شود؛ همانطور که در مورد نی‌نی‌سایت هم اتفاق افتاد.

ما همیشه تاکید می‌کنیم که نی‌نی‌سایت یک شبکه اجتماعی زنده است که آدم‌ها به صورت زنده روی آن حضور دارند و لحظه به لحظه با هم در ارتباط هستند؛ یعنی مهم‌ترین ویژگی این وب‌سایت همین امر است. همه تلاش ما هم این است که فضایی وجود داشته باشد که کاربران مسائل‌شان را مطرح کنند و پاسخی بیابند. حساسیت وجود دارد و خیلی هم وجود دارد، اما ما فضایی ایجاد کرده‌ایم و باید از این فضا مراقبت کنیم.

در واقع شما هم باید با عرف جامعه و سختگیری‌های موجود پیش بروید تا هم هوای کاربران‌تان را داشته باشید و آنها را حفظ کنید و هم حرکتی مغایر با ساختار جامعه ایران در نی نی سایت اتفاق نیفتد.

دقیقا همین‌طور است. کار آسانی نیست، چون من نمی‌توانم فضای گفت‌وگوی موجود در وب‌سایت را چنان سختگیرانه در نظر بگیرم که به کاربرانم اجازه هیچ صحبتی ندهم. در این صورت کاربران به نی نی سایت نخواهند آمد.

ضمن اینکه برخلاف آنچه برخی از دوستان که به عمد و غیرعمد سوزن اتهام را به سمت ما گرفتند و نوشتند و گفتند که در این سایت مادر و کودک، خیلی چیزها گفته می‌شود، واقعا به این صورت نیست. ما مدعی نیستیم که تمام و کمال و صددرصد بدون نقص هستیم اما کافی است که با دید منصفانه به نی نی سایت نگاه شود. در این صورت می‌بینیم که عمده مسائل روی محور خانواده، سلامت و… می‌چرخد.

چند بار فیلتر شدید؟

۲ بار.

و هر بار چقدر طول کشید؟

۳ الی ۴روز فیلتر بودیم. در نهایت با گفتمان و توضیح‌دادن و با برقراری ارتباط موثر توانستیم دوباره کارمان را شروع کنیم.

این فیلترینگ چقدر به وب‌سایت شما ضربه زد؟

نبودن یک‌باره سایتی که زنده است و افرادی روی آن در حال فعالیت هستند، اتفاق خوبی نیست و کاربران را نگران می‌کند. حتی کاربران ما در خارج از ایران خیلی نگران شده بودند اما ما فضا را آرام کردیم. ضمن اینکه کاربران هم ما را همراهی کردند و ریزش کاربر زیادی هم نداشتیم.

در چنین مواقعی باید به دنبال راهکار باشیم، چون نباید بگوییم به خاطر چنین فضایی و به خاطر تعدد مجوزها و نهادهای تصمیم‌گیر، پس ما کار نمی‌کنیم و از میدان بیرون می‌رویم. این یعنی خالی‌کردن یک فضای بزرگ و پر از فرصت کار. بنابراین نباید از ترس پیش‌آمدن مشکلات و از ترس فیلترشدن یا برخوردهای اشتباه، از کارکردن امتناع کنیم.

در مورد میزان بازدید از وب‌سایت‌تان صحبتی نکردی؛ فکر می‌کنم در مورد عدم راه‌اندازی استارتاپ روی نیازهای سبک زندگی ایرانیان، برداشت دیگری هم می‌توان داشت و آن اینکه خود کاربران ایرانی هم انگار هنوز با در میان گذاشتن مسائل خصوصی‌شان حتی با هویت نامشخص مشکل دارند. مثلا به نظر من اینکه نی نی سایت بعد از ۱۴ سال، ۷۵۰هزار کاربر ثبت‌نامی دارد، حتی نسبت به جمعیت زنان کشور، آمار بالایی نیست.

