کوچه؛ یادآور خاطرات خوب

0

آدم فقط به آب و نان و هوا زنده نیست، آدم به آدم زنده است! چیزی که این روزها با وجود زندگی مدرن و پرمشغله­‌ شهری، خیلی کمرنگ یا حتی گم شده است. ارتباط با انسان‌های واقعی در دنیای واقعی، نیاز جدی انسان امروز است.

شنبه­‌ گذشته، طی مراسم افتتاح مرکز تخصصی بازیافت MRF در منطقه­‌ ۲ شهرداری تهران، اپلیکیشن شبکه­‌ اجتماعی «کوچه» با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، جمعی از شهرداران مناطق و مدیران ارشد شهرداری تهران، توسط وحید سلطانی، مدیر اجرایی این محصول، معرفی و ارائه شد.

این اپلیکیشن محله‌­محور، ضمن حفظ اطلاعات شخصی و حریم خصوصی کاربران، در راستای بهبود روابط سازنده بین همسایه­‌ها، امکانات متنوع، جذاب و کاربردی را فراهم کرده‌ که تا‌کنون در منطقه ۲ شهرداری تهران در محله‌­های سعادت‌آباد، شهرک غرب، صادقیه، مرزداران، کوی نصر، ستارخان، شهرآرا، کوی فراز، شهرک پرواز، سپهر، سرو و بخش‌هایی از منطقه­‌ ۵ تهران در محله­‌های ابوذر، فردوس و پونک به شهروندان عرضه شده است. نکته‌ قابل توجه این است که­ در مدت ۳هفته، بیش از ۱۰هزار کاربر در این اپلیکیشن ثبت‌نام کرده­‌اند.

شهرداری منطقه­‌ ۲ تهران همراهی ارزشمندی در بخش «بازیافت» اپلیکیشن «کوچه» داشته است. با این وجود رسیدن به شرایط مطلوب به‌طور خاص در حوزه بازیافت، مستلزم تداوم همراهی از سوی شهرداری تهران است. طبق برنامه تا پایان امسال تمامی محله‌­های مناطق مختلف تهران و در فاز بعدی دیگر شهرهای کشور تحت پوشش این اپلیکیشن قرار خواهند گرفت.

این محصول توسط شرکت پویا با‌سابقه­‌ترین شرکت دانش‌بنیان ایران تولید شده‌ که خدمات آن شامل موارد زیر است:

کوچه‌­گردی‌

بخش کوچه‌­گردی، فضایی برای به اشتراک‌گذاشتن اخبار خوب، تصاویر زیبا و سخنان دلنشین است. بخش کوچکی نیز اختصاص به اخبار ناخوشایند دارد تا از طریق آگاهی نسبت به این حوادث، ساکنان هر محله بتوانند با کمک یکدیگر از میزان آنها بکاهند.

چارسوق‌

اینجا بازار کوچه است!

– برای فروش ابزارآلات، خودرو و وسایلی که بلااستفاده هستند‌

–  برای خرید یا فروش اشیای دسته دوم

ارائه‌ تولیدات خانگی مثل: غذای خانگی، زیورآلات دست­ساز و غیره‌

– اطلاع­‌رسانی در مورد تخصص و یا مهارت‌­های خاص افراد، مانند‌ تدریس خصوصی، انجام امور فنی، خدماتی و غیره‌

– برای اجاره­، خرید و فروش ملک یا کالای موردنظر

مژدگانی‌

– چنانچه هر‌گونه مدارک، طلا، کیف پول و اشیای ارزشمند دیگر در محله پیدا شود، برای یافتن صاحب آن، می‌­توان همسایه­‌ها را در این بخش مطلع کرد.

– اگر شیء ارزشمند یا مدارک افراد گم شود، می‌­توان برای پیداکردن آن با اطلاع­‌رسانی در بخش مژدگانی از همسایه­‌ها کمک گرفت.

معاشرت

در این بخش درباره­‌ رویدادها، قرار­های ملاقات­ و گردهمایی­‌ها اطلاع­رسانی صورت می‌­گیرد. امروز‌ به جهت وجود مشغله­‌ فراوان و مسافت‌­های طولانی، میزان معاشرت و آشنایی با افراد دیگر در فضای واقعی بسیار کم شده است. هدف از معاشرت، تعامل و آشنایی بیشتر همسایه‌­ها با یکدیگر و به تبع آن ایجاد روابط سازنده و حمایتی است.

