کرونا چگونه بر فین تک تأثیر خواهد گذاشت

تاثیر کرونا بر فین تک

0

با فروپاشی بازارهای مالی و کل کشورهایی که در قرنطینه قرار دارند، مشخص نیست چه اتفاقی برای صنعت فین تک بعد از همه‌گیری جهانی می‌افتد.
اثرات هرج‌ومرج ناشی از شیوع کروناویروس فقط به بازارهای مالی محدود نمی‌شود، بلکه فعالیت‌های تجاری در طیف گسترده‌ای از صنایع را شامل می‌شود انتشار اطلاعات نامعتبر درباره کووید-۱۹ در بین مصرف‌کنندگان ترس ایجاد ‌کرده و مسئله را بغرنج می‌کند.
به گفته اویلر هرمس، ضرر و زیان ناشی از این بیماری همه‌گیر در تجارت را می‌توان بالغ بر ۳۲۰ میلیارد دلار در هر بخش تخمین زد که معادل هزینه سالانه جنگ تجاری ایالات‌متحده و چین است.
این اولین یا آخرین وضعیت اضطراری جهانی نیست. شرکت‌های فین تک و بانکی قرن بیست‌ویکم باید در چنین شرایطی آماده فعالیت شده و وارد عمل شوند و تصمیمات درست اتخاذ کنند. مانند هر عقب‌افتادگی قابل‌توجه در بازار، فرصت‌ها در نهایت از میان اختلالات شکل می‌گیرند.

تاثیر منفی

ترس و وحشت و اقدامات قرنطینه به‌شدت روی هزینه‌های مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد. پروازهای لغو‌شده، فروشگاه‌های بسته و رعایت فاصله اجتماعی باعث افت حجم معاملات در کلیه سطوح اقتصاد شده است. این بدان معناست که شرکت‌های فین تک در بخش پرداخت‌هایی مانند Square، Stripe یا Chime درآمد کمتری را جمع می‌کنند و این امر بر سودآوری و ارزیابی آنها تأثیر منفی می‌گذارد.
ویزا و مسترکارت، هر دو به سهامداران درباره کاهش سریع و پیش‌بینی‌شده در تجارت بین مرزی و هزینه‌های مربوط به مسافرت هشدار داده‌اند که فروش مورد انتظار آنها از ۴درصد به ۲درصد کاهش یافته است. انتظار می‌رود که بودجه سرمایه‌گذاران بنگاه‌های اقتصادی موجود و شرکت‌های جدید از زمانی که مصرف‌کنندگان به سمت سرمایه‌گذاری‌های ایمن‌تر می‌روند، کاهش یابد و به‌طور بالقوه منجر به کاهش معاملات M&A می‌شوند که شامل انواع مختلف معامله ازجمله ادغام، تملیک، اتحاد، پیشنهادهای مناقصه، خرید دارایی و مدیریت خرید است. برای معاملات عمومی فین تک، کاهش قیمت سهام به‌معنای افزایش هزینه سرمایه است. ادغام با سرمایه‌گذاران مرتبط با هزینه‌های بودجه بالاتر است، بازار بی‌ثبات می‌تواند عامل افزایش ارزش‌های پایین باشد. بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی ریزرو فدرال (The Federal Reserve) و سایر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان برای کمک به بازارها و جلوگیری از رکود جدید جهانی نرخ بهره را کاهش داده‌اند. زیرا تقاضا روند روبه‌کاهش را طی می‌کند و بانک‌های تجاری شاهد افت شدید حاشیه سود و کاهش درآمد مشتریان تجاری و هزینه‌های معاملات است.
الكس مالشف، مدیرعامل SDK.finance، برای پاسخ به اینكه آیا کووید-۱۹ روی بانكداری و فین تک تأثیر خواهد گذاشت، نظرات خود را ارائه می‌دهد: «احتمالا بانك‌ها تصمیمات لازم را برای تأمین ركود احتمالی به تأخیر می‌اندازند. این بحران، فرصت‌هایی را برای کسانی فراهم می‌کند که نیازهای مردم را درک می‌کنند و با وجود مخاطرات پیش‌آمده در بازار، هدایت آن را در دست می‌گیرند و تا جایی که امکان‌پذیر باشد در جهت درست پیش می‌روند.»

corona-effect-on-fintech

پرداخت‌های غیرمستقیم

برای جلوگیری از شیوع این بیماری، بانک‌های مرکزی موظف به قرنطینه و ضدعفونی‌کردن اسکناس‌هایی شدند که از طریق بانک‌های محلی وارد بانک مرکزی می‌شوند. یک جایگزین بسیار ایمن‌تر و راحت‌تر برای پول نقد، استفاده از پرداخت‌های غیرمستقیم است که سازمان بهداشت جهانی افراد را تشویق می‌کند تا در این شرایط آن را رعایت کنند.
با ادامه همه‌گیری این بحران انتظار داریم شاهد افزایش قابل‌توجهی در حجم گسترده در زمینه پرداخت‌های غیرمستقیم باشیم. اگر ارائه سیستم پرداخت‌های غیرمستقیم از سوی بانک و شرکت پرداختی‌تان تابه‌حال اولویت نداشته است، اکنون زمان مناسبی برای پیگیری سریع جهت استفاده از تلاش‌های نوآورانه دیجیتالی است.