تعداد کاربران ثبت‌نامی یک طرف است و تعداد بازدیدها طرف دیگر ماجراست. در واقع به صورت روزانه، حدود ۸۰۰هزار نفر از نی‌نی‌سایت بازدید می‌کنند. این عدد نشان می‌دهد که بسیاری از این افراد کاربر ثبت‌نامی ما نیستند اما به صورت خاموش در نی نی سایت حضور دارند و از مطالب ما استفاده می‌کنند. پس مخاطبان‌مان بسیار بیشتر از کاربران ثبت‌نامی ما هستند.

طی گزارشی از میزان کاربران ثبت‌نامی در  وب‌سایت نی‌نی‌سایت گفته بودید که به صورت ماهانه چه تعداد کاربر به وب‌سایت شما اضافه می‌شود. آمار جدیدی در این زمینه دارید؟

هر ماه ۱۸ هزار نفر در وب‌سایت نی‌نی‌سایت ثبت‌نام می‌کنند. این آمار در سال ۹۷، برای هر ماه تا ۱۵ هزار کاربر ثبت‌نامی بوده است. آمار دیگری هم دارم که می‌توانم به آن اشاره کنم؛ در ماه گذشته هر کاربر بیش از ۷دقیقه در وب‌سایت نی‌نی‌سایت زمان صرف کرده و بیش از ۱۰۷ میلیون صفحه در همان ماه گذشته بازدید شده است.

همانطور که اشاره شد در سال ۹۶، هجمه گسترده‌ای ‌علیه استارتاپ نی‌نی‌سایت شکل گرفت و با عناوین خیلی تندی به‌اصطلاح آن را کوبیدند. حتی عناوینی چون ترویج فساد، محتوای مجرمانه و تخریب بنیان خانواده، به نی‌نی‌سایت نسبت داده شد. ۲بار هم فیلتر شدید و البته از این قضیه عبور کردید. از ‌تجربه شیوه عبور از این چالش حرف بزنید.

در واقع از یک طوفان خیلی سخت عبور کردیم و خیلی اذیت شدیم، اما فیلتر شدیم و در فرایندهای پیچیده‌ای قرار گرفتیم، چون محتوا در ایران متولیان متنوعی دارد و هر‌کدام دیدگاه و ادعایی جداگانه دارند. ما بیانیه‌ای منتشر کردیم و به وجوه مثبت  استارتاپ نی‌نی‌سایت و خدماتش اشاره کردیم.

ضمن اینکه محتوا یک امر سیال است. مثلا امروز یا این ماه محتوایی مجرمانه یا ممنوع و… نیست اما ممکن است در ماه بعد باشد. بنابراین باید فضای تعامل وجود داشته باشد نه فضای فیلترینگ و بستن به یک‌باره سایت.

ما قبل از اینکه چنین هجمه‌هایی هم صورت بگیرد، خودمان محتوا را پایش می‌کردیم و فیلترهایی برای بعضی از اصطلاحات در نظر گرفته بودیم. بعد از این اتفاق هم، نظرات مغایر با قوانین کشور که خود ما هم موافقش نبودیم، حذف شد.

نی نی سایت چیست

چرا چنین مشکلاتی را پیش‌بینی نمی‌کنید؟ بالاخره ما در ایران با حساسیت‌های ویژه خودش زندگی می‌کنیم.

می‌شود پیش‌بینی کرد و خود ما فیلترینگ کلمه داریم. اما وقتی یک سایت جنبه شبکه اجتماعی پیدا کرده و گروه زیادی در آن به تبادل نظر می‌پردازند، نمی‌توان دائما به کاربران تذکر داد که این حرف را بزنید و آن را نزنید. البته برای مراقبت از کاربران، نی‌نی‌یار داریم. نی‌نی‌یارها ۲۴ساعته روی سایت حضور دارند.