در معاشرت می‌­توان درباره­‌ این موارد اطلاع ­رسانی کرد:

–  دورهمی‌­هایی مثل: بازی­‌های گروهی، جلسات کتابخوانی، مراسم و آیین­‌های دینی و ملی و غیره،

– فعالیت­هایی مانند: ورزش صبحگاهی، کوهنوردی، بازدید از موزه‌­ها و مکان­‌های تاریخی، خرید دسته‌جمعی، عیادت از بیماران و غیره،

نظرسنجی‌

هدف از این بخش، مشارکت ساکنان محله‌­ها و داشتن روحیه‌­ای فعال و مسئول در قبال جامعه­ است.

– این بخش محدود به نظرسنجی نیست و رأی‌­گیری نیز می‌­تواند مبنای عمل باشد؛

– به صورت جمعی، درباره‌ تاریخ، مکان و نحوه­‌ برگزاری رویدادها، گردهمایی­‌ها و قرارهای ملاقات، تصمیم­‌گیری صورت می­‌گیرد؛

– برای تعامل بهتر با ارگان­های عمومی از قبیل شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان آتش­نشانی، سراهای محله­ و غیره، می‌­توان پیشنهاد داد و نظرسنجی کرد. همچنین در بخش نظرسنجی می‌­توان میزان رضایتمندی از نهادهای عمومی را به صورت کاملا رسمی اعلام کرد.

هشدار:

ساکنان هر محله در بخش هشدار، یکدیگر را از مسائلی که نیاز به اطلاع­رسانی دارند، آگاه می­‌کنند؛ مانند:

– موارد مشکوک در کوچه یا خیابان (مانند احتمال سرقت خودرو و منازل یا هر مورد مشکوک امنیتی)

– مسیر یا معبری که به طور موقت بسته شده است

– اطلاعاتی درباره­‌ قطع‌شدن موقتی آب، گاز و یا برق

– یخ‌زدگی معابر، خیابان‌­ها و غیره.

آژیر‌

– افرادی که در زمینه‌­­های مربوط به فوریت­‌های پزشکی، بلایای طبیعی، مسائل امنیتی و اطفای حریق، مهارت­ یا اطلاعاتی دارند، این بخش را فعال می­‌کنند تا در صورت نیاز همسایه­‌ها به کمک آنها بشتابند.

– اگر فردی دچار حادثه­‌ای شود و نیاز به کمک اورژانسی تا قبل از رسیدن نیروهای متخصص امدادی داشته­ باشد، می‌­تواند همسایه­‌هایی را که در این زمینه تخصص و مهارت دارند، به منظور کمک­رسانی با خبر کند.

بازیافت

بخش زیادی از کالاهای مصرفی سرانجام به زباله تبدیل می­‌شوند. کوچه در بخش بازیافت خود با همکاری شهرداری، این امکان را فراهم آورده تا بتوان پس از تفکیک زباله­‌های تر و خشک و جمع­آوری زباله­‌های قابل بازیافت، با اعلام در بخش «بازیافت»، پیمانکاران شهرداری را مطلع کرد تا برای تحویل گرفتن مواد قابل بازیافت به محل سکونت افراد مراجعه کنند.

برای بازیافت زباله‌­ها باید مواد قابل تجزیه مثل پسماندهای مواد غذایی را از مواد قابل بازیافت در زباله­‌ها جدا کرد. شیشه، کاغذ، پلاستیک و انواع فلزات از جمله موادی هستند که بازیافت می­‌شوند.

مشارکت افراد جامعه در اجرای مدیریت پسماند و بازیافت زباله‌­ها، سبب کاهش هزینه‌­ها و آلودگی، صرفه­جویی در مصرف منابع طبیعی و انرژی و حفظ بهداشت محیط زیست می­‌شود؛ چرا‌که می­‌توان برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده کرد. همچنین عمل بازیافت سبب می­‌شود که فضای کمتری برای دفن زباله‌­ها نیاز باشد.

محیط زیست‌

حیات بشر به محیط زیست گره خورده، محیط‌زیستی که با مشکلات و چالش‌­های فراوانی روبه‌رو‌ست، از جمله: افزایش زباله­‌ها به دلیل رواج مصرف­‌گرایی، کاهش حجم آب‌­های زیرزمینی، خشکسالی، آلودگی هوا، خشک‌شدن دریاچه­‌ها و غیره. یکی از راه‌­های مقابله با این چالش­‌ها ارتقای آگاهی و فرهنگ‌­سازی در راستای درک بهتر ارزش‌­های محیط زیست و ایجاد مسئولیت اجتماعی در قبال آن در بین افراد جامعه است.