بانکداری بدون شعبه

ترس از آلوده‌شدن و اقدامات قرنطینه باعث می‌شود تا مشتریان از شعب بانکی دور شوند. نرخ بهره پایین و هزینه‌های اجاره بالا، دلایل تغییر شیوه بانکداری به‌سمت بانکداری بدون شعبه است که مشخص نیست تا چه زمان ادامه خواهد داشت. با این‌حال، به‌دلیل یک اقتصاد پررونق، اکثر بانک‌ها جایگزین‌کردن نرم‌افزار قانونی خود و فرایندهای تجاری قدیمی را به تعویق انداختند.
شیوع کروناویروس زمان بسیار خوبی برای حرکت به‌سمت تجربه بانکی بدون شعبه است. این رویکرد نه‌تنها برای افراد در مناطق دور‌افتاده قابل دسترسی است و نسل‌های جوان آن را ترجیح می‌دهند، بلکه بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

ارتقای بانکی

بانک‌های قانونی و اتحادیه‌های معتبر به‌طور فزاینده مشتریانی که از راه‌حل‌های دیجیتالی برتر بانک‌ها استفاده می‌کنند را از دست می‌دهند. در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها به‌سمت‌وسوی مدرنیته‌شدن پیش می‌روند و عملکردها و قابلیت‌های جدید را برای محصولات قانونی از طریق کار‌کردن با شرکت‌های فین تک اضافه می‌کنند.
افزایش تقاضا برای نرم‌افزار بانکداری دیجیتالی در زمانی که به‌جز بودجه گزینه دیگری وجود ندارد، می‌تواند فین تک را تقویت کند. برخی دولت‌ها سعی می‌کنند تا اثرات شیوع این بیماری را با تشویق شرکای فین تک کاهش دهند. مقررات فین تک در کره جنوبی ساده است و چین اعلام کرد که تلاش‌های این کشور به پیشبرد تصویب قوانین و مقررات فین تک کمک کرده است.
رکودهای تجاری غیرعادی نیست. آن دسته از شرکت‌هایی که شرایط جدید بازار را می‌شناسند و خود را با آن تطبیق می‌دهند، شانس این را دارند که از شرکت‌های تأسیس‌شده بهتر عمل کنند.
بازارهای سهام در سراسر جهان طی هفته‌های گذشته در میان ترس‌های گسترده پیرامون شیوع کروناویروس روند نزولی داشته‌اند. در حال حاضر دنیا در شرایط اضطراری بهداشت جهانی قرار دارد كه اختلالات اساسی را برای تأمین زنجیره‌ها و تجارت جهانی تهدید می‌كند، در شرایطی كه این سؤال برای مردم پیش آمده است که اثر جهانی‌شدن این بحران چیست.
اگر مردم سفرهای خود را محدود کنند، آنها در اصل هزینه کمتری برای کارت‌های اعتباری خود اختصاص می‌دهند. ویزا قبلا از کاهش شدید تجارت بین مرزی خود خبر داده است. سهام آنها تا ۱۲ درصد از زمان اوج بازار در ۱۹ فوریه کاهش یافته است. اگر ویروس به‌سرعت در هرجایی گسترش یابد، مردم از ترس ابتلا مجبورند از اجتماع‌کردن بپرهیزند و صرف ناهار در مکان‌های عمومی و خرید خود را کاهش دهند. فناوری‌هایی مانند Square، که به مشاغل کمک می‌کند روش پرداخت از طریق کارت‌های اعتباری را بپذیرند و معاملات خود را با این روش انجام دهند، می‌تواند تأثیر منفی بگذارد.

فوربس گزارش داد: در زمانی که سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری در سطوح بی‌سابقه‌ای ارزش‌های شرکت‌های فین تک را ارزیابی می‌کنند، رکود بازار سهام، واکنش زنجیره‌ای ارزش‌های پایین‌تر و عدم بودجه را آغاز می‌کنند. برای برنامه‌های سرمایه‌گذاری مانند Betterment و Wealthfront، کاهش قیمت سهام به‌معنای درآمد کمتر است، زیرا آنها هزینه‌های خود را به‌عنوان درصد دارایی‌های مشتری تحت نظر مدیریت شارژ می‌کنند. کارشناسان می‌گویند که اگر تکرار رکود سال ۲۰۰۱ به همین ترتیب پیش رود، آن زمان حباب فناوری از بین می‌رود، بسیاری از فناوری‌های آینده قادرند با سرنوشت مشابهی روبه‌رو شوند زیرا در دریافت بودجه با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد.AsiaTechDaily با توجه‌ به تأثیرات کروناویروس در فین تک ها کار بسیار بزرگی انجام داده است. مسئله اصلی که در این مشاهدات حائز اهمیت شد، کند‌شدن اساسی معاملات در همه سطوح از زنجیره‌های عرضه گرفته تا خرده‌فروشی و کنفرانس‌ها تا پارک‌های موضوعی کاملا مشهود است. معاملات کمتر در نهایت به‌معنای جمع‌آوری بودجه کمتر توسط فین تک هاست. حتی جشنواره فین تک در هند که قرار بود در تاریخ ۴ و ۵ مارس در بمبئی برگزار شود، به دلیل ترس از شیوع کروناویروس به تعویق افتاد و هنوز تاریخ جدیدی اعلام نشده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.