این افراد وظیفه دارند که محتوای غیراخلاقی و مغایر با قوانین کشور را شناسایی کنند و چنین محتوایی خیلی سریع از سایت حذف می‌شود. اینقدر سریع این اتفاق می‌افتد که شاید چنین محتوایی به ایندکس گوگل هم نرسد. نی‌نی‌یارها به افراد تذکر می‌دهند و در صورت تکرار، کاربری‌اش را مسدود می‌کنند.

بخش دیگر مربوط به فیلترینگ کلمات است و بعضی از کلمات را نمی‌توان به کار برد. همچنین خود کاربران هم محتوای نامناسب را ریپورت می‌کنند. بنابراین اگر ۱۰ نفر از کاربران  وب‌سایت نی‌نی‌سایت تشخیص بدهند که محتوایی نامناسب است، آن موضوع و محتوا به صورت اتوماتیک معلق می‌شود و به نی‌نی‌یار برای بررسی بیشتر ارجاع داده می‌شود.

حتی اگر ۱۰ کاربر هم یک تاپیک را گزارش نکنند و تنها چند گزارش ثبت شود، نی‌نی‌یارها آن محتوا را بررسی می‌کنند و اگر مشکل داشته باشد، حذف می‌شود. برای رفع فیلترشدن، مجوزهایی هم نیاز بود که ما از ارشاد گرفتیم. به این صورت که برای محتوایی که توسط کاربران تولید می‌شود، مجوزی نیاز است که ارشاد آن را صادر می‌کند و ما الان آن مجوز را داریم.

نمونه‌هایی مانند استارتاپ نی‌نی‌سایت نشان می‌دهد که می‌توان در زمینه محتوا کسب‌ و کار راه‌اندازی کرد و موفق شد. اما افراد زیادی به این حوزه رغبتی نشان نمی‌دهند. دلیلش چه می‌تواند باشد؟

بچه‌ها در مورد محتوا نیازسنجی نمی‌کنند. در حالی که اگر نیازها را پوشش بدهید، مردم به سمت شما و کسب‌ و کارتان می‌آیند. البته داستان به این صورت نیست که هر‌کسی سایتی راه‌اندازی کند و مقداری محتوا در آن قرار دهد، موفق می‌شود.

اما اگر تخصصی وارد شود و نیازها را پوشش دهد، می‌تواند به نتایج خوبی برسد. خود ما از سال گذشته حمایت از استارتاپ‌ هایی را که در حوزه مادر و کودک فعالیت می‌کنند، آغاز کرده‌ایم، چون صدها ایده انجام نشده در همین حوزه مادر و کودک وجود دارد که می‌تواند زمینه راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق باشد.

الان افرادی که در این حوزه‌ها جدی کار کرده باشند، تعدادشان کم است. ایده هم خیلی مهم نیست و آنچه اهمیت دارد، شیوه اجرای ایده‌هاست. اما اغلب افراد به دنبال سرمایه‌گذار و گرفتن پول گنده‌ای برای راه‌اندازی کسب‌ و کار هستند. در حالی که نیازهای روی زمین مانده زیادی داریم که کسی به آنها توجه نمی‌کند.

وقتی شما در حوزه محتوا فعالیت می‌کنید، باید به انواع و اقسام تولید محتوا توجه کنید؛ یعنی محتوا دیگر صرفا محتوای متنی نیست بلکه ویدئو و پادکست هم باید بخشی از تولیدات یک کسب‌ و کار محتوایی باشد. ما اخیرا محتوای ویدئویی تولید کردیم که شیوه عکاسی بدون خطر و با موبایل از کودک را به والدین آموزش می‌دهد.

این محتوا با استقبال مواجه می‌شود، چون دائما در مورد خطرات عکاسی با موبایل از کودکان می‌شنویم اما کسی راهکاری برای آن ارائه نمی‌داد. پس محتوایی تولید شده که نیازی را پاسخ می‌دهد و بدون‌شک مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.