در این بخش افراد جامعه در کنار یکدیگر به تقویت فرهنگ حمایت از محیط زیست می‌­پردازند و به سوی تعاملی صحیح با محیط زیست قدم برمی‌­دارند. می­‌توان درباره­‌ مشکلات و موضوعات مربوط به محیط­زیست گفت‌وگو کرد، از دانش و تجربه‌ یکدیگر برای یافتن راه­حل‌­هایی سودمند بهره گرفت، حتی می‌­توان پیشنهادهایی به بخش دولتی و نهادها ارائه کرد تا مشارکتی آگاهانه و فعال در حفظ محیط زیست داشت. البته نباید از زیبایی­‌های محیط و طبیعتی که در آن زندگی می‌­کنیم، غافل شد.

گروه‌­ها‌

در «کوچه» می‌­توان گروه­‌های دلخواه را با موضوعات مختلف تشکیل داد و به بحث و تبادل نظر با همسایه‌­ها پرداخت. مطالب هر گروه فقط برای اعضای همان گروه قابل رویت است. این گروه­‌ها کمک می‌کنند تا مطالب و گفت‌وگوهای مختلف دسته ­بندی شوند؛ مثلا مدیر ساختمان می‌­تواند گروهی مخصوص شارژ و قبوض ماهیانه تشکیل دهد و اطلاعات مربوط به این قبیل مسائل، در این گروه قرار گیرد. همچنین می‌­توان برای رویدادها و گردهمایی‌­هایی که در معاشرت پیشنهاد داده می‌­شود، گروه­‌هایی ایجاد کرده و به جزئیات آن پرداخت و یا عکس‌های مربوط به آن معاشرت را با کسانی که در آن شرکت داشته‌­اند، به اشتراک گذاشت.

این اپلیکیشن محله‌محور، ضمن حفظ اطلاعات شخصی و حریم خصوصی کاربران، در راستای بهبود روابط سازنده بین همسایه‌ها، امکانات متنوع، جذاب و کاربردی را فراهم کرده‌ است

تیک آبی‌

کوچه برای مشخص‌کردن اینکه اطلاعات ارائه‌شده توسط کاربران به هنگام ثبت‌نام درست و مورد تایید است، نشانه‌­ای را با عنوان و شکل «تیک آبی» درنظر گرفته ‌که تایید این اطلاعات را نشان می­‌دهد (اطلاعاتی از قبیل: نام، نام­خانوادگی، کد ملی، آدرس و غیره که با تصویر کارت ملی افراد تطابق داده خواهد شد). این علامت پس از تایید هویت کاربر، در کنار نام کاربری او قرار خواهد گرفت. بنابراین می­‌توان مطمئن شد که با افرادی با هویت حقیقی در ارتباط هستیم و با آسودگی خیال، روابطی امن و سالم را با همسایگان تجربه کنیم.

نمره‌‌ اجتماعی‌

برای داشتن جامعه‌­ای بهتر و شناخت درست‌­تر کسانی که نمی­‌شناسیم و قصد برقراری ارتباط با آنها را داریم، نمره­ اجتماعی راهگشا خواهد بود.

– برای این منظور می‌­توان به صفحه­‌ پروفایل کسانی که برای شما شناخته­ شده هستند، مراجعه کرده و از ۵ به ایشان نمره داد.

– دادن نمره‌ اجتماعی به افراد باعث می­‌شود که‌ (۱) فرد خود را از منظر دیگران ارزیابی ­کند، درباره­‌ تصور افراد جامعه نسبت به خود آگاه شود و برای بهبود نمره­‌ اجتماعی خود تلاش کند، (۲) افرادی که نمره­‌ اجتماعی خوبی دارند، از طرف همسایه­‌ها برای داشتن رفتاری سالم و مناسب مورد تشویق قرار می­‌گیرند و انگیزه­‌ آنها برای حفظ و بهبود رفتارهای درست، حفظ خواهد شد، (۳) افراد یکدیگر را بهتر می‌­شناسند و ملاحظات لازم را در روابط خود لحاظ می­‌کنند؛ به عنوان مثال، افراد می‌­توانند انتخاب کنند در چه رویدادهایی شرکت کنند، با چه افرادی تعامل داشته باشند یا نسبت به کسانی که با فرزندان­ آنها در ارتباط هستند، شناخت پیدا کنند.

– کارکرد این بخش به معنی حذف افراد با نمره­‌ اجتماعی پایین نیست، بلکه هدف «کوچه» توجه بیشتر این افراد به خواسته‌­ها و قوانین زندگی اجتماعی و تلاش آنها برای بهبود این نمره است.

جهت دریافت نسخه­‌ اندروید برنامه­‌ «کوچه» می­‌توانید به پلی­‌استور و کافه‌­بازار و برای دریافت نسخه‌ وب اپلیکیشن آن به نشانی اینترنتی www.coocheh.com  مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.