کامنت ماینر، محتوای پاکیزه به شما می‌دهد!

0

 از همین رو استارتاپ‌هایی مانند «کامنت‌ماینر» به نشانی commentminer.com‌ می‌توانند در این زمینه کاربردی باشند. سجاد خطیری و احمد اسدی که از دوران راهنمایی با هم دوست و شریک بوده‌اند، بنیانگذاران این استارتاپ هستند. هر دو ۲۵سال‌ دارند و ‌لیسانس خود را در رشته نرم‌افزار از دانشگاه امیرکبیر گرفته‌اند. در حال حاضر نیز هر دو دانشجوی ارشد هستند. سجاد، تحصیلات خود را در همین رشته در دانشگاه شریف ادامه می‌دهد و احمد، درحال گذراندن دوره ارشد در رشته هوش مصنوعی در دانشگاه امیرکبیر است. ایده کامنت‌ماینر، براساس پروژه‌ای که احمد در دوره کارشناسی ‌روی آن کار می‌کرده، به ذهنشان می‌رسد. پروژه احمد در زمینه فیلترینگ محتوای غیر‌اخلاقی در شبکه‌های اجتماعی بود که پس از پایان دوران لیسانس تصمیم می‌گیرند آن را گسترش دهند و تجاری کنند. با سجاد هم‌صحبت شدیم تا داستان شکل‌گیری استارتاپشان را برایمان روایت کند. «‌ما دوستانی داشتیم که در حوزه سامانه‌های آنلاین پرکاربرد در ایران مانند شبکه‌های اجتماعی مختلف یا بازی‌های آنلاین کار می‌کردند. محتوایی که کاربران در این سامانه‌ها تولید می‌کردند برای اینکه برای سایر کاربران نمایش داده شود، نیازمند نظارت و تحلیل بود. تا قبل از این، اپراتورها این کار را انجام می‌دادند به این ترتیب که هر محتوایی را که تولید می‌شد، بررسی می‌کردند و در صورتی که از هر نظر مناسب بود، آن را منتشر می‌کردند. این فرآیند هزینه‌های زیادی را به این کسب‌وکارها تحمیل می‌کرد. علاوه بر این، اطلاعاتی که کاربران در این سامانه‌ها تولید می‌کردند، اطلاعات با‌ارزشی بود که تحلیل این داده‌ها می‌توانست برای سامانه‌های آنلاین کاربری باشد. از طرفی درخواست‌های پشتیبانی از طریق چت، فرآیند دیگری بود که در سامانه‌های آنلاین نیاز به نظارت مداوم داشت و هزینه پشتیبانی برای این سامانه‌ها نیز بسیار بالا بود. ما با بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که وجود یک سیستم هوشمند که بتواند تعاملات بین کاربران و اپراتورها را یاد بگیرد و تا حدی جایگزین اپراتورها شود، می‌تواند کاربردی باشد تا از طرفی سرعت فرآیندها افزایش پیدا کند و از طرف دیگر در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.»

  •   کارکرد کامنت ماینر

کامنت ماینر به دنبال هوشمند‌کردن سامانه‌های آنلاین تعاملی مبتنی بر متن با کاربران آنهاست که این متن می‌تواند به صورت کامنت باشد یا اینکه به صورت چت آنلاین یا ایمیل با بخش پشتیبانی. «‌خدماتی که در کامنت ماینر به کسب‌وکارها ارائه می‌شود شامل این موارد است: سرویس‌های نظارتی ‌روی محتوای متنی (که شامل تشخیص محتوای توهین‌آمیز و غیر‌اخلاقی، محتوای spam  و تبلیغاتی، محتوای تکراری است)، سرویس‌های تحلیلی‌ روی محتوای متنی(که شامل تحلیل موضوعی است یعنی اینکه محتوای تولید‌شده در چه زمینه‌ای است؟)،  تشخیص ترند‌ها، سرویس سنجش کیفی محتوای متنی (که شامل بررسی اینکه چقدر اطلاعات تولید شده مفید است) و سرویس تحلیل گرایش و احساس (که شامل این می‌شود که کاربر در مورد هر یک از ویژگی‌های موضوع مورد بحث چه نظری دارد؟) در آینده نزدیک نیز قصد داریم سرویس چت باکس را به خدمات خود اضافه کنیم که شامل ربات‌هایی می‌شود که می‌توانند ارتباط بین پشتیبانی آنلاین یک سامانه با کاربران آن را یاد بگیرند و تا حد امکان این فرآیند را اتوماتیک کنند.‌‌»

کامنت‌ماینر، در اردیبهشت امسال کار خود را شروع کرده‌ و از آن زمان تا‌کنون چهار کسب‌وکار که در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند، از خدمات آنها استفاده کرده‌اند که این کسب‌وکارها از حوزه بازی تا فروشگاه‌های آنلاین را شامل می‌شوند. کسب‌وکارها برای اینکه بتوانند از خدمات کامنت ماینر استفاده کنند، پس از عضویت در سایت می‌توانند وب سرویسی که در اختیارشان قرار می‌گیرد را تست کنند. «‌وب سرویسی که ما در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهیم، با سیستم‌های آنلاین آنها ترکیب و هماهنگ می‌شود و کسب‌وکارها می‌توانند از طریق این وب سرویس، اطلاعات خود را بفرستند و پاسخ را در لحظه دریافت کنند. هزینه استفاده از خدمات، بسته به نوع سرویس متفاوت است و براساس نوع هر کسب‌وکار و تعداد درخواستی که در ماه دارند، به صورت تعاملی هزینه‌ها را مشخص می‌کنیم.» سجاد می‌گوید بهترین روشی که توانسته‌اند خودشان را به کسب‌وکارها معرفی کنند، حضور در نمایشگاه‌های مختلف بوده است. آنها اخیرا در نمایشگاه الکامپ شرکت کردند و در الکامپ‌استار موفق شدند رتبه سوم را کسب کنند و در نمایشگاه جیتکس دوبی نیز شرکت کردند و جزو ۵۰ تیمی بودند که شانس دریافت جایزه را داشتند و توانستند با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مذاکره کنند و در حال حاضر در حال جذب سرمایه هستند.

  •   فراز و نشیب‌ها

سجاد می‌گوید که تا‌کنون توانسته‌اند از کاری که انجام می‌دهند، درآمدزایی داشته باشند و هزینه‌های خود را پوشش دهند و به طور کلی روند رشد خود را مثبت ارزیابی می‌کنند، ولی آنها در این مسیر با چالش‌هایی نیز روبه‌رو بوده‌اند «‌مهم‌ترین چالشی که داشتیم این بود که ما هر دو فنی بودیم و دانش بازاریابی و بیزینس نداشتیم و از آنجایی که نوع کار ما طوری بود که به صورت b2b باید با مشتریان تعامل می‌کردیم، بازاریابی در این حالت نقش مهمی را بازی می‌کرد. در ابتدای کار کمی دچار مشکل شدیم، ولی با راهنمایی‌هایی که از منتورهای شتاب‌دهنده دانشگاه شریف در این زمینه دریافت کردیم، موفق شدیم این مشکل را برطرف کنیم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.