محتوا یک امر سیال است. مثلا امروز یا این ماه محتوایی مجرمانه یا ممنوع و… نیست اما ممکن است در ماه بعد باشد. بنابراین باید فضای تعامل وجود داشته باشد نه فضای فیلترینگ و بستن به یک‌باره سایت. ما قبل از اینکه چنین هجمه‌هایی هم صورت بگیرد، خودمان محتوا را پایش می‌کردیم و فیلترهایی برای بعضی از اصطلاحات در نظر گرفته بودیم. بعد از این اتفاق هم، نظرات مغایر با قوانین کشور که خود ما هم موافقش نبودیم، حذف شد

پس می‌توانیم بگوییم که اگر کسی واقعا حرفی برای گفتن دارد، می‌تواند امیدوار باشد که کسب‌ و کار موفقی داشته باشد و توجه سرمایه‌گذاران را هم به خودش جلب کند.

بله، اما الان برای راه‌اندازی کسب‌ و کار، نیازسنجی دقیقی انجام نمی‌شود و به همین دلیل افراد بیشتر نگاه می‌کنند که ببینند چه کسب‌ و کاری موفق شده، آنها هم شبیه همان را راه‌اندازی کنند و هزینه زیادی صرف کنند تا کاربرانی را از دست دیگر کسب‌ و کارها بیرون بکشند.

در حالی که حوزه‌هایی وجود دارد که توجهی به آنها نشده است. یک نکته را هم باید در نظر گرفت و آن این است که افرادی که می‌خواهند کسب‌وکار راه‌اندازی کنند، باید با ایده‌های تخصصی و نیچ‌مارکت شروع کنند اما فکر بزرگی داشته باشند.

خود ما به نکات ریز و درشت زیادی روی نی‌نی‌سایت توجه داریم. مثلا می‌توانستیم یک پلتفرم خارجی را کپی کنیم و کار را روی آن جلو ببریم، اما همه بخش‌های مختلف پلتفرم را در ایران و براساس نیازهای کاربران و توسط توسعه‌دهندگان ایرانی طراحی کردیم.

یک نکته دیگر هم وجود دارد که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران هم به دنبال کارهای سودده در کمترین زمان ممکن هستند، اما سوددهی محتوا امری زمان‌بر است. همچنین کارکردن روی یک نیاز، باید دغدغه بنیانگذار و سرمایه‌گذار هم باشد. همیشه نباید به این فکر بود که چگونه بیشترین پول را به دست آوریم بلکه همیشه باید توجه کنیم که آموزشی را به مردم منتقل کنیم که برای‌شان مفید باشد.

ما دغدغه عدالت آموزشی را داشتیم و سیستم نی‌نی‌سایت روی این دغدغه بنا شده است؛ یعنی کاربرانی از سراسر ایران بتوانند از خدمات و سرویس‌های  استارتاپ نی‌نی‌سایت استفاده کنند. در حالی که به صورت فیزیکی چنین امکانی برای‌شان فراهم نیست؛ به ویژه در دسترسی به متخصصان درجه یک و قابل اعتماد.

می‌توانی به عمده‌ترین چالش‌های حوزه محتوا، به صورت تیتروار اشاره‌ کنی؟

بحث اول محتوا، مربوط به هزینه‌هاست. بازگشت سرمایه در این حوزه، سریع اتفاق نمی‌افتد. تغییر نیازها در مورد نوع محتوایی که تولید می‌شود، چالش دیگری است، چون مثلا با توجه به نیازها، محتوای ویدئویی باید تولید شود و این محتوا بسیار هزینه‌بر است.

برای تولید این محتوا، تجهیزات و نیروی انسانی بیشتری مورد نیاز است. همچنین روند کار باید به صورتی باشد که کاربر به محتوا اطمینان کند، اما همچنان بخش مهم حوزه محتوا، نیازسنجی است، چون پیداکردن نیاز، کار آسانی نیست. برای پیداکردن نیازها هم مطالعه نیاز است و هم تجربه.

نکته مهم دیگر در حوزه محتوا این است که محتوا به چشم و دیده کاربر برسد. در غیر این صورت، زحمت تولید محتوا هدر رفته است. در این زمینه باید خیلی انتقادپذیر باشیم چون ممکن است کاربران آن محتوا را نپسندند.

بازاری که استارتاپ نی‌نی‌سایت در آن حضور دارد یعنی حوزه تخصصی مادر و کودک به لحاظ گردش مالی محاسبه‌ای رویش انجام شده است؟

آماری که می‌توانیم در مورد صحت و سقمش صحبت کنیم، بیشتر مربوط به تعداد مادران و میزان تولد است. از طرفی هر کودکی که به دنیا می‌آید، حداقل تا سن ۱۲ سالگی، نیازهایی دارد که باید رفع شود، اما در مورد مادران این نکته هم وجود دارد که یک زن ممکن است مادرشدن را چندین بار تجربه کند.

بنابراین خیلی نمی‌توان به آمار و حجم بازار به صورت دقیق اشاره کرد. فقط می‌توان گفت که مثلا در ایران در سال ۹۷، تقریبا هر روز بیش از ۴هزار نفر متولد شده‌اند. به‌طور کلی حوزه مادر و کودک، حوزه بزرگی است. البته آماری هم وجود دارد که نشان می‌دهد سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار تولد در ایران رخ می‌دهد. این نوزادان اغلب تا سن ۱۲سالگی و حتی بیشتر نیازهایی دارند که می‌تواند مورد توجه بچه‌هایی باشد که می‌خواهند براساس نیازها، کسب‌وکاری راه‌اندازی کنند.

استارتاپ نی‌نی‌سایت رقیب هم دارد؟

الان هیچ وب‌سایتی دقیقا مانند نی‌نی‌سایت کار نمی‌کند. البته هستند وب‌سایت‌هایی که مثلا تنها کلینیک هستند. شاید بتوان گفت که رقیب بخش کلینیک ما هستند. اما آنها اکثرا پولی کار می‌کنند. همچنین تالار گفتمان مانند آنچه که نی‌نی‌سایت دارد، در جای دیگری به این گستردگی وجود ندارد.

در بخشی از حرف‌هایت گفتی که قرار نیست کسب‌وکار شما، پاسخگوی همه نیازها باشد و افراد دیگری هم باید وارد این حوزه‌ها بشوند و به نیازهای مردم پاسخ بدهند. آیا این حرف به این معنی است که در آینده با نی نی سایت بزرگ‌تری به لحاظ اضافه‌کردن موضوعات و بخش‌های دیگر، مواجه نخواهیم شد و همین روند فعلی را در پیش خواهید گرفت؟ چون الان وب‌سایت‌های دیگری هم در حوزه سلامت در حال شکل‌گیری هستند که می‌توانند بخش زیادی از بازار را بگیرند و به رقیب شما تبدیل شوند؛ یعنی شاید بهتر باشد که نی نی سایت که تمرکز عمده‌اش روی کاربران و نظرات‌شان است، کمی هم به حوزه‌های خدماتی و سرویس‌دهی بپردازد.

هر تصمیمی باید براساس منابع مالی، نیازسنجی، منابع انسانی و… انجام شود. اما قطعا ما در آینده برنامه‌های بیشتری برای آموزش و ارائه سرویس و خدمات آنلاین خواهیم داشت؛ یعنی سرویس‌هایی که به صورت آنلاین به کاربران امکانات و خدماتی می‌دهند که نیازی نباشد برای آن خدمات به مکان‌های فیزیکی مراجعه کنند. این کارها در جهت گسترش و بزرگ‌ترکردن نی‌نی‌سایت انجام می‌شود و برای ما هم مهم است که بتوانیم نیازهای بیشتری از کاربران را مرتفع کنیم.

کاربران نی‌نی‌سایت را اغلب خانم‌ها تشکیل می‌دهند؛ در مورد نی نی سایت این بحث مطرح است که بیشتر مورد توجه قشری از زنان قرار دارد که وقت آزاد بیشتری دارند و شغل بیرون از خانه ندارند و بنابراین بخش زیادی از جمعیت زنان روی نی‌نی‌سایت حضور ندارند. با این دیدگاه موافقی؟

من با این نظر مخالفم، چون کاربرانی که روی نی نی سایت داریم، فقط خانم‌های خانه‌دار نیستند، بلکه از اقشار مختلف جامعه روی این وب‌سایت و در تالارهای گفت‌وگوی آن حضور دارند. بنابراین به این صورت نیست که کاربران نی نی سایت صرفا دایره محدودی از خانم‌های خانه‌دار باشند.

ما زنانی با تخصص‌هایی چون پزشکی، مهندسی، برنامه‌نویسی و… را روی نی‌نی‌سایت می‌بینیم که نظرات‌ و تجارب‌شان را با دیگر زنان به اشتراک می‌گذارند. بنابراین حضور در نی‌نی‌سایت برای وقت‌گذرانی نیست بلکه از نوع سوالات و تاپیک‌ها و محتوایی که کاربران تولید می‌کنند، می‌توان متوجه شد که آنها برای رفع دغدغه‌ای که دارند و نیازی که با آن مواجه شده‌اند، به وب‌سایت ما می‌آیند. در واقع نی‌نی‌سایت جایی برای گفتن مسائلی است که شاید آدم‌ها نمی‌توانند با هیچ‌کس دیگری آن را در میان بگذارند.

گروه استارتاپ نی‌نی‌سایت

اجتماع چندصد‌هزار نفری زنان ایران

اما این شبکه بزرگ اجتماعی چگونه به وجود آمده است و چه دلایلی موجب شده تا بتواند روند رو به رشدی را تجربه کند؟ در این گزارش کوتاه به بررسی هر‌چه بیشتر این شبکه اجتماعی زنانه می‌پردازیم.

۱۴ ساله هستیم

۱۴ سال پیش یعنی در سال ۱۳۸۴، خانم و آقایی با پیشه پزشکی، با رصد وب‌سایت‌های خارجی و با تجربه پزشکی که خودشان داشتند، نی‌نی‌سایت را راه‌اندازی کردند. حدود ۴ سال این وب‌سایت را اداره کردند اما در ادامه و در سال ۸۸، این وب‌سایت را فروختند.

مالک جدید با توجه به ظرفیت‌هایی که در این حوزه می‌دید، برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه و رشد آن انجام داد. در حال حاضر نی‌نی‌سایت ‌‌در مالکیت مجموعه فست‌کلیک قرار دارد و ۱۴ساله است؛ وب‌سایتی که به میعادگاه زنان و مادران ایرانی تبدیل شده است.

تبادل نظر و مطرح‌کردن مشکلات و در میان نهادن مسائلی مربوط به کودکان، سلامت و خانواده موجب شده تا یک جامعه بزرگ از زنان و مادران دور هم جمع شوند و با در میان نهادن تجارب زیسته خودشان، به رفع مشکلات همدیگر کمک کنند.

۳سال است که محمدرضا رحمانی به‌عنوان مدیر اجرایی نی‌نی‌سایت کارش را شروع کرده است. اما نی‌نی‌سایت الان یک استارتاپ است یا نه؟ رحمانی در پاسخ به این سوال می‌گوید: ۱۴‌سال است که در حال فعالیت است اما بسیاری از بخش‌های آن طی ۳سال اخیر راه‌اندازی شده‌اند. از جمله بخش کلینیک آن که ۱۵۷‌پزشک و کارشناس هم با آن همکاری می‌کنند. بخش پلتفرم‌ها هم همینطور. این پلتفرم‌ها همگی بومی و براساس نیازهای کاربران ایرانی طراحی و اجرا شده‌اند. بنابراین بخش‌های استارتاپی مختلفی به نی‌نی‌سایت اضافه شده است.

نیاز تخصصی، پاسخ تخصصی

در پلتفرم کلینیک نی‌نی‌سایت، کاربران از نظرات متخصصان استفاده می‌کنند. در بخش تبادل‌نظر کاربران نظر همدیگر را در مورد مسائل‌شان می‌پرسند و می‌بینند اما اگر بخواهند نظر متخصص را هم در مورد مشکلی که دارند، بدانند، سوال‌شان را در بخش کلینیک مطرح می‌کنند و نی‌نی‌سایت سوال را برای پزشک متخصص ارسال می‌کند و جواب را دریافت کرده و در سایت منتشر می‌کند.

نی‌نی‌سایت تاکنون همه خدماتی که به کاربرانش ارائه داده، به صورت رایگان بوده است. محمدرضا رحمانی در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که نی‌نی‌سایت به سمت و سویی حرکت کند که از کاربرانش هزینه دریافت کند، می‌گوید: هر اتفاقی ممکن است بیفتد، اما فعلا چنین تصمیمی وجود ندارد.

نخستین و بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی مادران در ایران کارش را با بخش مقالات و یک انجمن شروع کرده و هدف اولیه‌اش انتقال تجربه مادران به همدیگر بوده است. در تالار گفت‌وگوی نی‌نی‌سایت، مادران مشکلات و مسائل‌شان را مطرح کرده و بقیه در موردش نظر داده یا پیشنهاد می‌دهند.

البته صرفا مادران در این تالارها حضور ندارند بلکه خانم‌های مجرد هم در نی‌نی‌سایت فعال هستند. در واقع نی‌نی‌سایت یک شبکه اجتماعی مادران و بانوان است و به همین دلیل هم بیش از ۹۰درصد از کاربرانش خانم هستند.

 استارتاپ موفق نی‌نی‌سایت در سایر کشورها

رحمانی در مورد جایگاهی که نی‌نی‌سایت در سایر کشورها دارد نیز حرف زده است: نی‌نی‌سایت در کشورهای مختلف رتبه الکسای قابل توجهی دارد و کاربرانی از کشورهای مختلف به دست آورده است؛ یعنی کشورهایی که میزان مهاجرت ایرانی‌ها به آنها زیاد است.

نی‌نی‌سایت در کانادا رتبه ۱۱۰۰ را دارد، در افغانستان رنک الکسای ۳۴۵ را به دست آورده است، در استرالیا رنک ۹۵۰۰، در آلمان ۱۳۸۷، در آمریکا ۶۴۰۰، در انگلیس ۱۷۰۰، در امارات متحده عربی ۳۶۷ و… نی‌نی‌سایت از این لحاظ قابل توجه است، چون یک سایت تخصصی است و عمومی نیست.

در واقع تمرکز نی‌نی‌سایت روی نیچ‌مارکت حوزه مادر و کودک، موجب شده که خیلی تخصصی در این زمینه کار کند و بتواند پاسخگوی بخش اعظمی از سوالات و دغدغه‌های مادران و کودکان ایرانی نه‌تنها در ایران بلکه در سایر کشورها هم باشد.

 

2 دیدگاه
  1. سمنگان می‌گوید

    چرا نی نی سایت قطعه؟

  2. پرویز زاهد می‌گوید

    برخی اطلاعات اقای رحمانی نادرسته. سایت اسفند ۹۰ و.اگذار شده در سال ۸۹ فیلتر شد برای اولین بار و بیست و یک روز طول کشید . یک بار مشکل سخت افزاری پیش امد و دو هفته داون بود. بعد ها دو بار دیگر فیلتر شد و زود برطرف شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.